Jump to content

Avfukter


pinnebaat

Recommended Posts

Interessant. Hvor ligger denne "Silvan" butikken?

 

Skal snart en tur til GBG for å hente noen båtdeler...

 

GeirKS

Vi tar med tilhengeren ? Eller skal vi låne svoger sin, 2x5,2m plan og tre aksler ?

Med POLO`en som trekkvogn, skulle vi få med oss det meste....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men hvis du skal bo i båten har du vel en konstant varme + at du lufter jevnlig.

Trenger du avfukter da??

 

mvh

 

Barsk II

:sailing:

Det er nettop når du bor i båten at du trenger avfukter. Matlaging produserer mye damp, og hvis man ikke har på varme hele tiden (for eksempel mens man er på jobb) er det stadige temperaturendringer. For hver gang temperaturen synker, suges det inn ny fuktig luft utenfra. I en ubebodd båt blir temperatursvingningene mye mindre.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hva med tørrbollen, er den noe å satse på ?????

Jeg har blitt tipset om at Rimi solgte en enkel billig avfukter, som automatisk skrudde seg av når temperaturen kom under 5 grader. Dessverre klarer jeg ikke å finne denne nå.

 

Er det noen som har tips til en annen billig avfukter med tilsvarende funksjonalitet?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hva med tørrbollen, er den noe å satse på ?????

 

Jeg har fulgt rådet med et ben av Admiralens strømpebukse (hun fikk anledning til å trekke ut benet før jeg klippet), fylte strømpebuksebenet med en slump calsium clorid. Dette holder greit fuktigheten i båten på rundt 80%. Vannet drypper ned i en bøtte. Hadde tenkt å henge opp et par slike til, det er stort volum i båten. Tidligere var fuktigheten typisk oppe i 95+%. Jeg kjøpte 25 kg calsium clorid hos Felleskjøpet for 73 kroner.

 

I løpet av en ukes tid har det samlet seg et par vannglass vann i bøtta. Elektrisk drevet avfukter kommer til å bli kjøpt inn, utgiften godkjent av Admrialen. Den skal også brukes på vaskerummet i heimen, nå og da.

 

Tørrboll er vel bare en dyr måte å praktisere calsium clorid-måten på.

Link to post
Share on other sites

Dersom avfukteren drar 200W, ville jeg heller brukt denne energien på en varmeovn plassert lavt.  Ved å holde en temperatur på kun et par tre grader varmere inne enn ute, vil være tilstrekkelig til at damptrykket inne blir høyere enn ute.  Dermed vil ikke den innvendige atmosfæren ta opp vann/fukt fra den uvendige kaldere atmosfæren.  Kombiner varmeovnen med en fuktsluker eller veisalt i en strømpe over et spann.  Ved bruk av kun avfuktere og hygroskopiske materialer som kalsiumklorid, ved ellers lik inne og utetemperatur, oppnås ingenting bortsett fra å produeres vann i en beholder.  Luftfuktigheten forblir den samme gitt at rommet ikke er hermetisk lukket, noe som jeg ikke vil anbefale å gjøre.

 

Luftfavfuktere fungerer greit ved tørking av klær på baderommet da fukt/vannkilden er begrenset til de våte klærne.  Inne i en ventilert båt blir vektbalansen en helt annen.  Du har både den innvendige pluss den utvendige atmosfæren å tørke ut.  Det sier seg selv at dette blir en så stor ubalanse at slaget er tapt før enn det er begynt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tenkte pröve dette med luftavfukter !

 

tenkte torka ut båten rejält, men samtidigt ikke riskere att 'sigarrlådan' spricker !  :smiley:

 

under 80% rel luftfuktighet eller under så utvecklas inget mögel men hur lavt vågar

 

jag senke den relative fuktigheten, utan att riskere att treet spricker ?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tenkte pröve dette med luftavfukter !

 

tenkte torka ut båten rejält, men samtidigt ikke riskere att 'sigarrlådan' spricker !  :smiley:

 

under 80% rel luftfuktighet eller under så utvecklas inget mögel men hur lavt vågar

 

jag senke den relative fuktigheten, utan att riskere att treet spricker ?!

 

Jeg har de siste vinterene hatt fuktigheten i båten nede på 40 - 45 % uten at noe har sprukket. Jeg har teakinnredning.  Det eneste jeg har registrert er at skapdører blir litt mindre i løpet av vinteren. Leverandøren av Muthers avfuktere anbefaler en luftfuktighet i båten i løpet av vinteren på ca 45%, da skal ingenting kunne råtne, og ingenting ruste, så det er derfor jeg benytter denne innstillingen på  hydrostaten.

 

Om det stemmer vet jeg ikke, men det er en fornøyelse å komme ned i båten i løpet av vinteren når allt er tørt og fint.  En gang avfukter, alltid avfukter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Luftfavfuktere fungerer greit ved tørking av klær på baderommet da fukt/vannkilden er begrenset til de våte klærne.  Inne i en ventilert båt blir vektbalansen en helt annen.  Du har både den innvendige pluss den utvendige atmosfæren å tørke ut.  Det sier seg selv at dette blir en så stor ubalanse at slaget er tapt før enn det er begynt.

Du må selvfølgelig tette alle åpninger ut, hvis ikke er jeg enig i at kampen er forgjeves.

 

Fuktighet utenifra kommer igjennom åpninger så små som hullet i dørene (for å åpne dem), så den jobben med tetting er viktig.  Er den først gjort, er det ikke noe problem å få tørr båt, og kampen er absolutt ikke forgjeves.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Clas Ohlson har en til 1.400.-

Kjøpte meg nylig en slik og den tar ut en drøy liter i døgnet! Husker ikke om den slår seg av under 5 grader men du kan i alle fall stille inn hvilken fuktighet du vil ha i båten.

Se her.

Hei SveinHa,

 

Jeg ser at Clas har både den du nevner og en til ca doble prisen. Fant du ut noe om hva man betaler ekstra for på den andre?

Hvis det er bare kapasitet, så kan det kanskje være vel så praktisk med to små fremfor en stor?

Synes du som fagmann at den du kjøpte ser OK ut, slik at den kan anbefales videre?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Synes du som fagmann at den du kjøpte ser OK ut, slik at den kan anbefales videre?

Har ikke fordypet meg særlig i temaet men der kommer i alle fall en liter vann ut av den i døgnet og det er godt nok for meg :lol: Ser helt OK ut, virker ikke spesielt billig utseendemessig. Hygrostaten har ikke %markering og det tyder vel på at den ikke verdens mest avanserte....

 

Første uken lot jeg vannet gå i den innebygde beholderen (1.5-2 liter) for å ha litt kontroll med virkningen men der er uttak for slange på baksiden og nå går kondensen direkte i bunnvannet. Gummiproppen som står på slangenippelen må settes på der vannet kommer i beholderen om en bruker slange. Jeg leste ikke bruksanvisningen først og da fordelte vannet seg litt her og der :blush:

 

Så langt kan jeg i alle fall anbefale den. Bråker omtrent som en vifteovn.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er nettop når du bor i båten at du trenger avfukter. Matlaging produserer mye damp, og hvis man ikke har på varme hele tiden (for eksempel mens man er på jobb) er det stadige temperaturendringer. For hver gang temperaturen synker, suges det inn ny fuktig luft utenfra. I en ubebodd båt blir temperatursvingningene mye mindre.

Luftfavfuktere fungerer greit ved tørking av klær på baderommet da fukt/vannkilden er begrenset til de våte klærne.  Inne i en ventilert båt blir vektbalansen en helt annen.  Du har både den innvendige pluss den utvendige atmosfæren å tørke ut.  Det sier seg selv at dette blir en så stor ubalanse at slaget er tapt før enn det er begynt.

..hva stemmer?

 

Jeg skal selvfølgelig ha bra med lufting i båten, men har ikke fått tid til å legge på skottbekledning på innsiden av skroget, og nå regner jeg med at det er blitt for kjølig til at limet vil tørke innen rimelig tid. (Tipper det ikke er særlig behagelig å sove i båten med den limlukten..) Det betyr nok at det kommer til å bli rimelig fuktig ..

 

Bor du i båt, Lars_Herman?

Har du i så fall praktisk erfaring med avfukter?

(Hvis du bor på Aker Brygge ses vi sikkert etterhvert, jeg flytter inn om ca. én måned:)

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i båt på Aker Brygge ja, dvs akkurat nå vet jeg ikke hvor båten min er, de driver og skjøter på brygga med et nytt servicebygg innerst ved land, og jeg fikk beskjed om å bare la båten ligge der den ligger, mens de flytter hele brygga utover. :eek:

 

Jeg har bodd i båten en vinter tidligere også, da uten noen form for avfukter utenom torrball. Aldri verden om jeg ville gjort det igjen uten avfukter. Den står ikke på hele tiden, for jeg blir litt lei av vifta som surrer og går. Men jeg slår den på når jeg går på jobben, og da går det gjerne 12 timer til jeg er hjemme igjen. Jeg kjøpte avfukteren i Irland. Den har en hygrostat, men jeg kan ikke stille inn nøyaktig luftfuktighet.

 

Kombinert med avfukteren har jeg en dieselovn. Den suger luft fra båten og sender den ut gjennom pipa. I motsetning til stearinlys, parafinlamper og lignende uten pipe. All forbrenning produserer vann, og har du ikke pipe det kan forsvinne ut gjennom forblir det inne i båten. Det blir som å pisse i buksa for å holde varmen.

 

Til Arnstein: Selvfølgelig risikerer du å tørke utelufta også, men den luften kommer jo inn i båten uansett om du har avfukter eller ikke. Det er bare om å gjøre å ikke slippe inn mer av den enn nødvendig. Så får avfukteren ta seg av det du produserer selv, og det som kommer inn gjennom lufting og andre åpninger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Dersom avfukteren drar 200W, ville jeg heller brukt denne energien på en varmeovn plassert lavt.

Det er vel akkurat en 200W varmeovn du får! Energien forsvinner jo ikke.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Faktisk får du vel mer varme enn de 200W som avfukteren trekker, da selve kondenseringen av vannet også avgir varme.

 

Forøvrig gjorde jeg det samme som deg Svein, jeg satte på en slange men fortsatt kom vannet i beholderen. Etter å ha lest litt i bruksanvisningen ble det bedre  :lol: Hvorfor er bruksanvisningen det siste vi leser montro ...  :lol:

Link to post
Share on other sites

tenkte torka ut båten rejält, men samtidigt ikke riskere att 'sigarrlådan' spricker !

under 80% rel luftfuktighet eller under så utvecklas inget mögel men hur lavt vågar

jag senke den relative fuktigheten, utan att riskere att treet spricker ?!

Tror ikke du skal bekymre deg om du kommer langt ned. 45% skulle ikke gi noe problem. Husk at det er vanlig "verkstedfukt" der båten ble bygget. Den gangen det ble bygget trebåter skulle ikke materialene være for tørre, mener det var snakk om 13% rel. fukt i trevirket. Naturligvis avhengig av hvor de skulle brukes. Enkelte senket båtbordene i vann for å få bordene bøylige.

 

Har nettopp kommet opp fra Hulda, spaserte ned med en liten omgang Calsium Clorid til. Admiralen har (eller riktigere hadde) en liten "sekk" til å vaske sokker i. Sekken har startet et langt viktigere liv som beholder for Calsium Clorid. Det har regnet ganske jevnt i det siste. I dag har det stort sett hølja ned. Hygrometeret i båten sto på 79%. Dette steg etter hvert til 81% på grunn av alt vannet jeg dro inn. Temperaturen i båten var 11 grader. I motorrommet er det montert en 250 W termostatstyrt panelovn som gir 13,5 grader der.  Kjeks som har ligget i en pappkartong siden juli knaste fremdeles da jeg tygde på den. Fyrstikker som har ligget i "vidusposten" var det imidlertid vanskelig å tenne. Våte skinnhansker som ble lagt på motorkassa i forrige uke var behagelig tørre. Det ser slett ikke så galt ut.

Link to post
Share on other sites

skall gå til Clas o skaffe meg en hygrometer oxo !

ser att dom har temp/hygrometer som registrerer min/max värden!

Er det en slik du tenker på? Denne er kjøpt hos Clas. Jeg har den hjemme i stuen, og den ser ut til å fungere utmerket.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er vel akkurat en 200W varmeovn du får! Energien forsvinner jo ikke.....

Vil ikke benekte dette da den fuktige luften avgir varme ved kondenseringen.  Dersom avfukteren holder tempen 2-3 grader høyere inne enn ute, så er dette fine greier.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...