tom-ass Startet 6.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2010 Hei. Driver å skifter olje på gir og motor i båten, VP TMD30 med MS3 gir tror jeg det heter. Problemet er at påfyllingsskruen på giret har spesiell dimensjon. Jeg har standard umbrakosett, men 8mm er for liten og 10mm for stor. Før jeg reiser rundt i distriktet for å kjøpe/låne er det greit å få svar på dette: Er det 9mm eller er det ett-eller-annet i tommer? I så fall, hva heter dette om det er tommer? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Det er tomme-dimensjon på umbrako og muttere på MS3, tom-ass ! Ikke sikker, men det kommer sikkert ikke fra VP dette gearet. Kjøp et tomme-sett på Biltema (som meg) Det gjorde susen ! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 3/8 tomme blir 9,5 mm. Høres det ut som noko riktig Magne Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Vil bare skyte inn at bolt med innvendig sekskant betegnes Unbrako(av eng. "unbreakeable") og altså ikke Umbrako 3/8" høres forøvrig riktig ut. Redigert 6.Oktober.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Umbrako er bra, men torsk er bedre... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tom-ass Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Kan jeg bruke torsk for å løse mitt problem? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Du må bruke den amerikanske, cod ! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Kan jeg bruke torsk Nei, Umbrako-nøkler og torsk-nøkler passer ikke om hverandre Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Kan jeg bruke torsk for å løse mitt problem? Ja, ta deg en tur ut på Mjøsa og se om den biter Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ut mot havet Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Hei. Driver å skifter olje på gir og motor i båten, VP TMD30 med MS3 gir tror jeg det heter. Problemet er at påfyllingsskruen på giret har spesiell dimensjon. Har akkurat lurt på dette sjølv, hadde ein mistanke om at det måtte vere tomme mål då mitt millimetersett ikkje passa. takk for opplysningen. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Takker for alle oplysninger jeg også! Har snakka med en kamerat og får 3/8 unbrako levert på døra i kveld! :-) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Heretter blir du tomm-ass :-) 3/8-dels ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Årsaken til at folk sier Umbrako er at det er lettere å uttale to bilabiale konsonanter (mb) etter hverandre, enn en alveolar og en bilabial plosiv. Neida, ikke jeg som har doktorgrad i lingvistikk, fant det på Wikipedia. Står endel mer om årsaken til forvirringen der. Forøvrig litt av en mysterium hva som har fått VP til å velge en tomme-dimensjon akkurat der, dette er jo en av de få skruer som kundene må løsne. Kanske fordi de aller fleste av dem befinner seg i USA? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Jeg tror faktisk at gearet er produsert i USA. Men det står ikke noe på det ! Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Men om du står helt fast, sånn jeg gjorde i sommer, så kan du vel bare fylle i peilepinnehullet? Litt mindre åpning, men det er jo uansett ikke så mye som skal til. Jeg har forøvrig en vag fornemmelse av at det ikke skal være nødvendig å skifte olje på giret, mener manualen kun foreskriver sjekk + etterfylling v/behov (forutsatt at det ikke er vann og sånt der, selvsagt). Men jeg husker kanskje feil i farta? Det er i alle fall det jeg har praktisert de siste årene, da duger peilehullet i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Årsaken til at folk sier Umbrako er at det er lettere å uttale to bilabiale konsonanter (mb) etter hverandre, enn en alveolar og en bilabial plosiv. Men det kan ikke være grunnen til at manifold omtales som "manifoil" her og andre steder. Mye rare ting som sniker seg inn i språket men det var vel slik manifold snek seg inn fra engelsk en gang også. Før det hadde vi jo bare "grenrør"(en til mange/mange til en). Hmm.., det fungerer jo det og! Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Ronald: Det står i manualen at olja skal bytter hver 200 time. Går på 1,6 liter olje. Vurderte peilepinnehullet selv, men det hullet var så lite at jeg hadde vel ikke fått ut noen luft, siden trefta da hadde vært som "støpt". Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
ahamm Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Blir det for tett med trakta kan man tape fast ett sugerør i trakta. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Ronald Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Ronald: Det står i manualen at olja skal bytter hver 200 time. Går på 1,6 liter olje. Ok, da husket jeg feil - var som sagt ikke helt sikker i farta. Det tar nok litt tid med peilehullet, ja, men jeg skrev "...om du står helt fast...". Jeg hadde ei lita trakt, gikk dog ikke inni hullet, men ble likevel tett nok rett rundt når jeg fikk min sønn til å holde den på plass. Så var det å fylle i trakta, og så vente på blopp-blopp-blopp ... Joda, du kommer i mål til slutt. Det gjorde i alle fall jeg (men jeg fylte kanskje bare en knapp tredjedel av dine 1,6 liter) Redigert 6.Oktober.2010 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Har du mulighet til å varme opp oljeflaska/olja flyter den mye raskere. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
TMe Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Et sådant redskap gjerne med fleksibel tut fungerer utmerket. http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/2/productdet.asp?gid=298&subgid=302&wwwalias=vsp&pid=1147 Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Takker for tips. Har nå gjort jobben etter boka, dog fikk jeg ikke plass til å helle med litersmålet i motorrommet, så da ble det en patent med treft og slange. Redigert 6.Oktober.2010 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
jørn Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Nå lurer jeg på hva jeg har klart å gjøre? Har byttett olje i dag, men ikke via det hulet som beskrives her. Jeg brukte det hullet merket med rødt ( takk til "ut mot havet" for lån av bildet fra DENNE tråden): Er ikke dette riktig i følge instruksjonsboka da? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Løfter denne tråden litt.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Hm.. de skruene har aldri jeg rørt..Fyller via trakt ned i peilepinnerøret (på midten med skrutrekker-spor) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.