Jump to content

hvilket bunnstoff er best å bruke for å unngå at det gror på båt

rene83

Recommended Posts

Man kan lure på om du har praktisk erfaring med ulike bunnstoff i det hele tatt, eller om du kun baserer deg på hva du har lest. Å være båtteoretiker er vel og bra, men du kan med fordel spare deg for denne misforståtte skråsikkerheten.

Dette blir bare "faren min er tøffere enn din". Om du ikke klarer å se hva du skriver selv så skal jeg la dette ligge dødt. Da sier vi det bare slik at din erfaring er at Biltema bunnstoff er best uansett om det er av hard eller selvpolerende type.

Om du hadde tatt deg tid til å lese mitt innlegg tidligere i tråden hvor jeg nevner en smart måte å bygge opp lag med forskjellig farge så ville du forstått at jeg ikke er en "Båtteoretiker".

Om du tar en titt på denne tråden vil du også se at jeg har litt mer enn teori å komme med. Her gjelder det fjerning.

Du nevner at Nonstop forsvinner med høytrykkspyling og at det er negativt. Jeg vil tro din "gode erfaring" med Biltema da kommer av at det er hardt bunnstoff og ikke så lett lar seg fjerne med høytrykkspyling. For øvrig sier det mest om hvordan type bunnstoff, ikke hvor godt det holder groe og slim unna.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vanntro. Dette blir verre og verre. Hvis du ikke er i stand til å respektere andres erfaringer, bør du avslutte diskusjonen før du blir for personlig engasjert. Forsøk i det minste å akseptere at det finnes andre erfaringer enn dine.

Hva som er "best eller dårligst" dreier seg primært om personlige erfaringer under ulike forutsetninger. Mye av poenget her er å belyse at det faktisk finnes flere alternativer som kan gi et godt resultat. Å tro at det finnes absolutte sannheter i denne bransjen er i beste fall et uttrykk for manglende refleksjon. Men hvis du vil ha siste ord, så gjerne for meg.

dårligst erfaring med Jotun Nonstopp. En omgang med høyttrykkspyler ved opptak og det finnes ikke bunnstoff igjen.

Her er det altså nok med høytrykkspylingt for å fjerne selvpolerende. Dette er i tråd med min erfaring og gir enkelt vedlikehold av bunnen.

At bunnstoffet sitter dårlig gjør det mer påkrevet med årlig skraping, noe som på ingen måte er noen fordel. Da er det bedre med en skikkelig nedskraping hvert femte år eller så.

Her påstår du at årlig nedskraping er nødvendig med Nonstop. Selv skraper du ned bunnen hvert 5. år

For dem som liker skraping er nok selvpolerende å anbefale ja.

Her har du også funnet ut at man må skrape hvert år med selvpolerende. Hva skjedde med NonStop, gikk det ikke å fjerne med høytrykk likevel ?

Bare så det er sagt, selvpolerende bunnstoff ble introdusert bl.a. for å slippe å skrape av gammelt stoff. Det forsvinner av seg selv under bruk. Dernest som jeg nevnte i et tidligere innlegg, har du 2 forskjellige farger er det lett å kontrollere behovet for nytt stoff. Selv har jeg selvpolerende hvitt + sort, men jeg tror det er "Index" som har først ett lag hardt og så et lag selvpolerende. Det er kanskje en enda bedre løsning da det hardet bunnstoffet ikke blir slitt av.

Siste ordet ? Nei, ikke nødvendigvis.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

.... men jeg tror det er "Index" som har først ett lag hardt og så et lag selvpolerende. Det er kanskje en enda bedre løsning da det hardet bunnstoffet ikke blir slitt av.

Man kan da risikiere å måtte ta et lag primer, en-komp, på to-komp primeren før man legger på et lag hardt og så selvpolerende. Mener i allefall å huske at det er tilfelle med Hempels produkter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er litt individuelt tror jeg Mouche. Racing Ultra Speed fra Jotun krever primer mellom 2-komp epoxy og "seg selv".

Legger inn en link til siden til Jotun så kan jo trådstarter lese seg opp på litt forskjellig om bunnstoff.

Jotun AS (Klikk på fanen båtpuss og deretter bunnstoff

Også et lite utdrag om forskjellige teknologier, hentet fra siden til Jotun:

Selvpolerende All-round-teknologi for de fleste båttyper. Bindemiddelet løser seg i kontrollert hastighet, slik at det alltid er et nytt aktivt lag bunnstoff i berøring med sjøvannet. Poleringshastigheten sikrer en jevn utlekking av biocider gjennom produktets levetid, og holder skroget fritt for groe. Denne teknologien er mest effektiv mot begroing.

For alle typer båter som ønsker et veldig godt resultat.

Hardt I disse bunnstoffene er bindemiddelet hardt og uoppløselig. Malingen kan slipes for å gi en glatt overflate. Passer til båter i alle hastighetsklasser, men er utviklet for speedbåter.

Tynnsjikt Dette er et hardt bunnstoff med svært lavt tørrstoffinnhold. Det etterlater en tynn, hard og glatt film etter påføring.

Spesielt velegnet for regattaseilbåter.

Som andre også har vært inne på, mørke stoff bidrar til mindre groing/slim grunnet at overflaten reflekterer mindre sollys(Sollys er nødvendig for at groing skal finne sted.

Kan også nevne her en ting som tyder på at Biltema Bunnstoff er hardt. Under harde bunnstoff nevnes det at de kan slipes, dette står det også i teksten vedrørende Biltemas bunnstoff.

Tror derfor vi kan konkludere med at Biltema bunnstoff er hardt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Her har du også funnet ut at man må skrape hvert år med selvpolerende. Hva skjedde med NonStop, gikk det ikke å fjerne med høytrykk likevel ?

Ikke spesielt overraskende at nettopp du tar spissformuleringer 100% bokstavelig, men for at det ikke skulle være noen tvil for andre som mangler "ekspertisen" du tydeligvis besitter: Noe bunnstoff vil nødvendigvis sitte igjen etter spyling, og som må skrapes bort.

Med et bunnstoff som sitter vil det derimot knapt nok være nødvendig å skrape i det hele tatt, i hvert fall ikke årlig.

Kjenner jeg deg rett blir dette neppe siste ord.

For dem som liker skraping er nok selvpolerende å anbefale ja. :tongue:

Jeg har aldri behøvd å skrape bort et eneste flak av mitt bunnstoff! Jeg spyler med høytrykkspyler til all groe/slim er borte, og deretter legger jeg på nytt bunnstoff der det har flasset eller bunnstoffet ser tynt ut (viser godt siden jeg har det hvite harde under). Hvis du har behov for skraping etter høytrykkspyling så har du enten gjort dårlig grunnarbeid sist gang eller har en rimelig slapp høytrykkspyler...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Prisen står da på hjemmesiden - Antifouling 169,- per boks på 0,75 liter.

Kan du vise til sikker dokumentasjon på det for mener å huske at dette har vært en gjenganger her på forumet i noen år om det er, eller ikke er, selvpolerende, og ingen har kunnet komme med et klart, sikkert og utvetydig svar på dette spørsmålet?

IKKE antifouling! De har nå et eget som står beskrevet som selvpolerende! prisen er dog ikke oppgitt. Se heller på hjemmesiden dems :flag_bp:

MIN erfaring er at Seajet er tjukkere i strukturen og ikke like drøy som jotuns Non stop.. med jotun får man en "glatt" jevn overflate.. noe seajeten ikke gjorde.. Jeg erfarte dette i våres da jeg raka tom for en skvett og fikk litt Jotun Non stop av "naboen". Når det gjelder groing så er dette meget variabelt alt etter hvor man ligger.. Drev spray derimot har jeg meget god erfraing med Hempel.. Ikke så god med jotuns.. Sammenligningen var lett da jeg brukte Hempels på det ene drevet og jotuns på det andre grunnet tilgjenlighet der og da.. "jotun drevet" var vesentlig mer grodd og måtte vaskes flere ganger iløpet av sesongen.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Har brukt jotun racing hele tia mener jeg, men gått over til hvit farge,når vi kjøpt nåværende båt i 2007. (grunning og slikt først. Den var ubehandla fra forhandler ville gjøre det selv.)

Grunn til at jeg gikk over til hvit, var nettop pga de bastante uttalelsene om at det gror mere på hvit vs sort og blå.

Så ville sjekke dette selv.

Så hvit ble påført smett nytt skrog, og lot båten være ute fra sjøsetting 26.06.2007 til 23.12.09

I denne perioden, var ikke båten på land, den var heller ikke børstet under vannlinjen i perioden, pga at jeg virkelig skulle sjekket dette med påstand om farge. Og den var da totalt brukt ca 290timer.

Og i denne perioden, var den ikke grodd i heletatt, dvs "skjegg" rur mm.

Eneste var at det ble litt mere slimetet uti/fra/midten av sommerhalvåret 2009.

Men det gikk lett av og ble bort her gang etter litt kjøring.

Utenom det så min erfaring er at det ikke gror mere på hvit kontra blå og svartsom jeg har brukt på tidligere båter, også jotun racing. Eneste at det visuelt visest bedre på hvitt bunnstoff når det blir slimm/groe/skjegg/rur osv,

Andre fabriknater har jeg aldir brukt, så kan ikke uttale erfaring på det.

Mulig geografisk er noe avgjørende på groe veksten og opplevelsen av hvilke farge man har på bunn stoffet

IOM jeg fikk den skaden på båten i høststormen som dere sikkert husker, så ble konsentrert om det, så glemte jeg desverre å ta bilder av skroget 23.12.09 da jeg tok den opp.

Redigert av KenBjork (see edit history)

Jeg fikk tilfeldigvis katalogen til Biltema i posten nå(høst/vinter 10-11) og der står det zinkbaserte(står Fouling på boksen) bunnstoffet med et utropstegn fulgt av teksten: Selges ikke i Norge.

De har et bunnstoff til med samme label, men det er kobberbasert. Noen fler bunnstoff står ikke i katalogen. Det som står på hjemmesiden deres med egen Biltema label står ikke lengre i katalogen.

Har brukt Biltema`s bunnstoff nå 2 sesonger og er storfornøyd. Ikke tegn til groe eller vekst av noe slag. Sitter godt mao flasser ikke av ved bruk, heller ikke ved høytrykks vask :yesnod:

Legger ved bilde tatt i dag ved opptrekk av "skuta". Ja...som dere ser så har det grodd godt på pwr-trim sylinder og svinger, men bunnstoffet ser forsatt meget bra ut! Har ligget på sjøen 5mnd :sailing:

bilde0229.jpg

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Jeg har aldri behøvd å skrape bort et eneste flak av mitt bunnstoff! Jeg spyler med høytrykkspyler til all groe/slim er borte, og deretter legger jeg på nytt bunnstoff der det har flasset eller bunnstoffet ser tynt ut (viser godt siden jeg har det hvite harde under). Hvis du har behov for skraping etter høytrykkspyling så har du enten gjort dårlig grunnarbeid sist gang eller har en rimelig slapp høytrykkspyler...

Tiltredes! Har brukt NonStop i 20 år og har knapt noen gang merket at det flasser. Gjennom flere år har jeg nå unlatt å smøre hele båten, evt. brukt et ultratynt lag, har ofte klart meg med en 0,75L boks på en 30-36 fots båt, hvorav "mesteparten" i vannlinja for å "pynte".

Har ikke vært plaget med groing og som sagt ikke flass heller. Behov for skraping har jeg aldri hatt, det har ikke bygget seg opp tykke lag.

Har null erfaring fra andre merker, så min erfaring betyr ikke at NonStop er best.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...