Jump to content

Halvplanende eller helplanende båt?

Klypa

Recommended Posts

Svaret på spørsålet blir vel som svaret du får om du spør " har du helplanende eller halvplanende båt". Jeg har helplanende og stemmer derfor helplanende. :) Funker bra på fine dager, god fart og takkler sjø tilfredsstillende når været ikke er så godt. Det blir helt etter bruksmønster og behov, vil jeg tro. -men tro skal man gjøre i kirka...sa brura..

Foretrekker halvplaner pga. manøvreringsegenskaper og sjøegenskaper i ruskevær (man er ikke plaget av nyrestein som må knuses). Men stabiliteten og fartsegenskapene til en helplaner er ikke å forakte. Har ikke så god erfaring på området, har kun vært skipper på en gammel hansvik 14 åpen, en rana 15 dc (strykejernsbunn uten kjøl) og nå en rana 17 dc.

Noen kvalitative uttalelser om den beste "kombiformen" på et skrog? Bør være såpass manøvreringsdyktig at balja ikke reker avgårde om man fiser over rekka...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Det er jo bruk, ønsker og behov som bør avgjøre. Etter tre år med en planer ser jeg at det neste gang nok kan bli aktuelt med en halvplaner. Vår vanlige kjørehastighet ligger som oftest rundt 15-20 knop selv om båten gjør 30. Kosen med å være på sjøen henger litt sammen med farten etter min smak, men det er godt med hastighet å ta av om det er en ren transportstrekning en skal over. Skal heller ikke fornekte den gode følelsen av å legge på litt fart noen ganger, selv om oppmerksomhetsnivået endrer seg. Men det blir litt som man roper i skogen

Redigert av Marina 7050 (see edit history)

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

[sitatslettet]

Dette med hel og halvplaner er vel ein særnorsk sak leste eg ein gang, i andre land lager de båt som kan brukes uansett, med dype V bunner feks.

Mange "halvplanende" båter vil plane med riktig motorkraft. Så då er vel temaet: planende motor eller liten motor...?

Masse elendige Norskstøpte båter.

hvis man vil ha egenskapene til en halvplaner i litt bølger så er det da bare å dra av litt på gassen.

Jeg ser ingen grunn overhodet til å ha en halvplaner, men som du sier så har dette mer med motoriseringen og gjøre

Hvis man vil holde helvete med alle andre på vannet, og sett alt vannet på hele fjorden i bevegelse så er jo helt klart en halvplaner rette valget :lol: [/sitatslettet]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...