Jump to content

Hvorfor diesel tilsats på nye vp motorer?


okeido

Recommended Posts

Når jeg er på marinaer, og fyller inneimellom da spør de om jeg skal ha tilsetning "smøring" til min volvo penta.

Men har lest i etterkant på forumet at det antagelig er nye motorer som trenger slikt?

Hvorfor lage en ny motor som ikke kan gå på ren diesel?

Min far ringte volvo penta forhandler i 1987 og spurte hvorfor så mange i havna hadde problemer med sine vp motorer,fikk i svar at det ikke var noe problem siden de hadde verksteder over hele norge.

Føler meg utrygg med min motor.

Link to post
Share on other sites

Anbefalingen går på tilsette smøring i dieselen. Dette er et stoff som forhandles av Statoil og selges av alle Volvo-forhandlere. Dieselkvaliteten er forskjellig i forskjellige land. Norge, Sverige etc. har 'standard' diesel med lav smøreevne (bl. a. lav svovel). Hulda bruker denne tilsettingen på sin amerikanske motor fra 1985. Motoren trives merkbart bedre, viser sin trivsel gjennom mindre røk fra eksosen og mindre dysetikking.

Link to post
Share on other sites

Statoil Forbrenningsforbedrer Marine.

 

Du finner HMS datablad på hjemmesiden til Bjordal & Madsen om det skulle være av interesse

Se litt nedover på denne side

 

 

 

Her er produktet i forskjellige emballasje med bestillingsnummer til slutt.

 

Forbrenningsforbedrer Marine

1/1 fat 200 liter 493335

25 liters kanne 561173

1 liters flaske 493334

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Autodiesel lages ihht EN 590 standarden inneholder et smøremiddel for commom rail dysene. Derfor trengs ikke ekstra tilsetning.

 

Marine diesel i hht EN 590 standarden som selges i alle land bortsett fra Norge har også dette smøremidlet i dieselen fra drivstoffprodusentene.

 

Norsk marine diesel har ikke dette smøremiddelet. Det visste ikke VP da da utviklet D serien. For å unngå havarier sier VP at vi må bruke dette additivet på norske diesel

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilsetningen var særlig anbefalt fordi VP mente norsk diesel forårsaket problemene med D-motorene. Særlig var dette Statoil sin diesel. Det er nok sikkert årsaken til at nettopp Statoil lager denne tilstningen.

 

Var innom VP-verkstedet her i Ålesund for noen måneder siden for å kjøpe tilsetningen, men ble da fortalt at det ikke lenger var nødvendig å tilsette dette lenger, da Statoil har endret på dieselkvaliteten... men motoren tok ikke skade av å tilsette dette i dieselen uansett, me om jeg ville bruke pengene mine på det, så skulle jeg får kjøpe det. -Det ble til at jeg gikk for ei flaske til...

 

-om noen er bedre vitende om dette, er det bare å korrigere meg.

Link to post
Share on other sites

Trodde det addetivet kun var bergnet på de berømlige D. motorene til VP.

Hvis det hjelper mot røyk på steinknuserene i Hulda, kanskje det også hjelper på Mariell.

Hvordan går det å bruke det stoffet sammen med Hammerdown?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Var innom VP-verkstedet her i Ålesund for noen måneder siden for å kjøpe tilsetningen, men ble da fortalt at det ikke lenger var nødvendig å tilsette dette lenger, da Statoil har endret på dieselkvaliteten...

Dette var interessant. Hvilket VP verksted var det som hadde denne informasjonen? Er det noen som vet noe mer om dette?

Link to post
Share on other sites

Tilsetningen var særlig anbefalt fordi VP mente norsk diesel forårsaket problemene med D-motorene. Særlig var dette Statoil sin diesel. Det er nok sikkert årsaken til at nettopp Statoil lager denne tilstningen.

 

Kan bare gi en liten korrigering. Stoffet er ikke nytt, det kom på markedet i 1947. Helt riktig skrevet: 1947.

Link to post
Share on other sites

Hvis det hjelper mot røyk på steinknuserene i Hulda, kanskje det også hjelper på Mariell.

Hvordan går det å bruke det stoffet sammen med Hammerdown?

 

Steinknusere! Harruhørt! I Hulda sitter det en fløyelsmyk GM V8 fra 1985! Nå skrev jeg et innlegg som forsvant. Men jeg tror ikke dette stoffet vil komme i konflikt med andre stoffer. Du finner mer om stoffet under Link, Dieseltilsetning Marine. Hvis det holder hva det lover, så kommer Hulda til å ha stoffet på tanken til eieren dør. Ja, etter at nåværende eier er død, for jeg akter å dø med full tank.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan går det å bruke det stoffet sammen med Hammerdown?

 

Jeg tror en av egenskapene til begge disse midlene er å høyne cetantallet (noe av det samme som oktan for bensin, altså hvor lettantennelig) noe og at du derfor bør være forsiktig med å blande disse to da summe kan bli det samme som om du overdoserer Hammerdown. I instruksjonene for både Hammerdown og Statoil sin forbrenningsforbedrer mener jeg det står at de skal konsulteres om det ønskes å overdosere midlet deres.

 

Jeg ser ikke helt grunnen til å benytte begge stoff Mariell da begge har forbrenningsforbedrende egenskaper. Jeg kjøper i hvert fall ett av dem(samme hvem) når jeg går tom. Tilfeldighetene ville at det ble Statoil i fjor og Hammerdown i år. Jeg synes effekten av redusert røyk ved kaldstart er omtrentlig den samme for begge produkter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

jeg tror nå ikke dieselen er årsaken her

 

Det tror ikke jeg heller.

Det er nok ikke diesel for det norske markedet som er årsaken, men motorer for det norske markedet.

Det går jo noen titusener med slike D-motorer rundt om i verden uten noe som helst kluss.

Og med alskens mulig luguber fuel på tanken.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten : Norsk marine diesel har ikke dette smøremiddelet. Det visste ikke VP da da utviklet D serien.
Er fristet til og snu litt på dette. Burde ikke statoil vite at det etter hvert er moderne common rail motorer også på sjøen? På landeveien er det jo nå snart utelukkende kun cr motorer som går problemfritt på autodiesel, innkludert store kjøretøy.

Så hva er det med denne marinedieselen?

Er den rimeligere og fremstille da det ikke er krav til utslipp på sjøen? Litt usikker her, men jeg har ikke sett noen fra myndighetene som ligger bak båten og måler CO. :giggle:

Er den fremdeles i handelen fordi eldre dieselmotorer angivelig ikke tåler den nye dieselen?

Eller er den mer enn god nok, men VP bruker den som syndebukk, siden dieselen er det eneste som skiller norge fra resten av volvos marked.

 

Ikke noe svar dette, men bare noen betraktninger. Synes godt statoil også kunne gjøre rede for hvorfor marinediesel i norge er eller skal være annerledes enn resten av europa og verden.

Link to post
Share on other sites

Norsk marine diesel har ikke dette smøremiddelet. Det visste ikke VP da da utviklet D serien. For å unngå havarier sier VP at vi må bruke dette additivet på norske diesel

 

Men det går da mange marinemotorer med CR teknologi fra andre fabrikanter uten problemer. Dessuten havererer injektorene på VP også med tilsatt forbrenningsforbedrer.

 

Min egen teori:

VP har levert motorer med en konstruksjon som ikke tåler dagens lys, Bosh har sådan hjulpet dem med en ny serie injektorer som er mer robuste og tåler den kritiske kontruksjonen de blir montert i. Dette baset på at jeg ikke har hørt om havarier på den nye typen injektorer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tenkte eg skulle dele mine erfaringer med dere

I vinter bestilte eg tankbil får å få litt diesel på tanken, eg tilsetter totakts olje etter anbefaling fra Volvo Penta(skal vist være like bra som den andre tilsetningen)

Vi starter opp og går en tur på fjorden, alt virker ok, tre dager seinere skulle eg starte opp for å snu båten i havna, ingen av mine to D6 370 ville starte!

Etter mykje frem og tilbake vart det tilkoblet eit diagnose apparat fra VP, ingen feil vart funne, motorane hogg etter det, men ville ikkje starte

Etter ein telefon til ein ekspert hos VP Norge (han fekk høre lyden over telefon) var konklusjonen klar, injektor havari på begge motorane!

Eg var klar til å begynde å rive ut dysene, men tenkte eg ville prøve å bytte diesel først, for til nermaste bensinstasjon å kjøpte fem liter avgiftsbelagd autodiesel

dernerte railen og pumpa på eine motoren og pumpa opp trykk, motoren starta! ruska og fjuska litt i starten, men etter 5 min gjekk motoren heil reint.

Andre motoren akkurat det same, ringte diesel lev. dei kom og henta dieselen som eg hadde på tanken (auto vinter diesel) det vart sent inn prøve av dieselen,men det vart ikkje funne noke spesielt gale med dieselen. tanken vart då fylt opp med gassoil (500 ppm svovel)

Etter en prøvetur på fjorden viste det seg at motorane ikkje var like spreke som før, etter en diskusjon med diesel lev. vart det enigheitn for å skifte injektorane like vel, det vart då montert D6 435 dyser i motorane, med eit utruleg resultat, motorane kjennes dobbelt så sterke som dei var fra før og med ca.30% redusert forbruk på høge

laster!! mellom 22 og 25 liter pr time, ned pr. motor på 3000- 3400 rpm.

Eg har i ettertid kun bruk gassoil, heilt til for et par veker siden fekk eg ikkje tankbil i tide for ein tur eg skulle på, då fylte eg noke diesel på pumpa i havna

motorane gjekk fint heile turen, men når eg skulle starte dagen der på, hang injektorane på begge motorane igjenn!!

Eg fekk tak i gassoil og fekk blanda inn ca 70% i den andre møkkadieselen, begge motorane funka fint igjenn

Bruk aldri autodiesel på ein D motor!!!!!!

Mvh

Henning

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...