Jump to content

Kjedelig start på båtlivet.


Morten A

Recommended Posts

At den har tatt inn 30 liter regnvann høres veldig mye ut, men en kan vel aldri vite! Ihvertfall må det finnes ut av, har hele vinteren på meg! :sweat:

 

Enig i dette. Men 30L vann fra diesel er enda mer!

Det renner "fort" 30 L ned på tanken om dekks vann renner over utett påfylling.

 

Nesten fristet til å tro at forrige eier har fylt vann i stedet for diesel for deg, for å spare penger! ( men velger å tro at ingen gjør slikt!)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at forrige eier har gjort dette med vilje isåfall. Kanskje ved et uhell og ikke merket det fordi han aldri har kjørt ned tankene mer en halvfulle. Men du har sikkert rett i at det kan komme endel dekksvann ned i utett påfylling, skal sjekke! Men det som og er rart i den forbindelse er at tankmålerne viser det samme fra vi gikk fra båten i Kragerø til jeg hentet den igår. 30 liter from heaven skulle vel gitt utslag?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tenkte jeg skulle fortsette denne tråden i år også! Da har jeg vært og hentet meg "ny" båt i nesten samme område som i fjor, Tønsberg. Båten er en Laguna 1150, 2004 modell. Bestykket med 2 Mercruisere 4,2 D-tronic m Bravo 1 drev. Hadde fin flyt ut fra Tønsberg og etter ca en times gange i røff sjø begynte propellene å kavitere(trodde vi). Roet ned turtallet og fikk fremdrift igjen. Så begynte det å skje oftere og oftere og tilslutt klarte ikke båten mer enn 8 knop før den begynte å spinne. Tøffet inn til Stavern og ble liggende ved siden av "Askerbæringen" som slepte oss ifjor... Tenkte at det kan ikke være meningen at jeg skal ha båt og ihvertfall ikke kjøpt på denne kanten av landet. Fikk ringt en Mercruiser mekaniker (Jan Elgen)som kom og så på båten. Skrudde av propeller og konstaterte at mest sannsynlig var det "navet" i propellene som hadde gitt seg. Han kom tilbake dagen etter med et par lånepropeller som båten fungerte fint med. Disse fikk vi låne til Bergen da det ikke var mulig å skaffe navene før til fredagen. Og med dårlige værmeldinger måtte vi bare dra samme dagen. Det ble mye sjø og vind hele veien men båten gikk som en kule. Hadde planlagt å fylle diesel i Farsund og hadde ca 5 min gange igjen da plutselig begge motorene stoppet, tom for diesel! Måleren sto midt mellom halv og begynnelsen på reservetanken. Båten vendte tvert og vi drev igjen mot land og reddet oss med baugpropellen. Trykket på utløseren til ankeret, ingenting skjedde. Hoppet så bak til vinsjen og røsket løs kjettingen og lot den løpe i hendene, rimelig varmt kan man si! Fikk feste med et brak og 5,5 tonn stoppet momentant og reddet fingrene såvidt. Viste seg senere at jeg ikke hadde trykket på hovedbryteren for vinsjen... Mye info fra dagen før hadde gått hus forbi i farten. Så ble det slep med redningsskøyte i år og. Fikk lært meg å lufte diesel på disse maskinene og... Lærepengen her er jo selvfølgelig å ikke stole på instrumentene men også følge med på antall timer man har gått. Resten av turen gikk fint tross mye og hard sjø og vi ankom Bergen lørdag kveld{startet onsdag formiddag) Gøy med ny båt men hvorfor må alt læres på den harde måten? Hadde også kjøpt Navionics kart for hele Norge og det konket ut like før Egersund. Hadde heldigvis både papirkart og pc-kart så det gikk jo bra. Antagelig en feil på brikken, fikk byttet den så nå fungerer det igjen. Lurt å ha med back-up! Kjøpte båt med to motorer denne gangen pga sikkerhet i forhold til driftstans men det hjalp ikke denne gangen. Men nå har jeg fått mye erfaring på et år så nå er jeg spent på hva de neste årene bringer!

Link to post
Share on other sites

hehe. Godt det gikk bra! Du får se positivt på saken! Allerede etter jomfruturen vet du hvordan du lufter dieselsystemet hvis du får luft i det.

 

Og hvis prisene i Egersund holder samme nivå som i sommer, så valgte du rett sted å fylle diesel. Det var nemlig den billigste plassen jeg fant i sommer mellom Florø og kristiansand :giggle:

 

Regner med at du tar en sjekk av tankfølerne iløpet av vinteren...

 

Alt som ikke tar livet av deg, gjør deg sterkere :thumbsup:

 

Slitan med ny skute forresten.

 

Edit:

Og en ting til: Legg nå ut et bilde av nyervervelsen i det minste :rolleyes:

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Grattis med nytt skip!

 

jeg har faktisk hørt om en til som har tatt vulkingen på propellene slik at de slurer, lurer på om det kan ha med mengden groe å gjøre? at det blir endel tyngre å dra en vanlig? Når det gjelder å kjøre tom for diesel med feil på instrument kan det og være lurt å se på stigerøret, nå tror jeg ikke det skulle være et problem på en 2004 modell men det hender at det går hull på stigerøret å at man dermed ikke får tak i alt drivstoffet der nede, da er det gjerne eldre båter...

 

De neste årene vil nok by på mye glede!

Link to post
Share on other sites

Takk for det! Ang navet så byttet jeg de idag. Var en hardplastinnsats som bare trykkes ned i propellen med håndkraft. De gamle var og lette å få ut. Syntes dette var merkelig så jeg ringte til forhandleren. (Propellene er av merket Michigan og heter Rapture.) De sa at sånn skulle det være så da får vi se imorgen på testturen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...