Jump to content

"Denne" lå midt i leden idag !


dennrick

Recommended Posts

Hadde en tur i mørket / skumringen fra båtplassen på Nøtterøy igår til Bolærne. Grei sikt, men ikke f.... om jeg hadde sett denne saken her som vi fant på vei til Vallø idag for å fylle diesel. Den lå og fløt i Lindholmkjæla, rett nord for Hvaløy. Gutta (to sønner) syntes det var dødskult å sette igang en "redningsaksjon" smiley.gif

 

Så.... Hvordan i huleste..... skal vi få med den greia der ? confused.gif Og hva er det for noe ? Et bord ? Vi fikk et tau inn i det lille hullet - omsider. I motsetning til det tauet vi mistet i vannet idag som sank som en sten, så ville ikke det tauet vi brukte idag synkte pent ned rett under hullet slik at kapteinen fikk tak i det med båtshakenheadbang.gif. Men som sagt - det gikk til slutt. Satte balja i gir og vår nye gjest gikk rett ned.... hehe.... ble rett og slett borte... jaja.... da løfter vi den bare opp på dekk, sa jeg til gutta! hehe.... tror ikke jeg klarte å løfte den en cm .... hva nå ? confused.gif

img_0036.jpg

 

Den kreative i familien som er 9 år mente vi burde slippe ut "kjapp" som jeg antar alle gummijoller heter og. Etter litt discuss.gif, så gikk vi for hans plan. Videre argumenterte han overfor kapteinen med at vi burde nok også slepe kjapp fremfor å ha ham i snapdavitene. Lurt, tenkte jeg, og uten noe mer discuss.gif. Noe må jo også mannskapet få bestemme!

 

 

img_0037.jpg

 

 

Så her er vi da underveis i sånn ca. drepende kjedelige 3.4 knop.sleep.gif

 

img_0040.jpg

 

 

Fortøyden den på brygga på seilforeningen på Fjærholmen - ble møtt av en hyggelig seiler som skulle sørge for å få den heist opp av vannet. Hører også med til historien at jeg for første gang brukte iphone applikasjonen til redningsselskapet for å se om det lå en redningsbåt i nærheten. Det gjorde det jo - i Husvik - rett ved. Ringte dit, men ble litt skuffet over svaret!! Den ble ikke bemannet før kl 17....

 

Ellers ? veldig høy vannstand omkring Tjøme nå - høyere enn jeg noensinne har sett på fire år som skipper. Så er jeg ganske fornøyd med at jeg ikke traff denne på vei på tur igår. Antar at det er en side på en kabeltrommel, og sikkert ikke umulig at den pga den høye vannstanden har blitt sjøsatt ila natten / tidligere idag.

 

Hvordan håndteres forresten turer i mørket ? Der du er kjent, med kartplotter osv. Det er kanskje ikke helt vanlig å gå i 20 -25 knop da eller ?

 

God helg :-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det er en kabeltrommel ja, en bit av en. Skummel sak å kjøre på det der, kjørte båten i samme område for to uker siden (skulle i opplag på Bolærne). Plukker alltid opp slike ting når jeg ser dem, treffer man noe slikt i fart kan det bli store skader.

Bra jobba!

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

...Det gjorde det jo - i Husvik - rett ved. Ringte dit, men ble litt skuffet over svaret!! Den ble ikke bemannet før kl 17....

Selv om skøyta ikke er bemannet hele tiden, kommer det folk rett på vakt hvis det er nødsfall. Har en kollega som er skipper på en av skutene, og det hender han springer rett ut av kontoret for å jobbe på skøyta pga nødsituasjoner på vannet. Jeg ser absolutt ikke på dette som et nødsfall med behov for redningsskøyte.

 

Skøytene er ikke søppelbåter.

Du gjorde din båtplikt og plukket det med deg, akkurat som mange av oss andre som har plukket opp trestokker, båtdeler og annet "stæsj". Bra gjort

 

 

mvh

 

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Flott at ting blir plukket opp, men er det fare for skipsfarten er det Kystverkets/kommunens ansvar.

 

Ring gjerne Kystradioen, tlf. 120, oppgi posisjon og merk den godt hvis en ikke får tatt den opp selv.

 

Skjærgårdtjensten eller andre får da ansvaret. Er det påkrevet vil Kystverket/kommunen vurdere om andre instanser skal bli tilkallt, f.eks. Redningsskøyter.

 

At Redningskøytene spesiellt i Oslofjorden ofte plukker ofte opp ymse ting og tang fra sjøen, skyldes kun velvilje og samt det er en god øvelse å finne igjen oppgitte posisjoner.

 

Kan nevne at i Osjofjorden er det nå gått prestisje i kommunene om hvem som skal ta i mot drivgodset og dermed ta regningen.

 

Tidligere ble alt levert Sjursøya og Oslo Kommune tok regningen for alt opplukk. Dette er det nå blitt slutt på. Oslo Havn tar kun imot drivgods som er funnet innefor sitt område. Grensende kommuner har ikke svart på våre henvendelser slik at vi p.t. ikke vet hvor vi vi skal gjøre av drivgodset fra f.eks. Bærum. Inntil nå har vi tatt inn drivgodset til vår egen kai.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Bruker selv å plukke opp/dra med alt av "driv-ved" gjennom hele sesongen jeg ser i sjøen, så ingen skal kjøre på og havarer gear/propell.

 

For har knarva ette par propeller/gummihuber ved at jeg har kjørt på slik skjitt. Ikke morro nå det skjer.

 

Så bra det er flere som tar med seg slikt når det oppdaget slikt. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

I Ålesund har det vært høy konsentrasjon av europaller i år...etter at verdens høyeste St.hansbål fant det for godt å velte på havet i juni...

Det meste ble plukket opp, men fortsatt endel som har ligget i vannkanten her og der hele sommeren, og innimellom kommer høyvannet og får det på sjøen igjen.

Link to post
Share on other sites

Bruker selv å plukke opp/dra med alt av "driv-ved" gjennom hele sesongen jeg ser i sjøen,.............

 

Finnes det noe "mottak" for rekved i havna di, eller må du ta det du plukker opp med deg hjem?

Jeg burde jo selvfølgelig plukke opp rekved når jeg ser det i sjøen :blush:, men gamle våte paller er ikke akkurat noe jeg bruker til daglig. Kan heller ikke huske å ha sett noe sted i havna en kan plassere slikt avfall :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Morsomt og gøy med så mange hyggelige tilbakemeldinger på noe som egentlig bare var gøy - og det var også en utfordring for mannskapet (2 sønner) her. Det var tross alt han ene som virkelig fikk utfolde seg ift hvordan dette skulle gjøres. Det er gull verdt for meg!

 

Ref at Simrad Færder som Iphonen viste at ikke lå lengre unna enn en liten 5-10 min tur, så snakket jeg med de, og siden dette overhodet ikke var en nødsituasjon, så var oppringningen´s karakter at jeg spurte om de "hadde lyst på en tur på sjøen? Flatt vann, vindstille og sol ? Har tilfeldigvis noe her dere er bedre rustet enn meg til å håndtere :-)" Fikk samme beskjed som Frivakta skrev om - du kan ringe 120 og gi beskjed dersom du ikke får håndtert det selv.

 

9-åringen var allerede igang med båtshaken på det tidspunktet, så vi tok det som en utfordring og fikk et bra prosjekt ut av det !

 

Vandstanden litt ned nå ! For de som er kjent på Verdens Ende, så måtte man igår og idag vasse ut på flytebrygga som ligger midt ute på moloen i retning ca. øst. Nå går man endelig tørrskodd oversmiley.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

-og gutta dine har fått en opplevelse for livet og de kommer for alltid til å plukke med seg drivende gjenstander. Du burde kanskje vurdere å anskaffe en lekter med kran, først som sist, for neste gang er er det på'n igjen.:)

En forbilledlig opplæring du git gutta dine som kommer til å gi dem gode holdninger og godt sjømannskap. Om 20 år sitter de nok på baatplassen og forteller om denne episoden :) Om du også predikerer om fendring og gode holdninger i gjestehavner, så blir det nok folk av dem :)

 

Forøvrig enig med kommentaren om Ålesund og Borgundfjorden. Verdens største St. bål har sin pris. Det tok 2 uker før jeg i det hele tatt vurderte å gå utover Borgundfjorden.

Link to post
Share on other sites

Åjada..... Selv i plan og sjø, så er gutta veldig bevisste på når vi nærmer oss målet. De står i startposisjon. 4 og 9 år. Han på 4 har skyggelue som understreker hans rolle - "1st fender". Og da har fått hver sin side, og har lært babord og styrbord.

 

For å ikke knuse noen hjerter trenger vi alltid fendere på begge sider wflag.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

:-)

 

Gutta sine vester ligger i bilen, så når vi parkerer, tar de på vester før de kommer ut av bilen. Min ligger i båten, og det siste jeg gjør før jeg starter er å ta på flytevest (opplåsbar). Må kunne være flytende, vet du, for å hjelpe andre om ulykken er ute :-)

 

Ellers - han på 4 kan ikke svømme, så han er oransj hele sommeren. Han på 9 kan svømme, så han har seilervest. Fra de står opp til de legger seg. Ingen klager- har blitt en vane. Er det åpent hav på gang så er begge oransje, jeg i opplåsbar med den oransje rett ved.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe "mottak" for rekved i havna di, eller må du ta det du plukker opp med deg hjem?

Jeg burde jo selvfølgelig plukke opp rekved når jeg ser det i sjøen :blush:, men gamle våte paller er ikke akkurat noe jeg bruker til daglig. Kan heller ikke huske å ha sett noe sted i havna en kan plassere slikt avfall :rolleyes:

Dreg det jeg finner oppi fjæra, og rett ved der jeg har båten bruker vi ha sankthansbål :saint:

Link to post
Share on other sites

ja, det er sant. det er en vane. Når jeg er alene i båten, 31 fot, har jeg på vest uansett, selv om det er pent vær og kalesje på. Føler at jeg er hakket bedre enn andre da :) hehe.. er det ut på dollbord for å fendre er det uansett vest på..eller flytejakka om det regner, slik som i dag.

 

som du sier..det er bare en vane.. uten sammenligning, for en tid tilbake gikk jeg 24/7 med skuddsikker vest..tung type. Etter en tid var det igrunn ganske behagelig å gå med den :)

Link to post
Share on other sites

Eureka.: Tung vest? hehe.... du har gjort en innsats for fedrelandet og kommet helskinnet fra det ? Isåfall - glad for det ! Har du virkelig vært der det smeller ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Verdens Ende nå, med gutta og en kompis av eldstemann, de sover. Minstemann sover sammen med pappa i salongen pga besøk. Litt pes med å re opp hver dag, men det tar 2 min. Sitter derfor i cockpiten ikveld med MAC og dieselvarmer og t-skjorte :-) Fornøyd med båten! Veldig. Våt i motskjø/vind, men ingenting som ikke skal være som det skal !

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ligger i Ålesund gjestehavn nå. T-skjorte her også, men fyrer hardt med elektrisk keramikk vifteovn.. må jo ha litt igjen for havneavgifta :) Ligger faktisk ganske mange båter her i helga for å være medio september. Ligger derfor og gynger litt i ny-delen av havna med litt havdønninger som hele tiden smyger seg inn i denne delen.. sover bare enda bedre da. men er det den nye 28 sport du har,med nytt skrog?

Her regner det forøvrig kraftigere enn noen gang...kan ikke huske å ha opplevd makan til regn. Nesten så jeg ikke hører tv'n.. det skulle sikkert vært fjøre sjø nå...men vannsatnden er like forbanna høy :)heheh...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...