Polarn Startet 29.September.2010 Del på Facebook Startet 29.September.2010 Lurer på hvilke elementer dere bruker for å frostsikre deres motorrom, for dere som ønsker å ha denne sikkerheten? Tenkte litt på den fra Clas Ohlson men kunne tenkt meg en som fungerte fra f.eks -10 grader. Finnes noe sånt? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
880 Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Har brukt noe lignende, hadde ned mot -20 på det verste. Fungerte helt fint. Hadde den liten skvett ferskvann i ett plastkrus nedi motor rommet, aldri tegn til frost. båten lå på sjøen og det frøs is i havna så tykk att jeg kunne gå tørrskodd rundt båten. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
M/S Bastard Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Samme erfaring her, var aldri under 4+. Har en i kabin, og en på toalettet også. Båten ligger ute om vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2010 Finnes det noen som ikke skrur seg på før det er f.eks -10? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
TideRace Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Finnes det noen som ikke skrur seg på før det er f.eks -10? Tviler på om du får disse termostatstyrte frostvaktene til å slå ut først på minus 10, til det er vel selve termostaten altfor enkel. Men det må vel gå an å koble via et temperaturstyrt rele? Men hvorfor minus 10? Da er vel frostskadene skjedd allerede? Jeg har 3 stk 200w frostvakter fra Clas ombord på vinterstid, og de fungerer i alle fall helt ok til båtbruk og opplag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 3 x 150W fra biltema( 1 i motor, 1 framme, 1 bak i ac) Knallbra. Husk å steng luftinntak til motor med nokre filler el. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Polarn Svart 30.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2010 Hvorfor ved -10? Så lenge man konserverer maskin så burde det ikke være nødvendig med frostvakt før den virkelige kulda setter inn. Opplevde i fjor at selv ved 50/50 blanding at forstvesken begynnte å bli slush når vi passerte -30. Så lenge man passer på å tømme hele båten for vann burde det ikke være nødvendig med frostvakter ellers heller. Er bare ute etter en ekstra sikring dersom vi skulle få en ekstrem kulde periode igjen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
TideRace Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 (redigert) Hvorfor ved -10? Så lenge man konserverer maskin så burde det ikke være nødvendig med frostvakt før den virkelige kulda setter inn. Enig i det, men hvorfor ikke la varmen stå på hele tiden? Det koster "peanuts" i forhold til jobben med kondensproblemer, høy luftfuktighet ved 0-punktet, jordslag, osv. Jeg har 1 ovn i motorrom, 1 nede i gangen mellom toalett- og soverommene og en oppe i salong. Dette sørger for luftsirkulasjon og tørt inneklima uansett utetemperatur. Slik jeg ser det er kulden det minste problemet, der gjør frostvæsken jobben. Det virkelige problemet er kondens og høy luftfuktighet, og dette opptrer allerede rundt nullpunktet. Blir det en regntung og fuktig høst med temperaturer rundt 0 - 3 grader, er dette værre enn en kald vinter med tanke på kondensproblemer og jordslag. Det er etter min erfaring i denne perioden det er størst behov for litt oppvarming ombord. Frostvaktene trekker tilsammen ca 200-600w (termostatstyrte) og det er en billig forsikring for interiøret og et knusktørt motorrom sett i lys av det totale båtregnskapet. Redigert 30.September.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2010 Men for å forbrenne luftfuktighet bør man vel ha en vifte? Kan ikke helt se at en såppass liten oven skal ha noe annet for seg enn i små rom. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
TideRace Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 (redigert) En frostvakt på 200w gir ganske riktig ikke fra seg så mye varme, men oppdriften av varmluft sørger god sirkulasjon og tørker ut luftfuktigheten. Jeg hadde ikke turt å satse på vifteovner med mekaniske deler som kan stoppe og synes disse "dumme" frostvaktene er de tryggeste og mest stabile. Hvis du forsøker en frostvakt i motorrom og en inne i kabinen i din båt, vil du få et tørt og godt inneklima uten antydning til kondens eller rå luft, selv om temperaturen vil stupe ned mot 30 blå. Det er forresten sjelden problem med kondens når det er kuldeperioder, problemet er verst når temperaturen svinger mellom + 5 og minus 2-3, gjerne i kombinasjon med sludd og regnvær. I fjor vinter på den kaldeste tiden (ca minus 23-24 blå her hos meg) målte jeg ca minus 4 inne i båten. I motorrommet var det ca 1-2 varmegrader. Båten stod da på land under presenning. Jeg klarer ikke å holde varmegrader i de kaldeste periodene, men det er heller ikke hensikten. Det viktigste er å ha god luftsirkulasjon og tørt inneklima. Elektrisk oppvarming erstatter ikke konservering av motoren. Skulle en sikring ryke, er allverdens frostvakter lite verdt. Redigert 30.September.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Du skal ikke forbrenne luftfuktigheten, kun varme opp sånn at det er varmere inne en utenfor! Litt varme sørger også for at lufta begynner å bevege seg, sånn at ventilasjonen blir litt bedre. Det skal ikke mange gradene temperaturforskjell til før den relative luftfuktigheten raser. Så en frostvakt kan gjøre god nytte den. Jeg har aldri problemer med fuktighet i båten når båten ligger på sjøen, varmen fra sjøvannet sørger for å holde det tørt og greit. Men med båten på land merker jeg godt at fuktighetn kommer krypende etter en stund. Ikke noe stort problem, jeg har den stort sett på sjøen uansett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 30.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2010 Men nok en gang luftfuktighet. Så lenge man tar inn puter og kalesje, sprayer el kontakter med 6-66 o.l Spiller det da noen rolle om det kommer litt jordslag på plastikken og treverk? Man må jo vaske båten til våren uansett. Synes det er litt bortkastet energi på ha en tørr båt som man uansett må vaske til våren. Synspunkter? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
TideRace Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 For meg synes jo fordelene med et par frostvakter åpenbare, og strømutgiftene er ikke større enn et par flasker med jordslagsfjerner som uansett kanskje er alternativet. Du slipper korrosjon på elektriske komponenter og kontakter, overflaterust og annen mekanisk slitasje som følge av fuktige omgivelser. Tekstiler og utstyr lar du bare ligge i båten, dette har det like greit ombord som hjemme i en kjellerbod. Dessuten slipper du den innestengte, rå og vonde lukta som setter seg i treverk, madrasser og gardiner til langt utover sommern, og vasken om våren kan du egentlig hoppe over dersom du skrubbet ut det verste om høsten. Og igjen; Du trenger ikke å bruke masse energi på oppvarming av båten. Det dreier seg kun om litt varme for å skape oppdrift som tørrer ut inneklimaet og skaper luftsirkulasjon. I tidligere båter brukte jeg å kun å henge opp en 60w lyspære i hver kabin og det gjorde omtrent samme jobben, men disse sluttet jo gjerne å lyse i løpet av vinteren. Trives du derimot best med sopp og jordslag på treverk og plast, skal ikke jeg bruke tid på å forsøke å overbevise om at både du og båten sikkert trives best med det motsatte i lengden Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Husk: det er ikke temperaturen som er avgjørende for fuktighet ombord, men temperaturFORSKJELLEN mellom inne og ute. Derfor trenger man ikke holde 20 grader inne i båten dersom det er 20 blåe ute. Og derfor trenger oppvarmingsutstyr egentlig heller ikke noe termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2010 Men hvor tett holder dere båten da? Antar at man bør holde den så tett som mulig for at utvendig fuktighet ikke skal slippe inn? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
tom-ass Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 (redigert) Konserver motor skikkelig, det samme med vasker og vann/dass. Deretter ryddet ALT ut av båten, åpner alle luker, dører, skoffer, tar av kallasje, og hatt full åpning i presseningen i begge ender. Luft i bevegelse er det beste tipset. Slik har jeg alltid gjort, aldri hatt strøm i båten på vinteren! Redigert 30.September.2010 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Polarn Svart 30.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2010 (redigert) Det er sånn jeg alltid har gjort det å, så jeg synes det er artig å få en diskusjon rudt det med bruk av frostvakt i båt. Særlig etter at jeg opplevde at med 50/50 blanding så ble den slush ved -30C Biltema forstveske er det jeg har brukt. Redigert 30.September.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
M/S Bastard Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Jeg tetter ingen ting igjen, bruker kun frostvakter. Båten ligger på sjøen dog Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Hva med avfuktere? noen som har erfaring med det? Frostsikrer på vanlig måte å prøver å få båten skikkelig tørr før jeg pakker den inn, er såpass værhardt i opplaget at lufting under pressendingen må begrenses til et minimum. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Dersom båten ligger på sjøen pleier jeg å bruke en enkel 200 W frostsikringsovn under motoren, og i tillegg bruker jeg to stk Glava vintermatter (plastbelagt steinull)i masinrommet. Disse passer perfekt til å lage et "lokk" over motor. Min erfaring er at minustemperaturen ute ikke er så farlig i seg selv. Men blåser det frisk i tillegg til noen minusgrader ute blir gjennomtrekken i maskinrommet fort skummel. Etter å ha fått frostsprengt ferskvannspumpa en vindfull vinter (2007), foretrekker jeg nå å blokkere luftinntakene til maskinrommet, og har siden ikke hatt problemer. Forøvrig har jeg også en 200 W ovn i stuerom midtskips, som "overvåker" skroggjennomføringer der. Båten har med dette opplegget praktisk talt null kondensproblemer. Står båten på land er det full konservering, og null varme ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Hulda holder kontroll med fuktigheten ombord ved bruk av avfukter nå og da. Luftingen utefra blir 'skrudd av'. I motorrommet er det en fast montert panelovn på 250 W som der termostaten står på minimum. I salongen står det en helmetall vifteovn med termostaten på minimum. Båtklær, sengetøy, madrasser og alt annet blir ombord. Slik har det vært siden 2001. Temperaturen i salongen kan gå ned til 0 grader i de kaldeste periodene. I motorrommet holder det altid en liten pluss. Jeg har tre stk aluminiumsrammer gjennom dekket som må overdekkes utenfra for ikke å lage kondens inne i båten. Luftfuktigheten prøver jeg å holde under RF 60 % hele året. Hulda fryser fast i sjøen om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) Men hvor tett holder dere båten da? Særlig etter at jeg opplevde at med 50/50 blanding så ble den slush ved -30C Jeg har lukket båt, så når jeg låser skyvedøra bak for vinteren er båten tett med unntak av noen små lufteluker i salong, toalett og soverom som står åpne hele året. Disse sørger for tilstrekkelig frisklufttilgang. I tillegg er alle dører,skap, m.m. åpne, slik at luften kan sirkulere mellom rommene. Har du på frostvakter, skal du ikke være redd for å lukke igjen. Fordelen er at du stenger ute alt støv og dritt som eller blåser inn og samler seg i løpet av vinteren i en åpen båt hvor alt av dører står på vidt gap. Jeg lukker også av samme grunn opplagspresenningen i hver ende. Den lille varmen innenfra sørger for noen få grader høyere temperatur utvendig på glassfiberen på skroget, slik at det blir minimalt med kondens og fukt under den utvendige opplagspresenningen på grunn av temperaturforskjellen mellom skrogoverflate og luften. I motorrommet har jeg 5 store luftinntak (slanger) fra skrogsiden. Disse er viktige å tette, og dette gjør jeg ved å putte inn en plastpose med en dott Glava i hver av dem fra motorromsiden. Det er lufttilgang gjennom en luke fra lasterommet bak, slik at motorrommet får ventilasjon derfra. Nå er mitt motorrom maksimalt lydisolert med tjukke lyddempningsmatter både i tak og vegger, så dette bidrar til at rommet er godt varmeisolert når frostvakten skal gjøre vinterjobben. Nå er det selvsagt ikke alle som har tilgang på strøm på opplagsplassen, men har du mulighet for å sette på et par frostvakter, vil du fort oppdage hvor bra det fungerer! Og igjen; Hensikten er ikke å ha varmegrader ombord, men å skape luftsirkulasjon som igjen fjerner fukt og kondens! Jeg har båten stående hjemme hvor jeg har hellelagt en egen "opplagsplass" med strøm og vann, så sånn sett hører jeg vel til den bortskjemte delen av båteiere. Når du opplever at 50/50% frostvæskeblanding "slusher" ved minus 30, er dette helt normalt. Poenget er at blandingen ikke fryser til is, men ved kraftig kulde kun går mer eller mindre inn i denne grøtkonsistensen. Jeg antar at frostvæsken beholder slush-konsistensen helt ned til i alle fall ca minus 45-50 før det noe fare for motoren, så det er litt å gå på. Er det noen som forresten kjenner frysepunktet for 50/50%-blanding av frostvæske? Redigert 1.Oktober.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Og igjen; Hensikten er ikke å ha varmegrader ombord, men å skape luftsirkulasjon som igjen fjerner fukt og kondens! Hvorfor da ikke bare bruke små vifter? Nei, jeg mener varme må til slik at luften inne kan ta opp mer fuktighet enn den kalde luften ute. Men jeg lærer gjerne noe nytt Er det noen som forresten kjenner frysepunktet for 50/50%-blanding av frostvæske? http://www.xydatasource.com/xy-showdatasetpage.php?datasetcode=746841&searchtext=glycol&dsid=34 http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Er det noen som forresten kjenner frysepunktet for 50/50%-blanding av frostvæske? Står på boksen. Men det er nok i det området som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Etter litt googling ser jeg at flere frostvæskemerker oppgir et frysepunkt på ca minus 38. Dette tror jeg imidlertid gjelder den temperaturen hvor væsken normalt begynner å slushe og hvor kjølevæsken ikke vil sirkulere skikkelig ved oppstart med kald motor. Frysepunktet til væsken, hvor den går over til fast is og det kan bli fare for motoren, skal være mye lavere. For en motor i opplag og som ikke brukes, spiller det derfor ingen rolle hvorvidt frostvæsken har slushet litt eller ikke. Er det noen som kan mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.