Snekker'n Startet 6.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2010 Vi fikk satt opp en fin brygge i 2007. Fikk 20 års skriftlig garanti på brygga. Brygga ble delvis ødelagt av isen sist vinter. Entreprenøren har sagt at dette er en garantisak pga feilkonstruksjon, og har foretatt noen utbedringer. Utbedringene som er gjort er av kosmetisk art, for å få brygga funksjonell igjen, men en større støpejobb er ikke utført. Dette innbærer at konstruksjonen er svært svak for ny isvinter. Entreprenøren har beskrevet muntlig og skriftlig hvordan han har tenkt å reparere brygga, og dersom dette gjennomføres vil jeg bli godt tilfreds. Så kommer problemet: Han har gjentatte ganger sagt (sms+epost) at han starter ”til uka”. Han har fortsatt ikke startet, og vinteren nærmer seg. Jeg er redd at brygga knekker sammen i løpet av vinteren dersom siste reparasjon ikke gjøres. Hvordan går jeg frem for å få han til å gjennomføre reparasjonen? Han sier jo at han skal gjøre det, men gjør det ikke! Har jeg noen pressmidler? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Sitrin Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Du kan spørre hvor du skal fakturere garantiarbeidet han ikke får utført (via en annen part) pleier å være effektivt. Gi beskejed at følgeskader pga. ikke utført garantienarbeider vil bli belastet han. Eventuelt hør med forbrukerrådet. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Honduras Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Eventuelt true med at hvis isen igjen tar brygga vil du heve kjøpet og få pengene tilbake. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ask Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Hei Syt for at han har innrømma ansvar SKRIFTLEG før du forsurar steminga med trugsmål om forbrukarråd, rekning frå andre entreprenørar, ansvar for følgeskadar o. s. b. Ei skriftleg innrømming av ansvar vil spara deg for mykje arbeid i eventuell rettsleg prosess seinare. Dette fordi du då slepp å bevisa at arbeidet ikkje var i henhold til avtalen. Det vil då berre vera ei inndrivingssak. Deretter skriftleg varsel med frist for reparasjon og varsel om kva du vil gjera om han ikkje ordnar opp. Få med at du fryktar nye skader til vinteren og at det difor er viktig å få reparert skaden ASAP. Om ingenting skjer så fiks skaden. Deretter så er det skriftleg påkrav om dekning av utgifter, eventuelt forliksråd/steming. Lykke til. Ask Det er ikkje lurt å trua med noko du veit du ikkje vil følga. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Entreprenøren har sagt at dette er en garantisak pga feilkonstruksjon.... Er dette bare muntlig, eller skriftlig dette også? Forøvrig enig med andre her, når du har dette skriftlig, send et skriftlig varsel med en frist, og hva du gjør dersom fristen ikke overholdes. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Snekker'n Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Jeg har det skriftlig. Sakser følgende fra en av epostene i februar 2010: Enig, det ser ut som jernet har "slippet" taket i betongen og dermed løftet seg - eller at fjellboltene har gitt etter. Dette er "uproblematisk" - i den forstand at jeg noterer i boka at 1. uken i april så er det reklamasjon med 3 nye søyler hos deg. Som sagt, dette løses ved at jeg setter 3 nye pilarer hos deg - har glasfiber pilarer på lager. På min regning - selvfølgelig, vi booker dette i begynnelsen av april. Nå er det oktober, og pilarene er fortsatt ikke fikset. Ønsker ikke å gå inn på mer detaljer om hva som har gått/vært feil, men å fokusere på hva jeg KAN gjøre. Hvilke virkemidler kan jeg bruke? Kan ikke tenke meg at han frivillig betaler en regning for arbeid utført av andre. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
egilwh Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 1. Finn en annen entrepenør som kan utføre reparasjonen, få gjerne et prisoverslag. 2. Send et brev som forteller at om ikke reparasjonen er påbegynt innen 14. oktober så bestilles oppdraget hos denne andre entreprenøren på hans regning. 3. Om ingenting skjer, bestill jobben hos den andre og send regningen til den første Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Snekker'n Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 3. Om ingenting skjer, bestill jobben hos den andre og send regningen til den første Punkt 1 og 2 er greie. Kan ikke tenke meg at jeg finner noen som er villige til å sende regning til den første.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
egilwh Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Punkt 1 og 2 er greie. Kan ikke tenke meg at jeg finner noen som er villige til å sende regning til den første.... Tenkte jo at det er du som sender regningen til den første, da... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Alternativt, så kan du jo skrive forslag til et innlegg til lokalavisen og/eller brev til "TV2 Hjelper deg" som du kan vedlegge brevet ditt. Dersom han ikke dukker opp så går brevene ut... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Snekker'n Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Ønsker ikke noen konflikt dersom dette kan unngås. Trusler om massemedia tror jeg ikke jeg noengang vil ty til. Da må alt annet være utprøvd. Ønsker å holde meg til "boka" og gjøre det som er riktig av meg som forbruker. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
egilwh Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Det var deg som åpnet med å spørre om pressmidler... Som forbruker gjør du rett i å stå på krava og hevde din rett. Når entreprenøren har brukt 6 måneder uten å dukke opp, så er det på tide å ta av deg silkehanskene... men det er nå min mening... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Honduras Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Jeg synes entreprenøren har vist god vilje til å ordne opp, han har innrømmet feil, kommet med en løsning som skal løse problemet for fremtiden og sagt han skal komme. Noen ganger løper tiden ifra både kunder og entreprenører. Hva har skjedd i mellomtiden? Hvis du ikke har purret kan det være at hele saken har gått i glemmeboken, og at han bare trenger en litt mer bestemt påminnelse om at dette må være i orden før kulda kommer. Noen ganger koker det for folk og det kan skje at man glemmer. Dersom du har purret hver 14.dag det siste halve året er det ett helt annet "ball-game" og du kan være mye krassere. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Snekker'n Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Jeg synes entreprenøren har vist god vilje til å ordne opp, han har innrømmet feil, kommet med en løsning som skal løse problemet for fremtiden og sagt han skal komme. Noen ganger løper tiden ifra både kunder og entreprenører. ...... Dersom du har purret hver 14.dag det siste halve året er det ett helt annet "ball-game" og du kan være mye krassere. Er helt enig i at entreprenøren har vist god vilje. Han er egentlig en ryddig og skikkelig kar, og gjør kvalitetsarbeid. Han har vært gjennom tøffe økonomiske tider siste 2 årene. Jeg har derfor ikke stilt harde, urimelige krav, men forsøkt å spille på lag så godt det går. Garantien er gjort av han som enkeltmannsfirma, så jeg har sikkerhet så lenge han ikke går personlig konkurs. Har laget en SMS-logg over når vi har hatt kontakt, og om hva. I tillegg har vi kommunisert en del på epost. Har diskutert reparasjon 12 ganger siden april. 7-8 av gangene har han sagt at han skal starte, men ikke gjort det.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Jeg tror jeg gjør ett forsøk til i en vennlig tone med å spørre når han har tenkt å utføre arbeidet. Ønsker også nok en gang å redegjøre for min bekymring over at brygga ikke kommer til å overleve vinteren uten denne reparasjonen. Vi har jo felles interesser i at brygga blir stående, så jeg håper på et fornuftig svar. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
alphaman Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 du burde heller ringe eller møte opp personelig,da får man mer respons er min erfaring i jobb sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Jeg ville tatt en utskrift av kommunikasjonen, møtt opp hos vedkommende og bedt om en forklaring på hvorfor det tar sånn tid, om han mener det er god service og når han faktisk har tenkt å starte. Glem TV2 hjelper deg, avisa og sånt tøv. "You can go a long way with a smile. You can go a lot farther with a smile and a gun". Så lenge gønnern er saklig og konsis, ikke en usaklig og dryppende vannpistol, kommer man alltid lengst. :) Jobber selv med reklamasjoner, og det er ingenting som får meg til å bli mer firkanta enn "trusler" fra kunder. :) Enkel psykologi. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Ask Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Hei Utifrå trådstartar sine etterfølgande innlegg så trur eg at entreprenøren har vilje til å ordna opp, men at han "berre" må ta dei inntektsbringande jobbane først. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 ....trur eg at entreprenøren har vilje til å ordna opp, men at han "berre" må ta dei inntektsbringande jobbane først. ... Det tror jeg også. Men det blir jo dyrere for han å bygge helt ny brygge for meg, enn å reparere det som ikke er i orden på den som allerede står der! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Mouche Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Med anstrengt økonomi så tenker man nok dessverre kun kortsiktig og får ta "morgendagen" som den kommer og når den kommer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Hei Tror nesten alltid at det er enklest å være åpen ovenfor de man diskuterer med. Fortell entrepenøren på en saklig måte at du er lei av å vente og bekymret for vinteren, og at du på bakgrunn av dette har begynt å se på hva du må gjøre når han ikke utfører garantiarbeidet. Kanskje strekk fram en hånd og tilby å hjelpe til hvis han kan ta det neste lørdag... Er nok ikke riktig at du skal måtte bidra, men det er kanskje verdt det. Å kjøre en slik sak i rettssystemet er en uønsket og svært arbeidsom måte å gjøre det på som koster masse penger og tid selv om du vinner fram. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.