Jump to content

Avfukter


pinnebaat

Recommended Posts

Jeg bor i båt på Aker Brygge ja, dvs akkurat nå vet jeg ikke hvor båten min er, de driver og skjøter på brygga med et nytt servicebygg innerst ved land, og jeg fikk beskjed om å bare la båten ligge der den ligger, mens de flytter hele brygga utover. :eek:

Håper brygga kommer tilbake igjen, ellers forsvinner båten min også...

Sjekket på http://www.herbern.no/met.htm for å se om jeg kunne se noe spesielt. Alt så ok ut, ikke minst solnedgangen:)

 

Bilde

 

 

Kombinert med avfukteren har jeg en dieselovn. Den suger luft fra båten og sender den ut gjennom pipa. I motsetning til stearinlys, parafinlamper og lignende uten pipe. All forbrenning produserer vann, og har du ikke pipe det kan forsvinne ut gjennom forblir det inne i båten. Det blir som å pisse i buksa for å holde varmen.

Har hørt at dieselovn er best, ja. Sliter desverre med både plass og pris, så det blir nok en oljefylt radiator på 1500W i hvert skrog. (Regner med at det skal holde..?)

Link to post

Ser at denne tråden dør, men jeg må bare ha inn en liten en fra loggen til Hulda:

 

27.10.04

Var innom Clas Ohlson i går og kjøpte en luftavfukter. Var nedom kl. 18:00 i kveld og sjekket maskinen etter ett døgn.

 

Det halve strømpebuksebenet inneholder ca. ½ kg Calsium Cloride. I bøtta under buksebenet hadde det samlet seg ca. ½ liter vann i løpet av 14 dager. I går var luftfuktigheten i båten 80%, det har regnet noe innmari i perioden. I kveld, på ett døgn, hadde maskinen samlet opp 1 liter vann. Fuktigheten i båten hadde sunket til 71%. Temperaturen i båten er 9,8 grader og i mottorrumet er temperaturen 12,8 grader. Varmovnen er på laveste trinnet på termostaten. I dag morges var det minus 1,3 grader da jeg sto opp, til natten er det meldt 3 grader på den gale siden.

Link to post
  • 2 uker senere...

Clas Ohlson har denne:

Luftavfukter. Kondensavfukter som gjør om fukt til varme. Perfekt i vaske- og tørkerom. Egnet også i andre frostfrie rom, f.eks. fritidsbolig, kjeller der fukt kan være et problem. Tekniske data: Avfukter maks. 10l/døgnet ved 30°C og 80% R/F. Vannbeholder 2,7l (stopper automatisk ved full beholder). Trinnløs hygrostat. Freonfritt kjølemedium (R134A) og vaskbart filter. Størr. (lXbXh) 27x33x50 cm. Vekt 14.5 kg.


 

Pris 1395,-

Art. nr 36-1339

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Kjøpte en slik til 1395,- på Clas Ohlsson. Jeg har ikke støm på båtplassen, men den er kjekk å ha i kjelleren da :smiley:. Tanken tar 2,8 liter, og på den uken jeg har hatt den nå så har jeg måttet tømme den 1 gang i døgnet. Så den tar ut betydelige mengder vann ja! Det begynner å bli mye triveligere i kjelleren nå, ser formelig hvordan betongveggene lysner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Pass på at det er mulig å koble til en slange på vannuttaket.

Det går på Clas Ohlson sin. Der er en gummipropp på baksiden der en kobler slangen til og denne proppen brukes til å tette hullet over vannbeholderen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

For å kverulere litt. (Jeg må få meg nytt nick snart, Fred Pipe eller noe slikt).

Er det ikke egentlig ventilasjon som er stikkordet her?

 

Den båten jeg har er veldig utsatt for høy fuktighet inne.  Utkasting av Electroluxventilatorene med påfølgende montering av et par 4" Nicrovent eller et par Doradeventilatorer senker fuktigheten drastisk.

Når båten ligger under burka, står alltid luka på fordekket i luftestilling, og nedgangsluken er ikke lukket. Sørger også for at det ikke er helt tett under presenningen. Ligger mellom 60-65% hele opplagsperioden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Er det ikke egentlig ventilasjon som er stikkordet her?

Ventilasjon er den andre måten å få tørr båt på. Jeg har tidligere alltid kun hatt ventilasjon men er nå gått over til avfukter. Årsaken er litt manglende luftemuligheter (der trengs skikkelige ventilatorer) samt noen vinduslekkasjer som jeg pga. været ikke har fått tettet enda. Avfukteren gjør en glimrende jobb. Har for tiden rundt 60%RH i båten med lite ventilasjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Clas Ohlson har denne:

Luftavfukter. Kondensavfukter som gjør om fukt til varme. Perfekt i vaske- og tørkerom. Egnet også i andre frostfrie rom, f.eks. fritidsbolig, kjeller der fukt kan være et problem. Tekniske data: Avfukter maks. 10l/døgnet ved 30°C og 80% R/F. Vannbeholder 2,7l (stopper automatisk ved full beholder). Trinnløs hygrostat. Freonfritt kjølemedium (R134A) og vaskbart filter. Størr. (lXbXh) 27x33x50 cm. Vekt 14.5 kg.

Pris 1395,-

Art. nr 36-1339

 

Suzuki

Ser at denne er med i desember utgaven av PBO (heter her COMPASS). Den er testens billigste til £99.  Er ikke testens beste, men konkurrerr mot avfuktere som koster det 3-4 så mye.

Testen sier at for bruk i båt er denne typen med automatisk vifte-avrimer ikke den beste løsning. Vil fungere dårlig under 6 pluss grader. Testen sier at bruksanvisning ikke oppgir noen minimumstemperatur på bruk - men i C.Ohlson bruksanvisningen står det 5 grader. Har selv kjøpt denne avfukteren på C. Ohlson da båten er tatt på land i vinter for første gang på 11 år- skal tørkes ut både fra utsiden og innsiden. At den ikke skulle fungere når temperaturen går under 6 grader er pga. at kondeseringselementet ikke rekker å bli helt avrimet før viften starter opp igjen automatisk etter en stund (X min). Det blir det på samme måte som en inniset kjølefordamper  i et kjøleskap - det fungerer dårlig. Tipset PBO kommer med er å ha en timer på strømledningen som skrur av avfukteren  i mange timer slik at den blir avrimet - hvis det da er plussgrader. Avfukteren fungerer best når temp. er høyest og kan holde mest fuktighet - altså burde den stå på om dagen, men skal den avrimes om natten og det da er bare et par varmegrader eller kuldegrader  vil jo dette gå dårlig.  Så kanskje den bør være avslått halve dagen?

Beste type avfukter for bruk i båt har reversering av kompressoren slik at varm kjølemedium rimer av kondeserings-elementet,  Best i test - SECCOASCUITTO -kostet £399.

Link to post

Er det ikke egentlig ventilasjon som er stikkordet her?

 

Den båten jeg har er veldig utsatt for høy fuktighet inne.  Utkasting av Electroluxventilatorene med påfølgende montering av et par 4" Nicrovent eller et par Doradeventilatorer senker fuktigheten drastisk.

Når båten ligger under burka, står alltid luka på fordekket i luftestilling, og nedgangsluken er ikke lukket. Sørger også for at det ikke er helt tett under presenningen. Ligger mellom 60-65% hele opplagsperioden.

Jeg forstår ikke hvordan du klarer å få så lav fuktighet nå. Luftfuktigheten ute ligger jo mellom 75-90 % nesten hver dag.

 

Lenger ute på vinteren så blir det riktignok tørrere, men nå ligger fuktigheten i min båt over 80% enten doradevenilene er åpne eller stengte.

 

GeirKS

Link to post

Utrykte meg (som vanlig ) uklart.

 

60-65% var erfaringen fra forrige vinter med min båt.

Hva fuktigheten er i min båt akkurat nå, vet jeg ikke. Jeg har 35 C i skyggen og spiseforbud nå om dagene.

 

Den om utskifting av Electroluxventilene med Dorade eller Nicrovent er en konklusjon fra diskusjon med andre eiere av samme båt, som er notorisk for å være fuktige. (Båten altså, ikke eierne).

Jeg hadde selv Nicrovent i min forrige båt, og den kan jeg gå god for. Den er fenomenal.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Jeg hadde selv Nicrovent i min forrige båt, og den kan jeg gå god for. Den er fenomenal.

Jeg har også hatt Nicro av den runde sorten UTEN batteri og det var noe ekte drit :puke: Viften startet kun i STERK sol og måtte da gjerne gis et puff med fingeren for å starte.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg hadde den med NiCad, og den gikk døgnet rundt.

Det var vel akkurat det som var poenget mitt, uten batteri=dårlige greier.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  • 1 måned senere...

Hei.

Har lyst til å halde denne tråden varm. Ønsker gjerne at de som har kjøpt av dei rimlege avfuktarane held fram med å gi raportar.

Her på nordvestlandet har luftfuktigheita variert voldsomt denne vintaren. I dag var det nok ikkje langt under 100%....

Sjekka hygrometeret i båten i dag, låg på ca 65. Har på ca 300 watt varme i snitt. Med andre ord ikkje så gale med fuktigheit. Fuktigheita vil normalt minke utover vinteren, då lufta normalt vil bli tørrare. (Det går an å leve i håpet.... :yesnod: )

 

Lurer litt på ei sak. Ser at det ideelle er å "forsegle" båten dersom ein bruker avfuktar. Kva då med eventuell båtlukt. Vinteren er ofte ei god anledning til å tømme båten, og få lufta skikkeleg ut.

Vil avfuktaren også ta til seg denne lukta gjennom vatnet som den samlar opp?

 

Gjev med dette ei oppmoding til dei med avfuktarar å kome med erfaringar. Blir det tørrare båt med avfukter?

Link to post

Kva då med eventuell båtlukt.

Min bror har en skøyte på godt 50 fot. Da han satte inn Clas Ohlson-avfukter "mista" han samtidig båtlukta. Mener han har helt vanlig lufting, dvs. noe åpning i begge ender slik at en får litt gjennomtrekk.

 

Min Clas Ohlson-avfukter fortsetter å ta ut en liter vann om dagen. Hygrometeret ligger rundt 70-80 når jeg ikke har på varme.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg kan jo legge inn noen erfaringer jeg har gjort så langt. Båten ligger på vannet.

 

Med relativt god lufting og litt varme på i båten så blir det veldig høy relativ fuktighet i båten min på denne tiden av året (ca. 78-85%).

 

Når det blir kaldt, noe det ikke har vært de siste ukene, begynner det å kondensere under vannlinja og på alurammene til lukene og andre kuldebroer.

 

Et annet problem er ved væromslag fra kaldt vær mildt og fuktig vær, noe som forekommer ofte på Østfoldkysten. Hvis det ligger snø på båten begynner den nesten å virke som avfukter, og det blir veldig mye kondens inne i båten.

 

Jeg tenkte derfor å forsøke Clas Ohlson's avfukter, og jeg ser den drar ut masse vann, men dessverre er nok ikke båten tett nok (ennå), for luftfuktigheten synker ikke mye (~75%). Det gjenstår fortsatt å tette noen steder hvor lufta kommer inn, bl.a. luftingen til motoren. Nå står ikke avfukteren på kontinuerlig heller, for beholderen går full av vann i ny og ne.

 

Ny rapport kommer senere, når kulda setter inn.

 

Geir

Link to post

Jeg har også kjøpt det saltet på felleskjøpet, men er i tvil om hvordan dette skal gjøres. Ser det flere plasser refereres til at båten skal være lukket for å få effekt av dette, men samtidig så er ventilasjon viktig for å få sirkulasjon på luften. Hva med varme? Ser det anbefales å ha litt varme på, men har også lest at råtesopper trives best jo varmere det er. Hva er den "beste" løsningen for en treskøyte? Den skal ligge på sjøen i vinter og vi har foreløpig ikke tilgang til landstrøm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...