Jump to content

Ilas SP-40 baugpropell, dabber av etter kort tid (årsaken funnet)


jo_no

Recommended Posts

I båten har jeg 3 batterier; 2 til forbruk og startbatteri.

 

Tidligere har jeg kunnet kjøre baugpropellen slik at jeg ved test har kunnet dreie båten 180 grader - minst..

 

Nå går baugpropellen bare litt så dabber den av for så å stoppe.

Venter jeg noen sekunder, kan jeg gjenta dette. Den snurrer med en gang men så dør den bort. (Motoren er i gang men dynamoen gir 55A tror jeg)

Problemet kan ha vært en stund; kjører baugpropellen kun ved behov og som oftest bare noen sekunder.

 

Er dette et typisk batteriproblem??

 

Før årets sesong ble dynamoen testet i benk med belastning og funnet i orden. (Den ble også åpnet, sjekket, børster mv. OK)

 

I og med at dette har fungert utmerket tidligere velger jeg å ikke diskutere kabeltykkelse osv.

Link to post
Share on other sites

Høres absolutt ut som et batteriproblem det der. Regner med at baugpropellen går på startbatteriet. Dersom det kvelder har du kanskje et enda større problem enn at baugpropellen ikke virker.

 

Nå er det også bedre metoder å teste batteriet på enn å kjøre baugpropellen. Du får sikkert snart mange innspill fra ekspertene på det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enkel batteritest :

 

Ta en bil-lyspære, ca. 50 Watt/12 Volt ?

Lad opp batteriet til det er (tilsynelatende) fullt, og har hvile spenning på 12,7V (la det stå å hvile seg litt noen timer etter lading)

Koble multimeter (ampere meter) i serie med lyspæren og se hvor mye Amp den trekker. Dette blir tallet "A". Har du ikke multimeter ? Det har Biltema, til ca.99,-

 

Batteriet er merket med en verdi, 65Ah, 115Ah eller lignende, som er kapasiteten. Dette blir tallet "B"

 

B/A='x' antall timer du skal kunne ha lys i pæren, uten at batteriet går under 11,7V (tømt)

 

Hvis lampen trekker ca. ((P=U*I -> I=P/U) 50/12=) 4,16A, så skal et 65A batteri gi deg godt lys og ca. 12,2 volt over polene etter 7-8 timer (ca. 50% tømming)

(P=Watt, U=Spenning,I=Ampere)

 

Hvis pol-spenning er høyere = BRA

Hvis pol-spenning er lavere = Mindre Bra

 

Blybatterier har et greit forhold å beregne gjenstående kapasitet (sånn ca.) : Hver 0,1 Volt over 11,7 (som er praktisk tomt batteri) er ca. 10% kapasitet.

11,8 = 10% gjenværende kapasitet

11,9 = 20% gjenværende kapasitet

12,5 = 80% gjenværende kapasitet

12,7 = 100%, fullt batteri.

 

Så kan du vurdere om et batteriet er "bra nok", selv om det kanskje ikke leverer 100% kapasitet som da det var nytt.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, har amperemeter og matematikken er grei den.

Batteriene må testes enkeltvis og kanskje jeg kan få låne en belastingstester et sted(?)

 

Det som jeg lurer litt mere på er hvordan 3 batterier griper inn i hverandre hvis kun et er dårlig.

Vil det dårlige batteriet suge fra de gode batteriene når ladingen fra dynamo er OK?

Link to post
Share on other sites

<>

Det som jeg lurer litt mere på er hvordan 3 batterier griper inn i hverandre hvis kun et er dårlig.

Vil det dårlige batteriet suge fra de gode batteriene når ladingen fra dynamo er OK?

De profesjonelle aktørene som selger batterier (ikke type SmartClub mao) kan av og til tilby belastningstesting (er vel sånn sett et greit salgstriks). Ville fått dette til på en eller annen måte, da en lav belasting med bilpære el. i liten grad "simulerer" situasjonen der baugpropell kjøres med høyt strømuttak.

 

Når det gjelder hvordan 3 batterier "griper inn" i hverandre når et er dårlig er det ikke så lett å svare skikkelig på uten å kjenne systemet for ladefordeling i båten. Generelt er det vel slik at så lenge dynamo lader med en normal ladespenning så flyter det kun strøm "inn på" batteriene. Dersom du kjører baugpropell slik at strømforbruk belaster/drar ned dynamoens spenning til under hvilespenning så vil en nok dra noe strøm fra de andre batteriene dersom de er sammenkoplet med bryter eller rele som ikke kopler ut før etter en viss tid. Har du bare bryter vil slik "utjevning" skje med en gang motor stanses og frem til bryter evt. slås over. Dersom du har elektronisk ladeskille (diode/FET-basert) koplet opp på riktig måte så skal dette ikke kunne skje, dvs. at f.eks. forbruksbatteriet/ene "mater" startbatteriet under noen omstendighet, da strømmen ikke kan flyte den veien over ladeskillet.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I båten har jeg 3 batterier; 2 til forbruk og startbatteri.

 

 

 

Nå går baugpropellen bare litt så dabber den av for så å stoppe.

Venter jeg noen sekunder, kan jeg gjenta dette. Den snurrer med en gang men så dør den bort.Er dette et typisk batteriproblem??

 

 

Høres mer ut som varmgang i motoren til baugpropellen.

Hvilke batteri går den på? startbatteri eller forbruk?

 

Er det på startbatteri, så stopp motor med en gang ikke baugpropellen vil mer, prøv å start.

 

starter den ikke = antagelig defekt batteri.

Starter den = antagelig defekt motor til baugpropell

 

Er den koblet til forbruksbatteriene, vil stereo og lys også "blinke" når baugpropellen stopper opp. Hvis det er batteriene, hvis ikke er det størst sjangse for at det er motor til baugpropell.

 

Kan du få kjent på motoren? med tanke på varme.

 

Joda, har amperemeter og matematikken er grei den.

Batteriene må testes enkeltvis og kanskje jeg kan få låne en belastingstester et sted(?)

 

Det som jeg lurer litt mere på er hvordan 3 batterier griper inn i hverandre hvis kun et er dårlig.

Vil det dårlige batteriet suge fra de gode batteriene når ladingen fra dynamo er OK?

 

Ja, det dårlige batteriet "trekker ned" det gode.

 

Hvis det er riktig koblet vil det ikke ha innvirkning mellom forbruk og startbatterier.

Hvis ikke det er en nødhovedbryter som kobler de sammen.

 

 

Slik ser jeg på det.

 

Mvh

Arvid

Redigert av Arvid.65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste gang du har brukt båten kan du bare koble de to forbruksbatteriene fra hverandre. Koble dem fra hverandre forholdsvis raskt etter at motor er stoppet, slik at et eventuelt dårlig batteri ikke får mye tid til å tappe et som er friskt. Etter en dag kan du måle spenningen på alle tre før du kobler dem sammen igjen og starter. Da vil et defekt batteri skille seg ut med mye lavere hvilespenning.

Link to post
Share on other sites

Bør vel kanskje nevne at du er ekstra forsiktig hvis du skrur batteriene fra hverandre som nevnt ovenfor. Like etter at motoren har vært igang og ladet, kan det være stor fare for knallgass, da en defekt celle kan føre til koking i de friske cellene. Den defekte cella gjør at spenningen ikke kommer opp på det nivået battriet skal ha, og dermed trykker dynamoen på med strøm.Obs,,Obs :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Slik det er beskrevet tror jeg det er baugpropell motoren som er defekt.

Hadde det vært batteriet , ville du merket det på andre ting også. Spesielt ved start . Hvis det er koblet til det batteriet ?

Kan ikke se ar

T det står hvilket batteri det er no mer til.

Uansett hvis du har mistanke om batteri. Koble bort et, bytt rundt de to andre, hvis de er like. for å eliminere.

 

Mvh

Arvid

Link to post
Share on other sites

Arvid. 65 : Slik det er beskrevet tror jeg det er baugpropell motoren som er defekt.

Hadde det vært batteriet , ville du merket det på andre ting også. Spesielt ved start .

Helt klart :yesnod: , men det fremgår ikke om baugpropell bruker startbatteri. Ikke sikkert trådstarter heller vet hvilke batteri den bruker. Hvis båten bare har vært brukt til dagsturer i det siste med motor i gang, og baugpropell går på forbruk, merker man ikke noe før denne skal brukes. Lys, radio og andre småting har ikke dynamo noe problem med selv om den lader på et defekt batteri. Klart det kan være noe annet enn batteri, men det er da lurest mener nå jeg og sjekke dem før man begynner og skru, kanskje helt forgjeves.
Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen som har svart i tråden her.

 

Har vært bortreist og ikke online siden mitt andre innlegg...

 

For å klare opp et par ting_

- Baugpropellen er koblet til forbruksbatteriene

- Ankervinsjen er koblet til startbatteriet.

 

Ladingen er koblet slik at alle 3 batteriene lades automatisk (vha et rele) når motoren går.

 

Nå er båten på land og jeg skal gjøre følgende:

Ta ut alle 3 batteriene og lade dem i garasjen for så å belastingsteste dem.

 

Så får vi se hva det fører til.

Personlig tviler jeg på at baugpropellmotoren er dårlig. Den er lite brukt.

Derfor også årsak til at jeg ikke har hatt andre symptomer.

 

Men i løpet av et par uker skal vi finne ut av batteristatusen.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se ar

T det står hvilket batteri det er no mer til.

Uansett hvis du har mistanke om batteri. Koble bort et, bytt rundt de to andre, hvis de er like. for å eliminere.

 

Mvh

Arvid

Hehe :blush: , dette gikk litt fort på Iphone´n i en pause på jobb i dag. (snakk om å bli avhengig av BP :flag_bp: )

 

Det skullel stått: "kan ikke se hvilket batteri den er koblet til"

 

Ellers er det sant som du sier Hegra :yesnod: , men tror du ikke det vil blinke/dabbe i lysene,når baugpr. kjøres?

Hvis batteriet er så dårlig at det ikke greier å drive baugpropellen, selv om lading er bra.

 

Men jeg skal ikke være mr. påståelig. Har tatt feil før jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

En syremåler er et godt verktøy for å sjekke tilstanden i batteriet. Hvis man ikke har et forseglet batteri selvfølgelig.

 

Kan umulig koste mer enn 50 kroner, ev 79.90 :) på Biltema.

 

Det som ergreia er man ser at alle 6 cellene har lik verdi (syrevekt) og at syrevekten ikke skal være for lav. Men alle syremålere harfarget skala, (ikke de man titter igjennom, de har kun en skala med tall, type 1.15-1.20-1,.30.) rødt=dårlig. Gult=bob-bob. Grønn=bra

 

Ved bruk av syremåler kan man dessuten se på syren om batteriet begynner å bli dårlig. Hvis syren er helt klar er det et godt tegn, men hvis syren begynner å bli skitten/uklar så er det et tegn på at batteriet snart ikke tar lading

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Arvid. 65 : men tror du ikke det vil blinke/dabbe i lysene,når baugpr. kjøres?

Hvis batteriet er så dårlig at det ikke greier å drive baugpropellen, selv om lading er bra.

Jo, men det gjør det vel når alt er i skjønneste orden også. Hvis lyset i cabinen står på, slukker det nesten når jeg starter motor uten at det er noe direkte galt. Baugpropell kan godt være av samme styrke som en startmotor. :wflag: Ellers ser det ut til at jo_no har kontrollen på dette nå. :flag:
Link to post
Share on other sites

Glemte en annen utfyllende informasjon i mitt forrige innlegg.

 

Baugpropellen er en Sleipner SP30S som trekker 125A (1500W).

Dynamoen gir 55A.

Følgelig vil ikke dynamoen holde tritt med forbruket.

 

Ankervinsjen er på 500W nominell. Da en bruker å benytte siget når vinsjen kjøres er belastningen moderat.

 

Motoren, Yanmar 4JH-TE, starter alltid på første slaget.

 

Poenget mitt er:

Tingenes tilstand kan være helt marginale hvis batteriet(ene) begynner å svekkes.

Tilfeldighetene gjør at motoren starter; slipper å 'kinne'.

Tilfeldighetene gjør at motoren starter; kjører ankervinsjen moderat.

 

Som sagt, nå er båten hjemme slik at å teste med hard belastning på baugpropell - stoppe - starte ikke kan gjennomføres. Tanken slo meg da jeg var ute siste turen men tok ikke sjansen på å ikke få starte igjen der og da.

Link to post
Share on other sites

Jo, men det gjør det vel når alt er i skjønneste orden også. Hvis lyset i cabinen står på, slukker det nesten når jeg starter motor uten at det er noe direkte galt. <>

Da har du sannsynligvis ikke et laderele/ladeskille - kun brytere - og starter med alle brytere på? Med laderele/ladeskille skal ikke kabinlyset blinke/slukke under start (så sant det ikke er koplet til startbatteriet da..)

Link to post
Share on other sites

Fantino : Da har du sannsynligvis ikke et laderele/ladeskille - kun brytere
Det stemmer, og det burde jeg kanskje nevnt. Og siden jo_no har baugpropell på forbruk opplever sikkert han det samme også, selv når alt er i orden, men kanskje ikke så markert.
hegra : Lys, radio og andre småting har ikke dynamo noe problem med selv om den lader på et defekt batteri.
Her tror jeg Arvid.65 og kanskje andre også misforsto meg. Jeg mente at disse tingene fungerer greit så lenge baugpropell ikke er i bruk.

 

jo_no : Poenget mitt er:Tilfeldighetene gjør at motoren starter; slipper å 'kinne'.

Tilfeldighetene gjør at motoren starter; kjører ankervinsjen moderat

Jeg tror at lading til startbatteri er ok, og dette ikke kan tappes av forbruk omtrent slik Fantino beskriver i innlegg 6. Dermed fungerer start og ankervinsj.

Ladingen til forbruk bør du heller sjekke, samme om batteriene er defekt eller ikke. Det kan jo være alderen på dem også, men du har sikkert rele eller diode som styrer ladingen og det kan jo være svikt her. Batteriene kan jo ta seg opp igjen når du nå lader de opp hjemme, men ikke vent for lenge med og lade de hvis de nå er helt tomme. Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Nå tror jeg at jeg har avklart dette.

Sjekket alle batteriene med batteritester fra Biltema (også beskrevet her)

Kunne ikke finne ut at batteriene skulle være dårlige...

MEN: Det viser seg at kabelen på dynamoen var helt løsnet; mutteren hang bare såvidt. Når kabelskoen i tillegg er litt 'rom', mener jeg dette må være problemet. Velger følgelig å starte sesongen med de samme batteriene så får vi se....

Selv om startkabler ikke hører hjemme i en båt, tar jeg dette med i tilfelle jeg må paralellkople startbatteriet med et av de andre batteriene jeg jar.

Link to post
Share on other sites

Å ha baugpropellen på forbruksbatteriene som er tilkoblet startbatteriet/lading via et relè er en dårlig løsning. Forbruksbatterier er ikkje laget for store strømmer i kort tid men for små strømmer i lang tid. Et startbatteri derimot er for store strømmer i kort tid. Og når det er koblet slik vil du også belaste dette relèet hardt hver gang du kjører baugpropellen. Og om dette releet attpåtil er spenningstyrt vil det også koble inn/ut så det knatrer siden årsaken til spenningsfallet kommer fra 'feil' side av releet og med slike strømmer så vil det bli brente kontaktflater og unødvendig tapping av batteriene samt lavere spenning til propell.

Eller bruker vi startbatterier i forbruksbanken?

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor gamle er batteriene dine ?

Byttet selv før påske til AGM batterier som fungerte utrolig bra.

(kunne vurdert å fortsette å bruke de gamle batteriene,

men nå vet jeg det er bra. De var 6 år gamle).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

jo_no : MEN: Det viser seg at kabelen på dynamoen var helt løsnet; mutteren hang bare såvidt.
Da får vi bare håpe at dynamoen er like hel. Brudd på den kabelen mens motor er i gang kan fort ødelegge dynamo. Men nå er det jo enkelt og sjekke om du har lading fra den med den nye måleren din. Lykke til og håper alt er i orden nå. :flag:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...