Morten A Startet 12.September.2010 Del på Facebook Startet 12.September.2010 Hei! Er ny på forumet her og fersk "skipsreder". Kjøpte meg "ny" båt, en Fjord 27 AC i Østfold, planen var å kjøre båten til Bergen sammen med min bror som har to-tre års erfaring med båtlivet. Vi hadde forberedt oss godt med alskens verktøy, kartplotter, Tel-chart på PC med GPS, sjøkart, vanlig kart, reserve diesel og sjøfilter, ekstra slangeklemmer osv osv. Startet onsdag 8.september fra Østfold ca kl 19 og la til på en gjestehavn ved Tjøme i 21-tiden. Fortsatte dagen etter i fint vær. Hadde fått lagt opp en rute av en kjentmann, det meste innaskjærs med muligheter å gå i mer åpen sjø hvis været tillot det. Hadde fint driv fra Tjøme til sjøen begynte å bli vel tøff for oss og vi bestemte oss for å gå i le bak Jomfruland. Her skulle vi gå igjennom et sund på ca 150 m, like ved Korset. Hadde ca 10 knop gjennom sundet og plutselig smalt det i båten, merket ikke noe på farten men mistet fremdrift. Vi hadde på forhånd sett på kartet og posisjon(GPS), der var ingen merking på land eller i sjøen. Fant ut at det var en grunne der på 1m og la oss lengre mot land der det var dypere. Båten stikker ca 80 cm dypt så vi trodde vi hadde marginene på vår side. I etterkant skulle vi selvfølgelig ikke stolt blindt på GPSposisjoneringen som jeg har fått vite etterpå kan ha ganske stor feilmargin. Fikk ut anker og ble liggende i halvannen time og vente på Redningsselskapet. Ble tauet til Sandtangen Marina utenfor Kragerø og fikk båten på land. Roret var vekk, propell og aksling ødelagt og akslelstøtten(?) slått litt opp i bunnen. Kjølen var uten en skramme! Så her var det kun cm om å gjøre! Min dyrekjøpte erfaring etter dette må vel være å ikke stole blindt på elektronikken og på forhånd finne mer ut om farvannet en skal ferdes i, gjerne merke seg spesielt utsatte steder. Fikk mange opplysninger om dette i etterkant... Ellers håper jeg at alt ordner seg med forsikringsselskapet og at båten blir som "ny" igjen. Kanskje noen kan lære av mine feilgrep og ikke ta for lett på å legge ut på langtur når man er nybegynner! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 nei dette var da ingen solskinnshistorie lykke til med båtlivet videre Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Er der ikke et ordtak som sier : Det finnes to typer båtfolk, de som har gått på grunn, og de som skal gå på grunn. Du får trøste deg med at nå er du ferdig med det. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 12.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2010 (redigert) Takk for det! Nei det er ingen solskinnshistorie, men er glad det ikke skjedde med familien ombord! Ja det var kanskje greit å bli med i gruppen som har gått på grunn med en gang så er jeg forhåpentligvis ferdig med den slags... Redigert 12.September.2010 av Morten A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 farvannet rundt der er "spennende" noen av stedene er jo meter til høyre alt som skal til fra suksess til tragedie. lykke til videre. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 12.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2010 Takk for det! Ja spennende farvann var rette betegnelsen! Håper det ikke er like spennende i områdene rundt Bergen! Kanskje noen har noen tips om fine steder her i området når jeg får båten tilbake! Sitér dette innlegget Link to post
Vannlinjen Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Lurt å kjøre litt safe ja Sitér dette innlegget Link to post
Fredrik 90 Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Ja vi har vel alle vært nedi før eller siden, men det er jo selvsagt surt når ting går i stykker. Som da jeg kjørte i filler propellen til 13 000,- på båten i sommer ved et uhell og på et sted jeg har kjørt hundrevis av ganger før. Gikk heldigvis bra med båt og drev da Sitér dette innlegget (x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper (x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic Har nå Askeladden Z7 Link to post
Schierna Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Ja sånne historier er triste. Har ihvertfall lært meg en ting og det er å navigere etter papirkart og bruker GPS kun som støtte for disse. Håper skadene på båten er overkommelige. Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 (redigert) Min erfaring er at jeg kan stole på GPS kartet, ofte mye bedre "detaljer/oppløsning" enn du klarer å tyde selv med kraftig lupe fra papirkart; MEN posisjoneringen GPS en viser på kartet i plotteren er ofte noe feil. Opplever selv feil posisjonering på over 20 meter på GPS kart fra 2006. Redigert 13.September.2010 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Det var det med GPS da. Et nytt utrykk har trengt seg frem de siste årene. GAD eller GPS Assisted Disaster. Man skal aldri, aldri, aldri navigere med GPS innaskjærs. Staker, varder, odder og lykter er langt sikrere. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 ha meg unnskyldt, men jeg bruker kun kart plotteren, i tillegg setter jeg farten ned når nødvendig og bruker ekkolodd. dessverre hører jeg også med i den gruppen som skal gå på grunn , har klart meg i 31 år så det er vel min tur snart. PS- har reserve propell i båten. Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Høres slett ikke noe morsomt ut det der,men som andre påpeker så er du nå ferdig med det Hadde fått lagt opp en rute av en kjentmann, det meste innaskjærs med muligheter å gå i mer åpen sjø hvis været tillot det. Kanskje du burde ta et oppgjør med kjentmannen din? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 GPS'en kan også ta feil mht hvilken retning man seiler hvis hastigheten er lav - selv i godt vær og med flere satelitter enn tre til beregning. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 ha meg unnskyldt, men jeg bruker kun kart plotteren,...har klart meg i 31 år så det er vel min tur snart... Du har neppe klart deg 31 år med kartplotteren, tipper jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Det var det med GPS da. Til en viss grad kan en stole på GPS'en som en indikator innaskjærs. Har hadd god hjelp av GPS'en i områder en er totalt ukjent i og hittil har dette godt bra. Navigasjonen bør som du nevner holdes til staker osv. og ikke minst papirkartet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
BårdK Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 (redigert) Jeg forstår ikke dette med GPS vs. papirkart. Har i hovedsak brukt skannede papirkart på PC og det med å navigere etter staker, øyer, merker etc. er da lettere med GPS enn kun papirkart. Noen få ganger har GPS-posisjonen gått amok i noen sekunder (f.eks. at jeg tilsynelatende skal befinne meg på land), men da lar jeg være å se etter min posisjon og bruker kun kartdelen til navigering. Redigert 13.September.2010 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 ikke minst papirkartet. Absolutt. Jeg tror at dersom forsikringselskapene hadde begynt med kraftige avkortninger dersom det ikke var oppdaterte kart ombord i forbindelse med grunnstøtinger så hadde vi merket det alle sammen. Jeg snakket med en som har som jobb å reparere norske båter som drar til Sverige for å grunnstøte. Han syntes det var pussig at alle samtaler med eierne hadde en referanse til kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 (redigert) Jeg forstår ikke dette med GPS vs. papirkart. Har i hovedsak brukt skannede papirkart på PC ... Jo, men det er vel de færreste som har scannede papirkart på PC ombord - selv om du ikke er helt alene med den 'teknikken'. De fleste har vel kartbrikekr fra ulike produsenter i dedikerte kartmaskiner. Og da vil opplevelsen ved bruk av papirkart kontra kart på plotter være ulik. Redigert 13.September.2010 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Kartplotteren er kjempegrei til å holde seg orientert. Det som er viktig for meg er at jeg finner stakene og de andre sjømerkene både på kartet og i virkeligheten. Holder man dette opp mot hverandre vil det som regel gå fint. Gps-posisjonen er som regel ganske nøyaktig. Det er bare det at den ikke alltid stemmer med kartet. Dermed kan man godt oppleve at gps-posisjonen i kartplotteren befinner seg på land, f. eks i et trangt sund. Gps-posisjonen er antakelig riktig, men kartet er unøyaktig. Men hvis man holder det man ser i virkeligheten opp mot kartplotteren så vil det som regel gå fint. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Morten A, det var i grunnen flaks at dere ikke fikk lekkasje da akselstøtten ble slått opp i skroget! Du må ha lykke til med både reparasjon og resten av turen! Jeg benytter kartplotteren på samme måte som deg, finnmarken. Man må jo følge med på reelle sjømerker og terreng rundt seg. Så lenge man får dette til å stemme overens med kartet på plotteren, og i tillegg finner sin egen posisjon oppi dette basert på visuelle observasjoner, så bør man vel være tilstrekkelig trygg. Papirkartet sjekkes kun hvis jeg av en eller annen grunn får tvilen over meg. Å "spille Nintendo" med blikket kun festet i kartplotterskjermen, er selvfølgelig ikke trygt i trange og urene farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 13.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2010 Flott med så mange svar, og ingen fordømmende! Ang kjentmannen så avek vi fra ruten pga været var såpass bra at vi tok en "snarvei" for å spare tid. Tok et stykke i åpent farvann og skulle inn på den opprinnelige ruten pga litt mye sjø for vår del. Hadde vi holdt oss til ruten hadde båten antagelig lagt til kai i Bergen nå... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Som det så treffende ble sagt ovenfor så finnes det to typer båtfolk....... Men om det kan være noen trøst så er farvannet der du gikk på ganske urent. Ellers vil jeg bare tipse deg om at du får sjekket grundig det reparasjonsarbeidet som blir gjort ifm. skaden. Få med deg en båtkyndig som du stoler på og be han sjekke at ting er gjort skikkelig. Jeg tenker da både på støpearbeid, oppretting, kast/vibrasjoner osv. Er det ikke gjort skikkelig, så sørg for at de må gjøre det om igjen. Få forsikringsselskapet til å hjelpe deg med det om nødvendig. Det aller beste hadde vært å fått en uavhengig til å sjekke arbeidets kvalitet før forsikringsselkapet betaler ut. Så vil du sikkert si at dette var da voldsomt. Det får så være, men vær klar over at det er mange useriøse i båtbransjen. Mange gjør en veldig dårlig jobb og mange har heller ikke gjort det de har fakturert. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Jeg er overbevist om at for en gjennomsnitts båtfører så er det mulig å seile mye tryggere ved hjelp av en kartplotter enn ved hjelp av kart og kompass. Det er ikke mange som kan bruke kart og kompass og til enhver tid plotte inn posisjonen sin med nøyaktighet bedre enn 20 m (0,4 mm). Problemet er at det er lett å stole for mye på kartplotteren og våge å gå steder hvor en ikke ville gå med bare papirkart. Jeg bruker stort sett kartplotter, sammenligner stadig kartet med terrenget, går med forsiktighet og tar høyde for feilvisning (som vanligvis ikke er stor). Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 I det aktuelle området (nærheten av Korset i Kragerøs skjærgård) så vil man, etter min erfaring gjennom femti år der, i tillegg til kart og/eller kartplotter med fordel benytte seg av lav fart og utkikk i baugen, et skikkelig vanskelig område å navigere i! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.