Jump to content

Forskellen mellom GRP, GAP og armert polyester


Sinus_nor

Recommended Posts

Leser det nye "Båt og utstyr 2003" for å titte på de nye båtmodellene. Skal kjøpe meg ny båt om noen uker, og den er laget av glassfiberarmet polyester, står det i brosjyren.

 

Mitt spørsmål: Båtmodellene i bladet er laget i forskjellige byggematerialer, hva er forskellen på disse, og hvilket materialet er best for en hurtiggående skjærgårdsjeep på 5m? Materialene er:

 

GAP, GRP og armert polyester.

 

Noen steder står det GAP og noen andre steder står det håndopplagt GAP. Dette er ikke lett og bli klok av. Mulig det finnes en nettside som beskriver disse forskjellige byggemåtene?

 

Sinus_nor

Link to post
Share on other sites


Sinus_nor: Leser det nye "Båt og utstyr 2003" for å titte på de nye båtmodellene. Skal kjøpe meg ny båt om noen uker, og den er laget av glassfiberarmet polyester, står det i brosjyren.

 

Mitt spørsmål: Båtmodellene i bladet er laget i forskjellige byggematerialer, hva er forskellen på disse, og hvilket materialet er best for en hurtiggående skjærgårdsjeep på 5m? Materialene er:

 

GAP, GRP og armert polyester.

 

Noen steder står det GAP og noen andre steder står det håndopplagt GAP. Dette er ikke lett og bli klok av. Mulig det finnes en nettside som beskriver disse forskjellige byggemåtene?

 

Sinus_nor


Er overbevist om:

 

GAP - Glassfiber Armert Polyester

GRP - Glasfiber Reinforced Polyester/Plastic

armert polyester - ja, nettopp  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Andreas har helt rett. Vi snakker hele tiden om polyester som er armert med glassfiber. Utgangspunktet er altså likt, likevel blir forskjellene ofte store.

 

Man varierer tykkelsen på den armerte polyesteren, man varierer mellom vanlige matter, vevde matter og oppkuttet glassfiber. Man kan rulle på store lange matter for hånd eller sprøyte oppkuttet glassfiber/polyester. Man kan ha massive konstruksjoner eller sandwich-konstruksjoner med kjernemateriale. Kjernemateriale kan være av tre, f.eks. balsa eller kryssfiner, PVC, f.eks. Divinycell. eller forskjellige bikubekonstruksjoner med diverse byggemateriale.

 

Variasjonene kommer som en følge av ønsket om å spare vekt, penger eller begge deler, samt å øke styrke eller isolasjonsevne. Imidlertid er det en mengde faremomenter ved bruk av kjernemateriale.  De fleste norske båtbuggere bruker kjernemateriale, men i hovedsak over vannlinjen.

 

Feil som oppstår er hovedsaklig forbundet i at vann kommer inn i kjernen. Årsakene til vanninntregningen er mange: Man går på grunn, man borrer hull og monterer utstyr på feil måte og på feil sted. Kjernematerialet har for dårlig feste til underlaget og løsner ved belastning. Det rare er at vann har en forbløffende evne til å komme inn der det egentlig ikke skulle være mulig, samt at selv svært lite vann kan ødelegge mye.

 

Her er mange feller å gå i. Man burde derfor sjekke hvordan båten er oppbygd. Det kan spere folk for mye bryderi. Det er nemlig ikke noe som helst problem å ødelegge en millionbåt i løpet av få år med noen få hull på feil sted. De proffe båtbyggerene kutter ut kjernemateriale der de skal lage gjennomgående hull for montering av utstyr. De støper i steden inn metallforsterkninger eller legger egne forsterkninger på baksiden.

 

Se litt nøyere når du blar gjennom katalogen. Legg merke til vekt. Vekt er ikke utelukkende noe negativt. På messa er et flott utsende blendende fint, men ofte teller de indre kvaliteter mer.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Lotus har besvart spörsmålet ganske bra!  Jeg tror ikke det er noe svart/hvitt svar på hvorvidt en måte er bedre enn den andre, de fleste metoder i bruk i dag kan fungere fint om jobben er gjort riktig.  Jeg tror det störste problemet i mange tilfeller er opplæring av ansatte og kvalitetskontroll (i alle fall her i USA).  Mange båtbyggere bruker "chopped strand mat" som er spröytet på sammen med polyesteren fordi dette er raskere og derfor billigere enn å håndlegge matter.  Endel båtbyggere har også begynt å legge en tynn hinne med vinylester "skin coat" som gjerne er mellom polyesteren og gelcoaten.  Hensikten er å redusere risken for osmose-blærer siden vinylester er mer osmose-motstandig enn polyester.

Det finnes sikkert mange gode artikler på nettet.  Kanskje West Systems har noe.  David Pascoe, en båt-takstmann i Florida har en website som beskriver mange konstruksjonssvakheter i båter, basert på ting han har funnet selv.  Her er en link til en artikkel om glassfiber:

http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm

 

Lykke til med ny båt.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.. i tillegg finnes det en utgave som er skiller seg helt ut når man nevner glassfiber. Det er den utgaven som ikke brenner uansett om du setter sveiseflammen bortil, samt at osmose/ plastpest er helt uinteressant... Kanskje ikke så vanlig, men flere og bedre opplysninger kan fåes hos Umoe Schat Harding.

Forøvrig er båten min av dette mystifistiske stoffet  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...