Jump to content

Totaktsolje, Biltema, mobil, esso etc, anbefalinger?


Lykken VI

Recommended Posts

Nå hadde jeg skrevet en hel del om Biltema, men strøk det igjen, for jeg har ikke noe bevis for grunnen til at jeg ikke bruker oljer eller vitale motordeler fra Biltema.

Men ofte får en det en betaler for. Men her er jo også unntak.

 

Men jeg kjøper mye annet på Biltema, f.eks tau. For det er jo ikke så farlig om det ryker, og båten ligger å dasker i brygga et par dager :rolleyes:

Link to post

Hadde ingen problemer med å kjøre biltema olje på min gamle 40 hk hele fjor.

Røyk kanskje litt, men tror det var for jeg blandet litt ekstra.

 

Så lenge olja oppfyller kravene skal det ikke være noe problem.

 

Ellers er det nok mange som kan diskutere hva som er best av mineral, semi og full syntetisk olje. Flere sverger til at mineral er det beste for mange 2t motorer...

Link to post

Hvilken type totaktsolje anbefaler dere til en 2004 modell Mariner 90hk, med egen

*snip/

 

Ser alle nevner her tcw3 2-takts olje... er det tatt for god fisk at der er en vanlig "gammeldags" 2-takta motor fordi der er en 2004modell?

 

Om det så skulle være en Optimax, så blir det helt feil å å si tcw3. For Optimax`er skal jo ha DFI-2t olje.

 

Så jeg vil spørre, er det "gammeldags" 2-takts motor, eller en optimax?

Link to post

Som jeg nevnte, oppfyller olja kravene(altså til produsenten), så skal det gå bra å bruke uansett hvilket navn som står på etiketten.

 

Hvor stor kvalitetsforskjellen egentlig er tror jeg er vanskelig for folk uten skikkelig testutstyr å fastslå.

 

Har man en helt ny motor så hvorfor skal man spare på olja? Har man en gammel motor, så hvorfor skal man da kjøpe dyr olje?

 

Tror nesten alt av oljer man får kjøpt i dag er bedre en hva man fikk kjøpt for 20 år siden, men så er kravene til oljene blitt anderledes med årene også...

Link to post

Jau da, samma for meg om det er shell/hydro/statoil/quiksilver/evinrude xd-50/xd-100, så lenge det er DFI olje, til DFI motor.

Men tcw3 er miks i bensin, olje til DFI 2 taktere blir punkt smørt rundt om i hele motoren til vitale motor deler.

 

En grunn til at jeg nevner det er pga jeg har flere kjenninger som har kjørt tcw3 på sin DFI motor (flere typer fab) som har havarert.

 

Så derfor er det greit å avklare først med den som spør om det er dfi 2-t eller gammeldags 2-t den som spør har. Før man begynner å anbefale olje. Gammel eller ny motor.

 

For i min manual så står det at den skal ha DFI olje og ikke std tcw3, mener det samme står i e-tec folka sine manualer også. Det står hvertfall i TLDI manualen til Tohatsu.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

 

 

Så jeg vil spørre, er det "gammeldags" 2-takts motor, eller en optimax?

 

Ja, det er den "gammeldags" 2-taktsmotoren.

 

Forbruk i året er vel knapt ti liter, har brukt ca 7 liter til nå(tror jeg). Det blir vel noen timer ennå i høst, når silda kommer inn i fjorden... Er enig med at kostnaden ikke er stor i forhold til andre kostnader.

 

Mener biltema sin olje koster 95 kr literen og siste tur handlet jeg på den lokale bensinstasjonen for kr 86,- literen. tok bare en outboardsolje jeg fant i hylla... Husker ikke spesifikasjonene :confused:

Tidligere brukte jeg castrol outboardolje (semisynt), som jeg hadde stående fra en handel av et konkursbo, men nå er det "lageret" tomt.

Redigert av Lykken V (see edit history)

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

Ser alle nevner her tcw3 2-takts olje...

 

Hvor har alle nevnt tcw3? Er noen som har dratt det inn som eksempel, og det er vel for at de fleste benytter denne graderingen.

 

En grunn til at jeg nevner det er pga jeg har flere kjenninger som har kjørt tcw3 på sin DFI motor (flere typer fab) som har havarert.

 

Så derfor er det greit å avklare først med den som spør om det er dfi 2-t eller gammeldags 2-t den som spør har. Før man begynner å anbefale olje. Gammel eller ny motor.

 

 

Kjedelig at kjenningene dine har ødelagt motorer pga feil olje, men er du sikker på at oljen alene er grunnen til at motorene er blitt ødelagt?

 

 

Mener biltema sin olje koster 95 kr literen og siste tur handlet jeg på den lokale bensinstasjonen for kr 86,- literen. tok bare en outboardsolje jeg fant i hylla... Husker ikke spesifikasjonene :confused:

Tidligere brukte jeg castrol outboardolje (semisynt), som jeg hadde stående fra en handel av et konkursbo, men nå er det "lageret" tomt.

 

Biltema sin tcw3 olje koster 64,90 for literen på litersdunk og 59,80kr literen hvis man kjøper 5 litersdunk(299kr)

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Utenbordsolje/

 

Tror biltema er et av de billigste alternativene for de som ikke har gode rabatter rundt om, eller vet hvor det er salg :)

Link to post

Ja, det er den "gammeldags" 2-taktsmotoren.

Ja så lenge det "gammeldags" 2-takter, så er det ett fett. For de kreves ordinær tcw-3 eller høyere tcw-3 kvalitet alla premium

Så om det står biltema (mange hevder er statoil) shell, motul, osv osv, og er tcw-3 så må den beste oljen være den som ryker minst/lukter minst mm

Link to post

Hvor har alle nevnt tcw3? Er noen som har dratt det inn som eksempel, og det er vel for at de fleste benytter denne graderingen.

 

Mente det slik IOM at det var ingen som hadde nevnt ett eneste ord om DFI-2t olje.

Alla Quiksilver DFI, evinrude xd-50 og xd-100, Mercury DFI, husker ikke hva tohatsu sin dfi olje heter i farta.

Men hvem som raffinere disse oljene vet jeg ikke, for tohatsu,mercury,quiksilver,evinrude, lager neppe sine oljer selv. Men har prøvd å finne det ut, for de oljene er ikke rimelige som std/premium tcw-3.

 

Kjedelig at kjenningene dine har ødelagt motorer pga feil olje, men er du sikker på at oljen alene er grunnen til at motorene er blitt ødelagt?

Alle nevnte motorfabrikanter/verksted/forhandlere har sagt så til eierne, som jeg vet om ja.

 

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Utenbordsolje/

Biltema sin tcw3 olje koster 64,90 for literen på litersdunk og 59,80kr literen hvis man kjøper 5 litersdunk(299kr)

Tror biltema er et av de billigste alternativene for de som ikke har gode rabatter rundt om, eller vet hvor det er salg :)

Det er fort mulig. Er jo ikke ille gale pris for 5L hos BT da.

 

Hvertfall den tiden jeg eide "gammeldagse" 2-taktere, så fikk jeg enkelt og mye rimeligere tak i tcw-3/premium gjennom jobben da fra shell.

Desverre ikke i dag, da jeg har kontaktet de flere ganger og de sier de ikke pr idag ikke har olje produsert for dagens moderne 2-taktere alle optimax, e-tec, tldi so on and so on.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Ja, det er den "gammeldags" 2-taktsmotoren..

 

Mener biltema sin olje koster 95 kr literen

 

Ser at jeg måtte ha sett svært så feil når jeg hastet forbi hylla på biltema på Steinkjer, koster sikkert det samme på biltema Steinkjer som andre plasser.. :blush: :blush: :sweat::blush:

 

Det vil vel være biltema som er rimeligste plassen for oss i Trøndelagsområdet, eller.... :confused::rolleyes::confused:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

Dette argumentet som til det kjedsommelige blir gjentatt her på BP om at "Det er så mange andre ting til båt som er så dyrt,så hvorfor spare på dette?"

 

Dette holder etter min menig ikke vann,det er jo TOTALkostnaden med å ha båt som er "høy" slik at da bør en spare der en kan.

 

Selv kjøper jeg ikke BT sin olje av den enkle grunn at jeg jag har gode rabatter på annen olje,og slipper da å ta "sjangsen" på å få motorhavari ved bruk at såkalt billigolje.

 

Selv om jeg ikke har noe god grunnlag for å si om billig olje er dårligere en annen olje.Vil jeg allikevel unngå slike produkter.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

BT varer er sikkert greit, til enkelte ting. Men, som jeg har nevnt tidligere; hvis du står på BT med en vare i hånda og lurer på om det er smart å kjøpe den der, lar du være. Men er det en vare du tar med og bruker uten å tenke den tanken, er det en grei vare. Altså enkle ting som enten ikke kan gå i stykker, eller som varer mer enn du hadde planlagt/trengt.

Hvis du har en gammel totakter som hvis den skjærer seg, satt på spissen, ikke vil savnes om du skruer den av og "mister" og så ror hjem, da bruker du BT olja. Men hvis du ved havari på motoren, ser det som et stort tap, som du enten ikke har råd til å erstatte, eller som vil være surt å erstatte, bruker du skikkelig "merke"olje...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Og hva tror du Biltema olja er laget av? Gamle sokker?

 

Jeg har brukt Biltema olje på bilene i mange år, samt Biltemas syntetiske totaktsolje på scooteren. Og jeg har akkurat like gode erfaringer med dette merket som det merket jeg sverget til tidligere (Valvoline). Så det er ikke alltid sånn at ting MÅ være dårligere fordi de er litt billigere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...