Jump to content

Hvordan tersj til svinghjul på mercury 50hk 2002 mod ?

beertrip

Recommended Posts

Du må ha en som ser noe slik ut

tersj.jpg

Kjøpes hvor... ikke sikker... sjekk ebay evt.

(jeg har laget denne selv)

Sjekket ebay, men vet ikke hva tersj heter på engelsk.. men søkte på flywheel og mercury http://shop.ebay.com/i.html?_kw=mercury&_kw=flywheel

Mange sider men du får lete

Redigert av KenBjork (see edit history)

Du må hvertfall ikke finne på å bruke en stor tersj som går helt utvendig på svinghjulet, for da kan du bøye og værstefall brekke det.

Når du og bruker slik som jeg nevnte, så trekk til senterskruen med rimelig godt press, ta så en gummiklubbe/hammer og klaske til senterskruen på tresjen, så skal det poppe av.

(ikke bare skrue og skrue og skrue)

Jeg hadde samme problem da jeg skulle fjerne svinghjulet på min yamaha.

Jeg fikk en fyr på et lokalt mekk verksted til å lage en til meg. Han tok 400kr for jobben. Det tok vel en drøy halv time.

Det jeg gjorde var bare å legge ett papir over svinghjulet og stikke hull der bolthullene var. Så tok jeg et annet papir og tegnet en skisse for hånd med de forskjellige målene.

Gjenge størrelsene på de tre boltene som festes til svinghjulet fant jeg ved å teste ut et par bolter.

p1140807.jpg

p1140810.jpg

p1140812.jpg

HER er link til innlegget mitt den gangen jeg gjorde det.

Lykkelig Dracoeier ^_^

En anna ting jeg kom på.. pass på at de skruene ( de 3 du ser på bildet til D_W) som at dem ikke er for lange så de stikker lang under innunder svinghjulet, tilfelle du ikke klare holde fast uten å dreie motoren når du trekke til senter skruen.

Jeg ødelagte en spole under svinghjulet på en hk skrusuki på den måten.

Jeg har diverse avtrekkere som er veldig kjekke. Pleier å bruke en eldgammel en som passer til nærmest alle svinghjul, men har også en Kukko avdrager som ble kjøpt inn for ett par år siden. Min er hydraulisk, men den fåes også uten hydraulikk.

Denne koster ett ett par lapper(uten hydraulikk) hos nærmeste Tools butikk, men kan til gjengjeld brukes til alle mulige ting med tre hull til bolter.

kukko_403_amp.jpg

Noen som vet hvilke dimensjoner det er på skruene som en fester i svinghjulet for å dra av?

Tror du er så heldig at det er mm gjenger på denne motoren, vi gjette på M10 eller M12 ( Det ER ihvertfall brukt MM gjenger mange andre steder på denne motoren .. )...

Ellers så er originalvektøyet til denne motoren 91-83164M, MEN vet ikke helt om det er verdt investeringen for å ta av ET svinghjul ( listeprisen er $330.42 :eek: i STATENE ...

Ligger et på eBay her, bruk bildene som guide hvis du tenker å lage noe selv.....

Arne Kjetil

også viktig at boltene som festes i svinghjulet er av høy strekkfasthet, på kjøpe-tersen min fulgte det med 10.9 (eller var det 12.9) bolter i M6 og M8 dimensjon.  

Min erfaring er at med litt passende olje på gjengene på sentertappen, så er det sjelden nødvendig å slå med hammer/klubbe. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

På min nåværende optimax (ikke at jeg har tatt av s-hjulet.) Men brukte samme tersjen med løfteøye til å heve motoren.

Så er det 8mm i de 3 på s-hjulet.

Brukte selv 12.9 på de M8 og 12.9 mutteren som er sveist fast og 12.9 senterbolt.

• 3 uker senere...

Det enkleste og billigste er å løsne sentermutteren og skru den litt opp,slik at man har ett par mm "slakke" under mutteren.

Deretter tar man ett brekkjern og legger på en solid plass på blokka mellom svinghjul og blokk. Videre legger man på ett lett press oppover mot svinghjulet og gir sentermuttern ett "rapp" med en litt tung hammer.Da løsner det og man skrur muttern helt opp,tar av svinghjulet og gjør jobben. Har sikkert gjort dette med 20-30 motorer uten problem. Har aldri skjedd noe galt. Selvfølgelig må man bruke makt med fornuft.

Nøden lærer nøken quide osv... Skulle ta av svinghjulet på en Yamaha, og der skal man bruke samme type tersj med tre bolter. Jeg hadde kun en vanlig trearmet Biltema-tersj med "klør". Fant tre stk vognbolter (de med store koppede hoder) med riktig gjenge som jeg skrudde inn. Deretter satte jeg klørne under hodet på vognboltene, strammet godt til og rappet senterbolten med en hammer. Løsnet så fint så. Skulle jeg holdt på med dette ofte ville jeg skaffet riktig utstyr, men til en engangsjobb fungerte det greit. Mange nye svinghjul er laget av relativt tynne plater, så de bøyer seg lett hvis man fester tersj eller legger press på kanten. Da får man kast i svinghjulet, og det vil man ikke ha i 5500 omdreininger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...