Jump to content

Hvorfor diesel tilsats på nye vp motorer?


okeido

Recommended Posts

Jeg tviler ikke på dine erfaringer. Men det er merkelig at det går titusenvis av D motorer over hele verden på forskjellig diesel. I Sverige fyller de stort sett autodiesel (den er så ren at det knapt lukter diesel - og det er 5% rapsolje i den også). Selv fyller jeg fra vanlige marinaer både i Sverige og Norge. Har ikke opplevd problemene som du har beskrevet. Jeg jeg at D6 435 motorer.

 

Og hvorfor ikke Statoil og de andre produsentene kan endre dieselen sin er for meg uforståelig. Det hadde jo vært den aller enkleste løsningen. Men det er vel dyrere for de tenker jeg.

 

Jeg tror ikke injektor havari er noe mer eller mindre på andre CR motorer. Problemet med VP er at de har en konstruksjon der motoren havarerer pga dysefeil. Og det er en meget stor svakhet ved konstruksjonen.

Men om man begynner å få litt etter i sømmene hva slags diesel man faktisk fyller på marinaer i Norge tror jeg man uansett ser at man fyller marin gassolje eller fyringsolje. Det som skiller er mengden svovel og renheten til dieselen.

 

Jeg vet om motorer i Sverige som går på grønn diesel der. Den tilsvarer vår MGO har jeg blitt fortalt. De rusler og går uten problemer de motorene der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei bitteliten, bare lurer på hvordan du kan konstantere at det går tusenvis av D motorer rundt om hele verden uten problemer?Jeg er rimlig sikker på at dette ikke bare skjer her?

Eller liker ikke svenskene oss nordmenn og saboterer motorene?

eller kanskje klima?

Virker ikke som volvo er fiskrenes favoritt eller?

Min gamle volvo md 30 a uten turbo på 65 hk, tør jeg så vidt gi bunn gass på i noen minutter, før jeg må sakke ned, bli ikke varm men lukter forferdelig motor etterpå lukta kommer med en gang en lukt jeg fikk på min mercedes før etter kjøring på 10 timer i full fart.virker for meg som kvaliteten er dårligere enn andre motorer.nå sammenligner jg md mercedes, ford, perkins, bukh. er rimlig sikker full fart i en time vil føre til totalhavari på min motor.

andre erfaringer her?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bekjent som jobber på Slagenraffineriet. Ifølge han er det MGO man bruker på alle marinaer. Slagen distribuerer til hele østlandet, og nedover kysten forbi Kristiansand. Mongstad leverer til Vestlandet, og nordover. Svenskene har egne raffinerier, så "norsk" suppe havner ikke i Sverige.

Link to post
Share on other sites

:lol: les rapporten fra VP - så ser du følgen av dysehavariet. Rapporten ligger her på forumet et eller annet sted

 

Jeg vet jo ikke hva du ikke vet :wink: Jeg vet bare hva jeg vet. Og du skal nok ikke se bort i fra at det er noen som vet mer enn deg.

Uff så leit at du blir litt lei. Beklager at jeg ikke bryr meg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lest om et par havarier i England. Ellers ingenting. VP har solgt titusner av disse motorene. Bare av IPS er det levert 10.000 enheter.

 

Jeg kan tillegge at det ikke er ukjent at noen av D motorene som har blitt kaldt injektorhavari faktisk har havarert pga for mye olje på motorene. Særlig på halvplanere har dette vært et problem. Det finnes ulike bunnpanner til D serien - avhengig av helningsgraden på motoren. Jeg holder oljenivået på mine motorer godt under middels på peilepinnen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At noen motorer smeller,gjelder alle merker. Dette er fortrinnsvis et Norsk problem,vest og nordover. Syntes teorien om klimatiske forhold,at kondensering i ladeluftkjøler som fører til vann i sylinder,er mest sannsynlig.

I bildene Volvo offentligjorde,var det vann der. Var det derfor det ble byttet lokk?

 

Setter forresten veldig pris på å bli rettet dersom jeg skriver noe feil,ønsker ikke å bidra til feilinformasjon!

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:cryin:Jeg blir noe bekymret når jeg leser denne tråden. I min båt sitter en liten VP motor på 40 hester. (d2 40)

 

Jeg bruker IKKE hammerdown eller statoil tilsettning. I tillegg tar jeg med meg en 20 liters kanne og fyller avgiftsfri diesel på vanlig bensinstasjon.

 

Motoren har gått litt over 500 timer på to år. Har jeg et snarlig motorhavari i vente jeg da eller ? :sweat:

Link to post
Share on other sites

Rastløs. Ta det med ro. Det er D4 og D6 som det prates om her. Og av mer enn 30.000 solgte motorer er det da altså ca 100-150 motorer som har havarert i Norge. Og de motorene har vært diskutert nå i snart 3 år på Baatplassen. De som har sterkest meninger er av en eller annen grunn mange av de som overhode ikke har noen eraring med disse motorene selv.

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i - sammenlignet med antall motorer i Norge er det nok ca 1% som har hatt injektor havari. Og det er et alvorlig problem.

 

I følge VP har ingen motor som har gått over 200 timer hatt havari. Og så vidt jeg vet er det ingen av de med nye injektorer som har hatt havari heller. VP har til nå - så vidt jeg vet - erstattet alle motorer som har havarert.

Link to post
Share on other sites

D4 300 og D6 435 har ikke havarert etter hva jeg har lest om emnet. Mener bestemt å ha lest om motorer som har tatt kveld etter over 200 timer,og det hersker forvirring om hvor de nye injektorene starter. Hva med lokkene på ladeluftkjøler,hva tror du? Er vel ganske dårlig av Volvo å la alle disse spørsmålene være ubesvart!

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Omtrent halve båteierne i båthavnen våres er ikke fornøyd med volvo penta, har det fordi de er originalt montert i båtene, men er noen som er veldig fornøyd og.men de ligger jo stort sett til kai,så det går jo bra." må bare rense kjølesystemet, ca 10 ganger på 2 år" Men skal legges til han ene som er fornøyd er faktisk den som bruker båten mest tror jeg.

Link to post
Share on other sites

er det MGO man bruker på alle marinaer.

Det kjøper jeg ikke helt umiddelbart. Bunkersanlegg ja, men med marinaer tviler jeg. Den største forskjellen på dieselolje og gassolje er Cetantallet. Ligger på ca. 40 for gassolje og 50 for dieselolje. Dieseloljen forbrenner mye raskere. Man fyrer opp svære skipsdieseler på gassolje. Der er max. turtall rundt 1500 omdreininger. Bilmotorene som står i båter nå går jo på 3000-3500 omdreininger.

 

 

Svenskene har egne raffinerier, så "norsk" suppe havner ikke i Sverige.

Ja intet mindre enn fire stykker. Med langt mer kapasitet en de trenger selv. En skal ikke se bort fra at de vi fyller på båten er "svensk" suppe. Fra Stenungsund, Brofjorden, GBG eller Nynäshamn.

 

 

De som har sterkest meninger er av en eller annen grunn mange av de som overhode ikke har noen eraring med disse motorene selv.

Det er jo ikke nødvendig å skyte seg ei kule for panna for å forstå at det kan være dødelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...