Jump to content

D5L-Fritidsbåtskipper her på Baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

God kvelden gode båtvenner,

 

Da ser det ut for å bli Fritidsbåtskipperkurs her på Baatplassen.no denne vinteren også! Ingar er like positiv og imøtekommende som alltid, så da er resten opp til oss.

 

Kurset starter etter planen i uke 44, men før det må vi ha sendt ut materiell til alle deltagerne og sørget for at de har kommet seg inn i "Klasserommet vårt" - som altså er et avgrenset område av baatplassen.no, reservert for deltagerne på de enkelte kurs.

 

Kurset foregår ved at det legges ut ukentlige "doser" med nytt stoff ihht en kjøreplan som er satt opp for hele vinteren.

 

Først tar vi navigasjon, navigasjonshjelpemidler, sjøveisregler og brovakthold. Disse fagene holder vi på med til slutten av januar og da er det tid for samlingen ombord i Nattruten SANDNESi Stavanger havn. Der går vi gjennom stoffet en gang til og avslutter med eksamen.

 

Den neste omgangen går fra februar og da er det fagene skipslære, sikkerhet, motor og teknologi som står på programmet. Disse gjennomgåes på samme måte, frem mot samlingen 07. - 10. april 2011. Hvor de siste eksamenene avlegges.

 

Kurset foregår i all hovedsak slik som vi har gjort siden 2006, men for å imøtekomme nye krav fra Sjøfartsdirektoratet må samlingene gjøres litt lenger og de blir veldig "kompakte"; derfor kalles dette for "Kompaktkurs". Foreløpig har vi ca 30 påmeldte til vinterens D5L Kompaktkurs, men det er fortsatt plass til flere.

 

Som følge av at samlingene må utvides noe ble det dessverre nødvendig med en økning i prisen i forhold til tidligere år. Prisen for komplett D5L denne vinteren, inklusive materiell, kart, bøker, all undervisning på samlingene, eksamensgebyr og det hele er nå NOK 12.500. Men hvis dere kommer som grupper med 3 - 5 eller flere deltagere, f.eks fra en båtforening eller kameratflokk så er jeg absolutt åpen for å ordne en "kvantumsrabatt" :smiley:

 

- - - - -

 

Det vil også bli D5LA-kurs på tilsvarende måte, men det er langt mindre i omfang, det har kun en samling (06. - 09. januar) og prisen "all inclusive" er NOK 7.000).

 

Når det gjelder oppholdet i Stavanger så kan jeg ordne rimelig og god overnatting og forpleining ombord i den nevnte Nattruten SANDNES, men siden mange har familie, venner eller kjente som de bor hos, så har jeg valgt å holde overnattingen utenom kursprisen.

 

- - - -

 

Jeg har kjøreplaner og program for samlingene klar som pdf, men de får jeg ikke lagt ut her. De som ønsker disse kan sende meg en mail, eller bare opplyse sin egen mailadresse her i tråden, så kommer de flaksende....

 

- - - -

 

Dere har helt sikkert spørsmål. Mange vil dere få svar på ved å se Baatskolen POSEIDONs hjemmesider, og ellers er det bare å fyre løs!!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

D5L-kurset på BP er absolutt å anbefale. Jeg tok kurset i 2007. Høsten, vinteren og våren møtte vi hjemme hos hverandre hver onsdag. Vi var fire motorbåtfolk som etter denne vinteren ble riktig godvenner. Sto en i stampe med oppgavene ble det hjelp å få fra de andre. Eksamen i Stavanger var en samling av nyttig og sosialt. Jeg trodde jeg visste mye om sjøveisregler ettersom jeg har hatt båt siden jeg kunne dra i gang Sleipnern i snekka til fatter. Men duverden hva jeg lærte av matnyttig stoff hos Poseidon.

Er dere i gropa for å lære mer så meld dere på. Jeg hadde ingen tanke for båt over 50 fot, men kun etter mer lærdom. Et perfekt kurs for en båtslask!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for en god anbefaling Astor!

 

Husker jeg ikke fullstendig feil så var du litt skeptisk til om det kunne bli mye matematikk når vi skulle beregne stabiliet og holde på med vinkler, men vi fant utav det også på en god måte :flag_bp:

 

Når det gjelder tilbakemeldinger forøvrig så er jeg meget stolt over alle som har lagt igjen en hilsen i Gjesteboken!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Meldte meg på for en stund siden emn kan ikke se å ha motatt kjøreplan. ....

 

De sist påmeldte, dvs de som meldte seg på etter at kjøreplanen var klar for et par uker siden har fått den sammen med bekreftelsen på påmelding. I løpet av formiddagen idag kommer jeg til å gå gjennom hele listen av påmeldinger og sende ut den informasjonen som er nødvendig før kursstart, dvs kjøreplan, program for samlingene, registrering på baatplassen.no og betalingsinformasjon.

 

Hvis andre skulle ha lyst til å være med er det bare å henge seg på :flag_bp::flag_sw:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Av ren nyskjerrighet:

 

Stilles det krav til noen form for helse attest?

Som f.eks sjømannsattest e.l.

 

I mine papirer står det jeg ikkje er skikket til brovakt pga fargesyn, ville dette spilt inn med et evnt D5L sertifikat?

 

Nå har jeg strengt tatt ikkje behov for D5L i min årlige tur i 21 foteren min, men nyskjerrig likevel.

Link to post
Share on other sites

De sist påmeldte, dvs de som meldte seg på etter at kjøreplanen var klar for et par uker siden har fått den sammen med bekreftelsen på påmelding. I løpet av formiddagen idag kommer jeg til å gå gjennom hele listen av påmeldinger og sende ut den informasjonen som er nødvendig før kursstart, dvs kjøreplan, program for samlingene, registrering på baatplassen.no og betalingsinformasjon.

 

Hvis andre skulle ha lyst til å være med er det bare å henge seg på :flag_bp::flag_sw:

 

Da var jeg bare så tidlig ute at jeg får det sent :lol: . Blir spennende!

Link to post
Share on other sites

Stilles det krav til noen form for helse attest?

Som f.eks sjømannsattest e.l.

Det stilles ikke noen krav til helseattest for å gjennomføre kurset, men sjøfartsdirektoratet stiller krav når sertifikatet skal utstedes.

Det er imidlertid ikke nødvendig med godkjent sjømannslege; det holder med en vanlig fastlege eller hva du ellers måtte ha innen rekkevidde.

I mine papirer står det jeg ikkje er skikket til brovakt pga fargesyn, ville dette spilt inn med et evnt D5L sertifikat?

Fargesyn er selvfølgelig en viktig del mht nattnaviasjon. Men det finnes veldig mange grader av fargesyn og flere som har svakt fargesyn har sluppet gjennom nåleøyet når de har tatt det som kalles for "lanternetesten", dvs konsentrert om rød/grønn.

Nå har jeg strengt tatt ikkje behov for D5L i min årlige tur i 21 foteren min, men nyskjerrig likevel.

Der er du i godt selskap!

For av de ca 500 som jeg har hatt på D5L og D5LA er det sikkert fortsatt mindre enn 10 som har hatt BEHOV for sertifikatet. De aller, aller fleste har ganske enkelt lyst til å fordype seg mer i navigasjon, sjøveisregler og de andre fagene som vi bruker tid på.

 

Mange sier rett ut at det blir enda kjekkere å være på sjøen etter at man har gått D5L-kurset; man ser mangt og meget på en annen måte enn før... :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Lykke til alle sammen!

Tok nettkurset for noen år siden og merker stadig vekk at jeg har lært ting jeg får bruk for. Var også praktisk at Poseidon ordnet det slik at vi fikk avlagt VHF eksamen på en av samlingene.

 

Til de som er i tvil og de som har bestemt seg for å delta; kurset er lærerikt og sosialt. Matematikk ol er ikke verre enn ungdomsskolepensum, men det tar kanskje litt tid å "komme igang igjen" hvis en ikke har lekt med tall på en stund.

Følg godt med fra begynnelsen slik at du ikke blir hengende etter, så er arbeidsmengden absolutt overkommelig selv med 4 barn, kone og full jobb.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige hilsener fra dere begge!

 

..... Følg godt med fra begynnelsen slik at du ikke blir hengende etter, så er arbeidsmengden absolutt overkommelig selv med 4 barn, kone og full jobb.

Mons

Ja, det tipset er det nok en del tidligere kursdeltagere som burde ha lagt seg på minnet; for det går ganske fort i navigasjonen når vi først kommer igang.

Men så er det jo kjekt å "leke seg" med nordsjøseilaser og ta hensyn til vind og strøm, holde rede på styrt kurs, seilt kurs og beholdt kurs :sailing:

 

Det er nok en fordel, men det går veldig fint om man er helt alene også. Anbefales!

Ja, det finnes saktens en hel del som har arbeidet seg gjennom kurset helt på egenhånd; men de har det nok lettere de som finner noen å samarbeide med. Både det med å en fast struktur, kanskje ved en ukentlig samling i venneflokken for å samarbeide om pensum og løse noen verdensproblemer samtidig :smiley:

 

Det er fortsatt plass til flere deltagere, jeg har "huset fullt" med lærebøker, kart, vesker, passere, parallellinjaler og alt det andre som vi bruker på D5L-og D5LA-kursene :flag_bp:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å tiltre min gode venn Astor sine kommentarer.

 

Vi var en gjeng mer og mindre "gale" båtmennesker som sendte inn våre synspunkter på forskjellige båtrelaterte tema i en tidlig utprøving av D5L her på BP.

Jeg husker at jeg skrev mye rart, ble korrigert, kanskje til og med utskjelt - men jeg lærte utrolig mye.

Fremfor alt fikk jeg respekt for at båtkollegaer som gjerne var noe tilbakeholdne faktisk besatt noe av den beste sjømannskunnskapen.

 

Ett forhold er at Poseidon er en "gründer" i betydning av at han har en særskilt evne til å formidle maritimt stoff, stimulere deltagerne til å yte over evne og kommentere deltagernes aktivitet slik at de føler seg verdsatt.

 

Ett annet forhold er at Poseidon med sin "takhøyde" (dårlig maritimt begrep) stimulerer til den store mangfoldighet i vurderinger som har eksistert blant sjøfolk i århundrer, i tillegg til at sjøveisreglene alltid hadde forrang i diskusjonene.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at Poseidons aktivitet er med på å fremme god sjømmannsskikk slik dette er formulert i sjøveisreglene hvor ett av de viktigste punktene - etter mitt skjønn - er:

 

Regel 2. Ansvar

a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Det viktigste må være å fremme alminnelig sjømannsskikk.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Litt uvitende spørsmål: Hva er forskjellen mellom D5L og D5LA og kan man oppgradere fra det ene til det andre?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

D5LA er påbyggingskurs til D5L, litt som klasse BE er påbygging til klasse B på veien. D5LA gir ikke rett til å føre større båt, men utvider lovlig seilingsområde fra i/nær Norge til å gjelde hele verden. D5LA går spesifikt på det som er aktuelt for langtur, som astronomisk navigasjon, oseanografi, meteorologi og litt lovverk man kan støte på i utlandet.

Link to post
Share on other sites

Greit svar fra Penny mens jeg har vært litt fraværende utover kvelden. Jeg driver nemlig og pakker mer enn 60 vesker med lærebøker, arbeidsperm, passere, linjaler, kart og diverse til D5L-kursene som starter nå i oktober :sweat::sweat:

 

Det kan også tilføyes at D5L er "hovedkurset", det omfatter 120 timer og dekker fagene navigasjon, navigasjonshjelpemidler, regelverk og brovakthold, :sweat: skipslære, sikkerhet, motor og teknologi. D5L-sertifikatet gir rett til å føre inntil 50 BT i "Stor kystfart".

 

D5LA er påbygningen, den forutsetter at man allerede har gjennomgått D5L. D5LA-kurset er kun 45 timer i tillegg og fagene er som Penny beskriver.

 

Læreplanen for kursene ligger på Sjøfartsdirektoratets hjemmesider, men hvis de er vanskelige å finne frem på kan man også bruke Baatskolen POSEIDONs hjemmesider for å finne det som trenges.

 

Kom ellers gjerne med spørsmål.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for greit svar! D5L høres spennende ut - ikke at jeg har planer om å skaffe meg båt over 50 fot men rett og slett for at det er gøy å holde på med navigasjon og slikt. Holder på med et annet studie ved siden av jobben - så det blir nok ikke denne vinteren - men neste høst kan det bli aktuellt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

..... ikke at jeg har planer om å skaffe meg båt over 50 fot men rett og slett for at det er gøy å holde på med navigasjon og slikt. .....

 

Minst 95% av de andre som gjennomgår D5L er i nøyaktig samme situasjon og har den samme begrunnelsen for å ta kurset. Nettopp derfor er det topp motiverte deltagere og desto kjekkere for meg å holde på !!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå starter kurset og derfor er den nedenstående melding sendt ut til alle som har meldt seg på og betalt ihht avtale.

 

Det er fortsatt mulig å "slenge seg med i siste liten" så hvis noen skulle ha lyst til å arbeide seg frem mot D5L i løpet av vinteren/våren, så er det bare å gi beskjed!

 

.... og har dere spørsmål, så finner vi sikkert utav det også :thumbsup:

 

God dagen gode båtvenner og kursdeltagere,

 

Nå er det like før vi starter.

Mange har materiellet sitt fra ifjor og noen startet på årskiftet og tar nå sin siste halvdel av kurset.

 

Føe helgen hadde jeg bilen full med store pakker som ble levert posten. Jeg regner med at de dukker opp i løpet av de første par dagene.

 

Pakkene inneholder stort sett det som trenges til kurset. Der ligger bl.a. en arbeidsperm, og fremme i denne ligger en "Kjøreplan" hvor fremdriften er satt opp uke for uke utover vinteren og våren. Også programmet for de to samlingene ligger fremme i permen. Både kjøreplanen og programmene har jeg forøvrig lastet opp som vedlegg til dette innlegget, slik at dere blir fortrolige med hvordan diverse oppgavet etc kommer til å dukke opp etter hvert.

 

Jeg vet allerede nå at det vil komme noen etternølere, noen som melder seg på de første dagene etter at vi er kommet igang. Hvis noen av dere, etter å ha mottatt pakken fristes til å vise innholdet til venner og kjente, som får et akutt ønske om å være med - så skal vi klare å håndtere det også.

 

Her må også nevnes at mange deltagere de tidligere årene har slått seg sammen med venner og kjente, og så har de dannet små "studiegrupper" og hatt det skikkelig trivelig - og lærerikt - gjennom vinteren....

 

Det hadde vært veldig fint om hver og en av dere kommer med en aldri så liten tilbakemelding her i denne tråden, bare for å bekrefte at dere har funnet frem til riktig sted på baatplassen.no og er klar til å være med på kurset.....

 

Velkommen igjen til en travel høst med masse navigasjon og en litt roligere ettervinter med de andre fagene vi skal arbeid oss gjennom.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Flott at dere er ivrige etter å komme igang, det er et strålende godt tegn!

Men kursstarten er satt til uke 44, og det regner jeg fortsatt med at skal gå greit....

Det kommer nye påmeldinger, den siste kom nå idag og jeg vil naturlig nok forsøke å få med så mange som mulig fra starten av.

Sendt på mail ? ikke fått noe jeg :(

Nei, det ble ikke sendt som mail, det ble lagt ut i "klasserommet vårt" samtidig som jeg bad Ingar her på baatplassen.no om å åpne adgang for dere som nå er klar til å begynne.

Men siden døren ennå ikke var åpnet la jeg for sikkerhets skyld den samme meldingen inn her i kurstråden på åpent forum.

Når får vi tilgang på D5L forumet her inne ?

Jeg tør ikke love akkurat når det kan bli, for det er Ingar som må "åpne klasseromsdøren". Vanligvis har det gått ganske kjapt, men det kan jo være at han har vært litt busy med oppgraderingene på forumet de siste dagene og at han derfor ikke har kunnet prioritere det.

Vi drøyer til imorgen, så sender jeg ham en ganske forsiktig purring :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...