Lykken VI Startet 17.September.2010 Del på Facebook Startet 17.September.2010 Hvilken type totaktsolje anbefaler dere til en 2004 modell Mariner 90hk, med egen oljetank ? Biltema, mobil, esso, statoil etc Tenker da mest på prisen ? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Den billigste er nok Biltema. Denne oljen er også oppgitt å holde de samme kravene som øvrig olje. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Brukte Biltema sin en sesong på en Yamaha 75 hk 04, men den trivdes ikke med den.. Røykla hele havna ved kaldstart..flaut.. bytta til Shell sin og det problemet forsvant! Men.. BT sin olje holder spec`n så det er sikkert ikke no gæli med den. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Nå hadde jeg skrevet en hel del om Biltema, men strøk det igjen, for jeg har ikke noe bevis for grunnen til at jeg ikke bruker oljer eller vitale motordeler fra Biltema. Men ofte får en det en betaler for. Men her er jo også unntak. Men jeg kjøper mye annet på Biltema, f.eks tau. For det er jo ikke så farlig om det ryker, og båten ligger å dasker i brygga et par dager Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Jeg bruker Castrol Outboard 2T. Den er NMMMA og TCW-3 godkjent,koster meg 43kr + Mva for literen Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Schierna Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Skal avholde meg for å ytre noen om kvaliteten på de forskjellige produktene, men hva er problemet "billigst" når det tross alt er begrenset hvor mye som forbrukes/koster på en sessong iforhold til resten av båtkostnader. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Må si meg enig med han over,hvorfor spare 5 øre pr nm ved å kjøpe en billig 2t olje? Du bruker kanskje 5 liter i sesongen? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 2-takts Olja til biltema er vel mineral olje. Den kannen den blir solgt i har hvertfall fargekoden for mineral olje. Grå. Ville heller kjørt på en semi eller full syntetisk olje. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
andersb Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 mobil1 premium tcw3, 4 liter på seasea 179 kroner. hilsen storforbruker ;) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Hadde ingen problemer med å kjøre biltema olje på min gamle 40 hk hele fjor. Røyk kanskje litt, men tror det var for jeg blandet litt ekstra. Så lenge olja oppfyller kravene skal det ikke være noe problem. Ellers er det nok mange som kan diskutere hva som er best av mineral, semi og full syntetisk olje. Flere sverger til at mineral er det beste for mange 2t motorer... Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 motul er vel bra olje kan mineralolje og semisytetsisk blandes sammen? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
KenBjork Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Hvilken type totaktsolje anbefaler dere til en 2004 modell Mariner 90hk, med egen *snip/ Ser alle nevner her tcw3 2-takts olje... er det tatt for god fisk at der er en vanlig "gammeldags" 2-takta motor fordi der er en 2004modell? Om det så skulle være en Optimax, så blir det helt feil å å si tcw3. For Optimax`er skal jo ha DFI-2t olje. Så jeg vil spørre, er det "gammeldags" 2-takts motor, eller en optimax? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
FjordHT Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Som jeg nevnte, oppfyller olja kravene(altså til produsenten), så skal det gå bra å bruke uansett hvilket navn som står på etiketten. Hvor stor kvalitetsforskjellen egentlig er tror jeg er vanskelig for folk uten skikkelig testutstyr å fastslå. Har man en helt ny motor så hvorfor skal man spare på olja? Har man en gammel motor, så hvorfor skal man da kjøpe dyr olje? Tror nesten alt av oljer man får kjøpt i dag er bedre en hva man fikk kjøpt for 20 år siden, men så er kravene til oljene blitt anderledes med årene også... Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 (redigert) Jau da, samma for meg om det er shell/hydro/statoil/quiksilver/evinrude xd-50/xd-100, så lenge det er DFI olje, til DFI motor. Men tcw3 er miks i bensin, olje til DFI 2 taktere blir punkt smørt rundt om i hele motoren til vitale motor deler. En grunn til at jeg nevner det er pga jeg har flere kjenninger som har kjørt tcw3 på sin DFI motor (flere typer fab) som har havarert. Så derfor er det greit å avklare først med den som spør om det er dfi 2-t eller gammeldags 2-t den som spør har. Før man begynner å anbefale olje. Gammel eller ny motor. For i min manual så står det at den skal ha DFI olje og ikke std tcw3, mener det samme står i e-tec folka sine manualer også. Det står hvertfall i TLDI manualen til Tohatsu. Redigert 18.September.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Lykken VI Svart 19.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2010 (redigert) Så jeg vil spørre, er det "gammeldags" 2-takts motor, eller en optimax? Ja, det er den "gammeldags" 2-taktsmotoren. Forbruk i året er vel knapt ti liter, har brukt ca 7 liter til nå(tror jeg). Det blir vel noen timer ennå i høst, når silda kommer inn i fjorden... Er enig med at kostnaden ikke er stor i forhold til andre kostnader. Mener biltema sin olje koster 95 kr literen og siste tur handlet jeg på den lokale bensinstasjonen for kr 86,- literen. tok bare en outboardsolje jeg fant i hylla... Husker ikke spesifikasjonene Tidligere brukte jeg castrol outboardolje (semisynt), som jeg hadde stående fra en handel av et konkursbo, men nå er det "lageret" tomt. Redigert 19.September.2010 av Lykken V (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
FjordHT Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Ser alle nevner her tcw3 2-takts olje... Hvor har alle nevnt tcw3? Er noen som har dratt det inn som eksempel, og det er vel for at de fleste benytter denne graderingen. En grunn til at jeg nevner det er pga jeg har flere kjenninger som har kjørt tcw3 på sin DFI motor (flere typer fab) som har havarert. Så derfor er det greit å avklare først med den som spør om det er dfi 2-t eller gammeldags 2-t den som spør har. Før man begynner å anbefale olje. Gammel eller ny motor. Kjedelig at kjenningene dine har ødelagt motorer pga feil olje, men er du sikker på at oljen alene er grunnen til at motorene er blitt ødelagt? Mener biltema sin olje koster 95 kr literen og siste tur handlet jeg på den lokale bensinstasjonen for kr 86,- literen. tok bare en outboardsolje jeg fant i hylla... Husker ikke spesifikasjonene Tidligere brukte jeg castrol outboardolje (semisynt), som jeg hadde stående fra en handel av et konkursbo, men nå er det "lageret" tomt. Biltema sin tcw3 olje koster 64,90 for literen på litersdunk og 59,80kr literen hvis man kjøper 5 litersdunk(299kr) http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Utenbordsolje/ Tror biltema er et av de billigste alternativene for de som ikke har gode rabatter rundt om, eller vet hvor det er salg :) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Ja, det er den "gammeldags" 2-taktsmotoren. Ja så lenge det "gammeldags" 2-takter, så er det ett fett. For de kreves ordinær tcw-3 eller høyere tcw-3 kvalitet alla premium Så om det står biltema (mange hevder er statoil) shell, motul, osv osv, og er tcw-3 så må den beste oljen være den som ryker minst/lukter minst mm Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 (redigert) Hvor har alle nevnt tcw3? Er noen som har dratt det inn som eksempel, og det er vel for at de fleste benytter denne graderingen. Mente det slik IOM at det var ingen som hadde nevnt ett eneste ord om DFI-2t olje. Alla Quiksilver DFI, evinrude xd-50 og xd-100, Mercury DFI, husker ikke hva tohatsu sin dfi olje heter i farta. Men hvem som raffinere disse oljene vet jeg ikke, for tohatsu,mercury,quiksilver,evinrude, lager neppe sine oljer selv. Men har prøvd å finne det ut, for de oljene er ikke rimelige som std/premium tcw-3. Kjedelig at kjenningene dine har ødelagt motorer pga feil olje, men er du sikker på at oljen alene er grunnen til at motorene er blitt ødelagt? Alle nevnte motorfabrikanter/verksted/forhandlere har sagt så til eierne, som jeg vet om ja. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Utenbordsolje/ Biltema sin tcw3 olje koster 64,90 for literen på litersdunk og 59,80kr literen hvis man kjøper 5 litersdunk(299kr) Tror biltema er et av de billigste alternativene for de som ikke har gode rabatter rundt om, eller vet hvor det er salg :) Det er fort mulig. Er jo ikke ille gale pris for 5L hos BT da. Hvertfall den tiden jeg eide "gammeldagse" 2-taktere, så fikk jeg enkelt og mye rimeligere tak i tcw-3/premium gjennom jobben da fra shell. Desverre ikke i dag, da jeg har kontaktet de flere ganger og de sier de ikke pr idag ikke har olje produsert for dagens moderne 2-taktere alle optimax, e-tec, tldi so on and so on. Redigert 19.September.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
andersb Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 som skrevet før, seasea tar 179 spenn, for 4 liter mobil1 premium tcw3 det er 47 spenn per liter... har blåst 88 liter av den i år, så kan si den funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
MAGDA Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 På dieselbåten i Fredrikstad tar de 45Kr for en liter og 160 kr for 4 ltr motex outboard fra Texaco, de selger ogsa 4 ltr frostvæske for kr 99.- Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 20.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2010 Ja, det er den "gammeldags" 2-taktsmotoren.. Mener biltema sin olje koster 95 kr literen Ser at jeg måtte ha sett svært så feil når jeg hastet forbi hylla på biltema på Steinkjer, koster sikkert det samme på biltema Steinkjer som andre plasser.. :blush: Det vil vel være biltema som er rimeligste plassen for oss i Trøndelagsområdet, eller.... Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
nomen Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Dette argumentet som til det kjedsommelige blir gjentatt her på BP om at "Det er så mange andre ting til båt som er så dyrt,så hvorfor spare på dette?" Dette holder etter min menig ikke vann,det er jo TOTALkostnaden med å ha båt som er "høy" slik at da bør en spare der en kan. Selv kjøper jeg ikke BT sin olje av den enkle grunn at jeg jag har gode rabatter på annen olje,og slipper da å ta "sjangsen" på å få motorhavari ved bruk at såkalt billigolje. Selv om jeg ikke har noe god grunnlag for å si om billig olje er dårligere en annen olje.Vil jeg allikevel unngå slike produkter. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Cruiseliner Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Det er greit nok å foretrekke dyrere olje, men å snakke om mulig motorhavari ved bruk av Biltema-olje, er en grov overdrivelse og å dra det alt for langt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 BT varer er sikkert greit, til enkelte ting. Men, som jeg har nevnt tidligere; hvis du står på BT med en vare i hånda og lurer på om det er smart å kjøpe den der, lar du være. Men er det en vare du tar med og bruker uten å tenke den tanken, er det en grei vare. Altså enkle ting som enten ikke kan gå i stykker, eller som varer mer enn du hadde planlagt/trengt. Hvis du har en gammel totakter som hvis den skjærer seg, satt på spissen, ikke vil savnes om du skruer den av og "mister" og så ror hjem, da bruker du BT olja. Men hvis du ved havari på motoren, ser det som et stort tap, som du enten ikke har råd til å erstatte, eller som vil være surt å erstatte, bruker du skikkelig "merke"olje... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
index Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Og hva tror du Biltema olja er laget av? Gamle sokker? Jeg har brukt Biltema olje på bilene i mange år, samt Biltemas syntetiske totaktsolje på scooteren. Og jeg har akkurat like gode erfaringer med dette merket som det merket jeg sverget til tidligere (Valvoline). Så det er ikke alltid sånn at ting MÅ være dårligere fordi de er litt billigere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.