beertrip Startet 28.August.2010 Link til dette innlegget Startet 28.August.2010 Hei Skal bytte registerreim på min Mercury 2002 mod 50hk 4T PTBF (Bigfoot) når jeg tar opp. Er det noen som vet hvordan/hvilken sort tersj jeg må ha for fjerning av svinghjulet? (dimensjon) Er det andre ting en bør se etter/skifte når jeg har dette av? Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 (redigert) Du må ha en som ser noe slik ut Kjøpes hvor... ikke sikker... sjekk ebay evt. (jeg har laget denne selv) Sjekket ebay, men vet ikke hva tersj heter på engelsk.. men søkte på flywheel og mercury http://shop.ebay.com/i.html?_kw=mercury&_kw=flywheel Mange sider men du får lete Redigert 28.August.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ivar Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 enig med KenB søk f.eks på "flywheel puller" på ebay Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 (redigert) etter ivar kom med "puller" så fant jeg denne http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Universal-Flywheel-Puller-ATV-Cycle-and-Snowmobile-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem563ea1278cQQitemZ370417936268QQptZPersonalQ5fWatercraftQ5fParts Redigert 28.August.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Du må hvertfall ikke finne på å bruke en stor tersj som går helt utvendig på svinghjulet, for da kan du bøye og værstefall brekke det. Når du og bruker slik som jeg nevnte, så trekk til senterskruen med rimelig godt press, ta så en gummiklubbe/hammer og klaske til senterskruen på tresjen, så skal det poppe av. (ikke bare skrue og skrue og skrue) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Double Weber Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Jeg hadde samme problem da jeg skulle fjerne svinghjulet på min yamaha. Jeg fikk en fyr på et lokalt mekk verksted til å lage en til meg. Han tok 400kr for jobben. Det tok vel en drøy halv time. Det jeg gjorde var bare å legge ett papir over svinghjulet og stikke hull der bolthullene var. Så tok jeg et annet papir og tegnet en skisse for hånd med de forskjellige målene. Gjenge størrelsene på de tre boltene som festes til svinghjulet fant jeg ved å teste ut et par bolter. HER er link til innlegget mitt den gangen jeg gjorde det. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
KenBjork Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 En anna ting jeg kom på.. pass på at de skruene ( de 3 du ser på bildet til D_W) som at dem ikke er for lange så de stikker lang under innunder svinghjulet, tilfelle du ikke klare holde fast uten å dreie motoren når du trekke til senter skruen. Jeg ødelagte en spole under svinghjulet på en hk skrusuki på den måten. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
beertrip Svart 28.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Jøss,det var mange svar på kort tid, tusen takk for det Noen som vet hvilke dimensjoner det er på skruene som en fester i svinghjulet for å dra av? Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Jeg har diverse avtrekkere som er veldig kjekke. Pleier å bruke en eldgammel en som passer til nærmest alle svinghjul, men har også en Kukko avdrager som ble kjøpt inn for ett par år siden. Min er hydraulisk, men den fåes også uten hydraulikk. Denne koster ett ett par lapper(uten hydraulikk) hos nærmeste Tools butikk, men kan til gjengjeld brukes til alle mulige ting med tre hull til bolter. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Noen som vet hvilke dimensjoner det er på skruene som en fester i svinghjulet for å dra av? Tror du er så heldig at det er mm gjenger på denne motoren, vi gjette på M10 eller M12 ( Det ER ihvertfall brukt MM gjenger mange andre steder på denne motoren .. )... Ellers så er originalvektøyet til denne motoren 91-83164M, MEN vet ikke helt om det er verdt investeringen for å ta av ET svinghjul ( listeprisen er $330.42 i STATENE ... Ligger et på eBay her, bruk bildene som guide hvis du tenker å lage noe selv..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 også viktig at boltene som festes i svinghjulet er av høy strekkfasthet, på kjøpe-tersen min fulgte det med 10.9 (eller var det 12.9) bolter i M6 og M8 dimensjon. Min erfaring er at med litt passende olje på gjengene på sentertappen, så er det sjelden nødvendig å slå med hammer/klubbe. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 På min nåværende optimax (ikke at jeg har tatt av s-hjulet.) Men brukte samme tersjen med løfteøye til å heve motoren. Så er det 8mm i de 3 på s-hjulet. Brukte selv 12.9 på de M8 og 12.9 mutteren som er sveist fast og 12.9 senterbolt. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Båtverkstedet Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Det enkleste og billigste er å løsne sentermutteren og skru den litt opp,slik at man har ett par mm "slakke" under mutteren. Deretter tar man ett brekkjern og legger på en solid plass på blokka mellom svinghjul og blokk. Videre legger man på ett lett press oppover mot svinghjulet og gir sentermuttern ett "rapp" med en litt tung hammer.Da løsner det og man skrur muttern helt opp,tar av svinghjulet og gjør jobben. Har sikkert gjort dette med 20-30 motorer uten problem. Har aldri skjedd noe galt. Selvfølgelig må man bruke makt med fornuft. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 hva slags båtverksted er det som ikke har råd til å kjøpe (og tid til å bruke) svinghjulsters..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Nøden lærer nøken quide osv... Skulle ta av svinghjulet på en Yamaha, og der skal man bruke samme type tersj med tre bolter. Jeg hadde kun en vanlig trearmet Biltema-tersj med "klør". Fant tre stk vognbolter (de med store koppede hoder) med riktig gjenge som jeg skrudde inn. Deretter satte jeg klørne under hodet på vognboltene, strammet godt til og rappet senterbolten med en hammer. Løsnet så fint så. Skulle jeg holdt på med dette ofte ville jeg skaffet riktig utstyr, men til en engangsjobb fungerte det greit. Mange nye svinghjul er laget av relativt tynne plater, så de bøyer seg lett hvis man fester tersj eller legger press på kanten. Da får man kast i svinghjulet, og det vil man ikke ha i 5500 omdreininger. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
meldaln Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Sjekka biltema? Se på Reimskiveavtrekker eller art.nr: 19-1318 Er selv usikker om det går an å bruke det til svinghjulsavtrekker, men noen burde vel kunne funnet ut det? Synes det ser ut som det kan funke jeg da.. Hadde vært kjekt enkelte ganger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.