Jump to content

Er det lov å bruke mitt bilde, av min båt, på Finn.no?


Goran

Recommended Posts

 

Det er ikke det minste vanskelig.

Jeg synes det er vanskelig. Hvis du ser på dette bildet fra google, så viser det bl.a båten min. Jeg har ikke gitt google tillatelse til å vise noe bilde av båten min.

 

Har google stjålet det?

 

Jeg har tatt en skjermdump fra google og lagt den ut her

 

Har jeg da stjålet noe fra google?

 

googlebilder.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei, du har ikke stålet noe fra Google, og du har heller ikke stjålet fra deg selv. :rolleyes:

 

Google viser ikke originalbildene men en thumbnail som er linket til originalen. Thumbnails blir vanligvis ikke regnet som tyveri, fordi de er små og ikke kan brukes til særlig annet enn å henvise til originalen. Det blir omtrent som et sitat og en link til en tekst.

Link to post
Share on other sites

Thumbnails blir vanligvis ikke regnet som tyveri, fordi de er små og ikke kan brukes til særlig annet enn å henvise til originalen

Finnes det et en norsk lov som omhandler thumbnails?

Og den er fremdeles stjålet selv om du legger den i stekovnen på 250 grader, slik at den krymper og skifter farge.

Når kaka krymper så blir den en "thumnailkake" og da er den i følge deg ikke stjålet. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Bildet er nå helt annerledes enn originalen. Hvem eier bildet?

 

Du eier sannsynligvis bildet. Paragraf 4 og 5 i åndsverkloven gir ihvertfall adgang til å gjøre dette.

 

"§ 4. Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

 

Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket.

 

§ 5. Den som ved å sammenstille flere åndsverk eller deler av åndsverk skaper et litterært, vitenskapelig eller kunstnerisk samleverk, har opphavsrett til samleverket, men denne rett gjør ingen innskrenkning i opphavsretten til de enkelte verk som samleverket består av.

 

Hvis ikke annet er avtalt, står det de enkelte medarbeidere fritt å offentliggjøre sine bidrag på annen måte."

 

 

Jeg mener dette er langt mer komplisert enn det enkelte skal ha det til, og jeg mener også at det ikke finnes noe godt regelverk som er tilpasset den tiden vi lever i.

 

Helt uenig. At det har blitt lettere å stjele et bilde i dag enn når du fysisk måtte ta med et negativ eller en kopi, gjør ikke loven mindre egnet enn den var før.

Link to post
Share on other sites

Helt uenig. At det har blitt lettere å stjele et bilde i dag enn når du fysisk måtte ta med et negativ eller en kopi, gjør ikke loven mindre egnet enn den var før.

Hvordan mener du det stiller seg når man linker inn et bilde som ligger på et annet nettsted da?

Man viser jo da fram "åndsverket", men har ikke tatt noen kopi

Link to post
Share on other sites

Det jeg reagerer på her er at mitt hovedbilde også blir brukt som hans hovedbilde.

Av den båttypen jeg skal selge ligger det ca 15-17 andre lignende tilsalgs. Svært mange her bruker de samme kjedelige reklamebildene. Derfor gjorde jeg litt ut av det og tok noen pene bilder som gjør at den kanskje skiller seg litt ut - Derfor er det irriterende.

 

At noen her mener det ikke er noe å bry seg om er jeg ikke enig i. Greit nok når min båt er solgt, da kan jeg ta det som et kompliment at andre vil bruke mine bilder, men nå ligger begge båtene usolgt, og i hard konkuranse om kjøperne.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Jaggu hadde jeg det. Takk Heltpropell. Det er rettet på nå.

Finn.no er varslet da jeg ikke fikk respons på min mail. Så får vi se.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Neida Bliss X, var ikke deg jeg myntet kommentaren på. Diskusjonen mellom deg og Heim lar jeg seile sin egen sjø :-)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Hvordan mener du det stiller seg når man linker inn et bilde som ligger på et annet nettsted da?

Man viser jo da fram "åndsverket", men har ikke tatt noen kopi

Du gir jo svaret selv. :wink:

 

Ellers, det jeg ville gjort: Sendt en hyggelig mail til vedkommende og gjort han oppmerksom på at han krenker opphavsretten da det ikke er han sitt bilde og bedt han fjerne det. Det er ikke sikkert han vet det er ulovlig.

 

Dersom han fortsatt synes bildet er så bra at han vil bruke det, hadde jeg gitt han et tilbud på hva det vil koste og sagt at jeg har mange bilder så han kan få en pakkepris/rabatt.

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett synes jeg det er ufint å "ta" bilde fra en annen, for så å bruke til egen vinnings hensikt.

 

Først "tar" bilde fra en uvitende, så lurer evnt kjøpere til å tro båten ser bedre ut enn den er, minker et evnt salg for den som eier båten det er bilde av!!!!

 

Jeg ville aldri kjøpt av en som jeg hadde merket hadde prøvd å lure meg med falske bilder :discuss:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tittet på en del annonser for Nor-Dan 22BR, og etterhvert har jeg sett flere eksempler på "kryssklipping". Nå har jeg ikke vært i seriøst kjøpemodus og har ikke tatt noe mer tak i det, men på enkelte annonser har jeg sett bilder fra tre forskjellige båter uten at det står noen undertekst om at det er illustrasjonsfot etc. Da begynner man å lure på hvilken båt det faktisk annonseres for.

Jeg synes slik "klipping" er en uting.

Siden han ikke reagerer hadde jeg sendt en faktura på 1980,- pr bilde som det ble nevnt med henvisning til åndsverksloven. Hvis han ikke betaler går det til forliksråd, og da kan du jo få penger til ny plotter e.l. :cool:

Link to post
Share on other sites

Siden han ikke gjør noe med det, så hadde jeg kontaktet finn.no og nevnt det med at han ikke reagerer på hendvendelse, og bedd finn.no om å fikse det. Fjerne bildet (slette hele annonsa er vel å ta i) og melde til annonsør.

Link to post
Share on other sites

Var en selger som "rappet" et bilde fra min hjemmeside og la ut ett objekt på Finn.No med mitt bilde.

 

Jeg tok kontakt med Finn. no og gjorde dem oppmerksom på dette, la ved en link til min hjemmeside også der bildet var rappet fra.

 

Hørte aldri noe fra Finn. no, og bildet lå en god stund under salgssidene deres.

Sendte også en email til selger om dette uten å høre ett knyst.

 

Bildet er borte nå, sikkert grunnet utgått annonsetid.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan dokumenterer en opphavsretten til et digitalt bilde i dag... som f.eks dette omtalte bildet her.. eller andre bilder som en påberoper seg eierskap til?

 

I gode gamle dager så hadde man et negativ som gjorde slikt noe lettere, men ikke helt vanntett det heller..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den originale bilde-fila som fotografen har på sin PC, og forhåpentligvis også backup av på et dertil egnet sted, inneholder en del informasjon, EXIF. Denne informasjonen blir borte når man laster opp en fil til nettsteder som finn.no. Informasjonen blir dog ikke borte om noen kopierer bilde-fila fra din harddisk til en annen.

 

Ved å sammenlikne bildene visuelt og samtidig se på egenskapene til bilde-filene så kan man bevise at bildene er like og at man selv besitter den originale bilde-fila.

 

Jeg har tidligere hjulpet en kompis som er freelance fotograf uten spesielt god datakunnskap med nettopp en slik sak. Nevnte måte å sammenlikne bilder/filer på var det som til slutt gjorde at kompisen min fikk (godt) betalt for bildene som en annen person hevdet var hans egne bilder tatt med eget kamera. 10 bilder á kr 1980,- x3 blir det penger av.. :)

 

 

FrodeS

Link to post
Share on other sites

...hva definerer du som tyveri på internett?

Det finnes flere måter å vise til et blide på:

 

1. Man kan sette inn bildet ved å benytte adressen til bildet (img tag):

2. Man kan opprette en hyperlink til bildet slik at brukeren må klikke på linken for å se bildet (a tag)

3. Man kan laste opp en kopi av bildet slik at det får en annen nettadresse enn originalen

 

Jeg mener det er kun (3) som kan kalles tyveri.

Klare tyveri... det er jeg "litt" i tvil om. Kanskje er det bare alt.3. Jeg for min dele synes imidlertid alt.1 (img tag) er over grensen dersom man ikke samtidig viser en TYDELIG link til der bildet er hentet fra. Alternativ 2 er vel det beste av de tre her nevnte.

 

Jeg har selv opplevd at noen har brukt mine bilder på nett som jeg har tatt av min Skibsplast 655 som jeg så langt ikke har hatt noen planer om å selge. Altså bilder av en annens båt som ikke er til salgs blir brukt for egen vinning av en som soleklart ikke har rettighetene til bildene. Jeg har sendt høflig e-post om dette de gangene jeg har oppdaget dette og bildene har alltid blitt fjernet.

Link to post
Share on other sites

Men om eks: jeg bruker bildet av min som var på finn.no før, i en ny annonse av båten, er da det lov? Hvis jeg da ikke har tatt bildet men lagret bildet på min data, men eier båten?

 

Og hvis jeg ser ett bilde på internett og lagrer dette, bare for rivat bruk(ideer til byggeprosjekt kanksje?) er det lov?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Nei, du har ikke lov til å ta bildene fra den gang du kjøpte båten for å bruke disse i ny annonse, med mindre du har innhentet skriftlig tillatelse fra fotografen, som er den juridiske eieren av bildene.

 

Du kan derimot ta et bilde du finner på Internet og lagre dette på egen PC for privat bruk. Problemet kommer når du tar andres åndsverk og bruker det til noe som du kan/vil/skal tjene penger på.

 

FrodeS

Link to post
Share on other sites

Ble en interessant diskusjon av dette.

For min del er jeg ferdig med den nå. Jeg fikk respons til slutt på mailen jeg sendte og bildet ble fjernet. Det var en hyggelig tone og han beklaget. Han hadde trodd det var et reklamebilde, så det tar jeg som et kompliment:-)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...