Jump to content

Nytt el opplegg


Roy

Recommended Posts

Har satt inn ny Yanmar 18 hk i vår IW 31. I den forbindelse rev jeg ut alt det gamle el opplegget ifra 70 tallet. Har kjøpt inn alt nødvendig materiell og har det sånn noenlunde klart hvordan jeg vil ha det. Er ikke elektrikker, men har tenkt å gjøre alt selv. Mener en har godt av det som båteier, får skikkelig kjennskap til alt ut av det. Men så har jeg observert at det er mange proffe folk her på båtplassen, kanskje dere har noen ideer/synspunkter om dette ?

 

Utgangspuntet er: Båten er 31fot. Motoren er en Yanmar 2GMF20. Har kjøpt inn 100m 2,5kvadrat ledning samt 35kvadrat kabel for batterier/starter.

Skal også montere et solcellepanel på rufftak.(med regulator)

Sikringspanelet er et Blue Sea med automatsikringer (8stk)

Guest skillediode (batterier)

2 stk hovedbrytere m/nøkkel

2 stk 75amp batterier

3 stk halogen lamper i forcabin

3 stk halogen lamper i hovedcabin  

vhf - autopilot (rorkult) - lensepumpe - kompasslys -lanterner motor (4stk) - lanterne seil(tricolor) - dekkslys saling (2stk)

Hva syns dere, går det å få et bra annlegg ut av dette?

 

                   

                   

Link to post
Share on other sites


Roy: Satser på å ha alt enklest mulig. Holder meg unna store strømslukere. Parafinlamper og plastkanner med is sparer en mye strøm på!

Greit nok! Men det har desverre blitt færre steder man får kjøpt is til kjøleboksen langs kysten man ferdes på ferie. Så i nå har vi 225 Ah til forbruk, 70 A generator, solceller + Landstrøm. Det fungerte utmerket uten is ombord i ferien i fjor! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Start jobben med å tegne deg et skikkelig koblingsskjema.

 

Legg det gjerne ut på "Baatplassen.no" slik at vi kan hjelpe deg.

 

Vil anbefale deg å kjøpe boken : Strøm ombord.

 

Anskaffe deg også ei skikkelig kabelskotang med "klikk klikk sperremekanisme" slik

at du får skikkelige kabelforbindelser.

Link to post
Share on other sites

Hei.


TMe: Start jobben med å tegne deg et skikkelig koblingsskjema.

Legg det gjerne ut på "Baatplassen.no" slik at vi kan hjelpe deg.


Etter som du kobler. tegner du opp alt med blokk og blyant. Når du kommer hjem, starter du opp PC'en og tegner det hele opp,ryddig og oversiktlig ved hjelp av et tegneprogram. Et utmerket program som du kan tegne elektriske skjemaer eller hva du nå måtte ønske finner du hos QCAD. Det er gratis og du finner det under Downloads hos QCAD. Vil du ha noen tips om koblingsskjema i båt, kan du se på skjemaene for min båt, Koblingsskjema for Trudelutt.

 

Lars H.

:smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars : Har printet ut koblngsskjema for Trudelutt. Var litt for omfattende for min båt. Tror jeg prøver å lage noe enklere med Trudelutt som mal. Hva mener du, syns du jeg har det jeg trenger for å få et bra opplegg? Er klar over at batterikapasiteten er litt liten, men batteriene er bare et par år gammel (ikke samma år) . Kommer sikkert senere til å sette inn større batteribank.

Link to post
Share on other sites


Vil du ha noen tips om koblingsskjema i båt, kan du se på skjemaene for min båt, Koblingsskjema for Trudelutt.

 

Lars H.

:confused:[/i]


 

Hei Lars

 

Ryddige greier i din båt skjønner jeg etter å ha sett koplingsskjemaet ditt. (om du da har koplet opp alt sammen :seeya:)

 

Et par spørsmål:

#1; Hva er "landstrøm-alarm"??

 

#2; Sens-ledningen fra Ladac'en har du koplet inne etter hovedbryteren til forbruksbatteriet. Hvorfor på denne siden?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites


Arne:

 

Har mange timer med utskifting av dårlig opplegg,men er nå snart ferdig.

 

 

Arne


 

Båten din ser dag både ny og fin ut. Allikevel dårlig el-opplegg? Ikke det at jeg er helt overrasket, har vært på båtutstillinger de siste årene og sett mye rart. Jeg pleier alltid å se i "sikringsskapet". Ser det ut som om bakeren har hatt hovedansvaret der, blir jeg skeptisk til hele skuta.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Takk for rosen av koblingsskjemaene mine. De ble ikke lagt ut for å få ros, men for å vise at med et slikt skjema finner en lettere frem enten det nå er noe galt, eller en skal endre eller legge til no.

 

Men tro nå ikke at alt er like pent koblingsmessig ombord, se bildet nedenfor. Men der skjemaet sier at det går en 4 kvadrat kabel fra A til B, der går det en slik kabel. Og alt som er på skjemaet, er også tilstede ombord.

 

Jeg ser at det er spørsmål om tilkoblingen av senseledningen for Ladac'en. Jeg har to Ladac systemer, og vet ikke hvilket du mener. Mener du ledningen for Ladac regulatoren for dynamoen, er den koblet slik at den er frakoblet når jeg slår av hovedbryteren og forlater båten. Vil ha mest mulig frakoblet da. Og dersom du lurer på hva som skjer med ladespenningen dersom bryteren skulle slåes av under fart (eller senseledningen skulle ryke), går det bra. Ladac'en vil begrense spenningen til vel 15 volt har Paul fra Ladac fortalt meg.

 

Om det var senseledningen fra 30A landstrømladeren, er den koblet direkte på batteriet (det er også selve ladekabelen) for at laderen skal kunne lade når jeg har forlatt båten og slått av hovedbryterne.

 

"Landstrøm alarm" er en summer som gir lyd dersom sikringen på strømuttaket i land går. Eller som jeg har opplevd i gjestehavner, at en frekk type napper ut min tilkobling og plugger i for sin egen båt! Det finnes dessverre slike som venter til det er mørkt og havneavgift og strømavgift er betalt av alle andre. Greit å spare 30 kroner for strøm? Det sto forresten en reportasje i BM en gang om en som hadde noe lignende. Men hos ham tentes det en kraftig spotlight som lyste direkte på tilkoblingen i land (og strømtyven) samtidig som en sirene på en god del decibel startet!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Virker som det er mange som bruker vinteren til å fikse på det elektriske. Kom over en bok som kanskje kan hjelpe oss amatører litt.

Boken heter PBO`s ELECTRIC AFLOAT  Den kan bestilles hos www.ybw.com.

Ser ut som den har mange gode illustrasjoner(har ikke motatt den ennå). Som regel er jo det som blir utgitt av Practical Boatowner bra.

Link to post
Share on other sites


Lars H.:  Vil du ha noen tips om koblingsskjema i båt, kan du se på skjemaene for min båt, Koblingsskjema for Trudelutt.

 

Lars H.

:seeya:[/i]


Litt om 'ledningsproblemoppklarninger'

:crazy:Jeg har etter et besøk på SAGA i Selje sett at batteribryterene er flyttet på min båttype fra akter like ved batteriene til midt inne i kabinen.Leser av og til at de bør stå nærmest batteriene.....................hva er årsaken til dette? Eller sagt på en annen måte ....er det feil det SAGA gjør nå :blush:..Jeg kunne godt tenke meg å flytte de inn i kabinen da det er lettere for meg å operere de derfra.

:diving :blush:

Link to post
Share on other sites


solo: Jeg har etter et besøk på SAGA i Selje sett at batteribryterene er flyttet på min båttype fra akter like ved batteriene til midt inne i kabinen.Leser av og til at de bør stå nærmest batteriene
Jeg mener at en hovedbryter er til for å koble vekk/til alle forbrukere. Når jeg forlater båten vil jeg at alt skal være frakoblet batteriene. Derfor mener jeg at hovedbrytere skal være nærmest mulig batteriene, for sikkerhetsskyld!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, Ja jeg synes også det elektriske skjemaet til Lars så veldig bra ut. :blush: Jeg har kjøpt nå min første båt, og det er brukbare tegninger for det elektriske anlegget ( uten at det er verifisert....)

Jeg så også litt på QCAD, som ser veldig bra ut til dette bruket, men jeg fant ikke i farten noe symbolbibliotek. Kan dette lastes, eller må det lages fra grunnen ?

 

kip

Link to post
Share on other sites


kip: Jeg så også litt på QCAD, som ser veldig bra ut til dette bruket, men jeg fant ikke i farten noe symbolbibliotek. Kan dette lastes, eller må det lages fra grunnen ?
Jeg bruker ikke QCad til skjemategning selv da jeg har tilgang til et helt annet og mye kraftigere program på jobben, Design Architect fra Mentor Graphics.

 

Det er dårlig med elektriske symboler i QCad, skruer og muttere finnes det imidlertid nok av. Men oppdaterte biblioteker kan lastes ned fra websiden deres. Noe elektrisk finnes det da der.

 

Har ellers vært borti to andre gratis tegneprogram som er beregnet på å tegne koblingsskjema. ISIS Lite er et fullt funksjonerende shareware program du kan bruke så lenge du ønsker. Du finner det hos http://www.labcenter.co.uk

 

Du kan også hente ned EAGLE Light, fullt funksjonerende freeware fra Cadsoft: http://www.cadsoftusa.com/freeware.htm  

Disse programmene kan også brukes for å lage PCB utlegg dersom en driver med litt hobbyelektronikk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Vel, er vel 13 år sent ute her, men vi har akkurat kjøpt en gammel snekke, tror det er en Spjærøysnekke, 25'. med en Yanmar 2QM20 motor.

Alt det innvendige er revet ut, kjøkken og annen innredning, og alle kabler er klippet bort.  Har 2 batterier (70Ah) og et gammelt Yanmar instrumentpanel.  Trenger en ny dynamo, vil jeg tro, med innebygget regulator.

 

Og lurer på om det er et nyere emne vedrørende kabling, eller om noen har peiling på hvor jeg kan finne mulige koblings skjemaer eller tegninger.  Har brukt en del tid på nettet, og Yanmar har ikke lenger det elektriske opplegget til salgs.

 

Heller ingen elektriker, ganske så blank, men har nok 2,5 kvadrat blå og sort kabel, må vel kjøpe noe 8 kvadrat, samt en rull med rød, 2,5 og 6 kadrat, vil jeg tro holder.  Har batterikablene. Har mekket mye på bil og MC gjennom årene, men det elektriske her forvirrer meg ganske så mye!   Setter stor pris på om der er litt hjelp å finne her!   Lengene over er for det meste døde.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Eg vil først ha sagt at eg ikkje kjenner denne motoren, men hvis den er sopass gammal at der ikkje er elektronikk og datastyring, so vil nærmest ethvert skjema for instrumenter vera greit. Men om eg skal forsøka å seia noko konkret, so må meir av planen fram, snakker du om instrumenter til motoren og elektrisk på motoren eller er det snakk om heile båten? Eit batteri eller oppdeling i start- og forbruksbatteri?

8 kvadrat kabel er nevnt, og om du finn slikt - ikkje kjøp den. Første standard størrelse over 6 kvadrat er 10 kvadrat, og om du skulle klara å finna størrelser utenom standard, so er den ikkje annet enn problem med hensyn til kabelsko og slikt. Eit instrumentpanel er nevnt, hvis dette er tenkt brukt, ta gjerne bilder av for- og bakside so veit vi litt meir om kva du tenkjer.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, Magne.

Motoren er vel - kanskje - minst 20 år gammel, ser ikke at der er noe "elektronikk" forbundet med den.

Jeg snakker vel først og fremst om en enkel forbindelse - mellom motor, batterier og instrument panel.

(som har tach meter, oljelampe og ladelampe på seg)

Ikke noe annet fancy el-utstyr på båten, foreløpig, men må jo installere 4 lanterner.

 

Bilder kommer i morgen, med mer detaljer.
lars

Redigert av Old Wood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, Hulda, selvfølgelig er jeg interessert.

 

(Jeg har aldri lagt ved bilder i dette forumet, og selv om jeg har vært på nettet siden 1981 og på Web'en siden 1994, har jeg aldri laget en plass i skyene der, hvor jeg kan legge inn mapper og bilder osv...  Such is life.)

 

Vedlagt er et bilde (håper jeg) av den gamle dynamoen, en Hitachi (men uten motorkasselokk i over 2 år er den så dekket av korrosjon osv., at det er vanskelig å lese noe som helst fra den.)  Der går kun en kabel (faktisk 3 -  2,5 kv kabler surret fast til en)  Fra B+ polen der, som heter BA---   til starteren. Fra den andre siden av starteren er det en kort sort kabel, kanskje 10 kvadrat, siden Magne sier der ikke finnes 8 kvadrat) , surret fast, løst - ikke skrudd fast, og man setter den kabelen på + polen på batteriet, og motoren starter. 

(Starteren, også utsatt for vær og vind over minst to år, sviktet jo også, tok den av, skrudde den opp litt, og der rant masse vann ut av den.  Min venn tok den til en «norsk institusjon» (verneverdig – spør du meg) som heter VikleVerkstedet – og de fikset det, for rundt kr. 1200.)

 

Dette representerer hele det elektriske systemet på denne båten!  :-)

Slik det står i dag!

 

Nei, det ser ikke ut som om jeg får lastet opp et 88kb jpeg bilde her.

 

Vil forsøke igjen.

Redigert av Old Wood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...