Klypa Startet 4.September.2010 Del på Facebook Startet 4.September.2010 (redigert) Ja. Da ville eg ha en avstemning på ka som er best av helplanende og halvplanende båt. Diskuter i vei, men hold det innenfor de saklige grunner ;) Vil se ka folket sine meninger er ;) Redigert 4.September.2010 av DjAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 jeg ville valgt en halvplaner Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 best på flatt hav eller best i rom sjø? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Svaret på spørsålet blir vel som svaret du får om du spør " har du helplanende eller halvplanende båt". Jeg har helplanende og stemmer derfor helplanende. :) Funker bra på fine dager, god fart og takkler sjø tilfredsstillende når været ikke er så godt. Det blir helt etter bruksmønster og behov, vil jeg tro. -men tro skal man gjøre i kirka...sa brura.. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Foretrekker halvplaner pga. manøvreringsegenskaper og sjøegenskaper i ruskevær (man er ikke plaget av nyrestein som må knuses). Men stabiliteten og fartsegenskapene til en helplaner er ikke å forakte. Har ikke så god erfaring på området, har kun vært skipper på en gammel hansvik 14 åpen, en rana 15 dc (strykejernsbunn uten kjøl) og nå en rana 17 dc. Noen kvalitative uttalelser om den beste "kombiformen" på et skrog? Bør være såpass manøvreringsdyktig at balja ikke reker avgårde om man fiser over rekka... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Marina 7050 Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 (redigert) Det er jo bruk, ønsker og behov som bør avgjøre. Etter tre år med en planer ser jeg at det neste gang nok kan bli aktuelt med en halvplaner. Vår vanlige kjørehastighet ligger som oftest rundt 15-20 knop selv om båten gjør 30. Kosen med å være på sjøen henger litt sammen med farten etter min smak, men det er godt med hastighet å ta av om det er en ren transportstrekning en skal over. Skal heller ikke fornekte den gode følelsen av å legge på litt fart noen ganger, selv om oppmerksomhetsnivået endrer seg. Men det blir litt som man roper i skogen Redigert 5.September.2010 av Marina 7050 (see edit history) Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
laffus Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 en halvplaner er en feilkonstruert helplaner... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Dette med hel og halvplaner er vel ein særnorsk sak leste eg ein gang, i andre land lager de båt som kan brukes uansett, med dype V bunner feks. Mange "halvplanende" båter vil plane med riktig motorkraft. Så då er vel temaet: planende motor eller liten motor...? Masse elendige Norskstøpte båter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
laffus Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 [sitatslettet] Dette med hel og halvplaner er vel ein særnorsk sak leste eg ein gang, i andre land lager de båt som kan brukes uansett, med dype V bunner feks. Mange "halvplanende" båter vil plane med riktig motorkraft. Så då er vel temaet: planende motor eller liten motor...? Masse elendige Norskstøpte båter. hvis man vil ha egenskapene til en halvplaner i litt bølger så er det da bare å dra av litt på gassen. Jeg ser ingen grunn overhodet til å ha en halvplaner, men som du sier så har dette mer med motoriseringen og gjøre Hvis man vil holde helvete med alle andre på vannet, og sett alt vannet på hele fjorden i bevegelse så er jo helt klart en halvplaner rette valget [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Som seiler og padler ønsker jeg halvplanere dit peppern gror! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Klypa Svart 5.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2010 Eller skal eg formidle det bedre, ved og si at eg ønsker og se kem som er meir intrisert i halvplaner enn helplaner og motsatt? Og begrunne det godt? Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 (redigert) som padler ønsker jeg helplanere ditt peppern gror... Men til trådstartes spm. helplanende-skrog hvis det skal gå fortere enn 20:ish knop eller veie mindre enn 2-3tonn. Redigert 5.September.2010 av Halcyon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Tjeld klasse MTB var helplanende! Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Og siden militæret har gjort det er det lurt? Med tanke på driftskostnader og funksjonalitet tørr jeg stå inne for det jeg skrev;) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 All ferdsel med båte mellom 13 og 20 knop burde vore forbudt Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 En halvplaner drar så mye både sjø og drivstoff, at jeg foretrekker absolutt en helplaner. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 Du var ikke litt kip på depl.? Nastyen veide 80 tonn dersom jeg ikke husker feil. Jeg vil vel bare antyde at halvplanede båter er mislykkede planende båter og mislykkede depl. båter. Kun i rednings-og lostjenesten o.l. kan kun en slik vannsindig uøkonomisk konstruksjoner forsvares. (Nå blir det vel kjeft å få) Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 Jeg vil ikke så bombastisk definere halvplaningen som problemet. Heller forholdet mellom deplasement og vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.