Jump to content

D5L-Fritidsbåtskipper her på Baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Nå starter vi, men siden alle deltagerne tilsynelatende ikke har funnet veien til "Klasserommet vårt" legger jeg denne påminnelsen ut i åpent forum.

 

Følgende mail er nettopp sendt til alle som foreløpig er registrert, har betalt og skal ha mottatt pakken med utstyr:

 

God dagen gode båtvenner,

 

nå nærmer det seg virkelig starten på kurset . . . .

 

De aller fleste som har meldt seg på og betalt kurspengene skal nå ha mottatt pakken med utstyrt. (Den som har tatt litt lengre tid skulle helt til Nairobi, så den trenger noen dager ekstra . . . .)

 

Noen har meldt seg på, men ennå ikke betalt, der ber jeg om forståelse for at pakkene ligger her og venter til den avtalte betalingen dukker opp.

 

Jeg har også fått åpnet "klasserommet vårt" på www.baatplassen.no hvor jeg har bedt om at hver deltager melder tilbake at man har funnet frem og er kommet på plass, men der mangler fortsatt noen tilbakemeldinger. De som ennå ikke har registrert seg på baatplassen.no og informert meg om sitt brukernavn der bes gjøre dette snarest.

 

For sikkerhets skyld limer jeg enda en gang inn den "standardteksten" som har vært utsendt tidligere.

 

Hvis noe er uklart: send meg en mail så finner vi helt sikkert utav det!

 

Lykke til med kurset!

 

mvh

Jan / Poseidon

www.baatskolen.no

 

Hvis noen flere skulle fristes til å henge seg på, så er det fortsatt mulig, men nøl ikke for lenge, for når vi først starter på navigasjonen så går det fort fremover :sweat::sweat:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå er vi igang med navigasjonen i klasserommet for D5L.

 

De kursdeltagerne som eventuelt ikke får navigasjonsfagene opp på skjermbildet må ta kontakt snarest slik at vi kan få ordnet det som måtte trenges.

 

Hvis noen etternølere skulle bestemme seg for å bli med, så går det greit, men ikke vent i ukevis...!!!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hvordan var turen over Boknafjorden og Slettå i går? Det så ut som det blåste godt på utsiden av Rennesøy hvertfall...

 

 

Bare fint vær der hvor vi ferdes.....

 

Nei, det ble jo litt rulling, men sålenge man kan ta spenntak i noe fast går det helt greit. Jeg la ikke merke til at noen skiftet farge underveis - og skryt og takksigelser stod i kø da vi kom tilbake nå ikveld ;-))

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Hei.Er det mulig å ta kurset i omvendt rekkefølge? dvs ta del 2 nå og del en til evt høsten?

 

Ja, det er fullt mulig.

Det vil kreve et "kongelig norsk skippertak" de kommende ukene for å komme ajour med de som nå arbeider frem mot samlingen i april, men det er slett ikke uoverkommelig.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det spesielt skjema som lege skal fylle ut for D5L ?

 

Jeg synes det står noe diffust i forskriftene, eller må man ta en "offshore" test som legen tar ca 1000kr for ?

Jeg tok det i forbindelse med helseattesten offshore, mens kona skal få sertifikatet nå, hun har ikke tatt seg en tur til legen ennå.

Link to post
Share on other sites

Nei, det finnes ingen særskilt legeattest for D5L og det er heller ikke nødvendig med offshore- eller sjømannslege(attest).

 

Det som direktoratet opplyser på forespørsel er at man kan gå til sin vanlige almenlege og få denne til å utstede den legeattesten som benyttes for vanlig førerkort. Men legen føre på at kandidaten har normalt fargesyn og normal hørsel.

 

Hva som menes med "normal" er nærmere angitt på sjøfartsdirektoratets side.

 

Dette ble forhåpentlig mer forståelig?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!!

Lurer på om du vet allerede nå om det vil bli kurs nå til høsten/vinteren også? Og hvordan det vil være med meg isåfall, da jeg jobber på sjøen til vanlig, dog ikke som navigatør :rolleyes: , mht. samlingene. Det er jo ikke sikkert det vil passe inn for meg. Resten vil jeg klare og bli med på mens jeg er ombord.Kunne egentlig tenkt meg dette her, da det er en del mer utfyllende enn vanlig båtførerbevis som jeg tok for 20 år siden. Så kan det jo være litt morsomt og kjøre litt større båt også om det skulle bli aktuelt :wink:

 

Mvh

Haugi

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen Haugi,

 

jo, jeg regner nesten med at det blir D5L her på baatplassen til høsten igjen, og jeg regner iallefall med tilsvarende kurs i Stavanger, som jo er geografisk innen rekkevidde for din del. Men hvis du arbeider på sjøen så vil jo turnusen avgjøre hva som er mest praktisk.

 

Jeg har opp gjennom årene hatt mange kursdeltagere som er seiliende sjøfolk, bl.a diverse chiefer. Disse trenger egentlig kun navigasjonsfagene, inkl sjøveisregler/brovakthold for å dekke pensum til D5L, for skipslære, sikkert og motor/teknologi har de allerede i overflod.

 

Dvs at hvis man kun trenger navigasjonsfagene så er det kun den første samlingen som er nødvendig og den er for kommende vinter planlagt til å bli 16. - 20. februar, om du kanskje er hjemme i den perioden?

 

Hvordan ser dette ut, kan du få det til å passe?

Du kan gjerne maile eller ringe hvis du vil diskutere noe nærmere.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, nå begynner deltagerne og samles til vårens store begivenhet: D5L-samlingen ombord i MS SANDNES.

 

Gruppen fra Sogn, med 10 RIB-førere er allerede på plass, for de skal ha VHF-kurs og utsjekk imorgen. På torsdag kommer de 20 neste, for da begynner selve D5L-samlingen, med Skipslære, Sikkerhet og Motor, som er langhelgens store program.

 

Så Baatplassens D5L-kurs lever i beste velgående... :flag_bp:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kl 1801 i morgen skrider unge vakre hr Enzo opp landgangen, håper sengen er redd opp :lol:

 

Ja, velkommen skal du være og køystrekken skal være OK!

 

Men vi som nå er ombord kommer til å bruke kvelden til praktisk utsjekk med POSEIDON II. Så du må nøye deg med å finne en polakk, som snakker litt engelsk, til vi er tilbake. Han er informert og har deg på listen, så han sørger helt sikkert for at du får en lugar....

 

Vi snakkes sent ikveld, eller eventuelt i morgen formiddag.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå er samlingen over for denne gang; eksamensbesvarelsene skal sjekkes grundig og vitnemål skal skrives ut - dermed er vi sikret arbeid hele påskeferien :smiley:

 

I mellomtiden kan dere jo glede dere over en usedvanlig vakker forsamling av blivende fritidsbåtskippere:

 

_img_6112.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei. Jeg er meget interessert i D5L. Er det mulig og havne på lista for høstens kurs? Jobber offshore som ROV-pilot så håper turnusen tillater samlingene. Hadde vært fint med en oversikt over samlinger NÅR du er klar med den. :)

 

MVH Fredrik jørgensen

 

jorgfre@start.no

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallo igjen Fredrik,

mange takk for interessen for D5L-kurset her på baatplassen.no!

Planene for vinterens kurs er rimelig klar og de to samlingene er satt opp til å være:

16. - 20. februar 2012.

Den samlingen dekker navigasjon, navigasjonsinstrumenter, sjøveisregler/brovakthold

 

12. - 15. april 2012.

Den samlingen dekker skipslære, sikkerhet, motor/teknologi

 

Begge samlingene arrangeres ombord i det vernede skipet Nattruten SANDNES som da ligger i Stavanger havn. Alle kursaktivitetene foregår ombord i skipet og alle kursdeltagere som ønsker har muligheten for overnatting med full pensjon ombord.

 

Du finner mer informasjon om disse kursene på Baatskolen POSEIDONs hjemmesider.

 

Nytt av året: nå er det også mulig å være med på tilsvarende samlinger i Nord-Norge, mest sannsynlig i Harstad!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...