Jump to content

Avfukter


pinnebaat

Recommended Posts

Et problem med "billig-avfukteren" min, er at den ikke avrimer seg godt nok når det er kaldt. Avrimingen er kun basert på tidsintervaller. Den bør derfor brukes sammen tidsur, slik at den kan være av noen timer i ny og ne for å fjerne rimet.

 

Egentlig er det ingen vits å bruke den når det er kaldere enn ca. 6 grader, for da virker den ikke. Men på den annen side så gjør det ikke noe, den avgir jo litt varme når den går.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

har ikke elektrisk avfukter i båten, men fulgte et råd her på båtplassen i høst om avfukting.

har satt inn 3 stk 10l bøtter med dørslag i plast (ca 90 kr på europris), og fylt dørslagene med calsium chloride (veisalt, kjøpt 1 stk 25 kg sekk på felleskjøpet til 70,- kr)

dette har holdt båten tørr gjennom vinteren til nå.

båten virker helt tørr innvendig, noe som er helt utrolig tatt i betrakning været som har pendlet mellom +10 grader til -14 grader.

og når vi vet at muggsopp ikke gror under 80% luftfuktighet, er jo dette mer enn tilfredstillende.

dette er et billig og bra alternativ til elektrisk luftavfukter som vil fungere dårlig ved lave temperaturer og som i tillegg vil utgjøre en viss fare for brann ombord.

har ikke brukt mer enn en fjeredel av sekken med calsium chloride til nå, men vil tømme dørslagene nå og fylle etter så det holder resten av sesongen.

med vennlig

firefighter

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 strømpebuksenbein med calsium chloride. Bruker nå en vifteovn som holder 13 grader inne i båten (skal jobbe innvendig) som ligger på sjøen. Fuktigheten var 59% da jeg kom ned i båten nå i ettermiddag. Avfukteren fil Clas har fått vinterferie. Jeg tømte ut et par liter vann i dag. Vannet har samlet seg opp i løpet av en ukes tid.

Link to post
Share on other sites

Er dere fremdeles like fornøyd??

Tja. Mitt forrige innlegg oppsummerer mitt problem, nemlig manglende avriming når det blir for kaldt. Et tidsur med lang pause vil til en viss grad avhjelpe dette.

 

Har dere tettet all utluftning i båten??

Jeg har i alle fall FORSØKT å tette all utlufting. Det må gjøres for at dette skal bli vellykket.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Tja. Mitt forrige innlegg oppsummerer mitt problem, nemlig manglende avriming når det blir for kaldt. Et tidsur med lang pause vil til en viss grad avhjelpe dette.

Dette stemmer sikkert for jeg ser at mengden vann som dreneres ut er betydelig mindre nå når tempen ligger rundt 5-6 grader. Min holder i overkant av 80%RH i båten uten varme på og det føles ikke fuktig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en avvfukter på Europris i sent i høst (Dehumidfier 78740).

Har kun prøvd den i et par måneder ennå, men den holder fuktigheten rundt 60 - 65 % (hvis jeg passer på å tømme den)

Har lukket alle ventiler bortsett fra en solcelleventil i taket (skulle nok ha blokkert den også)

 

Denne avfukteren stopper hvis temperaturen kommer under 5 grader, og starter så snart temperaturen kommer over 5 grader. Det finnes også mulighet for å koble på en slange for kontinuerelig tømming.

Viser luftfuktighet eller temperatur digitalt, og har to hastigheter på viften.

 

Så langt godt fornøyd :yesnod:

 

PS:

Bor på vestlandet, så har ingen erfaring med hva som skjer i lave temperaturer. Jeg har en varmeovn med frostsikring stående i salongen for sikkerhets skyld. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Litt O.T. men jeg tar prøver meg.... Kjøpte en slik billig-avfukter på Obs for noen dager siden. Skal ikke ha den i båten i første omgang i alle fall. Imidlertid har jeg et lite hobbysnekkerverksted i kjelleren og har hatt litt problemer med at når ting kommer fra verkstedet og inn i stuemiljø så kan de gå opp i limingene. Har også sett litt rust på noe av verktøyet av og til. Monterte derfor opp avfukteren og så langt har den tatt ut en liten liter i døgnet. Rommet er ca 16 kvm stort. Så til spørsmålet: hva tror dere er ideell luftfuktighet når man skal drive å finsnekre litt til husbruk?

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Så til spørsmålet: hva tror dere er ideell luftfuktighet når man skal drive å finsnekre litt til husbruk? 

 

1/2-geir

<{POST_SNAPBACK}>

Det anbefales vel en fuktighet mellom 40 og 60% i oppholdsrom, så da er det kanskje ikke ulogisk å holde fuktigheten i arbeidsrommet på samme nivået?Problemene kommer vel når forskjellen mellom produksjonslokale og rommet det skal brukes i blir for stor, og da vil jeg tro at det er like galt med for mye som for lite fuktighet. Eller?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det anbefales vel en fuktighet mellom 40 og 60% i oppholdsrom, så da er det kanskje ikke ulogisk å holde fuktigheten i arbeidsrommet på samme nivået?Problemene kommer vel når forskjellen mellom produksjonslokale og rommet det skal brukes i blir for stor, og da vil jeg tro at det er like galt med for mye som for lite fuktighet. Eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp - tror nok at det er like ille med for fuktig der det skal være i forhold til der det er produsert. Møbeltørt trevirke tror jeg skal ha en fuktighet på omkring 10%. Men det er sikkert absolutt fuktighet og ikke relativ som vi måler. satser på å holde meg rundt 40% i snekkerboden så blir det vel bra.

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Fuktigheten i båten min har til nå ligget for det meste på 60-80%, og jeg har holdt temperaturen på ca. 5 grader varmere enn ute. På lørdag flyttet jeg inn og satte derfor de elektriske oljefylte radiatorene mine skikkelig i gang. Etter en god stund var temperaturen oppe i behagelige 20+, og luftfuktigheten nede i ca. 30%!! Kommer dette av at uteluften her i Oslo nå er ekstremt tørr, eller er det andre ting som gjør dette? (Ser på www.herbern.no at luftfuktigheten på Aker Brygge nå er på 44%, men jeg trodde at fuktigheten inne ville stige når innetemperaturen var høyere enn utetemperaturen.)

 

Kjøpte avfukteren til Clas Ohlson for en tid tilbake, og tenkte å slå den på nå som jeg flyttet inn i båten, men lurer på om jeg kommer til å trenge denne. Hvis dette fortsetter, er jeg nødt til å kjøpe en luftfukter...

Link to post
Share on other sites

Fuktigheten i båten min har til nå ligget for det meste på 60-80%, og jeg har holdt temperaturen på ca. 5 grader varmere enn ute. På lørdag flyttet jeg inn og satte derfor de elektriske oljefylte radiatorene mine skikkelig i gang. Etter en god stund var temperaturen oppe i behagelige 20+, og luftfuktigheten nede i ca. 30%!! Kommer dette av at uteluften her i Oslo nå er ekstremt tørr, eller er det andre ting som gjør dette? (Ser på www.herbern.no at luftfuktigheten på Aker Brygge nå er på 44%, men jeg trodde at fuktigheten inne ville stige når innetemperaturen var høyere enn utetemperaturen.)

Det har seg slik at luftens evne til å holde på fuktighet er en energibetraktning. Varme er energi. Ved 200 grader C ville det være ekstremt tørt, med samme fuktigheten som du har ved 5 grader C. Det er det som er noe dr** når du har 5 grader, det har lett for å bli fuktig. Samtidig ville du oppleve det ubehagelig tørt ved 200 grader C.

 

Jeg har det samme på Hulda. Det vil si, alle har det samme forholdet, det er naturlov. Og der er det avfukterene kommer inn. De lager sitt eget interne klima ved å kjøle ned luften som kondenserer og fuktigheten samles opp. Noe som igjen fører til at det blir mindre vann i luften inne i båten. Det er på sett og vis omvendt av det du forventet. Når vi nå kommer inn i februar og mars får vi her på Østlandet mer W og NW vinder enn ellers. Disse vindene har vært over fjellet og kondensert fra seg. Våre venner i Bergen og andre favorable steder får det hvite gull. Vi får bare tørr luft. Luft som i gamledager i april fikk treskrog til å sprekke som bare f***. Sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Våre venner i Bergen og andre favorable steder får det hvite gull.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Gull???? :confused:

 

Er du frekk, eller? :nono:

 

Det hvite svineriet er djevelens verk, en forsmak på hva vi kan ha i vente i det hinsidige. Bare så synd at selv om vi har selveste Finn Jarle Sæle og Levende Ord her ute på kysten, så hjelper det så fint lite mot Satans beskikkelse av evig svingende temperaturer rundt null med væte i det ene øieblikket og frost i det neste, før du får sukk for deg. :cryin:

 

Jada, holdt på å gå på hovve i dag da jeg steg ut av bilen -- klink is, usynlig sådan. Gjett om noen gleder seg til mars/april ...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hebbe har ikke noen form for avfukter, salt eller varme i båten sin på vinteren. Dørene til cabinene står åpne, alle ventiler er åpne og det er god lufting ut. Er å ser om båten ofte og det har til nå ikke vært problemer med kondens. Nå står ikke båten min lagret ved sjø`n men ved Mjøsa (som ikke er islakt) så luftfuktigheten er generelt noe lavere her.

 

Varme har jeg men dette blir kun brukt når jeg er der å jobber, opplever heller ikke da noen form for kondensering.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Trur nok at grada av fukt i båten varierer med kvar i landet ein bur.

Av ein eller annan grunn trur eg nok at luftfuktigheita er noko høgare på vestlandet

enn på austlandet og i innlandet.

Har på ei svak varmevifte i tillegg til godt med lufting, dette held båten ganske tørr.

Luftfuktigheita ute har mildt sagt vore generellt svært høg denne vinteren, dette påverkar naturleg

nok innelufta. Eg har i tillegg gjennomgåande mast som har litt lekasje (naturlegvis), dette påverkar også. Stort sett har luftfukta i båten vore ml 50-60 målt på hygrometer - noko høgare enn normalt.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

:smiley:

 

Hei,

 

Løfter litt på denne tråden igjen.

 

Ønsker å få kjøpt en sekk med Calsium Chloride da jeg forstår dette skal være det som absorberer mest vann.

 

Jeg bor i Oslo. Er det noen som kjenner til nærmeste forhandler av dette. Hører stadig snakk om Felleskjøpet men hvor holder de til tro?

 

Håper noen kan svare meg.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Ønsker å få kjøpt en sekk med Calsium Chloride da jeg forstår dette skal være det som absorberer mest vann.

 

Jeg bor i Oslo. Er det noen som kjenner til nærmeste forhandler av dette. Hører stadig snakk om Felleskjøpet men hvor holder de til tro?

Sitat fra fk.no:

"Ingen butikker i Oslo.

Felleskjøpet har butikker, møller og verksteder over hele landet. I Oslo ligger hovedkontoret til Norske Felleskjøp og hovedkontoret til Felleskjøpet Øst Vest. Nærmeste butikk ligger på Kløfta i Nord, i Drammen i Vest og på Holstad ved Ski i sør."

Sliter litt med å finne produktet på hjemmesiden deres, men de har sikkert en sekk å selge deg.

Anbefales! Og så billig i forhold til de små refillene til tørrballer........ :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Prøv Skram, "Saltskram" på Sjursøya, hvis han da fortsatt eksisterer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...