Jump to content

Båtlagring på kommunens tomt

Baaty

Recommended Posts

Jeg er ny båteier og finner ikke ut av reglene, håper dere kan hjelpe meg.

Jeg ønsker å lagre båten min på nabotomten, det er kommunens tomt og lnf-område. På denne måten slipper jeg å ha båten på min egen tomt og rett foran stuevinduet.

Den vil stå langs naboens tomt, men bare langs den delen hvor de parkerer, så det burde ikke ha noe å si for de.

Har jeg lov til dette? Noen erfaringer?

På forhånd tusen takk for svar!

Har ikke ett konkret svar på dette, men tviler på du har rett til det iallefall, selv om det er kommunens tomt, om det var det du tenkte på.

Det du kan gjøre, dersom det er en typisk plass som kommunen ikke nytter eller andre inatanser som søppelbil eller lignende, er å sjekke hva naboen mener, har han ingen innvending, og det også er lite trolig at andre naboer og gjennomgangsfarere vil bry seg, ser jeg 2 valg, sette båten der og late som ingenting. I værste fall får du brev fra kommunen der du blir påbudt å fjerne den innen en frist eller fare for dagmult eller tvangsfjerning for eier regning. Det andre alternativet er at du kan spørre, men betviler litt det vil nå frem, da kommunen sikkert må analysere ulempene og i det hele tatt evt mulighet til dette. Noe de neppe gidder å bruke tid på. Så svaret blir da sikkert nei, før du ha spurd (Husk det finnes plasser å få leiet til båtopplag, og om folk skulle gi mer eller mindre hevd på kommunale eiendommer bare fordi de er ubrukte, tror jeg dette kunne blitt ett problem)

Svaret mitt er med forbehold på at dette er en avsides plass der ikke vil være til tilsynelatende ulempe for noe, og da mener jeg ingen. Vil det være dette, f.eks at en brannbil vil kunne måtte stille seg en annen og mer ugunstig posisjon i en situasjon ligger svaret der allerede.

Det har du ikke uten videre lov til.

Nå skal jeg ikke si at det ikke er mulig i ditt tilfelle. Kjenner jo ikke forholdene hos deg.

Å spørre de som har tilknytning til plassen er alltid en god regel. Nok av de som tar seg til rette.

Kommunetomt på utsiden av boliger er imidlertid ofte avsatt til noe. F.eks parkering for boliger som er tilknyttet plassen.

Boliger har også normalt en adgangside der man går inn i boligen, parkerer osv. En del har det med å også ta seg til rette på motsatt side av huset der naboen har inngang disponerer til parkering eller gjesteparkering.

Bor selv i et område med en nabo som alene ikke klare følge opp dette. De parkerer på en plass avsatt for oss. Vi er 4 hus i rekke som plages at denne naboen lar gjester parkere der, setter fra seg bl.a. båt, henger m.m. der og parkerer også sine egne biler der av og til. De har bruker også verandaen som gjesteinngang.

Vil jo ikke lage bråk, men det er plagsomt når en nabo ikke følger "spillereglene".

Redigert av olpi (see edit history)

Reglene varierer fra kommune til kommune. I eksempelvis Asker kommune er ikke hjemmelagring av båt engang tillatt på egen tomt, fordi det er skjemmende og stygt, spesielt hvis alle skulle gjort dette. Båten må derfor lagres på steder beregnet for formålet.

Men reglene i kommunen er én ting. Noe annet er hva som sømmer seg. Hvis du skal lagre båten på et friområde som kan tenkes å sjenere naboen, bør du i det minste avklare med naboen om dette er greit først.

Reglene varierer fra kommune til kommune. I eksempelvis Asker kommune er ikke hjemmelagring av båt engang tillatt på egen tomt,

Dette er både riktig og feil, for det kommer an på når området er regulert! Bor selv i Asker og i mitt område er dette tillatt. Det var en ti-års periode, eller så, hvor man ikke tillot dette og om jeg ikke husker helt feil så var det på 90-tallet.

Det som vel ikke er tillat noe sted formodentlig, er å benytte annen manns tomt til lagring og da uavhengig om dette er en offentlig eller private eid tomt. Å spørre kommunen er å be om å få et nei så da får man heller vurdere å be om tilgivelse, om nødvendig, heller enn tillatelse? Selv hadde jeg ikke tatt den sjansen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er nå glad for at jeg bor et stykke unna "byen", på bygda kan man vell si, å har god plass på min egen 2+måls tomt til å lagre båt, bil, og alt annet. Prøver å plassere dette pent og ryddig å da klager ikke naboene på det ihvertfall :)

Over til problemstillingen, snakk med de som blir "plaget" av båten, synes de det er greit så er det vell like stor mulighet for at kommunen gidder å bruke tid på å be deg fjerne båten så dem gidder å bruke på å gi deg papirer på at du har lov :yesnod:

Folk reagerer vell mest på ting som ser ut som det er slengt fra seg og glemt, gjør du det "pent og ryddig" er det vell ikke det store problemet?

Bor selv i Asker og i mitt område er dette tillatt. Det var en ti-års periode, eller så, hvor man ikke tillot dette og om jeg ikke husker helt feil så var det på 90-tallet.

Det er mulig reglene er endret i Asker. Er fra Bærum selv og kjenner derfor saken gjennom hva jeg har lest i Budstikka. I Bærum derimot har det ikke vært noe forbud, men der har ikke hjemmelagring av båter vært noe større problem. De fleste er enige om at dette ikke er noe særlig. Ikke minst av hensyn til naboene.

Vet ikke om det er noe større problem i Asker enn noe annet sted, men Asker er en typisk kyst-/båtkommune hvor dette fort kan oppfattes som et problem, i hvert fall fra politisk hold.

Vinterlagrede båter er ikke alltid et flott syn. Og om man selv synes egen båt er vakker på land, er det ikke sikkert at naboen synes dette. Alltid greit å kommunisere med naboen først. Men lagrer man båten på egen tomt og kommunen ikke har noe forbud mot dette, kan vel naboen strengt tatt ikke gjøre så mye med det.

Har avtale med E-verket at vi holdet tomta rundt strømhuset ryddet. Dvs slår ugrass par-tre ganger i året, så kan vi benytte området til (henger)parkering. En nabo sendte klage til komunen men vi fikk da skriftlig avtale ifra E-verket som vi viste til komunen. Vi har nok brukt den tomta uten avtale i 5-6år føre vi fikk muntlig lov. Og det tok nok 3-4år etter det føre naboen klagde.

Så om det er et området komunen rydder blir det nok ikke så lenge du kan stå der. Men om du avtaler med naboer og holder området i strekk er det nok ingen i komunen som merker/bryr seg om det.

Er det stor båt?

På tilhenger?

Ville vell merket godt med navn og nr så det ikke bare var borte en dag.

Vet ikke om det er noe større problem i Asker enn noe annet sted, men Asker er en typisk kyst-/båtkommune hvor dette fort kan oppfattes som et problem, i hvert fall fra politisk hold.

Som tidligere nevnt så var det kun en kortere periode hvor det ble restriksjoner på dette i forbindelse med reguleringssaker og tomter/områder som har blitt regulert siste 10/15 årene har ikke fått denne restriksjonen etter det jeg vet. Det har vært samme politiske flertall/tyngdepunkt hele veien fra ikke restriksjon, restriksjon til igjen ikke restriksjon.

Jeg tror naboloven kan komme inn i bildet, men en mindre båt stående på henger og delvis skjult kan neppe være noe å få medhold for ved å fremme en sak. I såfall vil også jeg få et problem! :rolleyes:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...