Krimart Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Ja, det er blitt mye bedre enn den gamle oppmålingen fra 1800-tallet men det er forsatt mange feil. Skjær som var tegnet inn riktig i det gamle kartet er tegnet inn feil på det nye og omvendt. Skjær som ikke eksisterer er tegnet inn, skjær som eksisterer er ikke tegnet inn, tegnet på feil sted eller med feil dybde. Den Norske Los virker ganske nøyaktig der de har laget havneskisser. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 20.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Da kom det gode nyheter fra takstmannen! Han ringte og hadde ordnet med transport av båten til Bergen neste torsdag! Båten blir da reparert hos "880", så nå kan det bare gå en vei! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Båtsportkart er 1:50000 og et sund på 150 meter blir da til 3 millimeter på kartet. I dette sundet er det en grunne/skvalpeskjær som vises med et symbol, og dette symbolet er jo like stort som sundet er bredt på kartet? ..... Problemstilling det der ja... eg ser ingen ville svare, bortsett fra ein som ville gått rundt... 150M sund er absolutt farbart om en kjenner grunna, så då er det opp med plotteren og zoome inn når sundet nermer seg. Det står som oftest dybde på begge sider av grunna. Lett valg da For de som navigerer etter papirkart, så blir det til å holde seg midt i fjorden. "Mekanikeren" har heller ikke nødvendigvis den arbeidsmoralen som skal til for at reparasjonen blir fullgod. Kompetanse...der må en stole på verkstedet trur eg....Eg kjenner ikkje til kvifor de ikkje skulle kunne ansette faglærte mekanikkere i ditt distrikt. I tilleg har alle motorleverandører nesten årlige oppfølgingskurs. menmen.. Men det var godt du kom på å nevne at mekanikkeren kanskje har dårlig moral..! Ja eg vil tru at de fleste verksted har så lavmoralske mekanikere at de har egen formann til å passe på kva einaste mann. Det er typisk for mekanikere. Ofte så vasker de ikkje hendene etter do-besøk også. Og tørker busefant inni låsemutterene slik at de skal løsne igjenn. Og får de sjansen så strammer de propellmutter barer for hånd har eg hørt. Hvis man ikke evner å navigere med papirkart blir det farligere, ikke tryggere med plotter etter min mening. Eg synest eksempelet til mouche var bra kjente meg igjenn i problemstillingen rundt det sundet. Plotter er ein supert hjelpemiddel Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fru Jacobsen Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 (redigert) Å tro at man har +/- 5 m nøyaktighet og stole blindt (eller nedsatt sikt da) på kartplotteren er i alle fall veldig dumt. Er papirkart bedre i nedsatt sikt? eller hva er nøyaktigheten din med passer/papirkart i nedsatt sikt? Min påstand er at mange av grunnstøtingene som har skjedd med fritidsbåter skyldes uvettig bruk av kartplotter. Hvis man ikke evner å navigere med papirkart blir det farligere, ikke tryggere med plotter etter min mening. Ikke enig, eller jo.. man bør jo kunne navigere med kart, men om man ikke løfter hue fra kartplotteren eller om man sitter med nesa ned i papirkartet hele veien blir jo ett fett. Man må jo kikke opp innimellom Redigert 21.September.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 så då er det opp med plotteren og zoome inn når sundet nermer seg. Det står som oftest dybde på begge sider av grunna. En kartograf holdt på med å ferdigstille et 1:50000 kart. Ved en siste QC ser han at et smalt sund, som egentlig er 150 m. bredt, blir dårlig leselig da det ligger ei grunne på ene siden som ser ut som om den ligger på land samt at det går ikke helt klart fram at det er et sund. Han gjør derfor sundet litt bredere og flytter grunna litt utover. Der. Nå går det tydelig frem at det er et sund med ei grunne i. Og ingen ved sine fulle fem ville navigert inni der med et kart i 1:50000. ......og så kommer båten til Sæbø innover mot sundet. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 En kartograf.......han gjør derfor sundet litt bredere og flytter grunna litt utover. ......og så kommer båten til Sæbø innover mot sundet. Bedre kan det det ikke sies, men jeg er redd det ikke trenger inn der det trengs mest. Perler for svin kalles det visst! Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Det er fint for deg Sæbø at mekanikerne der du holder til er flinke. Jeg kjenner til noen flinke og samvittighetsfulle her også. Men det jeg kan love deg er at de finnes de også, som mangler både moral og kompetanse. Et båtverksted med slike hadde jeg båten min på. Verkstedet og firmaet gikk en gang i tiden for å være seriøst. Det er faktisk også et veldig stort firma. Mange tror kanskje de er seriøse fremdeles, men det er vel fordi ingen skriver i avisa om dem. Det jeg i allefall kan si er at jeg i ettertid har hørt nok av horrible historier om nevnte verksted. Røverhistorier ville jeg trodd det var, om jeg ikke hadde opplevd tilsvarende selv. Det var alt annet enn artig Siden har jeg hatt båten på et seriøst og samvittighetsfullt verksted for å rette opp det som ble ødelagt. Det var mye artigere. Billig ble det ikke, men det er greit nok så lenge de gjorde en skikkelig jobb. (Timeprisen her var forresten lavere enn hos de som ødela båten.) Du må gjerne ironisere over min "skepsis", men jeg spør gjerne igjen: Hva slags kompetanse kreves for å være mekaniker på båtverksted? Hva slags kompetanse kreves for å være verksmester på et båtverksted? Bilverksteder er autoriserte, altså en form for kvalitetssikring. Hvordan er det med båtverksteder? Sitér dette innlegget Link to post
Arendal Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Jeg investerte i Echopilot sonar(fremoverseende ekkolodd) før årets sesong.Det har fungert veldig bra, sammen med kartplotter er det sjelden tvil om hva som møter meg i kjente og ukjente farvann.Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 (redigert) kartplotter er det sjelden tvil om hva som møter meg i kjente og ukjente farvann. Se mitt innlegg #11. Trådstarter fant ut "the hard way". Redigert 21.September.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Har en ren GPS og en plotter ved siden av hverandre. Følger litt med på at begge viser samme fart og koordinater. Redigert 22.September.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Men det er ikke gps som er problemet. Den er kanskje ikke helt nøyaktig den heller, men det er kartene på plotteren som mange steder er unøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Hei Morten A. Dette har du virkelig klart bedre enn noen MTB'er som har vert medlem i "tulipanklubben" :rolleyes: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
880 Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Denne propellen har en gang sett slik ut.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
succes 42 1980 Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Hei det Arendal har echopilot som den heter, er en undervans radar viser max 50m ned 150m frammover med 12grader til vær side.Den har jeg og bruker selfølgelig sjøkart også og fælger staker kardinalmerker osv. Men med echopiloten ser jeg ossen bunn er for eksempel i sommer gikk jeg inn i et trangt sund det skulle være 2,5 meter der, men der lå det et båtvrak dybden over det var 1m.Jeg må si jeg er meget imponert over den de 2 sesongene jeg har hat den. Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 23.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 "880": Ja og det uten utdannelse i navigering! Men du, blir båten ferdig til helgen? Det er meldt så fint vær... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Men du, blir båten ferdig til helgen? Det er meldt så fint vær... Tror du kan avbestille finværet denne helgen... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
alidal Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Nå er vel faktum at i hvert fall hele kyststripa fra Mandal til Oslo ble målt opp på nytt i løpet 2000-tallet. Slik sett bør nøyaktigheten der ulykken skjedde være ganske god. Vet ikke hvordan det er på den kyststripen, men på Vestlandet er det veldig mang steder det er oppmålt i senere tid i de store ledene/midt i fjorden, men lenger inn (som regel) er det maaange år siden det ble oppmålt, nemlig fra 1910 til 1924. (Kart nr 23 i hovedkartserien) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 (redigert) ........ han at et smalt sund, som egentlig er 150 m. bredt, blir dårlig leselig da det ligger ei grunne på ene siden som ser ut som om den ligger på land samt at det går ikke helt klart fram at det er et sund. Han gjør derfor sundet litt bredere og flytter grunna litt utover. Der. Nå går det tydelig frem at det er et sund med ei grunne i. Og ingen ved sine fulle fem ville navigert inni der med et kart i 1:50000. ......og så kommer båten til Sæbø innover mot sundet. Litt usikker på kven som er den største luringen her... han som er ansatt for å lage kart, men i følge deg- bevist legger inn feil. Som forøvrig ikkje virker som ein lur påstand. Eller kanskje han som misser all den fine skjærgården, fordi kart kun er pålitelig uten å zoome de inn. Dette fordi han på kartavdelingen er lurest foreløbig. Eller eg, den dagen eg blir lurt på ein skjær fordi eg ikkje lytta til Mulligan. Man kan vel reklamere på kartene i så fall? Det høres lurt ut Målestokk forteller omfanget til kart. På mine data-kart kan eg velge passende målestokk. Det er lurt. Red: finnmarken, eg kjenner ikkje til noko krav på båtverksted. Eg trur mine lokale verksted kun har "erfaring" å skilte med.... Eg forstår skepsisen. Bare ikkje "fei alle over ein kam" tenkte eg Redigert 24.September.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Krimart Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Litt usikker på kven som er den største luringen her... han som er ansatt for å lage kart, men i følge deg- bevist legger inn feil. Som forøvrig ikkje virker som ein lur påstand. Alle kart inneholder feil. En feilkilde er selve oppmålingen, en anne er at for å gjøre kartet ledbart må det tilpasses litt når kartografene tegenr kartet. Merket for et skvalpeskjær måler 1X1 mm. på kartet, det blir 50X50 m i terrenget. Ligger skjæret rett ved et nes eller i et sund må det justeres litt så det er plass til å tengne inn skjæret. Målestokk forteller omfanget til kart. På mine data-kart kan eg velge passende målestokk. Det er lurt. Problemet er at feilen på kartet er den samme uansett om du zoomer inn eller ikke. Er en grunne tegnet inn 50 m. unna sin egentlige plassering er det 1 mm på 1:50 000, 1 cm på 1: 5000 og 10 cm på 1:500. Det er sværtlite lurt å zoome inn og tro at man kan seile slalom mellom grunnene. I tillegg komemr alle grunnene som ikke står på kartet, merket med feil dybde etc. Sitér dette innlegget Link to post
Klypa Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Problemet er at feilen på kartet er den samme uansett om du zoomer inn eller ikke. Er en grunne tegnet inn 50 m. unna sin egentlige plassering er det 1 mm på 1:50 000, 1 cm på 1: 5000 og 10 cm på 1:500. Det er sværtlite lurt å zoome inn og tro at man kan seile slalom mellom grunnene. I tillegg komemr alle grunnene som ikke står på kartet, merket med feil dybde etc. Det kan være riktig markert med grunner, skvalpeskjær osv. Men vi opplevde her i sommer et skjær da som var viste at det var 10 meter unna oss. Men neida der tok vi feil, kjørte over og lurte på koffor i faen båten kjørte saktere. Da viste det seg at vi hadde da kjørt over et skjær, som var feilmarkert på kartet. Men båten overlevde. Vi ringte inn til kystverket og ba de få ordnet det, og det kom opp ei søyla der.. Så man skal ikkje stole blindt på kartene, ta og se litt rundt og se om dåke ser litt mørkere blått enn det som er normalt. Er dåke usikker kjør litt rundt det ;) noen små tips om og unngå skjær, og vist dåke ikkje stoler 110% på kart/gps osv ;) Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Da var båten ferdig hos Selby Boats!!! Hentet båten igår for å kjøre den til Søreide. Startet opp og lot den gå på tomgang, plutselig stoppet maskinen... Skulle det aldri ta slutt? Ville ikke starte igjen. Med god hjelp av "880" som så det var vann i vannutskilleren begynte vi å tømme. Det tok aldri slutt, havnet på 30 liter rent vann fra den ene tanken!!! Jeg har ikke fylt vann på båten så dette må komme fra forrige eier. Flaksen oppe i det hele var faktisk at vi grunnstøtte i Kragerø, ellers hadde vi fått motorstopp ute i havet rundt Lista. Ikke særlig stas å tømme 30 liter med en liten håndpumpe i tre meter høye bølger... Men igjen gode erfaringer å ta med seg før båtlivet har startet. Etter å ha tømt ut alt vann, var det å lufte systemet og maskinen startet og gikk som den skulle. Når nå båten endelig ligger i havn der den skal etter bare ca 5-6 timers gange fra Østfold, tenker jeg hva blir det neste? Verdens korteste båttur har ihvertfall gitt meg mye lærdom som er gull verdt å ta med seg og det før jeg nesten har begynt! Det har tatt litt tid men er gull verdt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Så mye vann kan vel ikke vert der når du gikk på grunn? (eller var dette en annen tank?) Sikker på at dette ikke har kommet ned på tanken i ettertid? Er du sikker på at påfyllingslokket tett?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Sjekk påfyllingen din, hadde det vært 30 liter vann på tanken i Kragerø så hadde du garantert ikke fått start på motoren! En liter eller to kan lure seg under inntaket, men ikke 30! Så dette vannet er nok blitt tilført i din eiertid, mens den lå på verksted eller under transport dit... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
880 Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 hadde det vært 30 liter vann på tanken i Kragerø så hadde du garantert ikke fått start på motoren! En liter eller to kan lure seg under inntaket, men ikke 30! Slik diesel tankene er bygget opp i denne båten er dette fullt mulig. Får ikke problemer før tanknivået kommer ned på ett "kritisk" nivå. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Morten A Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Hvordan vannet kom inn i tanken er meg en gåte. Har to tanker på 140 liter som gamle eier hadde fyllt helt opp.Etter loggen jeg førte hadde vi 4.5 timers gange før vi grunnstøtte. Hvis jeg regner et forbruk på ca 20l pr time skulle det gi ca 90 liter. Hadde begge tankene åpne og da er det igjen etter mine beregninger ca 95l i hver tank. I den tanken det var vann vil det si 60 liter diesel oppå 30 l vann. Så det er vel grunnen til at den ikke stoppet før? Jeg har ihvertfall ikke fylt på vann i den tid jeg har hatt båten. At den har tatt inn 30 liter regnvann høres veldig mye ut, men en kan vel aldri vite! Ihvertfall må det finnes ut av, har hele vinteren på meg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.