Jump to content

Avfukter


pinnebaat

Recommended Posts

Vinteren nærmer seg :headbang:. Går og spekulerer på korleis eg skal gjere det i år.

Båten kjem tilå ligge ute heile vinteren. Har tilgang til straum. Fikk katalog i frå Clas Olsen i posten i dag. Ser der at dei har luftavfuktar til kr 1395,- (varenr 36-1339) Dette er nok det rimlegaste eg har sett luftavfuktar til sals for i Noreg.

Foreldra mine har ein luftavfuktar i huset i Spania som dei kjøpte i fjor - under kr 1000 i Spania. Den fungerer som bare det der. Temperaturen er nok litt annaleis der... :seeya:

Eg rekner med at avfuktaren vil kunne stå på når det er over null grader i lufta ute, då vil det lett bli 6-7 grader i båten med ei lita varmekjelde. Når det er lavare temperatur enn 3- 4 grader minus, er vanlegvis luftfuktigheita låg.

Er det nokon som har erfaringar med "billige" luftavfuktarar i temperaturar ned mot 5 varmegrader? Vil effekta bli så dårleg at det ikkje har noko hensikt?

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Båter har best av å ligge i sjøen, såfremt havna holder til det. Det tror jeg gjelder både "pinnebåter" og andre.

Sist vinter lå Gygra ute hele vinteren, kjørte en tur en gang eller to i måneden for å lade og varme opp sakene. Som avfukting brukte vi tre av disse tørkeballene som du får for en billig penge på Biltema eller Clas Ohlson, en i hver cabin. En pose i hver bøtte rakk godt hele vinteren ( 6 mnd) Refillposene ble det ikke bruk for. Og det var tørt og fint ombord hele tiden!

Brukte bare vinterkalesjen, opplagspresenningen la jeg ikke på, for jeg tror den blir for tett.

Lufting er viktig! Har et lite varmeelement i motorrommet og et i batterirommet, tror de er på 50 Watt. Plasserte et ute/inne termometer i motorrommet, og det viste + 4,9 C på det laveste.

Eneste "vinterpreparering" var å tømme ferskvannstank , slanger/pumpe og septiktank.

Dermed lå Gygra kjøreklar til enhver tid. Det er mange fine vinterhelger!

Lykke til med vintersesongen.

 

mvh

 

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har en luftavfukter i kjelleren hvor jeg bl.a. har ved. Den bestilte jeg fra Clas O. Den funker som bare det (den er over et år gammel), men er litt for stor å ha i båt tror jeg. Den er hvit med en stor skuffe-tank på baksiden som man bare tømmer. Tror merket var Honeywell.

Når jeg har fylt ved-kjelleren må man tømme den etter ett døgn. Nå tar det en uke mellom hver tømming. :headbang:

 

Tror det kan bli en del løping for å tømme avfukteren hvis tanken bare er på 2-3 liter, i en båt som ligger ute blir det jo en del fukt.

Link to post
Share on other sites

Har tidligere brukt varme og tørrballer. Det går greitt å halde båten rimeleg tørr på den måten, kring 65 - 70 på hygrometeret. Det hadde likevel vore kjekt å få tørke ut enno litt meire.

Kjem til å litt varme på, så det er ikkje nokon fare med at vatnet i avfuktaren vil fryse. Arbeidet med å tømme behaldaren er overkomleg, då båten ligg 200 meter frå arbeidsplassen min.

Link to post
Share on other sites

Hei pinnebaat

Når vannet fryser vil all fuktighet i luften fryse og problemet er utsatt til mildværet kommer. I heira bruker jeg en stor ullsokk fylt med grovt havsalt hengende fra taket over en 10ltr bøtte.Det viser seg at saltet trekker til seg fuktigheten og etter hvert som saltet blir mettet av vann drypper det ned i bøtten. Brukte en slik fuktball men den ble fort full og rant over hvis en ikke tømte den ofte. Har i tillegg en liten ovn på 250w for å hjelpe til med tørkingen(trebåt veit u)

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Avfukter i båt har absolutt noe for seg..

Problemet er hvis det blir kaldere en 5-6grader+.

Da vil ikke disse avfukterene klare å bli av med fuktigheten (den blir til is).

Har en Woods avfukter som jeg har kjøpt på EL-kjip,

den kan jeg koble en slange til slik at vannet kan gå i et større karr hvis ønskelig.

Den beste avfukteren du får har en helt annen konstruksjon, og kan brukes uansett hvor kaldt det blir. Den blåser fuktig luft ut av båten, og du trenger bare å passe på at det ikke blir for tørt..

Ulempen er prisen :discuss

Link to post
Share on other sites

Den beste avfukteren du får har en helt annen konstruksjon, og kan brukes uansett hvor kaldt det blir. Den blåser fuktig luft ut av båten, og du trenger bare å passe på at det ikke blir for tørt..

Ulempen er prisen  

Har vurdert dette, men prisen på 10.000 - 12.000 kroner bremser meg litt. Har nokre kostnader som prioriterast fyrst

 

Synes likevel at prisen på avfukteren frå Clas Ohlson gjer denne interesant.

Litt merkeleg at det ikkje har vore fleire avfuktarar i den prisklassa. I m.a. Spania er utvalget godt for ca 1000 kroner. Men kanskje er dei uaktuelle i det norske klimaet??

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Clas Ohlson har en til 1.400.-

 

Kjøpte meg nylig en slik og den tar ut en drøy liter i døgnet! Husker ikke om den slår seg av under 5 grader men du kan i alle fall stille inn hvilken fuktighet du vil ha i båten.

 

Se her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ClasOhlson selger avfukter til ca 1400 kr. (Litt OT men, har selv satt inn en slik i vaskerommet i kjelleren, skal si det fikk fart i klestørken.)

 

Jeg tror den skal slø seg av når det blir kaldt, men det kan du sjekke mot ClasOhlson, ellers så selger vel også f.eks. Elkjøp avfuktere. Dersom det er høy fuktighet må du regne med å tømme avfukteren daglig om du ikke har avtapping til sluk. Slipper du vannet ned i kjølsvinet så er du vel egentlig omtrent like langt, du bør vel dermed ha en innretning som sørger for at vannet forsvinner ut av båten.

Link to post
Share on other sites

Hej Geir

 

Jag kjöpte precis en avfukter i förre veckan     1195:- (SEK) på SILVAN her nere i Gbg

den har sådan hygrostat så att den stenger av seg vid förinstellt värde!

man kan ansluta slang o den skall enligt utsago (jag frågade) stenge av seg ner det blir

kallt !  då stanner den automatiskt, sa försäljaren (man kan ju hoppas att den ikke da bare

fryser sönder?  :confused:, men försäljaren sa att den tålde kyla!) vi får se, det var billigt

så jag kjöpte en så får jag testat !

 

har provkjört nu hjemme i badrummet,  ca 5 L på en natt....  kläderna torkade snabbt som jag

hade vasket!

 

det finns lite o läse her Konsumentverket har testet...

 

http://www.radron.se/upload/tabeller/2004/...ftavfuktare.pdf

 

http://www.radron.se/templates/test____4232.asp

 

glömde o skrive det att den er på 200W, luften känns lite varmare på baksiden der luften

går ut, så jag kan tenke meg att den samtidigt kan hålla lite värme i båten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

ellers så selger vel også f.eks. Elkjøp avfuktere.

Joda, til dobbel pris men vet ikke om de kan sammenlignes direkte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye støyer avfukterne?

(Jeg skal bo i båten...)

Støyer lite, omtrent som kjøleskapet eller en vifteovn. Har selv en slik i båten, den reduserte luftfuktighetene fra ca 70% til 50-55% i sommer og utover høsten. Nå er luftfuktigheten nede i ca 55% uten avfukter pga av lavere temperatur.....

TMS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...