Jump to content

Sliter med startmotor/innslag på bmc 1.5


Skogens Konge

Recommended Posts

Hei.

 

Sliter litt med innslaget på startmotoren min,noen ganger må jeg vri på nøkkelen flere ganger før den starter,andre ganger starter den med en gang.

 

Noe jeg kan gjøre med dette?Noen deler som kan smøres så den blir bedre eller må jeg bite i det sure eple og kjøpe ny startmotor?

 

Gode tips taes godt imot :cheers_wine:

Mvh

 

Skogens Konge :)

Link to post
Share on other sites

Som LEVIND sier, prøv å kortslutt starteren med en skrutrekker e.l. direkte over kontaktene på innslaget til starteren, dersom du ikke har samme feilen der er sannsynligvis starteren i orden,og ledningsnettet dårlig. Dersom den har problemer også ved direkte kortslutning må starteren eller innslaget byttes/repareres.

Link to post
Share on other sites

starter.jpg Første bud er og sjekke koblinger ja. Regner med at batteri er ok. Hvis starter går normalt når den først har slått inn, så er det neppe nødvendig med ny. Trolig er det solenoidet(releet) som er litt størt, eller kontaktene inni dette er slitt eller brent. Når starter slår inn blir det kontakt mellom 1 og 2 innvendig (se tegning) Hvis du setter en prøvelampe mellom 2 og gods når du gjør startforsøk skal lampen lyse. Gjør den ikke det får heller ikke starter strøm.

Solenoidet drar også starterdrevet inn i svinghjulets tannkrans. Er tannkransen tørr og rusten kan det bli for tungt og få drevet helt inn, og da blir det heller ikke kontakt mellom 1 og 2 i solenoidet.

 

Vær obs på at selv om lampen lyser kan det likevel være dårlig kontakt i solenoidet, for det skal mye strøm til før starteren reagerer.

 

Jeg ordnet min bare ved og åpne solenoidet og smøre stempel og leddet ned til drevet. Samtidig sjekket jeg børstene, og at disse beveget seg lett i fjærene de står i. Starter blei ikke åpnet, bare renset der jeg kom til og oljet litt på drevet. Så god som ny etterpå, og jeg hadde samme symtoner som på din.

 

Men sjekk først alle koblinger, også minus kabel. Sjekk også kontakt nr. 2. Det hender at isolasjonen har smuldret opp på denne kabelbiten som går inn til børstene, og da går mye av strømmen rett i gods. Her er heller ingen sikring så en slik feil er ikke alltid så lett å oppdage da den kun er strømførende i startøyblikket.

På noen solenoid hjelper det også og snu litt på kontaktene(1 og 2) slik at du får ny kontaktflate innvendig i solenidet.

Bartesam : Mere sannsynlig med tenningslås som er dårlig enn innslaget
Kan godt være det også ja. Lykke til. :cheers_wine:
Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel BMC 1.5 liggende. Motoren har en defekt sylinder, men startmotoren fungerte fint da jeg satte den bort for noen år siden. Si i fra hvis du trenger ny, så kan du få den billig av meg. Eventuelt kan du kjøpe hele motoren som delemotor for en båtpenge.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Åpner denne tråden da jeg sliter med det samme på min bmc 1.5. Har sjekket kabler, men vanskelig å ta en full sjekk uten å ta startmotoren ut... Ikke veldig god plass i motorrommet til min Hanto 24. Skjønner at det skal gå ann å demontere og ta ut starteren uten å ta motoren ut - er det noen som kan bekrefte og eventuelt husker hva som bør demonteres (dyser, dieselpumpe etc). Har selvsagt lyst til å få ordnet dette asap - båten er ellers klar for å nytes!

 

mvh

Rune

Link to post
Share on other sites

Hvordan det er å komme til starteren på din båt skal jeg ikke begi meg ut på, men har du sjekket hovedstrømbryter. Den kan være for svak til å bære frem all den strømmen en startmotor skal ha. Prøv og koble direkte til startmotor, utenom bryteren.

Du sier heller ikke noe om det klikker i releet når du gjør startforsøk, eller om det er helt stille. Hadde vært greit og sjekke før du begynner og skru. Men for all del, kan godt hende starter er moden for en overhaling.

Link to post
Share on other sites

Hei Hegra! Den klikker - da er det vare å prøve flere ganger med nøkkelen så går det til slutt. (Hører tydelig at innslaget "forsøker"). Har vurdert å prøve direkte fra batteri, da strømmen går nå via hovedbryter og via batterivelger før startmotor...

 

mvh

Rme

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at strømmen ihvertfall kommer frem til releet. Ville avgjort prøvd og koble direkte ja. Skal alt strømmen passere to brytere kan det fort bli for lite strøm. Men siden den virker av og til kan nok starteren være moden for en sjekk. Men kobler du direkte får den kanskje mer strøm og virker hver gang istedet for bare av og til. Verd et forsøk ja.

Jeg prøvde en gang og måle spenningsfallet over kabel og bryter, men fant dette vanskelig da det må måles mens starteren går, og ikke vet jeg hvor mye spenningsfall man kan tillate heller.

 

På starter er der ellers en ca 5 cm bred ring i forkant som kan trekkes av fremover. Ringen er som ei bred slangeklemme. Får du denne litt frem så blir det åpent inn til børstene. Da kan du spraye et eller annet godt stoff på de så de blir smurt og gir bedre kontakt. Vær forsiktig med brennbare stoff for det kan gnistre kraftig på børstene.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...