Jump to content

Hva brukes egentlig som agn i krabbe/hummer teiner?


Ficher

Recommended Posts

Jeg har også eksperimentert med surt agn vs fersk agn.

 

Jeg satte 2 hidrateiner med mindre enn 5 meters mellomrom på flat sandbunn inntil et berg. Begge teinene sto i 2 netter, og den ene var fylt med fersk fisk, og den andre med gammel sur sild.

Resultatet var 2 krabber i den "sure" teina, og 27 krabber i den "ferske" teina.

Dette taler vel for seg...

Link to post
Share on other sites

 

Men teiner uten "soverom" er bortkastet... Hadde slike i fjor og testet de mot "ordentlige" teiner. Satte de 5 meter fra hverandre, samme agn, dybde og 3 døgn ute. 3 krabber i oransj biltema-teine, og 25 krabber i hidra-teine.

Krabbene krabber lett ut fra biltema teina, men de finner ikke veien ut av soverommet like lett.

 

 

Angående Hidra-teine.... så ser det nesten ut til at Jula også selger disse? Ligner veldig: http://www.jula.no/hummerteine-773019

 

....om man ser på bildet av teina som selges på Jula (klikker på bildet for å få opp større versjon) ligner den veldig på eksempelvis disse:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=24635533

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44191206

 

Nå er det vel ikke med blåse og tau på Jula sin teine til 599,- mens dette er med på de to andre annonsene på hhv 999,- 0g 750,-

Link to post
Share on other sites

Fisker med 2 eldre fisketeiner av tre, 3 Netthandelteiner og 5 lette skotteteiner. Netthandelteiner og lette skotteteiner var nye i fjor (første året jeg hadde ti skikkelige hummerteiner). Nå er jeg foreløpig ingen "storfisker" av hummer, men har fått 1 hummer (gryte- og rognhummer) i snitt på de ti teinene pr trekk så langt. Så er fornøyd. Så lenge en får sett hummer, er det artig, og en føler en gjør noe rett ihvertfall :wink:

 

I fjor fisket de gamle fisketeinene best, fulgt av Netthandelteinene. De lette skotteteinene (ca 8 kg) fisket veldig dårlig, følte jeg egentlig kun hadde 5 teiner som fisket. I år har disse teinene fungert langt bedre, er nå minst like gode som fisketeinene. Så virker som om disse måtte "vannes" eller luftes en tid før de fungerer skikkelig. Netthandelteinene fungerte OK allerede første året, men disse anskaffet jeg nok litt før de andre.

 

Pratet med en ungdom som er registrert fisker som bruker samme teinene, han hadde samme erfaring med disse. Mistenkte først at de var for lette, eller at hummeren ikke ville ha hvite kalver. Men nå fungerer de meget bra.

Link to post
Share on other sites

Fortsatt biligst på netthandelen... Kjøpte 7 stk der i våres. snittpris på 450kr inkl tau og blåse.

 

Var dette de små "Hidrateinene" hos netthandelen eller.......? Se: https://nb-no.facebook.com/netthandelen/posts/10151050210296704

 

"Fastprisen" til Netthandelen på Hidrateina er i alle fall ikke noe å skryte av..... https://www.netthandelen.no/fixedprice/107971 ... kr 1090 er ganske mye over Jula sine 599

Link to post
Share on other sites

"Hidrateinene" til Netthandelen fisker de, får hummer. Jeg ga vel også mellom 450 og 500 for hver av de 3 jeg har kjøpt der.

 

Men en bør kanskje være klar over at kvaliteten på disse kontra de Skotteteinene jeg har kjøpt på Skagerak Trål virker litt "bob-bob"... "Lokket" av bus som skal lukke "soverommet" (fangstrommet) var for kort og lukker ikke ordentlig. Har måttet lappe og sy litt for å få dette bedre, i tillegg er blytråd for lett. Kalvene har jeg bundet opp noe for at de skal bli stramme og komme høyere opp fra bunnen. Hampen som er surret rundt stålrammen har jeg noen steder måtte feste med strips. Tauet som ble levert med teina er glatt og stivt, så dette byttet jeg ut i år med tau av bedre kvalitet som er bedre å knyte og kveile.

 

Greie nok teiner, og vil fortsatt bruke de, men topp kvalitetsinntrykk ga de ikke. Til en fastpris av 1090,- spenn er de definitivt ikke verdt pengene. Mener jeg ga ca 460 kr inkl mva på Skagerak Trål for de lette skotteteinene. Disse brukte dog noe lengre tid på å begynne å fiske, så hummerne ser tydeligvis ikke på utseende og pris på teinene... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ja man får jo litt hva man betaler for, og fastprisen tror jeg er villedende med vilje for å lure folk til å tro at de får en SUPER pris. Enig i at tauet er ganske stivt, men det kommer seg etter litt bruk.

Har ikke hatt noe problem med kalvene... Har også ei skotteteine, men liker bedre at teinene åpner i endene slik at jeg kan riste ut krabbene/hummeren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...