Jump to content

Varmgang i kabel og relé til dynastart


Gabba III

Recommended Posts

En bekjent har en Marna diesel med dynastarter. Her om dagen startet vi den opp etter å ha byttet batteri, og etter kort tid (under ett minutt) begynte det å ryke og lukte svidd fra motoren. Stoppet den og koblet fra batteriet i en viss fart, og så at isolasjonen på ledningen mellom D+ på dynastarteren og ladereléet hadde smeltet, og ladereléet var blitt veldig varmt. :headbang:

 

Lurer på om noen har tips til hvordan vi kan feilsøke på dette, regner med at det må være reléet eller starteren som er problemet? Ingen ting har blitt koblet om, bortsett fra batteriet som ble byttet. Siden batteripolskoene var koblet feil, ble batteriet koblet med feil polaritet i et par minutter før vi oppdaget dette. Vi kjørte ikke starteren mens det var feilkoblet. Kan dette ha ødelagt noe? Tips mottas med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er vel dynastart ganske så gammelt etter hvert, og det var jo en del biler med bare 6 volt anlegg før i tida. Om marna eller andre båtmotorer noen gang hadde det vet jeg ikke, men kanskje verdt og sjekke. Men det er jo lett og se forskjell på 6 og 12 volt batteri, så det er vel tvilsomt at denne forvekslingen skal ha skjedd.

Link to post
Share on other sites

Ingen som har noen ideer til feilsøking?

Det er ikke lett å forklare hvordan en dynastarter kontrolleres hvis du ikke vet hvordan den er bygget opp. Jeg har repparert / justert opp ladningen (vippen) på en rekke slike, men jeg må i tankeboksen for det er ikke noe man gjør så ofte.

 

Men i prinsippet så har man flere seriekoblede feltviklinger (statorfeltviklinger) som er koblet mellom DF og 61, men feltet er også koblet i serie (shunt) med ankeret via plussbørstene. (2 børster).

 

For å kontrollere dynastarteren kan man bruke restmagnetismen og kjøre opp turtallet på dynastarteren uten at den er tilkoblet. Man skal da normalt oppnå en spenning på mellom 4 og 8 volt målt mellom minus og plussbørstene. Da vet man at ankeret og børstene er i orden.

 

Jeg husker ikke motstandsverdien i feltet, men det er bare å megge det i første omgang for å sjekke at det er tett. Man kobler da fra feltet i den enden som er merket 61 og måler mellom den avkoblede ledningen og DF.

 

Når det gjelder vippen så kontrolleres jo denne når man vet dynastarteren virker og når alt er oppkoblet. Det første man da sjekker er at strømreverseringsreleet slår av feltstrømmen når dynastarteren roterer sakte. (Normalt skal strømreverseringsreleet åpne kontakten mellom 13-13,6 volt.)

 

Så må man koble opp et analogt amperemeter mellom 61 og ledningen som var festet til denne terminalen. Start opp og sjekk at spenning og strøm stiger med økt turtall. Man må da justere vippen slik at dynamoen ikke klarer å levere mer strøm enn den er oppgitt til. (Noen er vel 11 ampere, andre 18 ampere osv).

 

Det kan være litt kinkig å få justert dette uten trening, for samtidig som man justerer maks strøm slik at dynastarteren ikke brenner opp så skal man også få maks spenning. Normalt havner man vel på rundt 14,5 volt.

 

Det er viktig å sjekke til slutt at strømreverseringsreleet åpner som tidligere forklart, for åpner ikke dette releet står det spenning på feltet når motoren stoppes.

 

Det er det beste jeg får til med hensyn til å forklare, for dette er noe man har i hendene og hodet samtidig når man arbeider med dynastartere. De som ikke har lært hvordan dette gjøres og har lært hvordan en dynastarter er bygget opp pleier vel å ødelegge dem før eller senere uansett, så jeg har i grunnen ikke så stor tro på at du får dette til uten hjelp fra noen på stedet.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Siden batteripolskoene var koblet feil, ble batteriet koblet med feil polaritet i et par minutter før vi oppdaget dette. Vi kjørte ikke starteren mens det var feilkoblet. Kan dette ha ødelagt noe? Tips mottas med takk :smiley:

Når batteriet er feilkoblet, får diodene en knekk og da blir resultatet som du beskriver. Mål diodene.

Link to post
Share on other sites

Men er det dioder i en dynastarter? Trodde ikke det siden den genererer likestrøm, og dermed ikke trenger likeretter :confused:

Det er riktig, det er ingen dioder i en dynastarter.

Jeg har forsøkt å være klarsynt men klarer dessverre ikke det selv om jeg ser for meg koblingsskjemaet i hodet.

Men jeg mener at hvis man kobler dynastarten med feil polaritet så vil man på grunn av at feltviklingen er koblet som shunt kunne brenne av feltviklingen hvis man kobler den opp med full batterispenning.

Dette på grunn av at feltviklingene i et øyeblikk ligger i serie med ankerets viklinger, og i neste øyeblikk koblet i parallell med regulatoren når dynamoens vippe regulerer.

 

Vippen virker jo slik at kontakten er sluttet slik at feltet får strøm helt til spenningen kommer opp, og så bryter kontakten slik at feltstrømmen opphører. Dette foregår i en hyppig frekvens slik at feltet alltid har en lavere snittspenning enn batterispenningen. (Derfor kontrolleres jo også slike feltviklinger med ca halv spenning).

 

Du kan kontrollere feltet i dynastarteren ved å koble en variabel strømforsyning opp mot feltet når jeg tenker meg om.

 

Nå føler jeg meg gammel gitt, for han som lærte meg om dynastartere gikk vel av med pensjon for 20 år siden. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...