Jump to content

Nytt el opplegg


Roy

Recommended Posts

OK, ser ut som om det fungerte.  Takk.

 

Nå vil jeg gjerne legge inn et par bilder til Magne (jeg kan legge til 30, men 2 holder)  av instrument panelet, forside, og bakside (med alle regnbuens farger)

 

Hva gjør man med dette, da? J

eg har lokalisert "olje-måler" på motoren, en liten ting som stikker ut under oljefilteret der - kun en pol..  Har lokalisert hva jeg tror er tach-meter/turteller forbindelsen, og også vann-temp måler, fra motor. De sitter på "logiske steder" der.

 

La meg se om jeg kan legge ved bilder, igjen:  :-)

Link to post
Share on other sites

Nå begynner opplastingen å bli vanskelig:

bilde

Men slik ser dynamoen ut fra den ene siden. Tilkoblingene bak er som på den du har avbildet.

 

Dynamoen jeg har ser ut som ny. Skiltet har ramlet av, men jeg mener å huske at den var på 35 A. Den ble plukket av en Yanmar fordi eieren ville ha noe med mer futt. NOK 500 er vel ingen overpris?

 

Etter to crash, her er den andre siden. Enden får jeg ikke lagt opp blide av.

 

bilde

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg drar fram bildet av dynamoen, det som old wood la ut lenke til kl 17.27

bilde

for å få fram bilder slik, må bildet liggja på nettet, og so velja å bruka full editor når du skriv meldinga. I toppen har du då eit ikon av ei billedramme, klikka på den so får du ei rute til å leggja inn nettadressen til bildet, og dermed har du bildet synlig.

eg lurer litt på den saken litt opp og til venstre for dynamoen - er det ein oljetrykksføler med flatbanka tilkoblinger?

eg er forresten 99% sikker på at den ledningen som stikk ut gjennom siden på Hulda sin dynamo er til turteller.

 

Magne

 

Edit:

Hvis du slit med bilder som er for store, so er eit par avmine triks å redusera bildestørrelsen, og/eller å redusera antall farger i bildet. Eit bilde med 256 farger er heilt greit for å visa ein dynamo eller eit elskjema, sjølv om det ikkje er godt nok til å skriva ut eit familiebilde til å henga over peisen.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Eg har lest gjennom dette prosjektet ein gang til, og forstår det slik at det elektriske ombord hos deg består av nokre få dupeditter og nokre avkutta ledninger. Du seier ogso at det du treng no er instrumenter og signallys som virker til motoren, samt landterner.
Mitt forslag er å tenkja litt 5-års plan, kva som då kan komma, og setja opp stor nok sikringsboks og tjukk nok kabel til denne, slik at dette ikkje vert altfor smått.
Hvis eg skal foreslå ting å tenka på innenfor 5-års plan:
Vinduspusser - lyskaster - horn - USB kontakt for telefonlading - innelys - lensepumpe osv.
Men for no vil eg seia at sikringsboksen bør ha kapasitet til å ta det som blir resultatet av ein slik plan.
Eg har leita på internett, for å sjå om eg finn skjema til ein slik Hitachi dynamo, og ønsker ein liten kontroll på om det eg har funne stemmer. (det var forresten ikkje heilt enkelt å finna bilder av ein so gammel dynamo) Du skriv at B+ polen heiter BA---, i tegningen som eg fann skal den heita BAT. Øverst på dynamoen er der ein kontakt med ein raud og ein blå ledning. I tegningen skal den raude heita R og den blå skal heita L. Hvis det stemmer so reknar eg med at tegningen stemmer.

Magne

Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha.  500 kroner høres helt greit ut, Hulda, men jeg regner med at den har inebygget volt-regulator?  Hvordan finner man ut det?

Jeg er i Fredrikstad, så Vestby er overkommelig, forhåpentligvis finner jeg en hurtiglader der, siden jeg kjører elektrisk.  Eller kan vi møtes et sted mellom?  Lørdag kunne passe fint.  Mail meg når det evt. kunne passe, webxlars at online punktum no

 

Kan dere foreslå et enkelt gratis sted på nettet jeg kan laste opp bilder til?

 

Magne, jeg tror den saken du snakker om der kanskje er temp-måler, siden den sitter nær vann-røret der.  Rett over oljefilteret stikker det ut en tapp, kun en pol, som jeg tror kan vøre oljetrykket.  Og back over starteren, utenfor svinghjulet, vil jeg tro, er det et to polet flatt uttakk, som jeg regner med kan være tach meteret.

 

Fant akkurat denne tråden, som også er lærerikt mht. kabling: https://baatplassen.no/i/topic/125810-skisse-av-nytt-str%C3%B8mopplegg-i-motorrom/

 

La meg prøve en gang til å laste opp bildet av for og baksiden av intstrumentpanelet  :rolleyes:  Nei, det ser ok ut, men ingenting kommer inn.....

 

 

 

 

Redigert av Old Wood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og, Magne kommenterte mens jeg slet med å laste opp bilder :-) 

Takk skal du ha!

Jeg tror nok at B polen heter BAT - og kontakten til den røde og blå ledningen, den ene i dynamoen er brukket av.  De er ikke merket, jeg kan ihvertfall ikke lese noe der. Noen mente at dette gikk til en regulator, og de koster vel også en formue.  Alternativet er vel biltema /-extr, og kjøpe en bil-dynamo til kr. 900?  :-) ?

Men er helt enig med deg, - vi kommer ikke til å trenge strøm til kjøkken o.l., men det du nevner er helt i planen.  Stpr en lenseepumpe der, men flottøren er ikke koblet til, så man må sette begge ledningene på batteriet.  Har flottøren.  Har også en helt ny ubrukt 500 kroners lensepumpe jeg setter på batteri nr. 2.  Jeg må bare være sikker på at dynamoen lader batteriene.  Der er også et ganske nytt sikringspanel, med 8 inn/utganger.

 

Hulda, vet du omtrent hvor gammel den dynamoen din er?  Den ser jo fin og ganske ny ut, da...

Link to post
Share on other sites

Har sendt deg e-mail.

 

 

Bilder: Bruk .jpg ikke over 4 Mb. Legg bilde på en katalog på din egen pc. På baatplassen, der du skriver, over ramma, er det 'Laste opp bilder', klikk på den. Ny rute som heter 'uplodify' kommer opp. Klikk bilde 'velg bilde for opplasting'. Hent opp bildet ditt. baatplassen melder, etter noen sekunder, 'bilde lagt til....' Klikk på bildet. Det blir stor på skjermen. Klikk OK i boksen nederst til venstre i det store bildet. Nå er bildet kopiert. Gå tilbake til denne ruten du skriver i. Klikk på den grønne firkanten over i det grå feltet. Lim inn adressen (Ctrl V). Bildet kommer opp,,,,,,.

 

Dynamoene til Biltema passer så vidt jeg husker ikke på festene til Yanmar. Da kreves det en del ombygging. Det bør du sjekke på forhånd. Jeg byttet til 'vanlig' dynamo en gang på en slik motor, det ble en del sveising av alternativ løsning for å få det til å fungere. I tillegg måtte jeg inn med ekstern regulator (av en eller annen grunn som ikke relatererer til Yanmar, husker ikke). Jeg satte inn en 90 A dynamo i stedet for den originale 35 A Hitachi.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha, Dinamo Magne og Palbryn.  Har snakket med Hulda, og avtalt henting av dynamoen --> så her går det fremover!  :smiley:

Gransket den gamle dynamoen igjen, og bortsett fra BAT er det garantert ingen andre bokstaver eller tegn på baksiden der.

 

Bilder: Jeg har redusert bildene fra 150kb .jpg, til ca. 60 kb - de ligger i en egen mappe på "skrivebordet" men fikk det fremdeles ikke inn.  Klikket på "last opp bilder" - det neste valget jeg fikk var "kopier" - og deretter ingenting.  Skal prøve en gang til, deretter ta i bruk en av de 5-6 plassene i skyene jeg er medlem av, med over 100 Gig plass, men aldri har brukt!  :smiley:  Forsøkt igjen, men ingenting.  Hmm.  Vatt 2 doo?

La meg prøve Dropbox....

Link to post
Share on other sites

  Klikket på "last opp bilder" - det neste valget jeg fikk var "kopier" - og deretter ingenting.  

 

Jeg fortsetter der du slapp, når du trykker på  "kopier" så må du lime inn linken etter at du har trykket på "bilde" knappen som vist på tidligere post.

 

Last opp bildet > åpne bilde > trykk på kopiere > gå tilbake til posten > trykk på bilde knappen > lim inn > OK.

 

Da kan du vise bilder i postene. 

Link to post
Share on other sites

Vel, Pal, takker og bukker, jeg skal forsøke det der neste gang - selv om jeg ikke tror jeg fikk opp de valgene du nevner.  Det burde vel kanskje være et lite testforum rundt her et sted, hvor folk kan lære seg dette?  Jeg skal lete :smiley:

 

Bilder av bak- og forsiden av Instrument panelet, la oss se om dette virker, fra Dropbox:

 

https://www.dropbox.com/s/95yek44a8fxuvr0/bakside-01.jpg?dl=0

 

og: https://www.dropbox.com/s/6iflbyrdj9521kg/Ins-panel-1.jpg?dl=0

 

Hvordan får jeg dette Inline?  Lære å bruke nettet, etter 35 år? :smiley:

 

Uansett, fra baksiden av instrumentpanelet kommer det ut rundt 20 kabler, i alle regnbuens farger.  To litt fete,  en hvit og en rød, resten er vel for det meste 2,5 kvadrat.  Noe litt større.

Redigert av Old Wood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oioioi - det instrumentpanelet ser ut som det er laget av ei skjære som ville ha eit fargerikt reir.

når eg såg det, var første reaksjonen å gå forsiktig baklengs mot døra, og komma meg stilt herifrå.

No er det ogso noko med dette bildet, det er tatt i eit lys som gir harde skygger, noko som fort vekk gir kabelstokken eit par ekstra ledninger. Eg har leita på nettet etter tegning av dette, og funne mange. Heldigvis er der blandt desse ei i ein sopass størrelse at det går an å få til noko av den, men den er kantklipt på alle sider, so der må det gjerast noko. No er det ogso noko med at panelet er laga med sine kabelfarger, motoren har sine kabelfarger og kabelstokken mellom har sine. Nokon av desse har samme farge heile veien

Men ein sjekk av kabelstokken,kva som er ledning og kva som er skygge- eg set opp ei liste over det eg har funne og kva kvar kabel er brukt til:

 

Raud - sannsynlig 6 kvadrat    - +ledning som kjem frå starteren, med sikring der.

kvit - sannsynlig 6 kvadrat       - startinnslag.

blå/ svart stripe 1,5?                - har med ladelys å gjera

kvit/ blå                                    - lys for kjølevannstemp.

gul/ kvit                                    - oljetrykkslys

svart                                         - felles minusledning for heile panelet

orange og blå/ rød                   - turteller

kvit / raud                                 - har med ladelys å gjera

kvit / svart                                - den ser ut som reserve - at den går frå ein tom terminal ved motoren til

eit reservelys i panelet!

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk skal du ha!  - ja her er det mye må fundere på!  :smiley:

 

Jeg har en følelse at denne båten en gang var veldig godt utsyrt, bl.a. med fullt kjøkken, en do (som fremdeles står der) - stor vanntank (som fremdeles ligger der) NAV instrumenter, mye lys osv.

 

Den har også en 6 meter mast - men tror vi kapper ned den, dersom vi monterer den i det hele tatt..  Har begynt å grave frem gamle kabler, og har funnet de merkeligste koblingsboksene et par steder, masse forskjellige farger som er surret sammen osv....- det er vel bare å ta av alt sammen, la det nye sikrings panelet stå .   Få det fundamentale starter ting på plass, slik at vi kan få den på sjøen før St. Hans.

 

Biltema pleide å selge enkle instrumentpaneler, men var der borte og fant ingen ting, men Båtbua ligger rett rundt hjørnet her, og de har vel noe.  Så vi tenker på det.  Men foreløpig har vi ikke engang et sted å montere instrumentpanelet, venter på en snekker-venn som skal komme og bygge litt, inkludert toppen av motorkassa.

 

Skal bort på båten nå - få opp resten av det gamle el anlegget.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

eg veit ikkje om du har funne fram til denne boka om Yanmar: http://www.g-o.dk/Files/Billeder/PDFer/YANMAR/Instruktionsbger/2QM20-3QM30.pdf eg vil ogso visa denne diskusjonen om sikringer: https://baatplassen.no/i/topic/120837-nidelv-24-el-anlegg-hva-er-dette/  og so nokre bilder:

Om dei to siste bildene kan seiast at eg har funne eindel bilder på nettet av elskjema til Yanmar, av desse var der eit som skilde seg ut ved at det var sopass størrelse at det var greit å lesa. Problemet med dette var at det var kutta av alle sider, eg har tegna til det som var borte, utifrå andre tegninger, der eg måtte bruka lupe for å sjå kor det skulle sjå ut. Til slutt delte eg tegningen i to, for å få maksimal størrelse innenfor A4-arket.

 

først eit kjapt tegna hovedstrømskjema:

Dette skjemaet er ein tegning som eg har endra, den var til ein annen sammenheng, men gir likevel ein ide om kordan eg meiner ting kan sjå ut

bilde

 

so eit yanmar instrumentpanel, som ligner på ditt:

bilde

 

og til slutt eit elektrisk opplegg på motoren, som passer med dette panelet:

bilde

 

Ein annen ting eg har tenkt på: Du fortel om 2 stk batteri 70 Ah av forskjellig alder, og sammenkobling av desse. Om dette meiner eg at det kan vera lurt å setja batteria på lading sammenkobla, og la dei stå til dei er fullada. Deretter sjekka syrevekt på batteria, hvis den er den samme på alle celler i begge batteria er det fritt fram for sammenkobling.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk, igjen, Magne! 

Jeg føler meg litt overveldet her, men dine betraktninger hjelper noe enormt!! Også noe av det andre jeg har lest rundt her.

Utrolig at du tar deg til til å være så hjelpsom! :smiley:  Begynner å tro at jeg kan få til dette her!

Leser om sikringer, og tror vi kommer til å kjøpe en ny sikringsboks, det som står der ser ganske så skrøpelig ut.

 

Batteriene er jo forseglet, men har en god lader, og skal lade dem om noen dager.  Sist jeg sjekket dem, i oktober, sto begge på 12,5 til 13 <V, og det er uten at de noengang har blitt ladet fra dynamoen.  De har jo kun blitt brukt til starting! 

 

PS: Den lenken til   http://www.g-o.dk/Files/Billeder/PDFer/YANMAR/Instruktionsbger/2QM20-3QM30.pdf%C2%A0 tok meg kun til forsiden til Gertsen og Olufsen - klikket på Yachting, men så ikke umiddelbart noe.  Skal se litt videre. 

Jeg har imidlertid lastet ned og skrevet ut en 2qm20 / 2qm30 service-manual, på mange hundre sider. :rolleyes:

 

Takk igjen!

Lars

Link to post
Share on other sites

Hei

Eg for min del koser meg med å finna fram til gode løsninger :yesnod:

Men eg tenkjer på kva som kan vera greit å laga til ein kabelstokk mellom motor og instrumentpanel av, og tenkjer å bruka to forskjellige kablar på sida av kvarandre til dette. Ein kabel heiter H07RN-F, med 5 ledere på 2,5 kvadrat. Den har Clas Ohlson i 5 meter lengde med nr 49-274-5.

Den andre kabelen er ein med 7ledere 1,5 kvadrat. C. O. har denne, men i 10 meter lengd med nr 49-114-10. Ein 5-meter av denne heiter 34201 hos Biltema.

Eg tenker då å bruka to av desse fem 2,5 kvadratane paralellt til 12 volt til panelet, to går til statrinnslaget og ein til felles minusledning for alle instrument og varsellys. 7-lederen går til ladelys, varsellys og instrumenter. Eg har laga ei skisse:

bilde

Link to post
Share on other sites

Du er, for å si det mildt,  en underlig skrue,  Magne, men heldigvis - en vennligsignet en!  Har etterhvert lest dine inlegg mange steder her, gjennom mange år.   Det ovenstående er notert.  

 

Men siden der var spørsmål om en Yanmar 2QM20 / 2QM30 "Service Manual" - la meg se om jeg kan legge inn den jeg har hos DropBox:

https://www.dropbox.com/s/4uezqg5kmujvxp3/Yanmar%202QM20-3QM30%20manual.pdf?dl=0

Link to post
Share on other sites

Hmm - det var vel ikke den Yanmar Service Manual - manualen jeg tenkte å legge opp. 

Her er den ganske detaljerte service manualen. 19 MB, også på engelsk.

https://www.dropbox.com/s/tpdq9opoetwtrkx/2qm20_servicemanual-4.pdf?dl=0

 

Jeg brukte mye tid på å finne disse.  Først epostet jeg Yanmar, som sendte det videre til en pensjonert mekaniker, som sendte meg en lenke til en ti-siders "enkel" service manual.  Deretter, - kanskje fordi jeg er litt treg og klossete, brukte jeg en del timer på å finne diverse manualer.

Og siden jeg har tonnevis av plass "i skyene" jeg aldri har brukt, hvorfor ikke dele det?  :yesnod:   Noe jeg etterhvert vil.

 

Møtte med "Hulda" i dag, fikk den gamle - som ny - dynamoen, og den har faktisk den ene sorte kabelen ut fra siden, som du mener går til turteller.

Veldig hyggelig fyr - ba meg bare ringe om der er andre ting jeg trenger.  Hva har du da, spurte jeg... og han himlet med øynene :rolleyes: - noe som sikkert betyr at han har akkumulert mer enn det han har plass til, gjennome årene!  :-)  (I know the feeling!)

 

Det skal bli så spennende ! -  --- etterhvert - å  koble alt dette til!

(Er borte en ukes tid, men setter i gang etter 17 mai!)

Lars

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Beklager sent svar, men har ikke - av forskjellige grunner - fått jobbet med båten.

 

I går kjøpte vi inn en mengde kabler, i masse farger - men ikke akkurat de kombinasjonene som "originalene" forlanger.

Tidligere eier hadde kjøpt en 5m "strømpe" fra biltema, og forsøkte å få gjennom en hyssing i denne, så jeg kan trekke kablene gjennom, men nei - denne har "lim" for krymping på innsiden, så hyssingen røk, rett før slutten der.  "Fuck this" - tenker jeg.

 

Kapper opp to 5-metere med 5/8" vanlig hageslange, og legger alle kablene inni der, bruker restene av denne biltema krympeslangen der det trengs.

 

Jeg har blitt anbefalt (av visere snekke-mennesker enn meg) og ikke bruke alle disse "original-kontaktene" (de er forøvrig ganske så gamle), men i stedet koble alt direkte.  Hvilket betyr en del flere kabler.

Så - til oppdatering - jobber med saka.

Når alt er på plass, kommer det bilder.

Håper man.

:smiley:

Redigert av Old Wood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Liten opdatering, uten bilder.  (Virker som 30-35 grader her, de siste dagene...)

Fikk endelig installert dynamoen, med riktig viftereim, etter 4 forsøk og 3 bytter.  (Hatten av til Servicen hos BilExtra!)

(Det må være en bitteliten forskjell på den nye og den gamle dynamoen, selv om de ser helt like ut, satt side ved side, siden jeg ikke hadde en snøballs sjanse i helvetia til å installere den gamle reimen.)

 

Laget en 5-m kabel slynge som inkluderte alt, pluss 4-5 2.5 kvadrat ledninger.  Alt merket i begge ender. Bedre lenger og mer, en kortere og for lite.

 

Tok av starteren, det er vel egentlig en bil-starter, som var veldig korrodert, og rusten noen steder, og pusset den ren, deretter 4 strøk med Bengalakk - så forhåpentligvis er den bedre beskyttet.

 

Du sa, i #42:  "Oioioi - det instrumentpanelet ser ut som det er laget av ei skjære som ville ha eit fargerikt reir."

 

Yes,  Men så rensket jeg opp litt, tok vekk all gammel (våt og klissen) isolasjons-tape, strakk ut ledningen litt, studerte det, og selv om noe må byttes (har alt det på plass) - ser alt ganske greit ut, og det meste i samsvar  med dine skjemaer.  Veldig bra.  Tror instrumentpanelet har vært beskyttet mot vann, siden det ikke er noe korrosjon å snakke om der, men som sagt, alle kabelsko etc. osv. blir byttet ut.

 

Alt som mangler er at eieren - (som er tilbake her i dag)  forteller meg "hvor" han vil montere instrumentpanelet, slik at jeg kan bli ferdig med dette her, og så deretter jobbe med å montere en gass/gir kombinasjon.

 

Har hatt haveslangen i båten 10 timer denne uken, den lekker fremdeles som en sil.  Må få fatt i masse filler, gamle lakener osv, legge det på og bløte det.  Og finne materialer til å lage en topp til motorkassa.

Etter det, er vi igang - og på de store hav!  Håper man.....

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...