Otto R Startet 14.September.2010 Del på Facebook Startet 14.September.2010 Jeg har sort gummi?ledning på landstrømkabel, kabel ligger ute nesten hele året. Nå er problemet at den "svetter" , blir helt sort i hendene når jeg tar i den. Den er en grov kabel,ca 10mm , så den gjør en god jobb, men det er ikke kjekt med sorte hender osv. Jeg har prøvd å smøre den inn med vaselinolje, uten at jeg er overbevist at det er løsningen. Noen tips eller er den moden for utskifting ? Hvilken kabel anbefales hvis jeg skal skifte, ser jo at noen har noen gule kabler på brygga...... Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 ser jo at noen har noen gule kabler på brygga...... Sikkert sånn du har sett. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Ingar Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Vanlig gummi forvitrer hvis den blir utsatt for sollys i lang tid, olje gjør det bare verre. Må byttes i en godkjent utendørskabel som tåler UV-ståling. Kjøpte en på Biltema som har ligget ute på brygga i 15 år, ser like fin ut. Om dagens holder samme kvalitet spørs... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Om du skal ha ny kabel anbefales gjeldende standarder. Minimal 2,5q kontakt til kontakt, ikke engang overgang på stolpa... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
NilsPils Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) Hva mener du med "ikke engang overgang på stolpa..."? Redigert 14.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Sikkert overgang på 1m, fra "vanlig" til "rundt"...slik mange har inkludert med sjølv. Fortseter sjølvsagt med dette. Har ingen godkjenning på anlegget i båten min. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
christensenleif@msn.com Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 PUR vanntett kabel fås kjøpt løst også mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Fortseter sjølvsagt med dette. Har ingen godkjenning på anlegget i båten min. Om de er regn napper jeg slike koblinger ut. Om folk kan ikke vise respekt for sin hjemmehavn, har dem ikke noe med strømtilkobling å gjøre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Hva mener du med "ikke engang overgang på stolpa..."? I følge regelverk skal overganger ikke brukes på havner. Man kan se fra de i en gjestehavn, men om folk har råd til en båt klarer de sikkert kabel som passer til hjemmehavna... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sunnmøringen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Dette er ikke myntet på trådstarter eller andre i tråden, men bare generelle betraktninger og et par faktaopplysninger: Med ny standard, NEK400-2010, er det slutt på dispensasjon fra kravet om rundstift industrikontakter på brygger og campingplasser. Forhåpentlig vil dette medføre en standardisering etterhvert, som gjør at slike overganger forhåpentlig blir unødvendige. Det er forøvrig fullstendig uforståelig at DSB i flere år har gitt dispensasjon for dette, all den tid den europeiske normen (EN) innførte krav om rundstift for lang tid siden, og når vi VET at det medfører en haug hjemmelagde overganger, skjøtinger osv. For å komme dette, og bruken av skjøtekontakter generelt, til livs, sier nye NEK (709.55.01.03): 1. Det SKAL ikke være mer enn 10 m fra stikkontakt til fortøyningsplassen den skal forsyne! 2. Det SKAL ikke være mer enn 4 stikkontakter montert i samme kapsling, og det SKAL benyttes industriell rundstiftkontakter ihht 309-2! (Om noen lurer, blå runde kontakter/støpsler for 230V) Ikke noen bør-formuleringer brukt. Kabelskjøter som ligger henslengt på brygger er en uting, og mindre farlig blir det ikke av at mange ikke drar med seg jordleder ombord i båten. Da kan heller ikke noe jordfeilvern løse ut... Jeg ville ikke hatt det særlig godt med meg selv, hvis min slurvete og skjødesløse omgang med landstrøm og tilkopling av denne, medførte at bryggenabo, eller for den slags skyld en av ungene hans, omkom som følge av mine holdninger til elsikkerhet. Eneste fornuftige løsning til båt/marina, er at man benytter godkjent utstyr OG at man benytter skilletrafo ombord slik at man unngår å ødelegge båten som følge av tæring. Hvor mange marinaer finnes det rundt omkring, hvor jordfeilbrytere ALDRI testes? En jordfeilbryter som ikke testes, vil på sikt miste funksjonsevnen, som igjen kan medføre stående jordfeil på anlegget. Sjøvann, stående jordfeil, bruk av laaaange skjøteledninger med flere koplinger, gjerne kombinert med dårlige kabler ...mon tro når neste dødsfall inntreffer? (Ja, for det HAR skjedd tidligere, at jordfeil på båt har drept folk) Jeg skal ihvertfall gjøre mitt for at det ikke skjer pga mitt utstyr eller av skjødesløs holdning til elsikkerhet! Så til slutt ang kabel: Jeg har ikke sjekket, men jeg mener bestemt å huske at H07RN-F (en type gummikabel, merkingen skal stå på kabelen) er tillatt brukt. En mer egnet kabel, er eksempelvis H07BQ-F, eller tilsvarende kvalitet. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 ...Da kan heller ikke noe jordfeilvern løse ut... Faktisk har jordfeilvern ingenting med jord å gjøre, den løser seg ut uansett. Men de gjør slik oppsett ikke mindre farlig uansett. Jeg har ikke samme kontakttype i sommer og vinterhavn. Derfor bruker jeg hver sinn kabel der, 2,5q H07RN-F på sommer og vinter er de 4q H07BQ-F. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
SandAnker Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Om de er regn napper jeg slike koblinger ut. Om folk kan ikke vise respekt for sin hjemmehavn, har dem ikke noe med strømtilkobling å gjøre. Da regner jeg med du har litt av en jobb, og i tillegg ringer eier av båtene og forteller hva du har gjort Faktisk har jordfeilvern ingenting med jord å gjøre, den løser seg ut uansett. Men de gjør slik oppsett ikke mindre farlig uansett. ...og hva er et jordfeilvern, og hvis det ikke løser ut for jordfeil, hvorfor er det der da? Forøvrig er det nye forskrifter som har maks avstand på 10m, og krav til denne type stikk. Men den har ikke tilbakevirkende kraft Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Jeg tar ut dem kontaktene som lager problemer for oss andre når de blir regn. Hvertfall holdes strømmen inne med dem ute! Jordfeilvern slår ut vis en lederen trekker mer en jordfeilvern har i grense en den annen lederen. Jord kobles ikke via den, den går forby. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 ...og hva er et jordfeilvern, og hvis det ikke løser ut for jordfeil, hvorfor er det der da? De har sikkert vært et mappedyr som fant dette navn til den dingsen. Den har ingenting med jord å gjøre men kan beskytte mennesker med den grense den har til de og de formålet. Som Ole-Petter har vært inne på er grense i en båt hvertfall 3 ganger for høy. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sunnmøringen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Faktisk har jordfeilvern ingenting med jord å gjøre, den løser seg ut uansett. Men de gjør slik oppsett ikke mindre farlig uansett. Jeg har ikke samme kontakttype i sommer og vinterhavn. Derfor bruker jeg hver sinn kabel der, 2,5q H07RN-F på sommer og vinter er de 4q H07BQ-F. Nåjah ...deler av det du sier der ang jordfeilvern er direkte usant. Et strømstyrt jordfeilvern (vanlige jordfeilautomater, for eksmpel), jobber etter differansestrømprinsippet: For et topolt vern, er det slik at den strømmen som går ut ene lederen, skal komme tilbake i den andre. En lukket strømsløyfe, hvor Kirchoffs lov naturligvis gjelder. Er der en differanse, så betyr det at noe av strømmen har forsvunnet på veien. Da har vi en jordfeil, og vernet skal løse ut. La oss anta at du ikke har skilletrafo, at du har jordfeil i kjøleskapet ditt, som igjen er tilknyttet båtens jord, også motor/propell etc, ja alt som kan betegnes som "annen ledende del". La oss videre anta at du IKKE har tilkoplet jordleder fra landstrømsanlegget. Da kan strømmen gå gjennom sjøvannet til jord (altså til kloden vår, Terra). Hvis tilstrekkelig mengde strøm går gjennom vannet og til jord, så får du utløst jordfeilvern. Men vi har et par andre scenario: 1. Jordfeilbryter løser ikke ut fordi den aldri blir testet, og derfor mister funksjonsevnen --> Stående jordfeil. Hvis du da ikke har montert dynaplate eller lignende, og jordfeilstrøm flyter gjennom andre ledende deler, eksempelvis aksling/propell, vil du etter kort tid ha et alvorlig tæringsproblem! 2. Et hjemmesnekret el-opplegg, hvor motor/propell ikke er jordet, du har ikke dynaplate, men kanskje rekka di er jordet, eller aluminiumsoverbygget? Da har strømmen ingen lukket krets til jord (ingen strømvei), og du har en stående jordfeil uten jordfeilstrøm, ergo løser ingen jordfeilbryter ut. Da har du samtidig en potensialforskjell mellom rekka di og sjøvann på kanskje 115-130V. Nøyaktig den situasjonen har tatt liv før! 3. Du har jordfeil i båten, men overgangsmotstanden mellom jordfeilstedet og Terra er stor nok til at jordfeilvern ikke løser ut. Kanskje er overgangsmotstanden til nabobåten lav nok til at jord i den båten har samme potensial som jord i din, men fortsatt ikke utløst vern? Hva om naboen kommer drassende med sin landstrømskabel, fuktig og med sprukken isolasjon, og har overledning til fuktig isolasjonsoverflate? Eller at han tar i jordtilkoplingen på pluggen? Da oppstår en strømvei igjen. Kan han da få en skikkelig karamell når han tar i rekka på båten sin? Litt oppkonstruert, sier du kanskje ...men det er mulig, ikke sant? Forhåpentlig vil da jordfeilvernet fungere og løse ut, og naboen dør ikke uten at vedkommende har hjerteproblem. Jordfeilvern som ikke testutløses, har definitivt en tendens til å kreve større strøm før utløsing. Noen slutter helt å fungere. Det er en grunn til at jordfeilvern skal testutløses minst hver 3. mnd (hver mnd iflg produsenter) Faktisk er det slik at flere nye vern, allerede ved sluttkontroll av nytt installert anlegg, må byttes fordi de ikke løser ut før ved 33-35 mA. 30mA er da ikke så mye, er det kanskje noen som tenker. Nei, ikke mye, men årsaken til nettopp 30mA utløsestrøm er ikke tilfeldig. Det er strømmen som regnes for grenseverdien et menneske tåler ved vekselstrøm gjennom hjertet. Våt hud har en overgangsmotstand på ca 2000 ohm. Ved 100 V, kan man da få en strømgjennomgang på 50mA --> Dødlig strømstyrke. (Ref naboen med strømførende rekke og landstrømskabel i hånden) Nei, man skal ikke ta lett på elsikkerhet!!! Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Vern i båt med kappet jord løser også ut om lekkasje blir mer en 30mA i vern med 30mA grense. Men jordfeil er riktigere ord over kappet jord eller defekt galvanisk isolator, ikke over den dingsen du er inne på. En båt høres under våtrom og der er 30mA over grense hva et menneskehjerte klarer. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sunnmøringen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 En båt høres under våtrom og der er 30mA over grense hva et menneskehjerte klarer. For å si det litt banalt: Hjertet mitt driter vel i om jeg står i et vått eller et tørt rom ;) Men det er langt større fare for stor strømgjennomgang i våte omgivelser, men da fordi overgangsmotstanden i huden er mye lavere når huden er våt. Det er forøvrig de samme krav til jordfeilvern i våte som i tørre rom. ALLE kurser i en bolig skal være beskyttet av jordfeilvern med utløsergrense på 30mA, eneste unntak er kurser til elektromedisinsk utstyr som er viktig for liv og helse. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Ang nye forskrifter... Men den har ikke tilbakevirkende kraft Nei, det har de ikke. DSB har tradisjon for å ikke gi forskrifter tilbakevirkende kraft, og er "snille" på den måten. Det er jo fint for oss som slipper å bruke penger på å oppfylle nye forskrifter, men uheldig for den generelle elsikkerheten. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Servicemannen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Og om begge fasene lekker like meget hører de ikke under jordfeil der jordfeilvern ikke løser ut Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
SandAnker Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Et jordfeilvern er "dumt" det slår ut...spiller ikke noen rolle hvor det lekker Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Men nå har kanskje ikke dette noen samenheng med hva trådstarter spurte om... Victron sin kabel er bra, og godkjent til dit bruk. Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Det er forøvrig de samme krav til jordfeilvern i våte som i tørre rom. ALLE kurser i en bolig skal være beskyttet av jordfeilvern med utløsergrense på 30mA, eneste unntak er kurser til elektromedisinsk utstyr som er viktig for liv og helse. Det du refererer til er sikkert riktig for bolig, men for fritidsbåt er kravet for enkelte kurser 10 mA. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Og om begge fasene lekker like meget hører de ikke under jordfeil der jordfeilvern ikke løser ut Nå tror jeg vi roter oss laaaangt ut på viddene her ...men jeg kan jo svare likevel :p Hvis begge fasene har jordfeilslutning, så har vi i praksis en topolt kortslutning. De to fasene er altså kortsluttet via jord. Dette selvsagt forutsatt at de to "jordfeilpunktene" er sammenkoplet, enten naturlig, via utjevningsforbindelser, eller via jordsmonn eller ledende vann. Kursens kortslutningsbeskyttelse/overstrømsvern (sikringsautomat) vil da bli utløst. Men hvis du har jordfeil på to komponenter (hver sin fase), som av en eller annen grunn ikke koplet ut sine jordfeilvern, la oss si vaffeljernet OG kjøleskapet. Og disse ikke er sammenkoplet via jord/utjevningsforbindelser, så vil du kunne ta på ene fasen på kjøleskapet og den andre fasen på vaffeljernet. 230V i hver sin hånd er mer enn ubehagelig. Er du våt, så banker du snart på "perleporten". Men igjen, det skal mange uheldige omstendigheter og feil til, før dette er en reell mulighet. Hvis vi snakker om 3-fase nett, så begynner det å bli komplisert å forklare uten skisser. Avhengig av hvordan anleggsdeler er jordet i forhold til hverandre, vil en slik kortslutning i et IT-nett, gjøre at nettet "forvandles" til enten et TN- eller et TT-nett. Beregninger på slike kortslutninger er etter min mening av akademisk interresse, da beregningene må ta en masse forbehold ang sløyfeimpedans. Utkoplingsbetingelsene ligger også langt utenfor det man kan forvente er av interresse for "normale" folk, og er behandlet over flere sider i NEK400. Jeg tror vi lar den ligge Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Det du refererer til er sikkert riktig for bolig, men for fritidsbåt er kravet for enkelte kurser 10 mA. Hva som gjelder ombord i en fritidsbåt har jeg ingen formening om, men jeg er sikker på at du har rett ;) Det er hovedsaklig industrielektro som er mitt arbeidsområde. Men for kontakten på marinaen, så er utløsekravet 30mA. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
SandAnker Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Det du refererer til er sikkert riktig for bolig, men for fritidsbåt er kravet for enkelte kurser 10 mA. hvor finner du dette kravet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.