@ArneO Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Det heter vel at når fartøyet er fast i sjøbunnen og ute av stand til å manøvrere, så skal ankerlanterne være tent eller kule henge der den best synes. Båten er jo fast i sjøbunnen og ute av stand til å manøvrere uansett om man ligger i bøye eller til ankers? Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
christensenleif@msn.com Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 i sjørett er det ALLTID skyld-deling etter en eller annen brøk mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Tror aldri jeg har sette noen. Joda det finnes da fortsatt noen av oss som bruker ankerlanterne og ankerkule enten en ligger for anker eller i moring. Bedre førevar prinsippet... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gunga Din Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 - eller tar jeg feil tror ikke du tar feil....i Norge, men vet ikke ! i Sverige dæremot er det lov att ligge både til ankers og i bøy uten ankerlanterne om man ligger i ett skyddet læge...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 I Tyskland ville en båt uten nevnte markering få problemer. I England treffer en ofte på de som ligger i moring på rekke å rad (som oftest markert i info fra ansvarshavende) uten markering. Stor plage når en kommer inn i mørke. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lgboat Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Og hvis uhellet hadde skjedd på dagtid....? Ooops, mange innlegg til før mitt. Får presisere at bøyeligge utenfor leia og i definert havneområde ikke krevet dagsignal for 30 år siden. Min lille seilbåt på bøye i badebukta utenfor hytta ble 18. mai om morgeen pårent av 3 gutter i en 10 fots With-jolle. De stakk av, men jeg fant dem. Et vitne hadde sett hvor de dro etterat de hadde karet seg opp i båten, en blødende. Deres forsikringsselskap var ikke int. i å dekke noe som helst da jeg ikke hadde dagsignal heist; jeg truet med sjøforklaring, og oppgjør kom. Dog først etter at de hadde forsøkt å dri...dupere meg idet de sa det var latterlig å forlange sjøforklaring. Men det var fullt mulig. Ettersom vi fant blod, var saken enda mer klar; personskade skal meldes til myndighetene, og det hadde ingen gjort, så det hjalp også på alles velvilje. Redigert 24.August.2010 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Kjedelig med skaden på båten din Dekken, håper du kommer sånn nogenlunde ut av det. Dette var en problemstilling vi diskuterte relativt livlig på D5L kurs for noen år siden. Så vidt jeg husker skiller ikke sjøveisreglene på om man ligger for anker eller i moring, således er det altså klinkende klart at ankerlanterne skal være tent. Men en annen sak er jo hva som er vanlig. Problemet er kanskje at det mangler rettspraksis på området? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
avmønstret5 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) Jeg vet ikke hvor klar sjøloven er på dette. Normal praksis vil også telle i en rettsavgjørese dersom dette ikke er særlig spesifisert i lovverket. Her i landet og i de fleste land jeg har vært i er det vanlig at en ligger på fast privat fortøyning uten lanterne. Men pga av det store tilsiget av skogsmatroser til sjøen vil jeg anbefale en billig og god led-lanterne fra Biltema og et lite solcellepanel som holder oppe batteriene. Enig i at refleks også er bra. Redigert 24.August.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Dette kan man trekke videre... Jeg ligger i en båthavn uten noen form for belysning natterstid. I tillegg ligger min båt nest ytterst i Y-bom. Dersom en som ikke er kjent i området braser inn i min (mørklagte) båt i nattemørket, hva da? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Da er det bare å håpe på at du er godt nok forsikret. Om føreren av den andre båten har vært uaktsom og om du faktisk får tak i ham, er det kanskje en liten sjanse for å få noe ut fra hans forsikring. Hvis ikke, så er det ditt problem. Og da gjelder det å ha en grei kaskoforsikring på båten sin... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Junke Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Det heter vel at når fartøyet er fast i sjøbunnen og ute av stand til å manøvrere, så skal ankerlanterne være tent eller kule henge der den best synes. Båten er jo fast i sjøbunnen og ute av stand til å manøvrere uansett om man ligger i bøye eller til ankers? Om regelen er slik, vil det jo bli det samme om du ligger på en flytebryge som er fast i bunnen Jeg bruker ankerlanterne om jeg ligger for anker, eller f.eks en bøye i en uthavn. Men om jeg hadde lagt i en bøye permanent vet jeg ikke. (det er vel da også i så fall ett krav til dette lyset og kulen) F.eks ett soldrevet hagelys fra plantasjen vil vel i ytterste konsekvens ikke være godtatt? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 (redigert) For endel år siden la en sildefisker fra seg et sildesteng i et relativt mye trafikkert sund uti skjærgården her. Det var sent på høsten og stenget var ikke merket på noe vis. Midt på natta kom en kar med snekke gjennom sundet. Han var lokalkjent og navigerte etter veilys, vinduer og utelys. Og havnet selvfølgelig oppe i sildestenget hvor han satt fast og det ble noe skade på stenget. Om morgenen kom sildefiskeren som ble svært vred. I sin vrede tilkalte han politi. Hvem fikk boten? Redigert 24.August.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
christensenleif@msn.com Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 om man har en 2 watts LED ankerlanterne og et 100AH batteri kan du ligge 12 dager med døgnkontinuerlig drift og bare ha brukt halve kapasiteten. har ankerlanternen fotocellestyring, som skrur på ved mørke, kan du minst doble tiden. en av Hella sine trekker bare 1,5watt! better safe than sorry! mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Joda det finnes da fortsatt noen av oss som bruker ankerlanterne og ankerkule enten en ligger for anker eller i moring. Bortsett fra de (for få) dagene båten er i bruk, så ligger den fortøyd i sin bøye utenfor hytta vår. Mener du at vi skal bruke ankerlanterne og ankerkule i egen bøye? Fra april til oktober? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Ehak Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Hvem fikk boten? Håper det var fiskeren! Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Bortsett fra de (for få) dagene båten er i bruk, så ligger den fortøyd i sin bøye utenfor hytta vår. Mener du at vi skal bruke ankerlanterne og ankerkule i egen bøye? Fra april til oktober? Det er jo det som blir påstått her. Hele året om du har båten liggende ute! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Trur alle vinkler har kommet fram her nå. Eg hadde sjølvsagt vert ydmyk om slik hadde hendt når eg kjørte båt. Men eg måtte få fram konstrasten her. Det såg eit øyeblikk ut som om alle meinte at det var ein stor idiot som hadde vert ute å kjørt på. Skal bli spennende å sjå kva som kjem ut av dette dersom forsikring vert kopla inn. Eg håper trådstarter holder oss oppdatert. Sjølv vil eg satt mine penger på at den fortøyde båten må dekke allt. Ang alle andre sine fortøyner, langs flytebrygger og anna som er nevnt her. Kor mange av dykk har oppgitt til forsikringa at båten ligger i godkjent havn, evt med tilsyn... De spør ikkje på gøy om slik. Det er for å kalkulere alle risikoer. Ikkje bare tyveri. Batteridrevet lys med solcelle er bra ide. Kom gjerne med fleire innspill der. Dette er flere som kan ha bruk for. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Tipset om hagelamper er lurt :) På Clas Ohlson får man kjøpt ei pakke med 3 lamper for en 50 lapp. De lyser godt og de er små. Bare å stripse de fast der man ønsker. Kjerringa kjøpte noen slike pakker som vi bruker på hytta, og de funker kjempefint. Hei Håpar eg ikkje sporar av for mykje, i høve til emnet, men lyser slike lys heile natta? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Fra april til oktober? For meg er reglene klare. Kule på dagen og lanterne 2-3m fra dekket (ikke i mastetoppen dersom tåka legger seg nede og skuler lyset) hele året. Automatikken slår ikke på lyset før mørket kommer sigende. Har jo hendt at jeg selv glemmer å henge opp disse når jeg ligger i moring hjemme, men det er ingen unnskyldning for dette, men en kalkulert risiko som jeg selv må ta konsekvensen av dersom noen renner på oss. Håpar eg ikkje sporar av for mykje, i høve til emnet, men lyser slike lys heile natta? Ja det gjør de dersom de får ladning. Og solcellepanelet på noen av disse CO lampene holder ikke lenge i mørketiden, 12-14 timer. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mouche Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Håper det var fiskeren! Lite trolig da både fiskere og bønder er en vernet "art"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dekken Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Litt oppklaring: Dette skjedde i går ettermiddag i klart og fint solskinn med stille vann. Han hadde ære nok til å si ifra til havnesjefen i Son som jeg leier bøya av. Bøya ligger inne i ei lita vik ved garntørka ved siden av Britannia for de som er lokalkjent) og langt unna farleder eller andre trafikksoner. Jeg er litt spent på utkommet av forsikringen. I mine vilkår er det ingen klausul om at det skal fortøyes til brygge eller kai. samt at det står klart at den er fortyd uten tilsyn. Noen ankerkule eller ankerlanterne ser jeg ikke at noen andre rundt meg eller andre steder bruker. Se f.eks i Paddehavet, der er det veldig mange bøyeliggere uten noen former for lys eller markeringer. Oppdateringer kommer etterhvert som de dukker opp. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Dekken: Er altså årsaken til ulykken er mest sansynlig for høy fart eller uoppmerksomhet fra fører av den andre båten? Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 24.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Tror vel ikke han har hatt spes. høy fart. Ikke mye plass fra der han har gått fra brygga til han traff meg til oppnå serlig fart. Tror nok mest på uoppmerksomhet.. eller ganske enkel feilvurdering... Vanskelig å si. Orket ikke forhøre han så veldig. Ikke så mye jeg kan gjøre med det som har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 Veldig overasket om ikke dette blir dekket av ditt forsikrings selskap. Egenandelen bør han som forvoldte skaden betale. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Rastløs Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 (redigert) Den skaden er nok helt kurant for deg gitt. Dette skjedde på dagtid. Med mindre motpart har påberopt seg teknisk svikt e.l, så får du dekket dette på din kaskoforsikring, og motpart er ansvarlig for å dekke din egenandel (enten fra egen lomme eller via sin ansvarforsikring) Ja det er faktisk slik at det er din kaskoforsikring som kommer til anvendelse, selv om den andre part er ansvarlig .- Så lenge du har kasko forsikring vel og merke. Hadde du ikke hatt kasko ville imidlertid motpart vært ansvarlig for hele skaden, - via ansvarsforsikringen eller egen lomme. Så dette går nok bra! Redigert 25.August.2010 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.