Jump to content

Havnesjefens båt i Son senket, hva skjer a?


Lagavulin

Recommended Posts

Tydeligvis laget seg noen uvenner....

Men herrlighet da,bæsj i oppkjøreslen dere hjemme og urinering sier ikke det er greit.. men irriterendes. Og bli forbanna og bynne å lure da..

 

Gæli greie å når dem kutter dekka, koster fort noen kroner det.

Men når person/er går så langt som å ødelegge slik, da er det værre.

Og senke båten da, fytti fader.

 

Når den/de utvikler slik, når kjem da fysisk angrep på person?

Tror kanskje det lett kan skje.. ?

 

Håper virkelig dem finner den/de skyldige og får stoppet galskapen før det går værre!

Link to post

DETTE er noe av det jævligste jeg har sett. Endelig har vi en havnesjef som virkelig gjør jobben sin på en meget ryddig og ordentlig måte, og så finnes det mennesker som gjør sånne ting. SVIN! Håper virkelig det blir mulig å finne ut av hvem det er som drever med slik trakassering og skadeverk. Den blir ikke mye trygg i Son i fremtiden.

Link to post

Det er greit, dog irriterende, at det finnes småkonger der ute som kan gjøre livet til en båtmann rimelig surt av og til (uttaler meg på generelt grunnlag da jeg ikke kjenner til Son i det hele tatt). Sånn er livet.

 

Men å ta skrittet fra å være sur til å bedrive herværk som beskrevet i Moss avis vitner vel egentlig bare om at havnesjefen i Son muligens hadde rett i å krisere enkelte personers oppførsel, eller hva det nå enn er som er så galt der nede.

 

Håper de ansvarlige blir tatt, og dømt deretter.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post

Kjenner ikke havna i Son, men så langt jeg har oppfattet i mediene har han ikke gjort annet en å rydde opp og håndheve reglene likt for alle og rettferdig. At noen kan få seg til å gjøre slikt, for at noen har ryddet opp der andre har tatt seg til rette på bekostning av flertallet, er meg ubegripelig. Hadde fortjent å bli satt i gapestokk.Må jo være sjuke i hodet :headbang:

Link to post

Personlig har jeg bare snakket med mannen en gang. Han kunne ikke gi postitiv tilbakemelding på mitt spørsmål/ønske. Jeg gikk møtet med en følelse av at jeg hadde snakket med en person som ikke hadde særlig peiling på sjø og havn, men som fulgte regelverket. Mannen var høflig og imøtekommende i sin fremferd. Det han har gjort, er å opptre som ubestikkelig. Slikt får man ikke mange venner av. Som en sa vedr. en tidligere administrasjon: "Jeg skammer meg ikke over å si at jeg fikk båtplass etter å ha vært på fest sammen med XX". Jeg ville skammet meg og heller holdt munn. Det å være ubestikkelig kommer nok med en pris. Beklagelig at det skal være slik. Personlig har jeg lagt Son Havn bak meg, og kommer ikke tilbake dit. Men det har ingenting med nåværende havnesjef å gjøre.

Link to post

Er dette han havnesjefen som var på tv for noen år siden??

 

Du mener den som gikk i den serien. "Båtliv" eller noe sånt om forskjellige båtfolk fra son havn? Han ga en inntrykk av å være litt streng småkonge. Men ikke alt for gale egentlig.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Er dette han havnesjefen som var på tv for noen år siden??

 

Nei, det er etterfølgeren som forsøker å rydde opp etter den karen der feks. båteiere utenfor kommunen hadde fått plass mot reglene, og der enkelte som hadde fått seg større båt frekt hadde utvidet båsen sin til forulempe for naboen.

 

Lars H.

med båtplass i den private delen i Son,

og ikke berørt av havnesjefens opprydding

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Er du seriøs?

Jeg har da hatt mange båter, alle med lensepumpe, men ingen med automatikk eller motor. Her jeg vært naiv? (Flere av båten har ikke hatt strøm en gang, langt mindre strøuttak på brygga)

 

ja, jeg er seriøs, jeg har selv 2 lensepumper, med hver sin automatikk, koblet til hvert sitt batteri, som går ut på hvert sitt hull i skroget, i tilegg har jeg kraftig manuell lensepumpe, forsikringsselskapet mitt krevde faktisk dette da båten ikke var selvlensende. begge pumpene hadde uavhengig av den andre lett holdt unna en vanlig vannslange i kapasitet, over lang tid.

 

dette blir litt OT dog.

Link to post

For nye medlemmer av baatplassen.no, andre som ikke kjenner saken om de omstridte båtplassene i Son eller for de som kan trenge litt mer bakgrunnsstoff, kan kanskje denne tråden være av interesse:

 

Tilsniking av båtplasser i Son

 

Jeg tillater meg dessuten å sitere havnesjef Robert Finstad som i innlegg nr. 112 i denne linken kommer med etter mitt syn en meget god redegjørelse:

 

Hei alle debattanter!

 

Ser Son havn står på debattkartet og at også KNBF er på banen. Synes det er på tide med noen fakta fra en med førstehåndskunnskap om saken.

Vestby kommunale båtavn i Son har fra 2009 ca 1.000 faste plasser pluss gjesthavn med plass til ca 150.

Havna eies og drives av kommunen. Kommunal båtplass er et subsidiert velferdsgode for kommunens innbyggere. De har etter vedtektene fortrinn til båtplass. Dernest kommer de med fritidseiendom i kommunen. Denne regelen har vært uendret i mange år. Intet tyder på at den blir endret i nær fremtid, da innenbygds 267 betaler for å stå på søkerliste. I tillegg søker ca 200 som allerede har fast plass i havna om internt bytte (disse betaler ikke).

 

Utleie av båtplasser er en del av kommunes forretningsdrift. Ikke offentlig myndghetsutøvelse. Kommunestyret vedtar leie- og ordensreglement, priser og budsjett for driften. Havnekontoret har hånd om den daglige driften av havnevirksometen (jf. Havne- og farvannsloven og kommunale retningslinjer for drift av havna). Havnekontoret har 1 fast 100% stilling (havnesjef) og 0,8 årsverk (havnebetjenter - deltid/sesongansatte) som i all hovedsak brukes til servicefunksjoner i gjestehavna.

 

Alle iverksatte tiltak er gjort iht. gjeldende leie- og ordensreglement, vedtatt av kommunestyret desember 2007. Ikke forslaget til revidert reglement (som hyperlinken viser til). Ytterligere føringer er gitt av havnekomiteen (politisk utvalg) og kommunestyret. Kommunestyret vedtok desember 2008 at ordingen med innskuddsavtaler og forskuddsleieavtaler skulle avvikles (18 ulike prismodeller ble omgjort til en) kun sesongleie pr. breddemeter med 25% påslag for utenbygds boende, firmaer og fremleiere (midlertidig ledig plass). "Markedsleien" i Son var pr 2008 kr 2.500 pr breddemeter for Sonskilen båthavn (privat, ca 200 plasser). Hos Vestby kommunenale havn var prisen kr. 1.230 pr breddemeter. I 2009 vil den være kr. 1.437.

 

Kommunestyret vedtok desember 2008 at alle avtaler skulle avsluttes og at gamle kunder skulle tilbys plassen tilbake på nye (pris)vilkår. Som følge av dette ble det gjort en analyse av kunderegistert. Gjeldende reglement har fire hovedregler som styrer tildeling/avvikling;

1. bosatt i kommunen. Ved utflytting mister man automatsk plassen.

2. fritidseiendom i kommunen. Ved salg mister man automatisk plassen

3. misighold som følge av manglende betaling eller fremleie 2 år på rad

4. Utenbygds kan tildeles plass for fem år av gangen, uten automatisk rett til fornyelse, forutsatt at ikke innenbygds søker står på venteliste og gjør krav på båtplass.

 

Dataanalysen viste at 68 kunder pr 31.12.08 var i kategori "utenbygds uten fritidseiendom og med båtplass fem år eller mer". Disse fikk et særskilt brev om oppsigelse, med muliget til å innen 15.02.09 dokumentere at de var registrert med bopel eller fritidseiendom i kommunen. Ca 30 har så langt gjort det.

Ca 20 stk fikk oppsigelse som følge av fremleie mer enn siste to år. For å unngå støy ble kun de med tre år eller mer sagt opp. De fleste av disse hadde mellom 4 og 6 år.

En håndfull ble sagt opp som følge av manglende betaling for 2008.

 

Havnekontoret er i full gang med å kreditere kr 6.238.000 (innskudd/innbetalt forskuddsleie) som følge av returnerte svarskjemaer hvor kundene opplyser sitt kto nr. samt kvalitetsikrer allerede registrerte kunde- og båtopplysninger.

 

Kommunen har så langt mottatt ca 20 klager. Færre enn forventet. Disse behandles enkeltvis av kommunens advokater. Kommunen generelt og jeg som daglig leder av havnedriften spesielt ønsker en ryddig avklaring på hvlike retningslinjer og kjøreregler vi skal ha fremover. Med ca 1000 plasser og et langt høyere antall kunder må vi ha forutsigbare og omforente retningslinjer.

 

Det var min "hovedsak".

 

"Bisaker" jeg ser har vært kommentert tidligere i forumet:

 

Fortøyning (baug mot brygge). Dette er en gammel regel for Son havn. Den er nå foreslått justert til kun å gjelde flytebrygger med flytere av plast. Vi må skifte noen innen sesongstart som følge av punktering (propell?). Dette er en stor og komplisert operasjon og kan kun gjøres utenom driftsperioden. Våre utliggere er av Y typen og tåler ikke løft fra store badeplattformer.

 

Galvaniske sjakler på galvaniske fortøyningsbommer er foreslått innskjerpet etter anmodning fra vår leverandør Småbåthavner AS. Allerede etter 11 mnd drift på to nye brygger ble det i høst avdekket unormal tæring og rust på utliggere hvor leietakerene brukte syrefaste sjalker og/eller syrefaste fortøyningsfjærer samt syrefaste slangeklemmer av str XXL for å holde på plass fendere.

 

Sen åpning. Vel. Iflg havnereglementet har sesongen de siste 15 år vært 1. mai - 1. november. Kundene betaler for 6 mnd. Havnekontoret har forpliktet seg til at anlegget er klart til 1. mai. I høst ble det avdekket at bryggene NC og ND hadde slitt seg som følge av at moringskjettingene var tæret. Bryggene må mores opp til våren. I tillegg må vi gjøre noe med moringene på brygge NB (den 180 m lange flytebrygga som går forbi Kiwi). Videre skal bøyehavna rustes opp. Sist men ikke minst, ny marina (ca 200 plasser) utenfor hotellet skal tas i bruk.

 

En av utfordringene i Son havn er at de øverste 20 cm består av ferskvann. Altså mye is. I år er det kaldt. Vi vet ikke når våren kommer, og det er en rekke tunge vedlikeholdsarbeider som skal påbegynnes straks isen går. Videre går det en elv ut midt i havna. De som er kjent på stedet vet hva den fører med seg om våren. Lektere med moringer og annet tungt materiell inne i en trang havn med stri strøm er dårlig i kombinasjon med nypolerte og sesongklargjorte båter.

 

Ser flere bidragsytere har Son som hjemmehavn. Jeg setter pris på en god og saklig debatt. På slike forum kan stemningen lett "fuckes opp". Om dere lurer på noe eller er misfornøyd, ta gjerne direkte kontakt med meg.

 

I kundebrev av medio januar 2009 fikk de som har behov for plass innen 1. mai tilbud om å ta kontakt for å få anvist leieplass i gjestehavna.

 

Pr i dag har havnekontoret 54 (nye) faste plasser (Son Marina ikke medregnet) til fordeling blant søkerene. Trolig blir det flere. Pt. er ca halvparten av svarskjemaene behandlet.

 

Så gjenstår det bare å ønske dere alle velkommen til Son havn. Enten som kunder eller gjester. Jeg og mine kollegaer skal gjøre vårt beste for at dere får et trivelig opphold!

 

Takk for oppmerksomheten!

 

Mvh

Roger Finstad

havnesjef i Son

Link to post

Jeg har kun lest det som sto i media og trodde det var han som var med i NRK serien Båtliv! På meg så virket han som en sånn "småkonge" som en her sa, litt sånn som han Narvestad i Borettslaget! :lol:

 

Men når de går til det steget å utdøver materiell skade på hans private eiendom så synes jeg at de har gått langt over streken! Sånne folk må ikke få slippe ustraffet i fra!

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

 

Har nå Askeladden Z7

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...