Jump to content

Umbrako for å skru opp påfylling MS3-gir

tom-ass

Recommended Posts

Hei.

Driver å skifter olje på gir og motor i båten, VP TMD30 med MS3 gir tror jeg det heter. Problemet er at påfyllingsskruen på giret har spesiell dimensjon. Jeg har standard umbrakosett, men 8mm er for liten og 10mm for stor.

Før jeg reiser rundt i distriktet for å kjøpe/låne er det greit å få svar på dette: Er det 9mm eller er det ett-eller-annet i tommer? I så fall, hva heter dette om det er tommer?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Hei.

Driver å skifter olje på gir og motor i båten, VP TMD30 med MS3 gir tror jeg det heter. Problemet er at påfyllingsskruen på giret har spesiell dimensjon.

Har akkurat lurt på dette sjølv, hadde ein mistanke om at det måtte vere tomme mål då mitt millimetersett ikkje passa. takk for opplysningen. :cheers_wine:

Årsaken til at folk sier Umbrako er at det er lettere å uttale to bilabiale konsonanter (mb) etter hverandre, enn en alveolar og en bilabial plosiv.

Neida, ikke jeg som har doktorgrad i lingvistikk, fant det på Wikipedia. :giggle:

Står endel mer om årsaken til forvirringen der.

Forøvrig litt av en mysterium hva som har fått VP til å velge en tomme-dimensjon akkurat der, dette er jo en av de få skruer som kundene må løsne. Kanske fordi de aller fleste av dem befinner seg i USA?

Men om du står helt fast, sånn jeg gjorde i sommer, så kan du vel bare fylle i peilepinnehullet? Litt mindre åpning, men det er jo uansett ikke så mye som skal til. Jeg har forøvrig en vag fornemmelse av at det ikke skal være nødvendig å skifte olje på giret, mener manualen kun foreskriver sjekk + etterfylling v/behov (forutsatt at det ikke er vann og sånt der, selvsagt). Men jeg husker kanskje feil i farta? Det er i alle fall det jeg har praktisert de siste årene, da duger peilehullet i massevis.

Årsaken til at folk sier Umbrako er at det er lettere å uttale to bilabiale konsonanter (mb) etter hverandre, enn en alveolar og en bilabial plosiv.

Men det kan ikke være grunnen til at manifold omtales som "manifoil" her og andre steder. Mye rare ting som sniker seg inn i språket men det var vel slik manifold snek seg inn fra engelsk en gang også. Før det hadde vi jo bare "grenrør"(en til mange/mange til en). Hmm.., det fungerer jo det og!

Ronald: Det står i manualen at olja skal bytter hver 200 time. Går på 1,6 liter olje.

Ok, da husket jeg feil - var som sagt ikke helt sikker i farta.

Det tar nok litt tid med peilehullet, ja, men jeg skrev "...om du står helt fast...". Jeg hadde ei lita trakt, gikk dog ikke inni hullet, men ble likevel tett nok rett rundt når jeg fikk min sønn til å holde den på plass. Så var det å fylle i trakta, og så vente på blopp-blopp-blopp ... Joda, du kommer i mål til slutt. Det gjorde i alle fall jeg (men jeg fylte kanskje bare en knapp tredjedel av dine 1,6 liter)

Redigert av Ronald (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...