Jump to content

Avgiftsfri diesel


Jakob

Recommended Posts

Hei

 

 

Diskusjon i  marinaen, avgiftsfri diesel! Når forsvinner den?

 

Hvor mye bruker du på marsjfart? lurer på hva han med 2 x 255hk bruker?. Er vel en og annen som kjenner seg igjen.

 

 

Nå får jo man håpe at politikerene er fornuftige, og at  karen som klekker ut avgifter selv har båt med STOR dieselmaskin (tror faktisk han har det)

 

Tenkte med gru hvordan båtlivet ville bli for meg om den avgiftsfrie dieselen forsvant. Ville jeg kvittet meg med båten? Hvordan kan jeg forebygge at dette skjer? Melde meg inn i en interesseorg. for båtfolk(folk i båt)? Lukke øynene håpe på det beste?

 

Hvordan er det med dere, hva ville dere gjort om den avgiftsfrie forsvant?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

Diskusjon i  marinaen, avgiftsfri diesel! Når forsvinner den?

Hvordan er det med dere, hva ville dere gjort om den avgiftsfrie forsvant?

Jeg er litt usikker på status vedr. dette med å fjerne "avgiftsfri" diesel. Står det egentlig på agendaen hos dem som bestemmer, eller er det kun mediene som har skrevet om det pga forslaget til en naturvernorganisasjon?

 

Hva jeg ville gjort?

 

Tja. Dersom dieselutgiftene allerede idag er en utgiftspost som "svir" så hardt i lommeboka, at den dreper litt av båtgleden ville jeg vurdrert om jeg ikke burde bytte ut båten i noe som bruker mindre drivstoff. Avgift eller ikke - diesel blir hvertfall ikke billigere framover.

Link to post
Share on other sites

Tror dette vil utløse sterke reaksjoner i distriktene der folk bruker motorbåter på en annen måte enn dere i Oslofjorden. Selv folk med lav inntekt har der store dieselmotorer og bruker disse aktivt. Er spent på om dette kan være med å åpne øynene for folk i distriktene på hva politikerne driver med av distriktsskvising fordekt som miljøvern.

 

Hva du kan gjøre? Du kan jo prøve å stemme riktig ved neste valg.

Link to post
Share on other sites

Lasse

 

Tja. Dersom dieselutgiftene allerede idag er en utgiftspost som "svir" så hardt i lommeboka, at den dreper litt av båtgleden ville jeg vurdrert om jeg ikke burde bytte ut båten i noe som bruker mindre drivstoff. Avgift eller ikke - diesel blir hvertfall ikke billigere framover.

 

 

Båtglede, der har du ordet. I dag er det vel slik at prisen på diesel er noelunde, tror ikke så mange sitter å føler at pengeboken napper i lommen.  Om man bruker 50/60 liter i timen på marsj, 20 knop med pris til 8/9 kr/l tror jeg båtgleden blir forringet, for mange.

Link to post
Share on other sites

Tror dette vil utløse sterke reaksjoner i distriktene der folk bruker motorbåter på en annen måte enn dere i Oslofjorden. Selv folk med lav inntekt har der store dieselmotorer og bruker disse aktivt. Er spent på om dette kan være med å åpne øynene for folk i distriktene på hva politikerne driver med av distriktsskvising fordekt som miljøvern.

 

Hva du kan gjøre? Du kan jo prøve å stemme riktig ved neste valg.

Nå har det seg jo slik at det i mange tilfeller ikke er Stortinget som bestemmer. Man ønsker å ha fri markedsadgang til EU for kystens produkter så må man også ta konsekvensene av det.

 

Etter min oppfatning er avgiftsfri diesel til fritidsbåter en tapt sak allerede nå. Det er bare et spørsmål når det skjer, ikke om det skjer. Så vidt jeg vet så har en i andre fiskerinasjoner ingen problem å organisere dette. Forøvrig er jeg helt sikker på at den dagen det kommer så er det mange i finansdepartementet og underordnete direktorater og vesener veldig glad for den økte inntekten.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg jo slik at det i mange tilfeller ikke er Stortinget som bestemmer. Man ønsker å ha fri markedsadgang til EU for kystens produkter så må man også ta konsekvensene av det.

Nuvel...

 

Man ser ikke ut til å ha problemer i EU med at en bil i Norge koster inntil 4 ganger så mye som samme bilen i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Nuvel...

 

Man ser ikke ut til å ha problemer i EU med at en bil i Norge koster inntil 4 ganger så mye som samme bilen i Sverige.

Det kommer det også. Det jobbes nå med saken at du ikke kan bruke et EU-registrert bil i Norge av personer som er bosatt i Norge. I første rekke er det bilutleierne som har klaget. ESA jobber med saken.

 

Men vi lar EU-striden ligge, eller  :wink: ( :flag:)

Link to post
Share on other sites

Man ser ikke ut til å ha problemer i EU med at en bil i Norge koster inntil 4 ganger så mye som samme bilen i Sverige.

Gi eksempler på at biler ( som vanlige folk med vanlige lommebøker kjøper ) koster 4 ggr. mer i Norge enn i Sverige. At en Posche Cayenne turbo eller en Mercedes ML AMG 500 er dyr i Norge i forhold til i andre land, driter jeg i. Ingen jeg kjenner har råd til noe sånt uansett. Og de som har råd, synes det er det samme om bilen koster 1 eller 3 mill...

 

Suzuki- solgte Nicket sitt i dag...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gi eksempler på at biler ( som vanlige folk med vanlige lommebøker kjøper ) koster 4 ggr. mer i Norge enn i Sverige. At en Posche Cayenne turbo eller en Mercedes ML AMG 500 er dyr i Norge i forhold til i andre land, driter jeg i. Ingen jeg kjenner har råd til noe sånt uansett. Og de som har råd, synes det er det samme om bilen koster 1 eller 3 mill...

 

Suzuki- solgte Nicket sitt i dag...

Grunnen til at vanlige folk med vanlige lommebøker ikke kjøper disse bilene er kanskje prisen de har i Norge?

 

Volvo V70 er vel Sverige mest solgte bil, altså en bil for vanlige lommebøker. I Norge er den vel kanskje sånn ca dobbelt så dyr og altså ikke noe for vanlige lommebøker. XC 90 er vel enda værre. I Norge en luksusbil, i Sverige en mer vanlig bil.

 

Bruktprisen på min bil er vel ca 180 000 med bakseter (jeg har varebil). Ser på ebay at typisk bruktpris på en slik i USA er 3000-4000 dollar. Jeg vil si at en 7 år gammel Legacy Outback er en relativt normal og vanlig bil.

 

En Chrysler 300 C med største motor koster i USA 226 000 norske kroner. Altså en vanlig bil. I Norge koster denne bilen 1 134 000 i følge siste nummer av Amcar.

Dette er riktignok priser i USA, men Sverige har kun moms på biler så prisen er sammenliknbar.

 

Men, men.....poenget mitt var ikke å avspore denne tråden med bilprat. Poenget var at vi ikke nødvendigvis må følge det andre lang gjør og at det blir for dumt å vise til andre land med avgiftsfri diesel når vi ikke gjør det samme med andre bilavgifter.

 

Selv kan jeg gjerne betale dieselavgift hvis vi får svenske priser på biler. Men staten sier vel ja takk begge deler.

 

Hva slags bil blir det nå da Suzuki? Du må jo ha 4x4 til vinteren?

Link to post
Share on other sites

[baat-Guru .

 

Men, men.....poenget mitt var ikke å avspore denne tråden med bilprat.

 

 

 

 

Tja..........

 

 

Jeg tror også at avgiftsfri diesel forsvinner. Spørsmålet blir da om hvordan bruken av båt blir. Mange rister jo oppgitt på hode når en litt større båt har bensindrift i dag. Galskap å ha noe sånt. Men hvordan blir det da når dieselprisen puster bensinprisen i nakken. Legges båtene i bøye. Eller omstiller vi oss, kjøper mindre :wink:,  og lar det stå til.

Link to post
Share on other sites

[baat-Guru .

Men hvordan blir det da når dieselprisen puster bensinprisen i nakken. Legges båtene i bøye. Eller omstiller vi oss kjøper mindre :wink:,  og lar det stå til.

Blir ingen forskjell. Folk vil stort sett bruke båtene som før. Vi har så mye penger i dette landet at dette vil ikke hefte stort.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

[baat-Guru .

 

 

 

Mange rister jo oppgitt på hode når en litt større båt har bensindrift i dag. Galskap å ha noe sånt. Men hvordan blir det da når dieselprisen puster bensinprisen i nakken. Legges båtene i bøye. Eller omstiller vi oss kjøper mindre :wink:,  og lar det stå til.

Vel.. Eg betalte 6 kr literen her om dagen for båt diesel.

3 kroner mer for vanlig diesel.. ca 10 for bensin.. Mye kjekkere å kjøre med bensin motor.. Eg vurderer fortløpende å bytte..

MEr fart og spenning for pengene..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Blir ingen forskjell. Folk vil stort sett bruke båtene som før. Vi har så mye penger i dette landet at dette vil ikke hefte stort.

Amen. Ser man bilparken f.eks i Oslo ( jeg vet det er spesielt med Oslo ) tyder det ikke på at folk har dårlig råd. Når noen gidder å oppgradere f.eks en Audi A4 fra en grei 1.8 l motor på 125 HP til en superduper turbo sak til omlag 200K EKSTRA kan de holde kjeft. Enkelt og greit. Glemmer alle at f.eks Sverige som omtales som avgiftsparadis nr. 1, IKKE har ordningen med avgiftsfri diesel ? Fyllte en tank der i sommer, synes ikke den var spes billig. Men overlevde; det gjorde både jeg og VISA en min..

 

Synes det blir latterlig å sammenligne avgifter, uten samtidig å trekke inn lønnsnivå og skattenivå. For en svensk arbeider er ikke en V70 noe mer oppnåelig enn for en norsk,snarere tvertimot.

Jeg ferierer i Sverige hvert år, har gjordt dette omlag 10 år. Mitt inntrykk er at de flotte båtene er norske, mens de moderate er svenske. Igjen ser det ut til at normenn har det relativt greit.

 

Og til slutt: ingen vil betale avgifter, ingen vil betale skatt. Men alle vil ha bedre merking av kystleia, bedre gjestehavner, bedre skoler, bedre kart osv.

 

Spm. blir da: hvor skal pengene tas fra ?

 

Og helt til slutt; Det blir ikke slutt på farget lavavgiftsbelagt diesel. Landbruket, industrien og skogbruket bruker store mengder av denne. Og det er en politikk i norge om at arbeidsplasser skal vernes. Men om det er rimelig at bensin til båt er avgiftsbelagt og diesel ikke, er en annen sak..

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har undret meg en del over hvorfor ikke fiskebåter over 20 fot med overbygg og påhengsmotor er populære i Norge. Årsaken ligger nok i drivstoffpriser og ikke minst tilgang på drivstoff. (selvsagt også dette med driftssikkerhet selv om dette nok kan diskuteres)

 

Tror nok disse båtene vil stige i popularitet i årene som kommer når folk blir lei av jeepene sine.

Link to post
Share on other sites

Har undret meg en del over hvorfor ikke fiskebåter over 20 fot med overbygg og påhengsmotor er populære i Norge. Årsaken ligger nok i drivstoffpriser og ikke minst tilgang på drivstoff. (selvsagt også dette med driftssikkerhet selv om dette nok kan diskuteres)

 

Tror nok disse båtene vil stige i popularitet i årene som kommer når folk blir lei av jeepene sine.

Finnes det fiskebåter over 20 fot med påhengsmotor? Hvilken fabrikkat har en slik båttype?

 

Disse båtene er populære pga av drivstoffpiser - er ikke bensin dyrere en diesel?

 

Er ikke tilgang på bensin dårligere en diesel?

 

bensinmotorer er mere driftsikkerhet en diesel - dette tviler jeg på.

 

Folk blir lei av jeepene sine - dette er jo en merkelig påstand. Blir man mindre lei av en seilbåt eller en annen motorbåt?

 

Her var det mye jeg ikke helt forstå i ditt innlegg ......

 

:wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Folk blir lei av jeepene sine - dette er jo en merkelig påstand. Blir man mindre lei av en seilbåt eller en annen motorbåt?

Skjærgårsjeeper er perfekte de, når sola skinner. Hvilket den ikke gjør så ofte i gamlelandet. Derfor er skjærgårdsjeeper en båttype mange blir kjapt lei. Og leser du annonser på Finn.no, ser du at det finnes endel av disse. Og her er jeg ikke sikker på at utsagnet om at du ikke taper penger stemmer helt....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Skjærgårsjeeper er perfekte de, når sola skinner. Hvilket den ikke gjør så ofte i gamlelandet. Derfor er skjærgårdsjeeper en båttype mange blir kjapt lei. Og leser du annonser på Finn.no, ser du at det finnes endel av disse. Og her er jeg ikke sikker på at utsagnet om at du ikke taper penger stemmer helt....

 

Suzuki

Nå skal jeg ikke spore av denne diskusjonen, men det du sier er at har du en båt uten tak så blir du fort lei av båten. Hmmmm...... ja kanskje.

 

Jeg bruker ikke båten dersom det er dårlig vær, da er jeg hjemme. Det handler også om lagring om vinteren. Alt har en sammenheng.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

jeg bruker ikke båten dersom det er dårlig vær, da er jeg hjemme. Det handler også om lagring om vinteren. Alt har en sammenheng.

Jepp. Alt har en sammenheng. Sikkert også en sammenheng mellom båttypen din og at du ikke benytter deg av den i "ruskevær" Mens andre koser seg ombord med varme, levende lys, rødvin; biff eller ost og kjeks, samt domino eller bridge; har du båten din trygt i naustet.

 

 

Som du sier selv. Alt har en sammenheng, og prioriteringene er forskjellige.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke slutt på farget lavavgiftsbelagt diesel. Landbruket, industrien og skogbruket bruker store mengder av denne. Og det er en politikk i norge om at arbeidsplasser skal vernes.

Og en lastebil er ingen arbeidsplass? En buss? En drosje? Så vidt jeg vet betaler de normal dieselpris.

 

Hvorfor blir noen arbeidsplasser vernet og andre ikke? Det ene er kanskje en god arbeidsplass og den andre en forkastelig arbeidsplass?  :wink:

 

Det er det som er denne forbannelsen med disse avgiftene: regelverket er gjennomhullet i alle retninger. Og det fører til byråkrati på alle plan.

Link to post
Share on other sites

Finnes det fiskebåter over 20 fot med påhengsmotor? Hvilken fabrikkat har en slik båttype?

 

Disse båtene er populære pga av drivstoffpiser - er ikke bensin dyrere en diesel?

 

Er ikke tilgang på bensin dårligere en diesel?

 

bensinmotorer er mere driftsikkerhet en diesel - dette tviler jeg på.

 

Folk blir lei av jeepene sine - dette er jo en merkelig påstand. Blir man mindre lei av en seilbåt eller en annen motorbåt?

 

Her var det mye jeg ikke helt forstå i ditt innlegg ......

 

:seeya:

I utlandet er det vanlig med selv ganske store båter med utenbordsmotor. Har sett og lest om disse i utenlandske blader, men har ikke noen merkenavn i hodet. I Norge har jo Hansvik hatt en 21 foter med overbygg og påhengs og i år kom også NordStar 24 Patrol i en utgave med påhengs.

 

Bensin er dyrere en diesel i dag. Derfor jeg tror disse selger så dårlig i Norge. Hvis det blir avgift på båtdiesel så blir jo forskjellen mindre og påhengerne kanskje mer populære.

 

Tilgang: langs kysten er det mindre tilgang på bensin enn diesel da mange landhandlere osv har kun dieselpumpe. Dette mente jeg var en annen årsak til at påhengerbåter selger dårlig når det gjelder fiskebåter med overbygg.

 

Diesel er mer driftssikkert enn påhengsmotor men jeg tror forskjellen er mindre enn mange tror. Ofte er alternativet en ny påhenger kontra en eldre diesel og da stiller kanskje saken seg annerledes? Men at diesel generellt er mer pålitelig enn en påhenger mener jeg så absolutt.

 

Tror kanskje jeg uttrykkte meg litt uklart. Hadde så vondt i hauet, men nå har jeg tatt pille og alt er så mye bedre  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og en lastebil er ingen arbeidsplass? En buss? En drosje? Så vidt jeg vet betaler de normal dieselpris.

 

Hvorfor blir noen arbeidsplasser vernet og andre ikke? Det ene er kanskje en god arbeidsplass og den andre en forkastelig arbeidsplass?  :smiley:

 

Det er det som er denne forbannelsen med disse avgiftene: regelverket er gjennomhullet i alle retninger. Og det fører til byråkrati på alle plan.

Ser påenget ditt Andreas. Det er imidlertid ikke så lett å kjøre buss mellom Stocholm og Arvika, hvis passasjerene skal fra Trondheim til Oslo. Altså - mens det foreligger fare for at f.eks produksjonen av la oss si; aluminiumsfelger kan flyttes ut av landet, er det liten fare for at transportbehovet kan "stikke av". Dessuten er ikke transporttjenester spesielt dyre i Norge. Snarere tvert i mot. Alle har fryktet disse polske "dødsfellene" på norske vinterveger. Finnes de ? Absolutt. Har de blitt flere ? Ikke flere enn polske snekkere, malere, murere osv..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...