Jump to content

Vinteropplag - fersk båteier


Sibelius

Recommended Posts

Hei,

Jeg er et relativt ferskt medlem på båtplassen, forøvrig et bra forum ifht. andre jeg har kikket på.

Er også rimelig fersk som båteier, har hatt en 23ft daycruiser i 3 sesonger og har nå byttet denne ut med en Hansvik 900 for å kunne nyte flere helger og uker på sjøen med hele familien.

 

Første beslutning å ta er om jeg skal ta båten på land i vinter, eller om jeg skal la den ligge på sjøen (Vestlandet). Har lest mange ekspertråd om dette, men ikke noe fasitsvar....?

 

Har også rimelig stor respekt for motorinstallasjon og el-anlegg (er hverken maskinist eller elektroingeniør...), og forsøker derfor å finne gode sider på internett for å finne en anbefalt "oppskrift" for vinteren. Noen tips??

Spesielt behandling av batteribank om vinteren. Hvordan tar man best vare på disse gjennom vinteren?

 

Og behandling av skrog? Anbefaling mht. fjerning av bunstoff? Må/Bør dette fjernes helt hver vår og smøres på nytt, eller er det tilstrekkelig å pusse vekk løst bunnstoff og smøre nytt lag?

 

Etter å ha benyttet meg av vinterlagring med motorservice-/konservering samt ferdig vårklargjøring fra forhandler på min gamle båt, har jeg nå lyst til å ta mer ansvar for egen båt og lære mer om dette. Er derfor ydmyk i forhold til tips fra erfarne båteiere.

 

Håper på mange positive tips og innlegg.

 

TC

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen som nytt medlem!!!

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på været på vestlandet, men det å ha båten på sjøen i vinter medfører jo noen ekstra sjanser med tanke på ting som kan skje (diverse stormer, is osv). I tillegg er det ikke sikkert at forsikringen din gjelder når båten ligger på vann i vinterhalvåret. Dette må du sjekke med ditt forsikringsselskap. Personlig synes jeg det er best og tryggest å ha båten stående på land. Hvis du i tillegg ikke har tenkt til å bruke den i vinter så ville jeg hvertfall satt den på land.

Det er ikke noe fasitsvar på det å ha båten på land eller vann på vinteren. Det kommer an på hva du selv synes er best.

 

Når det gjelder bunnstoff så trenger du ikke å gjøre annet enn å pusse/skrape vekk gammelt og deretter legge nytt lag med bunnstoff, men hvis du skraper av bunnstoff og du skraper inn til skroget må du huske å bruke primer på de stedene hvor du har skrapt inn til skroget og deretter bunnstoff.

 

Når det gjelder det elektriske i båten så tar jeg alltid ut batterien mine og lader dem opp i løpet av vinteren. Alt annet av elektriske ledninger og skjøter sprayer jeg med litt crc spray.

 

Motoren er jeg ikke noen ekspert på men vi kjører vår alltid gjennom med ferskvann og så frostveske. Deretter sprayer vi crc på store deler av motoren. (Dette er det andre som kan mye bedre enn meg, som sikkert kan svare deg senere)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt ovenfor, så er dette med å ha båten ute eller på land om vinteren en smakssak. Her på Vestlandet er is i havnen vanligvis ikke noe problem, så hvis du har en lun hjemmehavn der du føler deg trygg på båten selv når høststormene herjer, så ville i alle fall jeg hatt en såpass stor båt liggende ute. En båt er skapt for å ligge med alle sine kilo mykt og jevnt omfavnet av det våte element, ikke harde trebukker her og der langs skroget i en guffen båthall, eller under en presenning i hagen. Det er dessuten mange fine dager i løpet av vinterhalvåret du kan nyte freden på fjorden, speilblank sjø, klar luft, stemningsfullt og vakkert, - og uten alle skjærgårdsjeepene hylende omkring ...  :wink:

 

Når det gjelder bunnstoff, spørs det hvilken type bunnstoff det er. Hansvik 900, er det den "Sportscruiser"en? Det er vel en helplaner, og dermed kanskje selvpolerende bunnstoff? Da trengs vanligvis ikke noe pussing / sliping, - du tar opp båten en gang i året, spyler av det som måtte ha festet seg, så er det bare å flekke på nytt selvpolerende der hvor du ser det er slitt, eventuelt et strøk over det hele hvis det er noen år siden siste påføring.

 

Batterienes behandling har også å gjøre med om du bruker båten om vinteren eller ikke. Skal den ligge utpå klar til bruk, står selvsagt batteriene i. Lade dem opp et par ganger i løpet av vinteren hvis båten ikke brukes på en stund, og la de i alle fall være toppladet hvis båten blir liggende en lang periode ubrukt. Men her er det mange måter, liker du å oppholde deg i båten, så er det ikke verre enn du tar deg en tur der i ny og ne, starter motoren og la den gå mens du koser deg med kaffekoppen og avisen og ser snøfnuggene dale utenfor ...

 

Når det gjelder motor, så er ikke diesel innenbords mitt bord. Men som ny bruker bør du gå inn i kategorioversikten ("Emne-oversikt") øverst, så vil du finne massevis av godt stoff som gir deg kunnkap og tips om både bunnstoff, elektrisk og motorer. Pluss alt det andre! Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Velkommen på forumet :wink:

 

Hadde båten min oppe sist vinter, men kommer til å ha den ute i år, dett pga at jeg har tenkt å bruke den i vinter. Selv synest jeg at det er mer problematisk å ha båten på land, det er utrulig med vindfang i en stor presseninger, og jeg var litt bekymra for at båten skulle velte når det blåste som verst i vinter. Når båten ligger ute (is fri havn) om vinteren har jeg en liten ovn med frostvakt i motorrommet, dermed ungår jeg at noe fryser. Tømmer ferskvannstanken + v.v. berederen + tømmer en liten skvett med frostveske i toalettet. Pass på at batteriene er fulladet så en ungår å øndleggelse pga frost. Omtrent alle båtene i min havn som er 28-30 fot og større ligger ute heleåret.

Link to post
Share on other sites

La båten ligga ute.  Her på Vestlandet er ikkje det noko problem.  På ein uversdag føler eg meg tryggare på ein båt som ligg godt fortøyd i sjøen (fortøya for storm bør ein gjera uansett), enn på ein båt som står på bukkar og har stort vindfang.

 

Dessutan er det jo kjekt å kunna bruka båten om vinteren også.  Husk at torsken er best i månader med r...

 

Eg har berre god erfaring med å ha båten liggande i sjøen året rundt.  Også i havn der det i periodar kan legga seg is.  Har berre hatt båten i land om vinteren dersom det er større arbeid under vannlinja som skal gjerast.

 

Dersom du i periodar ikkje nyttar båten, kan du legga ein presenning over for å halda vekke evt. snø og is.  Husk (som når båten ligg på land) å sørga for god lufting under presenningen.

 

Lukke til og god vintersesong.

Link to post
Share on other sites

Med sånn fin båt som du har må du ikke finne på å ta den på land om vinteren! Vurder om båtplassen din er sikker og grei om vinteren og lei deg en vinterplass hvis det legger seg is av betydning.

 

Hvis du vet sikkert at du ikke skal bruke båten hele vinteren kan du jo forsåvidt like godt ta den på land, men jeg ville nok ligget ute selv om jeg ikke skulle bruke båten.

 

Hva batteriene gjelder er det viktig å holde de mest mulig oppladet vinteren igjennom. Særlig dersom båten brukes lite og motoren kjøres lite kan det være lurt å lade de en gang i blandt med landstrøm eller lader. Før du legger deg med landstrøm hele vinteren bør du tenke litt gjennom dette med galvanisk tæring (søk i forumet for å finne mer om dette).

 

Motoren bør også kjøres varm helst hver 14. dag, men i alle fall noen ganger i løpet av vinteren.

 

Tenk også gjennom muligheten for at ting kan fryse ombord. Værst er det selvsagt om noe fryser i saltvannskretsen på motoren men du har sikkert varmtvannsbereder og ferskvannsopplegg ombord som må frostsikkres enten ved varme eller avtapping.

 

Selv om frost oftest ikke er noe problem med båten i vannet kan det likevel bli frost i f.eks motorrom ved streng kulde. Hiv nedi et max/min termometer. Da kan du ha kontroll med hvor kaldt det er i motorrommet. Jeg har faktisk båten så nærme huset at jeg har kjøpt et inne/ute termometer som er trådløst på Clas Ohlson (150 kr) så jeg kan lese av temp i motorrom i stua!  :wink:

 

En eller annen varmekilde i motorrom og lugar er lurt. F.eks en ovn på 500 w i lugaren og en frostvakt eller liten oljeovn i motorrommet. Tenk litt på hva du monterer i motorrom mtp brannfare. Hadde tidligere en Viknes med digert motorrom der jeg hadde en 500 w oljeovn. I nåværende båt er motorrommet mye trangere og jeg tenker litt på en 200 w frostvakt fra Clas Ohlson.

 

Så har vi dette med skroggjennomføringer. Skal de lukkes eller stå åpne? Dette er en vanskelig diskusjon da forsikringsselskapene krever at de lukkes om vinteren hvis båten ikke er i bruk. Da stenger du i en kuleventil inne litt vann som KAN fryse og sprenge kranen. Nå er dette neppe noe problem på vestlandet da varmen på 0,5 meters dyp vil hindre frost i de fleste tilfeller. Men igjen: ha dette i tankene og hør hva andre gjør i området der du ligger.

 

Synes det er mye mindre arbeid ved å ligge ute i forhold til å ta båten på land. Sover bedre om natten når jeg vet at båten ligger ved brygga enn om den står høyt på land og kan velte!

 

Likevel er det kanskje lurt å ta båten på land sånn hvert 3-5 år så skroget får tørke litt og sørge for at båten er behandlet mot plastpest. Det vil jeg jo tro en såpass ny og kostbar båt som din er.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Baatplassen! Du vil nok oppleve at dette er et seriøst og hyggelig nettsted med mye dyktige og erfarne båtfolk. Når det gjelder spørsmålene dine er de relevante. Tema er drøftet i flere tråder her på båtplassen. Det finnes et eget emneforum der alle innlegg er kategorisert: https://baatplassen.no/i/kategorier.php. Kikk her under vinteropplag og du finner mye på det du spør om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...