Jump to content

Avgiftsfri diesel


Jakob

Recommended Posts

Og en lastebil er ingen arbeidsplass? En buss? En drosje? Så vidt jeg vet betaler de normal dieselpris.

 

Hvorfor blir noen arbeidsplasser vernet og andre ikke? Det ene er kanskje en god arbeidsplass og den andre en forkastelig arbeidsplass?  :smiley:

 

Det er det som er denne forbannelsen med disse avgiftene: regelverket er gjennomhullet i alle retninger. Og det fører til byråkrati på alle plan.

Du vet vel like godt som meg at i utgangspunktet var avgiftene både på bensin og diesel ment å være en veiavgift. Altså ikke en miljøavgift men en avgift som skulle dekke veibygging osv.

 

Derfor var det ikke naturlig at båter, traktorer og jordbruksredskaper skulle betale denne.

 

Av diverse grunner fant man ut at bensin til båt skulle ha denne avgiften. Dette pga diverse administrative problemer og genrell udugelighet.

 

Altså ligger det egentlige overgrepet her i at det er avgift på bensin til båter, ikke at det ikke er avgift på diesel til båter.

Link to post
Share on other sites

I utlandet er det vanlig med selv ganske store båter med utenbordsmotor. Har sett og lest om disse i utenlandske blader, men har ikke noen merkenavn i hodet. I Norge har jo Hansvik hatt en 21 foter med overbygg og påhengs og i år kom også NordStar 24 Patrol i en utgave med påhengs.

 

Bensin er dyrere en diesel i dag. Derfor jeg tror disse selger så dårlig i Norge. Hvis det blir avgift på båtdiesel så blir jo forskjellen mindre og påhengerne kanskje mer populære.

 

Tilgang: langs kysten er det mindre tilgang på bensin enn diesel da mange landhandlere osv har kun dieselpumpe. Dette mente jeg var en annen årsak til at påhengerbåter selger dårlig når det gjelder fiskebåter med overbygg.

 

Diesel er mer driftssikkert enn påhengsmotor men jeg tror forskjellen er mindre enn mange tror. Ofte er alternativet en ny påhenger kontra en eldre diesel og da stiller kanskje saken seg annerledes? Men at diesel generellt er mer pålitelig enn en påhenger mener jeg så absolutt.

 

Tror kanskje jeg uttrykkte meg litt uklart. Hadde så vondt i hauet, men nå har jeg tatt pille og alt er så mye bedre  :smiley:

Da er vi enige da, merkelig at jeg missforsto alle dine poenger. Hmmm......

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Og en lastebil er ingen arbeidsplass? En buss? En drosje? Så vidt jeg vet betaler de normal dieselpris.

Kjørte litt rutebuss sporadisk mens jeg gikk på skole (1993-1997) Den gang gikk rutebussene på avgiftsfri diesel. Skal ikke påstå det er slik i dag, men har ikke hørt at dette er endret.

Den "vanlige" avgiftsbelakte dieselen inneholder en del "veg skatter" i tilegg til miljøavgiftene.

Tror ikke det er politisk vilje i avgiftsnorge for å skattelegge den avgiftsfrie dieselen mer enn i dag.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kjørte litt rutebuss sporadisk mens jeg gikk på skole (1993-1997) Den gang gikk rutebussene på avgiftsfri diesel.

I 1984 og senere var det isteden km-avgift med stempelmekanik i hjulnav eller motorom. Hadde selv en golf diesel de årene. Det ble lagt om senere, men det må ha vært før 1997. Kanskje rutebusser går på avgiftsfri diesel og betaler derfor ikke for veislitasjen. Antagelig fordi det er en GOD arbeidsplass

 

Skulle ikke forundre meg....

 

Nok off-topic for meg

Link to post
Share on other sites

Hei :lol:

Mener engang på slutten av 70 åra at det var noe som het båtbensin og at båtforeningene kunne søke om pengestøtte igjennom noe som het bensinfondet eller lignende, noen som husker noe av dette? :wink:

Heira :lol:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Hei :lol:

Mener engang på slutten av 70 åra at det var noe som het båtbensin og at båtforeningene kunne søke om pengestøtte igjennom noe som het bensinfondet eller lignende, noen som husker noe av dette? :wink:

Heira :flag:

Hvordan det var med båtforeninger veit jeg ikke, men jeg veit at der var en ordning med båter som var fiskebåtregistreret. De fikk noen "bonner", som de fikk bensinforhandleren til å kvitere på når de handlede bensin. "Bonnerne" sendte båteieren så inn til tollvesenet, og fikk avgiften tilbake. Dette ble der selvsagt slutt på :headbang:

På 70 tallet kunne man, i Danmark, kjøpe blå bensin. Det var avgiftsfri ( lik våres grønne diesel ) og var forbeholdt landbruket. Man skulle ha kort for å kjøpe det. Båteiere fikk IKKE kjøpt det :confused:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Yrkesfiskere som hadde bensinmotor i båtene sine fikk tildelt "Bensinmerker", de så ut nesten som frimerker og hvert merke hadde et pålydende på 10liter. Disse merkene var samlet i små hefter. Når fiskerne kjøpte avgiftsfri bensin betalte de en lavere 'avgiftsfri' literpris og så måtte de levere bensinmerker tilsvarende det kvante de kjøpte.

 

Bensinforhandleren tok imot merkene og klebet dem opp på bestemte ark, jeg mener å huske at der var 10 x 10 merker, altså 1000 liter på hvert ark. Han kunne så bruke disse arkene som betaling når han kjøpte mer bensin.

 

Forhandlerne hadde egentlig ikke lov til å ta imot løse merker, han skulle personlig rive dem ut av fiskerens hefte, dette for å hindre at merkene fløt rundt omkring.....

 

Men alle fiskere som hadde slike merker ble populære blant andre båteiere med bensinmotorer, og ganske mange løse merker skiftet eier i bytte for flasker og diverse tjenester  ;-))

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vår båtforening ble stiftet engang på 40 tallet og rundt 65 ble havnen utbedret med mudring og spons etc etc og da kan vi ut fra gamle protokoller lese at vi fikk tildelt kr.60000 av bensinfondet, etter at de hadde søkt om støtten selvfølgelig. Det hadde ikke noe med kommunen å gjøre for de ga selvfølgelig ikke en krone :headbang:, avslag fra den kanten. Er ikke sikker men mener jeg har hørt at dette fondet hadde noe med disse bensinmerkene og gjøre :confused:.

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Siden det ble så mye snakk om bensin.

 

For endel år tilbake hadde jeg en båt med bensinmotor, ca forbruk 45l/t. Bensinpris ca, 9 kr/l.

Gode havner å besøke for en helg ligger mellom 1 - 2 timer unna hjemmehavn.

Nå er jo denne prisen noe over diesel i dag.

Kan ikke si at jeg følte turene var verd det. Når prisen ble som den ble. Det var rett å slett ikke noe morro.

 

Men, men, virker som om dieselprisen ikke spiller noen rolle for de som har hengt seg på denne tråden................eller har alle strikkmotorer?

 

 

På tide å gå i båten.....

Link to post
Share on other sites

Siden det ble så mye snakk om bensin.

Men, men, virker som om dieselprisen ikke spiller noen rolle for de som har hengt seg på denne tråden................eller har alle strikkmotorer?

 

 

På tide å gå i båten.....

For å si det sånn, blir det avgiftsøking på båtdieselen vil det for mitt vedkommende (med dagens priser på Vassøy bunkring og pumpepriser for bil) utgjøre en ekstrakostnad på ca. kr 4000-5000 i året.  Tror ikke det vil endre på så mye for mitt vedkommende.  Det er kun snakk om prioritering.  Når det er sagt, jeg er ikke tilhenger av avgiftsøkning, men tror ikke det vil bety så mye for den enkelte.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Diskusjon i  marinaen, avgiftsfri diesel! Når forsvinner den?

Hei Jacob og resten av bønsjen  :headbang:

Svaret er enkelt. Avgiftsfri diesel forsvinner hvis/når vi bli medlem i EU! Skatter og avgifter inngår ikke i EØS-avtalen og er således et nasjonalt ansvar. Alternativet er selvfølgelig at våre egne politikere vedtar å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel, men KNBF har i all ubeskjedenhet bidratt til at det ikke er aktuell politikk i Norge enn så lenge...

Jeg har ikke noen tro på at "Fremtiden i våre hender" vil vinne frem i denne saken, men man kan jo aldri vite...

Hilsen Syvert  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det virker utrolig dumt av alle de som skriver inn her, og som allerede har godtatt at avgiftsfritaket skal fjernes.

Når en da bare sier at det utgjør ikke mer enn slik og slik og at det ikke handler om annet enn prioriteringer, da håper jeg at ikke noen politikere leser dette.

Det er jo da lettvint å gjøre dieselen dyrere, når alle på forhånd har godtatt det.

 

Tenk dere om før dere skriver!  :nono:

Link to post
Share on other sites

Det virker utrolig dumt av alle de som skriver inn her, og som allerede har godtatt at avgiftsfritaket skal fjernes.

Når en da bare sier at det utgjør ikke mer enn slik og slik og at det ikke handler om annet enn prioriteringer, da håper jeg at ikke noen politikere leser dette.

Det er jo da lettvint å gjøre dieselen dyrere, når alle på forhånd har godtatt det.

 

Tenk dere om før dere skriver!  :nono:

 

 

 

Enig med deg. Virker som om dette ikke er så nøye for mange, noen tusenlapper her noen tusenlapper der. For en god del vil nok utgiftene til diesel stige mye alt etter maskiner og bruk. Vil tro at det for meg vil utgjøre 7- 8 tusen for andre vesentlig mer. Kan ha det mye morro  :headbang: for den summen.

Tror mange er naiv.

Link to post
Share on other sites

Alle husker vel når dieselprisen steg over natta og de plomberte stemplingsklokkene kunne fjernes fra bilene....(midten av 80 tallet).

Dette med avgifstfri diesel som fortsatt finnes for båter og bønder er nok bare et tidsspørsmål før forsvinner,,,,og det kanskje over natta.(Slik at INGEN får fyllt seg en skvett til å ha på lur....).

 

Norge er under tilpassning av disse EU direktivene og er også NESTEN det ENESTE landet i Europa som har dispensasjon til salg av avgiftsfri drivstoff som diesel.

Link to post
Share on other sites

Dere får stemme nei til EU ved neste anledning.  I følge Syvert i KNBF, så blir vi ikke tvunget til å innføre avgift på båtdieselen før enn eventuelt et EU-medlemsskap (og det er en realitet før eller siden).  Derimot  hvis Jens Stoltenberg og hans avgiftskåte kumpaner som SV og dess like kommer til makten er nok veien til avgit kort.

 

Uansett hvor vi snur og vender på det, nyt det mens vi kan :yesnod:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Norge er under tilpassning av disse EU direktivene og er også det ENESTE landet i Europa som har dispensasjon til salg av avgiftsfri drivstoff som diesel.

FEIL FEIL FEIL

 

Suzuki

 

ps - dessuten er ikke bare diesel til landbruk og småbåter "avgiftsfri" Ditto gjelder for all annen bruk som ikke er relatert til transport av gods og folk på vei..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

... er også det ENESTE landet i Europa som har dispensasjon til salg av avgiftsfri drivstoff som diesel.

Dette er vel som Suzuki påpeker ikke helt riktig. Det britiske båtbladet Motor Boath Montly kjemper hardt for å beholde Storbritannias røde "lavavgifts diesel", se kampanjen her:  http://www.ybw.com/mbm/redalert/

 

 

Bilde

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

For endel år tilbake hadde jeg en båt med bensinmotor, ca forbruk 45l/t. Bensinpris ca, 9 kr/l. Gode havner å besøke for en helg ligger mellom 1 - 2 timer unna hjemmehavn. Kan ikke si at jeg følte turene var verd det. Når prisen ble som den ble. Det var rett å slett ikke noe morro.  

Hmmm... Hva slags motor og hastighet hadde du DA? OG hvor mange nautiske mil dro du?

Tok et raskt overslag på (før omtalte) regneark. Gitt at du hadde motor på 250 Hk og gjorde 30 knop og havna lå 40 nm unna, OG gav full pinne hele vegen:

Med outboard motor: Drivstoffpris hver vei kr. 1430,-      (Kr. 10,-/liter inkl. olje) Forbruk 0,43 L/Hk/t

Med  inboard  motor: Drivstoffpris hver vei kr.   960,-       (Kr.9,20/liter)               Forbruk 0,31 L/Hk/t

Med   diesel    motor: Drivstoffpris hver vei kr.   387,-      (Kr. 5,50/liter)               Forbruk 0,21 L/Hk/t

 

Selv med lik literpris (Kr. 10,-), blir prisen på turen hhv.: 1430,- , 1040,- og 700,- Ikke rart at diesel foretrekkes.

Fart og størrelse på båt har mye å si; Med øko-fart på 20 knop og 75 Hk E-techmotor hadde jeg betalt kr. 350,- for samme turen.

(Eller er det noe galt med regnearket mitt??) :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...