Jump to content

Avgiftsfri diesel


Jakob

Recommended Posts

Hmmm... Hva slags motor og hastighet hadde du DA? OG hvor mange nautiske mil dro du?

Tok et raskt overslag på (før omtalte) regneark. Gitt at du hadde motor på 250 Hk og gjorde 30 knop og havna lå 40 nm unna, OG gav full pinne hele vegen:

Med outboard motor: Drivstoffpris hver vei kr. 1430,-      (Kr. 10,-/liter inkl. olje) Forbruk 0,43 L/Hk/t

Med  inboard  motor: Drivstoffpris hver vei kr.   960,-       (Kr.9,20/liter)               Forbruk 0,31 L/Hk/t

Med   diesel    motor: Drivstoffpris hver vei kr.   387,-      (Kr. 5,50/liter)               Forbruk 0,21 L/Hk/t

 

Selv med lik literpris (Kr. 10,-), blir prisen på turen hhv.: 1430,- , 1040,- og 700,- Ikke rart at diesel foretrekkes.

Fart og størrelse på båt har mye å si; Med øko-fart på 20 knop og 75 Hk E-techmotor hadde jeg betalt kr. 350,- for samme turen.

(Eller er det noe galt med regnearket mitt??) :yesnod:

 

 

Er ikke helt med deg her.

 

 

Båten hadde 2 b20 marsj ca.18-20 knop.(ikke poenget her)

Er jo helt enig med deg at diesel foretrekkes. Om det er bensin eller diesel er  er ikke poenget, det er derimot prisen.

Når turen som kostet deg 350 kr. over natten koster 700 er det da verd det?

Link to post
Share on other sites

Nå kommer jeg litt sent inn i diskusjonen, men....

 

Med outboard motor - 250 Hk - Har et forbruk på 0,43 L/Hk/t, hmmm dette tviler jeg litt på.

 

De nye moderne outboard motorene i dag har et forbruk på ca 0.95 liter pr nm, nesten uavhengig av om den er på 150-200 eller 250HK. Med 0,95 liter pr nm så betyr det at du vil bruke ca 38 liter på 40 nm.

 

Med det forbruket som er nevnt over (0,43 L/Hk/t) så vil du bruke ca 107 liter i timen, dette er helt urealistiske forbruk.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det var da ikke meningen at dette skulle være en diskusjon om bensin eller diesel.

For å si enkelt, det var ikke morro å bruke bensinbåten jeg hadde, ikke pågrunn av at det var bensin men pågrunn av prisen på bensinen. Om dieselprisen nærmer seg bensinprisen blir vel forholdet det samme.

Link to post
Share on other sites

Det var da ikke meningen at dette skulle være en diskusjon om bensin eller diesel. For å si enkelt, det var ikke morro å bruke bensinbåten jeg hadde, ikke pågrunn av at det var bensin men pågrunn av prisen på bensinen. Om dieselprisen nærmer seg bensinprisen blir vel forholdet det samme.

Enig; Unnskyld at jeg sporet litt av her :blush: Men forholdet BLIR litt anderledes...  Hvis literprisen hadde vært den samme, blir det fortsatt billigere med diesel, fordi den forbruker mindre pr. Hk/time...

 

Til John_Kr :

Du har forsåvidt rett; Tallene er hentet fra den "gamle" totakteren (DEN var tørst!!) Dagens totaktere har forbruk tilnærmet en 4-takter. (Forbrukstallene er hentet fra Marintek og skal være nokså riktige tror jeg. OG for all del, det er med fullt pådrag OG turtall!! Øko-fart blir selvsagt rimeligere. :nonod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med det Arnstein skriver lenger opp på siden.

Stem nei til EU, og hold Stoltenberg vekke fra makta, (Bondevik regjeringa bør vel og holde seg vekk )så er det mulighet for at vi kan ha avgiftsfri Diesel lengst mulig.

 

Prisene er vel forresten høye nok som de er i dag, i alle fall på Østlandet.

I Bergen har de jo ligget nesten 2 kr. under det som har vært vanlig pris på Østlandet,

det er noe som ikke stemmer med dette, det kan vel ikke bli så mye i frakt?

 

Det rare er jo at Dieselen er et produkt som er langt fra så foredlet som bensin,

men det har vært noen perioder som dieselen med avgift har vært dyrere enn bensin.

Dersom en sammenligner med den gangen som en betalte avgift i forhold til antall kjørte kilometer med bil, så er avgiften gått rett til værs.

 

Eg vil vel si det slik at den prisen på Diesel som er uten avgift, er den prisen den burde ligget på med avgift. Men det er nå mi meining.

Link to post
Share on other sites

Eg vil vel si det slik at den prisen på Diesel som er uten avgift, er den prisen den burde ligget på med avgift. Men det er nå mi meining.

Den grønne dieselen er ikke avgiftsfri.  Den har en avgift på ca. 50 øre.  Moms kommer oppå der igjen.  For meg er denne avgiften høy nok.  Dagens høye avgifter på annen diesel og bensin brukes først og fremst til saldering av andre offentlige utgiftsposter, samt at den skal ha en redusere effekt på drivstofforbruket.  Tror faktisk ikke EU sier noe om hvor høye avgiftene skal være.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette mener du vel ikkje John_Kr?

 

"De nye moderne outboard motorene i dag har et forbruk på ca 0.95 liter pr nm, nesten uavhengig av om den er på 150-200 eller 250HK. Med 0,95 liter pr nm så betyr det at du vil bruke ca 38 liter på 40 nm."  

 

Forbruket pr nm vil vera forskjellig på dei ulike båttyper.

 

Men gram.pr. hk/time vil vera lik på alle båttyper med samme motor.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Skatter og avgifter inngår ikke i EØS-avtalen og er således et nasjonalt ansvar.

Og derfor kan Norge fritt bestemme over arbeidsgiveravgift, f eks ? Spesielt over forskjeller i avgifter mellom sør og nord?

 

Avgifter og skatter er bare nasjonalt ansvar sålenge det ikke påvirker konkurransen. Når utenlandske fiskebåter må betale bildieselpriser og norske ikke må det, så tar det ikke lang tid før også den avgiftsfrie dieselen kommer på dagsorden.

 

Og - som det ser ut nå - når bilavgiftene sørger for at tjenesten 'bilutleie' ikke kan krysse landsgrensene uten adskillige hindringer - kanskje ikke formelt men de facto -  så begynner ESA å se også på dette.

 

Og for noen år siden var det slik at varebiler først kunne ombygges til personbiler etter 10 år fordi også 9 år og 11 månder etter førstegangsregistreringen måtte en betalle 100% engangsavgift. Dette var defacto en handelshindring for brukte biler - og avgiftene ble endret: nå er det 10% hvert år (har selv oppgradert min varebil til personbil før 10 år var omme).

 

Over det nasjonalet ansvar til å velge alkoholavgiftene selv skal jeg ikke uttale meg  :sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...