Skogens Konge Startet 21.September.2010 Del på Facebook Startet 21.September.2010 Hei. Sliter litt med innslaget på startmotoren min,noen ganger må jeg vri på nøkkelen flere ganger før den starter,andre ganger starter den med en gang. Noe jeg kan gjøre med dette?Noen deler som kan smøres så den blir bedre eller må jeg bite i det sure eple og kjøpe ny startmotor? Gode tips taes godt imot Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
Geir Hel Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Du kan først sjekke om det er dårlig kontakt på startmotoren. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
adeneo Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Som LEVIND sier, prøv å kortslutt starteren med en skrutrekker e.l. direkte over kontaktene på innslaget til starteren, dersom du ikke har samme feilen der er sannsynligvis starteren i orden,og ledningsnettet dårlig. Dersom den har problemer også ved direkte kortslutning må starteren eller innslaget byttes/repareres. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Hva med tenningslåsen? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bartesam Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Mere sannsynlig med tenningslås som er dårlig enn innslaget Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
hegra Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Første bud er og sjekke koblinger ja. Regner med at batteri er ok. Hvis starter går normalt når den først har slått inn, så er det neppe nødvendig med ny. Trolig er det solenoidet(releet) som er litt størt, eller kontaktene inni dette er slitt eller brent. Når starter slår inn blir det kontakt mellom 1 og 2 innvendig (se tegning) Hvis du setter en prøvelampe mellom 2 og gods når du gjør startforsøk skal lampen lyse. Gjør den ikke det får heller ikke starter strøm. Solenoidet drar også starterdrevet inn i svinghjulets tannkrans. Er tannkransen tørr og rusten kan det bli for tungt og få drevet helt inn, og da blir det heller ikke kontakt mellom 1 og 2 i solenoidet. Vær obs på at selv om lampen lyser kan det likevel være dårlig kontakt i solenoidet, for det skal mye strøm til før starteren reagerer. Jeg ordnet min bare ved og åpne solenoidet og smøre stempel og leddet ned til drevet. Samtidig sjekket jeg børstene, og at disse beveget seg lett i fjærene de står i. Starter blei ikke åpnet, bare renset der jeg kom til og oljet litt på drevet. Så god som ny etterpå, og jeg hadde samme symtoner som på din. Men sjekk først alle koblinger, også minus kabel. Sjekk også kontakt nr. 2. Det hender at isolasjonen har smuldret opp på denne kabelbiten som går inn til børstene, og da går mye av strømmen rett i gods. Her er heller ingen sikring så en slik feil er ikke alltid så lett å oppdage da den kun er strømførende i startøyblikket. På noen solenoid hjelper det også og snu litt på kontaktene(1 og 2) slik at du får ny kontaktflate innvendig i solenidet. Bartesam : Mere sannsynlig med tenningslås som er dårlig enn innslaget Kan godt være det også ja. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Har selv bmc 1,5, å eg har noen ganger kontakt problem på starteren. ødelagte gjenger til pluss kabel som er nr 1 på tegningen over. Har desverre ikke priotert å fikse det enda. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
TMe Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Dersom det er dårlig kontakt over børstene virker ikke innslaget som det skal. Dette fordi innslagsviklingen er i serie med felt og anker. Innslag blir derfor ofte skiftet uten grunn. Sjekk børstene først, de kan være nedslitt eller sitter ofte fast i føringene. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Jeg har en gammel BMC 1.5 liggende. Motoren har en defekt sylinder, men startmotoren fungerte fint da jeg satte den bort for noen år siden. Si i fra hvis du trenger ny, så kan du få den billig av meg. Eventuelt kan du kjøpe hele motoren som delemotor for en båtpenge. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Skogens Konge Svart 22.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2010 Her var det mye bra tips, blir vel til at jeg tar opp skuta snart og så skrur litt når den er på plass i hagen Takker og bukker masse for alle svar, så blir det spennende og se hva det er Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
Skogens Konge Svart 22.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2010 Hegra : Dette er noe du har vært borti skjønner jeg, skal sjekke det du sier så ser jeg hva jeg finner! Takker og bukker Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
Geir Hel Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Tror nok du ender med ganske søtt eple Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Skogens Konge Svart 22.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2010 Hehe,vi satser på det Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
runeme Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Åpner denne tråden da jeg sliter med det samme på min bmc 1.5. Har sjekket kabler, men vanskelig å ta en full sjekk uten å ta startmotoren ut... Ikke veldig god plass i motorrommet til min Hanto 24. Skjønner at det skal gå ann å demontere og ta ut starteren uten å ta motoren ut - er det noen som kan bekrefte og eventuelt husker hva som bør demonteres (dyser, dieselpumpe etc). Har selvsagt lyst til å få ordnet dette asap - båten er ellers klar for å nytes! mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Hvordan det er å komme til starteren på din båt skal jeg ikke begi meg ut på, men har du sjekket hovedstrømbryter. Den kan være for svak til å bære frem all den strømmen en startmotor skal ha. Prøv og koble direkte til startmotor, utenom bryteren. Du sier heller ikke noe om det klikker i releet når du gjør startforsøk, eller om det er helt stille. Hadde vært greit og sjekke før du begynner og skru. Men for all del, kan godt hende starter er moden for en overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
runeme Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Hei Hegra! Den klikker - da er det vare å prøve flere ganger med nøkkelen så går det til slutt. (Hører tydelig at innslaget "forsøker"). Har vurdert å prøve direkte fra batteri, da strømmen går nå via hovedbryter og via batterivelger før startmotor... mvh Rme Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 (redigert) Da ser det ut til at strømmen ihvertfall kommer frem til releet. Ville avgjort prøvd og koble direkte ja. Skal alt strømmen passere to brytere kan det fort bli for lite strøm. Men siden den virker av og til kan nok starteren være moden for en sjekk. Men kobler du direkte får den kanskje mer strøm og virker hver gang istedet for bare av og til. Verd et forsøk ja. Jeg prøvde en gang og måle spenningsfallet over kabel og bryter, men fant dette vanskelig da det må måles mens starteren går, og ikke vet jeg hvor mye spenningsfall man kan tillate heller. På starter er der ellers en ca 5 cm bred ring i forkant som kan trekkes av fremover. Ringen er som ei bred slangeklemme. Får du denne litt frem så blir det åpent inn til børstene. Da kan du spraye et eller annet godt stoff på de så de blir smurt og gir bedre kontakt. Vær forsiktig med brennbare stoff for det kan gnistre kraftig på børstene. Redigert 30.April.2011 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.