Jump to content

Er det lov å bruke mitt bilde, av min båt, på Finn.no?


Goran

Recommended Posts

Jeg har lagt ut annonse på Finn.no for ca en mnd siden. I den forbindelse tok jeg bilder av båten som jeg var fornøyd med, og jeg gjorde litt flid med annonsen. I dag kom det inn en annonse på Finn.no av samme type båt, og det er brukt MITT bilde. Til og med samme hovedbilde!!!

Dette syns jeg var veldig irriterende. Men jeg har vel ingen rettigheter på bildet så lenge det er lagt ut på nett? Men å bruke det samme hovedbildet som jeg...?

Hva ville du gjort?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som har lov til å bruke ditt bilde offentlig uten ditt samtykke. Man kan kun bruke et bilde privat uten å spørre om lov.Det bestemmes av loven om opphavsrett.

 

Send en mail til den som har annonsen og krev det fjernet. Eller at han betaler deg for bruk av bildet.

 

Send en mail til Finn.no og be de fjerne annonsen siden det er ditt bilde. Du eier bildet.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde det samme tidligere i år. Sendte en sms til vedkommende hvor jeg skrev noe slikt "Hei, viser til din annonse på finn.no hvor du har benyttet mine bilder fra min annonse. Vennligst ta mine bilder bort fra din annonse umiddelbart. Din bruk av mine bilder kan så tvil om seriøsiteten på min annonse. mvh...."

Det tok 3 minutter før jeg fikk et beklagende svar og lovnad om å ta bort bildene så fort han fikk tilgang til en PC. Årsaken til at han hadde kopiert mine bilder, var at han enda ikke hadde hatt tid til å ta egne foto. Etter en time var mine bilder borte, og jeg ønsket ham lykke til med salget.

Link to post
Share on other sites

Han her har mange andre egne bilder. Men har brukt mitt peneste bilde, som jeg har som hovedbilde, som sitt eget hovedbilde.

-Jeg har sendt en mail der jeg ber han fjerne bildet. Håper det går greit. Jeg ønsket han også lykke til med salget.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Hehe, velkjent fenomen det der.. Når jeg søker på schaefere som er til salgs, er det flere av båtene som har brukt bilder som meg og min bror har tatt av båtene våre.

Men jeg bryr meg ikke særlig om det, båtene er jo like.

Hadde det vært stor variasjon fra det bildet og til den andre personens båt, så er det jo han som taper på det når kjøper kommer å ser at ting ikke stemmer.

Så utvendige bilder av båten.. be my guest.. men innvendig av spesielle detaljer osv, da kan de heller bruke egne bilder.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Uansett bruk og hvor bildet er publisert tidligere, er det ditt og beskyttet av åndsverkloven.

 

Å bruke en annens bilde i en annonse, er av mange regnet som tyveri. En SMS som gjør oppmerksom på forholdet, evt så kan du jo høre om han vil betale for det og at han fortsetter å bruke det.

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Jeg har lagt ut annonse på Finn.no for ca en mnd siden. I den forbindelse tok jeg bilder av båten som jeg var fornøyd med, og jeg gjorde litt flid med annonsen. I dag kom det inn en annonse på Finn.no av samme type båt, og det er brukt MITT bilde. Til og med samme hovedbilde!!!

Dette syns jeg var veldig irriterende. Men jeg har vel ingen rettigheter på bildet så lenge det er lagt ut på nett? Men å bruke det samme hovedbildet som jeg...?

Hva ville du gjort?

 

Meld det opp til FINN så sletter de annonsen umiddelbart. [/sitatslettet]

vimpel_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår veldig godt at trådstarter reagerer. For det første ser det tåpelig ut at to annonser har samme førstebilde, og Goran har tross alt gjort litt utav bildene sine. Da blir det feil at andre velger enkle løsninger.

Ser et utall annonser hver dag både fra private og forhandlere som alle har de samme trøtte bildene i sine annonser. De plukker dem på båtfabrikantens hjemme/reklamesider. Ofte viser de da feil utstyr og farger på skrog og interiør. Skal man selge noe, bør man i det minste ofre litt tid og kalorier på å ta egne bilder. Annonsen blir da mer innbydende, og jeg tror også at båten blir mer lettsolgt med egne bilder av en ryddig båt. Stjele andres private bilder for å bruke i egen vinning er helt feil. Hadde det skjedd meg hadde jeg først rapportert annonsen til Finn og så gitt annonsør beskjed om at jeg hadde oppdaget bilde-tyveriet...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

hmm.. tenkte litt her.. Det man presenterer i annonsen er jo det man tilbyr til oppgitt pris både hva angår utstyrsliste og hva som fremgår gjennom bilde. Dersom det er bilde av båt med blått skrog, så forventer jeg at båten er blå. Er det bilde av en båt med ankervinsj, så forventer jeg at det er det og det er det som da blir tilbudt. Dersom det viser deg at båten ikke har ankervinsj, så får selger påkoste dette til samme oppgitt pris, eller tilsvarende prisavslag. :)

Det er god skikk og bruk å opplyse om at et bilde er hentet fra katalog eller av tilsvarende båtmodell.

Link to post
Share on other sites

For det første ser det tåpelig ut at to annonser har samme førstebilde,

 

Ikke bare er det tåpelig men det trekker også anonnsen til den som eier bildet ned i søla.

Du skaper usikkerhet hos mulige kjøpere om hvem sin båt som finnes på bildet og om evt begge har kopiert tilfeldige bilder på nettet.

 

Selv gidder jeg ikke reise spesielt langt for å se på en båt der selger tydelig ikke bruker bilder av det faktiske objekt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg synes tyveri er et problem.

Tyveri er et problem, men hva definerer du som tyveri på internett?

Det finnes flere måter å vise til et blide på:

 

1. Man kan sette inn bildet ved å benytte adressen til bildet (img tag):

 

ot.jpg

 

2. Man kan opprette en hyperlink til bildet slik at brukeren må klikke på linken for å se bildet (a tag)

 

Hyperlink til bilde

 

3. Man kan laste opp en kopi av bildet slik at det får en annen nettadresse enn originalen

 

Jeg mener det er kun (3) som kan kalles tyveri.

Link to post
Share on other sites

Ethvert forsøk på å bruke et annet bilde enn et man selv har rettigheten til er et tyveri etter Lov om opphavsrett (åndsverkloven) dog med enkelte unntak.

 

En hyperlink er vel noe de fleste ikke anser som brudd på loven eller brudd på god skikk og bruk. Da kommer du til den originale plasseringen, evt å gjøre uttrykkelig oppmerksom på hvor et bilde er hentet fra ved å lime inn et bilde, f.eks. i et forum.

 

Så ja, jeg er enig i at nr 3 er et tyveri, men usikker på nr 1. Det sikreste er å legge inn en hyperlink.

Link to post
Share on other sites

dhjerp har vell det rådet som skremmer mest og vil gi deg litt for tort og svie. Ta skjermdump så du har bevis til eventuelt tvist.

 

Eller ta kontakt og fortell om dine rettigheter som eier av bildet, da vil det nok bli fjærnet.

Jeg hadde ikke klart å drive inn de pengene pga dårlig personlige økonomiske selger egenskaper. Jeg på pruter mine egene ting jeg skal selge.

Link to post
Share on other sites

Hva da med steder som f.eks google bilder?

Hva med bilder som er manipulert ifht orignalen?

Hva med bilder som ingen vet hvem som eier?

 

Hvis du ser på det bildet jeg brukte som eksempel her så er det:

 

1. Hentet og lastet ned fra et eller annet sted på nettet via google bilder

2. Endret en del mhp størresle /farger osv + tekst

3. kombinert med et annet bilde hentet fra boywonders avatar her på baatplassen

 

Bildet er nå helt annerledes enn originalen. Hvem eier bildet?

 

Jeg mener dette er langt mer komplisert enn det enkelte skal ha det til, og jeg mener også at det ikke finnes noe godt regelverk som er tilpasset den tiden vi lever i.

Link to post
Share on other sites

BlissX:

 

Google bilder er ikke et sted. Det er et nettsøk som gir oversikt over bilder på nettet. At du kan finne dem, betyr ikke at du kan stjele dem.

 

Når det gjelder bildet du bruker som eksempel:

 

Hvis du stjeler en bløtkake, er den fremdeles stjålet dersom du legger en napoleonskake oppå den. Og den er fremdeles stjålet selv om du legger den i stekovnen på 250 grader, slik at den krymper og skifter farge.

 

Det er ikke det minste vanskelig. Det vanskelige er å håndheve loven. Eventuelt å drive inn penger for honorar. Men det går jo det og, hvis man er tilstrekkelig forbannet og bemidlet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...