Jump to content

Biltema blokker. Erfaring?

Max14

Recommended Posts

Jeg har ikke erfaring med blokkene, men har handlet en del på biltema. Det man må være klar over at et de har mye bra, og mye søppel, hva som er hva vet du ikke før du prøver. Kjøp en eller to og test på et mindre kritisk bruksområde før du bruker dem på kritiske steder. Kanskje er det kinaplast og søppel, kanskje er det produsert av en kjent kvalitetsprodusent. Kan nevne som eksempel at båtkompasset til biltema er produsert av Silva, eneste forskjell er fargen på plasten. Jeg har funne flere andre slike produkter også.

Spørs hvor du skal bruke dem. Jeg har akterførtøyningene mine gjennom to slike og ned til to 5kg lodd. Der fungerer de helt greit. Bruker de også på ei lita jolle hvor fortøyningene henger i lufta i en loop slik at jeg kan dra jolla ut og inn. Ser like fine ut etter flere års bruk. Men da snakker vi ikke flere hundre kilos belastning.

Til kritiske installasjoner hadde jeg nok oppgradert.

Problemet med Biltema varer er at Biltema sender ut et anbud på x stk varer og så velger de (som regel) det billigste.

Blokkene kan være identisk med 10x dyrere blokker, men de kan også være bare sånn passe. Det er det ikke mange som vet.

Knapt nok Biltema.

Det er ikke ISO standard for blokker de må holde spesifikasjonene på, dermed kan noen lyse hoder lagt billige og dårlige og lurte dem

på godtroende kunder.

Kanskje er de bra, kanskje ikke. Jeg er et lite utvalg som er i reserve om noen andre skulle ryke. Det er et billig reservedelslager.

Så kan man heller kjøpe noen merkevarer etterpå.

Ville jeg heist meg opp i masta med en slik blokk der oppe ? Nei!

Ole

Ole
S/Y Algol

Men eg kan vel handle den største der og lage cunningham? Er vel ikkje alvorligt med krefter der?

Til det er det sikkert greit. Ville ikke brukt til kick, akterstag, bomuthal, spinnaker eller fall. Når kicken min røk i sommer, var det det blokken som var skiftet til rutgerson som røk. De andre (harken) tålte det.

Du kan jo alltids kjøpe et nummer for stort. Da skal det holde.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...