Jump to content

Hva brukes egentlig som agn i krabbe/hummer teiner?


Ficher

Recommended Posts

Nei da Jawik,lager til passlige porsjoner,knyt rundt og kutt en "pose" av og heng opp i teinen.

Så du skal ikke bruke hele sekken siden den er stor nok til å ha teina i :wink:

 

Første krabbefangst ble 18 feite. Hummeren skal en jo helst ikke nevne noe om, men det ble resultat :saint: Naboen har lagt åtselen tilrette i binge og det er en kamp mellom oss og otern om hvem som skal ha rettighetene til agnet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hummer sesongen startet for 6 dager siden. Noen som har fått noe med de forskjellige agn forslagenen ?

 

 

joda, noen har vi jo fått, på sur salta makrell, som vi bruker hvert år :smiley:

 

Fått noe du da?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Krabbe = spiser nesten alt i sjøen ( ikke sur makrell)

Hummer = Sur makrell/sild - nakkekoteletter - kyllingburgere- høner - skarv- m.m :discuss:

 

Fikk 3 flotte hummere i samme teina her om dagen. Brukte sur makrell.....men fikk også mye krabbe på samme agn ( samme uke) .......teina det var 3 stk i var det ikke krabbe i .

Er nok rett plassering som er tingen på hummeren........ ikke agn. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Satte 4 teiner idag agnet med koteletter og grillribber.2 teiner med vanlige middagskoteletter, og 2 med krydra grillribber.

Har en fryser som har takka for seg, så nå skal alt kjøttet i teinene utover høsten.

Har og 3-4 stk 2kg stykker med indrefile av newfoundland okse, men den sparer eg til hummeren:-)

Har og 2 esker med kylling 2x5 kg, litt laks, aure...

Blir mye god mat som går i teinene i år :headbang::headbang:

 

Selvfølgelig med 80mm fluktåpning, men 60mm lukene ligger klar i garasjen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Satte 4 stk teiner i går kveld. 2 Biltema orange type og 2 de "vanlige" firkantete svarte som legges sammen, kjøpt på coop. Kjøpt agnposer utenom. En stk pal i kvar pose. Hentet de i dag tidlig og fikk 45 krabber. Min erfaring er det må være masse agn. Pal eg brukte har lagt i frys. Lot den tine før eg satte ut. Snittet i den med kniv for å få mest mulig kjøtt frem. Dette funker.

Link to post
Share on other sites

Har en stamp med salta makrell fra ifjord stående, håper d går ant og bruke den i år også, lukter ikke no særlig dårlig av den, så satser på det.

Skal foresten ha ferie fra 5 oktober til 26 oktober. Satser på og få ett par hummer på den tiden.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Mange kreative forslag her. Personlig benytter jeg meg av det som har vært vanlig langst kysten før disse nymotens agnene (kyllingfilet, kattemat, grillribbe etc.), nemlig å bruke restene av fisk. Dvs. hoder av torsk, sei, hyse etc. De fleste har fått en del fisk i løpet av sommeren. Ikke kast hodet, men samles i passende antall til teinene og legges i fryseren til senerer bruk som agn i teinene. Benytter noen slike billige teiner som kan slåes sammen. Ikke all verdens kvalitet men funker noen år. Det er en garnpose i disse for å ha agn i. Jeg liker bedre en stålstreng som jeg trer gjennom torskehodene og henger disse i passe høyde i teinene. Dette er den klassiske måten å ha agn i teiner på.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Har fisket hummer i et par år, og er vel fortsatt å regne som nybegynner. Har mønstra på som dekksgutt hos en meget erfaren hummerfisker, og selv om vi setter teinene på samme steder så blir resultatet veldig forskjellig. Begge bruker sur makrell, min er nyere og mindre saltet og lukter død og bedervelse. Hans agn er eldre og mye saltere, og lukter mindre. Ingen tvil om at sistnevnte fisker best. Ser at gutta på "Deadliest catch" spiser litt av agnet når sesongen starter. Det har ikke jeg gjort, men skal vurdere saken på nytt til neste år for å se om det også kan bidra til økt fangst.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror 75% av fangsten er resultat av plassering, og resten opp til agnet.

 

Men teiner uten "soverom" er bortkastet... Hadde slike i fjor og testet de mot "ordentlige" teiner. Satte de 5 meter fra hverandre, samme agn, dybde og 3 døgn ute. 3 krabber i oransj biltema-teine, og 25 krabber i hidra-teine.

Krabbene krabber lett ut fra biltema teina, men de finner ikke veien ut av soverommet like lett.

 

Jeg gjorde også en artig test på stranda i sommer. Kastet ut ei lita sammenleggbar teine (uten soverom) med knuste blåskjell på 1 meters dyp. Dette var for at ungene skulle få litt sandkrabber... Men ble sittende å se på hvordan krabbene løp inn og ut av teina,

De som kom inn via kalven slet med å finne veien ut igjen, men de som som fant veien inn via fluktåpningen sprang rett ut igjen....med maten. Krabber er ikke så dumme som vi kanskje tror!!

Jeg kommer aldri til å fiske med teiner uten soverom igjen, det er direkte bortkastet !!!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker frossen makrell som agn til både hummer og krabbe.

Har nå fisket etter hummer i 3 dager med to skotteteiner, og fått 5 hummer.

Drar teinene hver dag tidlig på morgenen, og passer på og ha nok agn til at hummeren ikke prøver og komme seg ut før jeg skal dra teinene. 2 makrell pr. teine holder.

Når jeg fisker hummer setter jeg alltid teinene på steder der er mye stor stein i fjæra, og utenfor steder der det har gått ras i tidligere tider. Men har også fått en del hummer utenfor moloer og lignende steinfyllinger på ca 10 meters dyp

Erfaringsmessig er det ikke så mye krabbe på sånne steder, da krabbene liker seg best på steder der det er berg.
Skal jeg fiske etter krabber setter jeg teinene på steder der berget går rett i sjøen, og ned til 10-25 meters dyp.

 

Jeg har fisket etter hummer og krabber på hobbybasis i ca 20 år, og har tidligere fisket med teiner lagd av tre,klappteiner og helikopterteiner(runde). Kjøpte 2 skotteteiner på 8kg nå for og prøve, og har allerede bestemt meg for og gå til innkjøp av flere. De er litt dyrere, men foreløbig ser det ut som de tjener seg fort inn :)
Betalte ca 530kr pr.stk med synketau og blåse på "frøystad fiskevegn"

Skitt fiske :)

Link to post
Share on other sites

Har brukt sild og makrell som er saltet i tønne, og så vannet ut i sjøvann fra noen dager - opptil ei uke. Når skinnet begynner å løsne fra kjøttet begynner det å lukte riktig så effektivt. :rolleyes: Prøvde i forfjor med berggylte som jeg la i en pøs i sjøvann noen dager, men da ble det fart på krabben! Var nok ikke salt / råtten nok.

 

Ellers varierer det voldsomt på mengde med krabbe i teinene, fra ingen til 8 - 10 i teina bare med en dags mellomrom, og på samme plassen. I følge de gamle er det vindretning og -styrke som utgjør største faktor på dette. Har ikke bare med hvor surt agnet er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...