Jump to content

Kjedelig start på båtlivet.


Morten A

Recommended Posts

Hei! Er ny på forumet her og fersk "skipsreder". Kjøpte meg "ny" båt, en Fjord 27 AC i Østfold, planen var å kjøre båten til Bergen sammen med min bror som har to-tre års erfaring med båtlivet. Vi hadde forberedt oss godt med alskens verktøy, kartplotter, Tel-chart på PC med GPS, sjøkart, vanlig kart, reserve diesel og sjøfilter, ekstra slangeklemmer osv osv. Startet onsdag 8.september fra Østfold ca kl 19 og la til på en gjestehavn ved Tjøme i 21-tiden. Fortsatte dagen etter i fint vær. Hadde fått lagt opp en rute av en kjentmann, det meste innaskjærs med muligheter å gå i mer åpen sjø hvis været tillot det. Hadde fint driv fra Tjøme til sjøen begynte å bli vel tøff for oss og vi bestemte oss for å gå i le bak Jomfruland. Her skulle vi gå igjennom et sund på ca 150 m, like ved Korset. Hadde ca 10 knop gjennom sundet og plutselig smalt det i båten, merket ikke noe på farten men mistet fremdrift. Vi hadde på forhånd sett på kartet og posisjon(GPS), der var ingen merking på land eller i sjøen. Fant ut at det var en grunne der på 1m og la oss lengre mot land der det var dypere. Båten stikker ca 80 cm dypt så vi trodde vi hadde marginene på vår side. I etterkant skulle vi selvfølgelig ikke stolt blindt på GPSposisjoneringen som jeg har fått vite etterpå kan ha ganske stor feilmargin. Fikk ut anker og ble liggende i halvannen time og vente på Redningsselskapet. Ble tauet til Sandtangen Marina utenfor Kragerø og fikk båten på land. Roret var vekk, propell og aksling ødelagt og akslelstøtten(?) slått litt opp i bunnen. Kjølen var uten en skramme! Så her var det kun cm om å gjøre! Min dyrekjøpte erfaring etter dette må vel være å ikke stole blindt på elektronikken og på forhånd finne mer ut om farvannet en skal ferdes i, gjerne merke seg spesielt utsatte steder. Fikk mange opplysninger om dette i etterkant... Ellers håper jeg at alt ordner seg med forsikringsselskapet og at båten blir som "ny" igjen. Kanskje noen kan lære av mine feilgrep og ikke ta for lett på å legge ut på langtur når man er nybegynner!

Link to post
Share on other sites

Ja vi har vel alle vært nedi før eller siden, men det er jo selvsagt surt når ting går i stykker. Som da jeg kjørte i filler propellen til 13 000,- på båten i sommer ved et uhell og på et sted jeg har kjørt hundrevis av ganger før. Gikk heldigvis bra med båt og drev da

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

 

Har nå Askeladden Z7

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at jeg kan stole på GPS kartet, ofte mye bedre "detaljer/oppløsning" enn du klarer å tyde selv med kraftig lupe fra papirkart; MEN posisjoneringen GPS en viser på kartet i plotteren er ofte noe feil. Opplever selv feil posisjonering på over 20 meter på GPS kart fra 2006.

Redigert av Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var det med GPS da.

Til en viss grad kan en stole på GPS'en som en indikator innaskjærs. Har hadd god hjelp av GPS'en i områder en er totalt ukjent i og hittil har dette godt bra. Navigasjonen bør som du nevner holdes til staker osv. og ikke minst papirkartet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke dette med GPS vs. papirkart. Har i hovedsak brukt skannede papirkart på PC og det med å navigere etter staker, øyer, merker etc. er da lettere med GPS enn kun papirkart. Noen få ganger har GPS-posisjonen gått amok i noen sekunder (f.eks. at jeg tilsynelatende skal befinne meg på land), men da lar jeg være å se etter min posisjon og bruker kun kartdelen til navigering.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ikke minst papirkartet.

 

Absolutt.

Jeg tror at dersom forsikringselskapene hadde begynt med kraftige avkortninger dersom det ikke var oppdaterte kart ombord i forbindelse med grunnstøtinger så hadde vi merket det alle sammen.

Jeg snakket med en som har som jobb å reparere norske båter som drar til Sverige for å grunnstøte.

Han syntes det var pussig at alle samtaler med eierne hadde en referanse til kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke dette med GPS vs. papirkart. Har i hovedsak brukt skannede papirkart på PC ...

Jo, men det er vel de færreste som har scannede papirkart på PC ombord - selv om du ikke er helt alene med den 'teknikken'. De fleste har vel kartbrikekr fra ulike produsenter i dedikerte kartmaskiner. Og da vil opplevelsen ved bruk av papirkart kontra kart på plotter være ulik.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kartplotteren er kjempegrei til å holde seg orientert. Det som er viktig for meg er at jeg finner stakene og de andre sjømerkene både på kartet og i virkeligheten. Holder man dette opp mot hverandre vil det som regel gå fint.

 

Gps-posisjonen er som regel ganske nøyaktig. Det er bare det at den ikke alltid stemmer med kartet. Dermed kan man godt oppleve at gps-posisjonen i kartplotteren befinner seg på land, f. eks i et trangt sund. Gps-posisjonen er antakelig riktig, men kartet er unøyaktig. Men hvis man holder det man ser i virkeligheten opp mot kartplotteren så vil det som regel gå fint.

Link to post
Share on other sites

Morten A, det var i grunnen flaks at dere ikke fikk lekkasje da akselstøtten ble slått opp i skroget! Du må ha lykke til med både reparasjon og resten av turen!

 

Jeg benytter kartplotteren på samme måte som deg, finnmarken. Man må jo følge med på reelle sjømerker og terreng rundt seg. Så lenge man får dette til å stemme overens med kartet på plotteren, og i tillegg finner sin egen posisjon oppi dette basert på visuelle observasjoner, så bør man vel være tilstrekkelig trygg. Papirkartet sjekkes kun hvis jeg av en eller annen grunn får tvilen over meg.

 

Å "spille Nintendo" med blikket kun festet i kartplotterskjermen, er selvfølgelig ikke trygt i trange og urene farvann.

Link to post
Share on other sites

Flott med så mange svar, og ingen fordømmende! Ang kjentmannen så avek vi fra ruten pga været var såpass bra at vi tok en "snarvei" for å spare tid. Tok et stykke i åpent farvann og skulle inn på den opprinnelige ruten pga litt mye sjø for vår del. Hadde vi holdt oss til ruten hadde båten antagelig lagt til kai i Bergen nå...

Link to post
Share on other sites

Som det så treffende ble sagt ovenfor så finnes det to typer båtfolk.......

 

Men om det kan være noen trøst så er farvannet der du gikk på ganske urent.

 

Ellers vil jeg bare tipse deg om at du får sjekket grundig det reparasjonsarbeidet som blir gjort ifm. skaden. Få med deg en båtkyndig som du stoler på og be han sjekke at ting er gjort skikkelig. Jeg tenker da både på støpearbeid, oppretting, kast/vibrasjoner osv. Er det ikke gjort skikkelig, så sørg for at de må gjøre det om igjen. Få forsikringsselskapet til å hjelpe deg med det om nødvendig. Det aller beste hadde vært å fått en uavhengig til å sjekke arbeidets kvalitet før forsikringsselkapet betaler ut.

 

Så vil du sikkert si at dette var da voldsomt. Det får så være, men vær klar over at det er mange useriøse i båtbransjen. Mange gjør en veldig dårlig jobb og mange har heller ikke gjort det de har fakturert.

Link to post
Share on other sites

Jeg er overbevist om at for en gjennomsnitts båtfører så er det mulig å seile mye tryggere ved hjelp av en kartplotter enn ved hjelp av kart og kompass. Det er ikke mange som kan bruke kart og kompass og til enhver tid plotte inn posisjonen sin med nøyaktighet bedre enn 20 m (0,4 mm). Problemet er at det er lett å stole for mye på kartplotteren og våge å gå steder hvor en ikke ville gå med bare papirkart.

Jeg bruker stort sett kartplotter, sammenligner stadig kartet med terrenget, går med forsiktighet og tar høyde for feilvisning (som vanligvis ikke er stor).

Link to post
Share on other sites

I det aktuelle området (nærheten av Korset i Kragerøs skjærgård) så vil man, etter min erfaring gjennom femti år der, i tillegg til kart og/eller kartplotter med fordel benytte seg av lav fart og utkikk i baugen, et skikkelig vanskelig område å navigere i!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...