Jump to content

Hvorfor diesel tilsats på nye vp motorer?


okeido

Recommended Posts

Ser at cetantall blir nevnt her.

 

Sjekket litt om dette på div nettsider og registrerer følgende:

 

Esso:

Anleggsdiesel, farget diesel: 48

Autodieseloil, ADO: 51.1

 

Statoil:

Anleggsdiesel, farget diesel: 48

Autidieseloil: 51

Diesel Plus: 48 ( ment for stasjonære anlegg med lave temperaturer)

Marine Gas oil, normal og lavsvovelholdig: IKKE oppgitt cetantall.

 

Shell:

Marine gas oil: gjennomsnittlig 51.1, minimum 47

Shell Blank diesel: 51 ( antar dette er autodiesel)

Farget diesel: 47

 

Dette var tallene oppgitt på nettet. Med tanke på at Statoil sin tilsetning, slik jeg forstår det, har evne til å øke cetantallet, så har det vell da betydning for hvilken type diesel man har på tanken og hvilken produsent det er, når man skal tilføre tilsetningen?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

De som har sterkest meninger er av en eller annen grunn mange av de som overhode ikke har noen eraring med disse motorene selv.

 

At man kan ha sterke meninger om Volvo Penta D4/D6 uten å ha eid en slik eller slike, er en ting. Men spesielt tillitsvekkende er det dog ikke når en eier av flere slike D-motorer, og med erfaring med dem, slik som du, sprer slik feilinformasjon:

 

I følge VP har ingen motor som har gått over 200 timer hatt havari.

 

Hvem hos Volvo Penta er det som forer deg med ukorrekt informasjon?

 

Det er flere D4 og D6 som har havarert etter passering av 200 timer. Du finner endatil artikler på batmagasinet.no og batliv.com som kan dokumentere dette, om disse artiklene da er riktige. Og når det gjelder tilgang til objektiv informasjon, er neppe Volvo Penta den rette kilden. Jeg husker godt hvordan Volvo Penta løy om injektor- og havariproblematikken da den bla avdekket, og hvordan Volvo Penta prøvde å tilbakevise åpenbare fakta.

 

Det har du helt rett i - sammenlignet med antall motorer i Norge er det nok ca 1% som har hatt injektor havari. Og det er et alvorlig problem.

 

Mener du med injektorhavari at bare injektoren har havarert, og ikke motoren? Eller mener du motorhavari som følge av feil på injektor? Og hvor har du tallet 1% ifra? Ifølge tidligere artikler på batmagasinet.no og batliv.com sier Volvo Penta at det havarerer ca. 30 D4/D6 hvert år i Norge. Blir ikke det med enkel matematikk mer enn 1% av det totale antallet solgte motorer på det norske markedet?

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg bruker ofte autodiesel pga lett tilgjengelighet på min lille VP (Perkins/Kubota) uten høyteknologisk innsprøytning .

 

Er det noen grunn til å ikke benytte Statoils forbrenningsforbedrer?

 

Egenskaper ihht Statoils beskrivelse:

"Fjerner og hindrer sylinderlakkering, gir bedre beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr,

bedre tenningsegenskaper til drivstoffet, holder innsprøytningsdysene rene, beskytter mot

korrosjon i tanker og rørledninger, reduserer drivstoffforbruket og gir mindre skadelige utslipp."

http://www.statoil.no/file_archive/brosjyrer_kjemi/2010_12_Forbrenningsforbedrer_marine.pdf

 

Fra Båtmagasinet:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/%28$All%29/B8BFDD5B61E39A51C125744B003E7935?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...