Jump to content

D5L-Fritidsbåtskipper her på Baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Jeg har VK2 Nautisk, stilles det samme krav for D5L? Eller får en godkjent noe av dette (navigasjon, instrument, lastelære etc.)

 

Rent "fornuftsmessig" burde man selvfølgelig få godkjent slike fag som du viser til, på grunnlag av en vurdering av nivå og fordypning. Men erfaringsmessig kan det være vanskelig å klare å dokumentere tilstrekkelig grundig til at Sjøfartsdirektoratet lar seg overbevise.....

 

En annen sak er at hvis din eksamen i fagene ligger mer enn 5 år tilbake i tid, så vil de rammes av den "foreldelsen" som ble innført for et par år siden.

 

Men når alt kommer til alt så vil det være den godkjente skolen du sikter deg inn mot som vil måtte foreta en vurdering, basert på sine godkjente rutiner.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg ser i FOR 2009-11-24 nr 1400: Forskrift om drift av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer mv., under §8.2 Kvalifikasjonskrav:

Fører skal minimum inneha Begrenset Operatørsertifikat, ROC (Restricted Operator's Certificate), men kan ha SRC (Short Range Certificate) (VHF) sertifikat dersom fartøyet kun opererer i fartsområde 4 eller mindre. Betjening av radioutstyret skal utføres av radiooperatør. Dersom fartøyet har påbudt radioutstyr for radiodekningsområde A2 og større områder, skal minst en radiooperatør inneha Generelt Operatørsertifikat, GOC (General Operator's Certificate).

 

Hvor finner jeg info om de forskjellige farts- og radiodekningsområdene, og hva kreves for å ta ROC/GOC?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

..... Hvor finner jeg info om de forskjellige farts- og radiodekningsområdene, og hva kreves for å ta ROC/GOC?

 

Det finner du bl.a. på Maritim radio

Generelt kan man si at ROC er det som brukes for A1, dvs at man er innenfor dekning av minst en kyststasjon med VHF, i praksis dreier det seg om et område på ca 25 nm fra hele norskekysten.

 

Men såvidt jeg har forstått, selv om jeg ikke har klart å få det bekreftet fra Sjøfartsdirektoratet, så godtar man stort sett SRC istedenfor ROC, iallefall i de indre fartsområdene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...