okeido Startet 26.August.2010 Del på Facebook Startet 26.August.2010 Når jeg er på marinaer, og fyller inneimellom da spør de om jeg skal ha tilsetning "smøring" til min volvo penta. Men har lest i etterkant på forumet at det antagelig er nye motorer som trenger slikt? Hvorfor lage en ny motor som ikke kan gå på ren diesel? Min far ringte volvo penta forhandler i 1987 og spurte hvorfor så mange i havna hadde problemer med sine vp motorer,fikk i svar at det ikke var noe problem siden de hadde verksteder over hele norge. Føler meg utrygg med min motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Anbefalingen går på tilsette smøring i dieselen. Dette er et stoff som forhandles av Statoil og selges av alle Volvo-forhandlere. Dieselkvaliteten er forskjellig i forskjellige land. Norge, Sverige etc. har 'standard' diesel med lav smøreevne (bl. a. lav svovel). Hulda bruker denne tilsettingen på sin amerikanske motor fra 1985. Motoren trives merkbart bedre, viser sin trivsel gjennom mindre røk fra eksosen og mindre dysetikking. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Compromise Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Dette er et stoff som forhandles av Statoil og selges av alle Volvo-forhandlere. Hva heter dette stoffet? Har min første båt med diesel motorer (grønne sådan). Sitér dette innlegget /per Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 (redigert) Statoil Forbrenningsforbedrer Marine. Du finner HMS datablad på hjemmesiden til Bjordal & Madsen om det skulle være av interesse Se litt nedover på denne side Her er produktet i forskjellige emballasje med bestillingsnummer til slutt. Forbrenningsforbedrer Marine 1/1 fat 200 liter 493335 25 liters kanne 561173 1 liters flaske 493334 Redigert 26.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Compromise Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Takk skal du ha. Får vel prøve det stoffet. Sitér dette innlegget /per Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Kan ligge til at du neppe trenger ett 200 liter fat, 1 liter rekker til 2000 liter diesel, koster 180 kroner. Bruk mål ved dosering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtmann28 Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 litt utenfor emnet, men er dette noe man også bør bruke på en bil med diesel motor? trenger vel ikke noe mindre smøring den, noen som har erfaringer med det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 (redigert) Autodiesel lages ihht EN 590 standarden inneholder et smøremiddel for commom rail dysene. Derfor trengs ikke ekstra tilsetning. Marine diesel i hht EN 590 standarden som selges i alle land bortsett fra Norge har også dette smøremidlet i dieselen fra drivstoffprodusentene. Norsk marine diesel har ikke dette smøremiddelet. Det visste ikke VP da da utviklet D serien. For å unngå havarier sier VP at vi må bruke dette additivet på norske diesel Redigert 26.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Tilsetningen var særlig anbefalt fordi VP mente norsk diesel forårsaket problemene med D-motorene. Særlig var dette Statoil sin diesel. Det er nok sikkert årsaken til at nettopp Statoil lager denne tilstningen. Var innom VP-verkstedet her i Ålesund for noen måneder siden for å kjøpe tilsetningen, men ble da fortalt at det ikke lenger var nødvendig å tilsette dette lenger, da Statoil har endret på dieselkvaliteten... men motoren tok ikke skade av å tilsette dette i dieselen uansett, me om jeg ville bruke pengene mine på det, så skulle jeg får kjøpe det. -Det ble til at jeg gikk for ei flaske til... -om noen er bedre vitende om dette, er det bare å korrigere meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Trodde det addetivet kun var bergnet på de berømlige D. motorene til VP. Hvis det hjelper mot røyk på steinknuserene i Hulda, kanskje det også hjelper på Mariell. Hvordan går det å bruke det stoffet sammen med Hammerdown? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.August.2010 Del på Facebook Svart 26.August.2010 Var innom VP-verkstedet her i Ålesund for noen måneder siden for å kjøpe tilsetningen, men ble da fortalt at det ikke lenger var nødvendig å tilsette dette lenger, da Statoil har endret på dieselkvaliteten... Dette var interessant. Hvilket VP verksted var det som hadde denne informasjonen? Er det noen som vet noe mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Tilsetningen var særlig anbefalt fordi VP mente norsk diesel forårsaket problemene med D-motorene. Særlig var dette Statoil sin diesel. Det er nok sikkert årsaken til at nettopp Statoil lager denne tilstningen. Kan bare gi en liten korrigering. Stoffet er ikke nytt, det kom på markedet i 1947. Helt riktig skrevet: 1947. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Norsk marine diesel har ikke dette smøremiddelet. Mener du altså at tankbilen som leverer diesel til stasjonen i Ollebukta henter fra en annen tank på Slagentangen enn tankbilen som leverer diesel til stasjonen ved E18? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 (redigert) Hvis det hjelper mot røyk på steinknuserene i Hulda, kanskje det også hjelper på Mariell. Hvordan går det å bruke det stoffet sammen med Hammerdown? Steinknusere! Harruhørt! I Hulda sitter det en fløyelsmyk GM V8 fra 1985! Nå skrev jeg et innlegg som forsvant. Men jeg tror ikke dette stoffet vil komme i konflikt med andre stoffer. Du finner mer om stoffet under Link, Dieseltilsetning Marine. Hvis det holder hva det lover, så kommer Hulda til å ha stoffet på tanken til eieren dør. Ja, etter at nåværende eier er død, for jeg akter å dø med full tank. Redigert 27.August.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Stoffet minner mest om forynnet totaktsolje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 (redigert) Mener du altså at tankbilen som leverer diesel til stasjonen i Ollebukta henter fra en annen tank på Slagentangen enn tankbilen som leverer diesel til stasjonen ved E18? Svaret er ja. Redigert 27.August.2010 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Hva er da den "avgiftsfrie" dieselen som selges på bensinstasjoner rundt om? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Nå smeller det D motorer som har brukt tilsetning siden de var nye,så jeg tror nå ikke dieselen er årsaken her. Men at det kan være bra for diesel og forbrenningsystemet,det er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 Hvordan går det å bruke det stoffet sammen med Hammerdown? Jeg tror en av egenskapene til begge disse midlene er å høyne cetantallet (noe av det samme som oktan for bensin, altså hvor lettantennelig) noe og at du derfor bør være forsiktig med å blande disse to da summe kan bli det samme som om du overdoserer Hammerdown. I instruksjonene for både Hammerdown og Statoil sin forbrenningsforbedrer mener jeg det står at de skal konsulteres om det ønskes å overdosere midlet deres. Jeg ser ikke helt grunnen til å benytte begge stoff Mariell da begge har forbrenningsforbedrende egenskaper. Jeg kjøper i hvert fall ett av dem(samme hvem) når jeg går tom. Tilfeldighetene ville at det ble Statoil i fjor og Hammerdown i år. Jeg synes effekten av redusert røyk ved kaldstart er omtrentlig den samme for begge produkter. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.August.2010 Del på Facebook Svart 27.August.2010 jeg tror nå ikke dieselen er årsaken her Det tror ikke jeg heller. Det er nok ikke diesel for det norske markedet som er årsaken, men motorer for det norske markedet. Det går jo noen titusener med slike D-motorer rundt om i verden uten noe som helst kluss. Og med alskens mulig luguber fuel på tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 googla litt, om verdens verste motor, vp dukka opp maaange ganger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Bitteliten, det var VP verkstedet Weiberg Gulliksen som opplyste om dette. Forøvrig refererer jeg kun hva de har sagt, sannhetsgehalten kan jeg ikke gå god for :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Bitteliten : Norsk marine diesel har ikke dette smøremiddelet. Det visste ikke VP da da utviklet D serien.Er fristet til og snu litt på dette. Burde ikke statoil vite at det etter hvert er moderne common rail motorer også på sjøen? På landeveien er det jo nå snart utelukkende kun cr motorer som går problemfritt på autodiesel, innkludert store kjøretøy.Så hva er det med denne marinedieselen? Er den rimeligere og fremstille da det ikke er krav til utslipp på sjøen? Litt usikker her, men jeg har ikke sett noen fra myndighetene som ligger bak båten og måler CO. Er den fremdeles i handelen fordi eldre dieselmotorer angivelig ikke tåler den nye dieselen? Eller er den mer enn god nok, men VP bruker den som syndebukk, siden dieselen er det eneste som skiller norge fra resten av volvos marked. Ikke noe svar dette, men bare noen betraktninger. Synes godt statoil også kunne gjøre rede for hvorfor marinediesel i norge er eller skal være annerledes enn resten av europa og verden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Norsk marine diesel har ikke dette smøremiddelet. Det visste ikke VP da da utviklet D serien. For å unngå havarier sier VP at vi må bruke dette additivet på norske diesel Men det går da mange marinemotorer med CR teknologi fra andre fabrikanter uten problemer. Dessuten havererer injektorene på VP også med tilsatt forbrenningsforbedrer. Min egen teori: VP har levert motorer med en konstruksjon som ikke tåler dagens lys, Bosh har sådan hjulpet dem med en ny serie injektorer som er mer robuste og tåler den kritiske kontruksjonen de blir montert i. Dette baset på at jeg ikke har hørt om havarier på den nye typen injektorer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
zoltan Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Hei Tenkte eg skulle dele mine erfaringer med dere I vinter bestilte eg tankbil får å få litt diesel på tanken, eg tilsetter totakts olje etter anbefaling fra Volvo Penta(skal vist være like bra som den andre tilsetningen) Vi starter opp og går en tur på fjorden, alt virker ok, tre dager seinere skulle eg starte opp for å snu båten i havna, ingen av mine to D6 370 ville starte! Etter mykje frem og tilbake vart det tilkoblet eit diagnose apparat fra VP, ingen feil vart funne, motorane hogg etter det, men ville ikkje starte Etter ein telefon til ein ekspert hos VP Norge (han fekk høre lyden over telefon) var konklusjonen klar, injektor havari på begge motorane! Eg var klar til å begynde å rive ut dysene, men tenkte eg ville prøve å bytte diesel først, for til nermaste bensinstasjon å kjøpte fem liter avgiftsbelagd autodiesel dernerte railen og pumpa på eine motoren og pumpa opp trykk, motoren starta! ruska og fjuska litt i starten, men etter 5 min gjekk motoren heil reint. Andre motoren akkurat det same, ringte diesel lev. dei kom og henta dieselen som eg hadde på tanken (auto vinter diesel) det vart sent inn prøve av dieselen,men det vart ikkje funne noke spesielt gale med dieselen. tanken vart då fylt opp med gassoil (500 ppm svovel) Etter en prøvetur på fjorden viste det seg at motorane ikkje var like spreke som før, etter en diskusjon med diesel lev. vart det enigheitn for å skifte injektorane like vel, det vart då montert D6 435 dyser i motorane, med eit utruleg resultat, motorane kjennes dobbelt så sterke som dei var fra før og med ca.30% redusert forbruk på høge laster!! mellom 22 og 25 liter pr time, ned pr. motor på 3000- 3400 rpm. Eg har i ettertid kun bruk gassoil, heilt til for et par veker siden fekk eg ikkje tankbil i tide for ein tur eg skulle på, då fylte eg noke diesel på pumpa i havna motorane gjekk fint heile turen, men når eg skulle starte dagen der på, hang injektorane på begge motorane igjenn!! Eg fekk tak i gassoil og fekk blanda inn ca 70% i den andre møkkadieselen, begge motorane funka fint igjenn Bruk aldri autodiesel på ein D motor!!!!!! Mvh Henning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.