Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Øyeren ja, men ikke i syd.

 

Noen som vet mer nøyaktig?

Med den tangen av sand stikkende frem, Må det vel være Sandstangen?? (vel, jeg jukset litt også og så på sidene til Flateby Båtforening!) :confused: Men jeg har jo kjørt langs Øyeren med bil et utall ganger på vei hjemmefra på Skjetten til Son, og burde nok kjent meg bedre igjen.

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med den tangen av sand stikkende frem, Må det vel være Sandstangen?? (vel, jeg jukset litt også og så på sidene til Flateby Båtforening!) :lol: Men jeg har jo kjørt langs Øyeren med bil et utall ganger på vei hjemmefra på Skjetten til Son, og burde nok kjent meg bedre igjen.

 

Lars H

Beklager, det er ikke Sandstangen. Det er mye nærmere heimen din  :lol:

Beklager at jeg lurte deg litt på sidene til Flateby Båtforening.

 

Det er mye gjedde der  :confused:

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Selv om jeg farter mye langs svenskekysten, er det i Norge en finner den flotteste naturen.

Bildet under har jeg selv tatt, dog ikke fra egen båt. Hvilken fjord er vi på vei inn i?

 

Bilde

 

Klikker du her kommer du lenger inn,

 

her ennå lenger inn,

 

og her er du helt inne.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan det være Trollfjorden?

Bilde

 

Helt korrekt! Bildene er tatt fra fordekket på hurtigruten Sanct Svithun da jeg hadde sommerjobb som telefonist ombord der for 42 år siden.

Dersom tidsskjemaet og været tillot det, gikk vi alltid innom der for turistene sin skyld. Idet vi gikk inn satte jeg alltid på et lydbånd med

norsk  musikk, Grieg. Dette ble lagt ut over høytalere på hele båten. Det ga en ekstra stemning. Den dagen bildene ble tatt hadde det

regnet, men sluttet for noen minutter siden og skydekket holdt på å sprekke opp. Dette ga en helt spesiell trollsk stemning! Har vært

med båt, egen eller annen, hele strekningen svenskegrensen til Kirkenes, med Nord Norge tar kaka!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ny nattlig gåte. Her har mange passert, til og med de i Båtliv. Kanskje litt lei med et sånt nærbilde, men veldig godt kjent. Ingen flere ledetråder forløpig.

En  :confused: til den som klarer den uten mere hjelp. Den taes i forbindelse med neste års filminnspilling :eek:

 

Bilde

Hej Amorosa!

 

Det er en av tvillingfyrarna på Nordkoster !  

 

som nyligen renoverats och fått tilbaks sitt ursprungliga utseende med laterninen!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:eek: Gratulerer Krapyl og Gunga Din. Dere har helt rett og jeg ble litt imponert. KOSTERBONDEN.       Fin plass på toppen i solnedgang. Besøkes ofte.

 

http://www.kosteroarna.com/fyror.htm

 

Ellers så så jeg nå at det skal bygges linfärja mellom Nord og Syd Koster.

Premien kan vi ta til sommeren  :wink:

Måtte redigere for jeg så ikke at Krapyl var først :confused:, så premie til begge :eek:

Link to post
Share on other sites

Bildene er tatt fra fordekket på hurtigruten Sanct Svithun da jeg hadde sommerjobb som telefonist ombord der for 42 år siden.Lars H.

Hei.  :sleep:

 

Lars, du må huske feil, men så var du bare 17 år for 42 år siden.

 

" Tidens Krav -   23. september 2003"

"I dag er det 60 år siden «Sanct Svithun» ble skutt i senk ved Stad.  " :lol:

 

Les mer her: http://www.tk.no/speilet/article753786.ece

 

Eller ble det kanskje bygd en ny hurtigrute med samme navnet?  :nonod:

 

Her  http://www.bt.no/kamera/article.jhtml?articleID=24452   kan man se hvor M/S Nordkapp befinner seg akkurat

 

Og for de som er interessert finnes det et diskusjonsforum for Hurtigruten her:

 

http://ohrv.starthotel.dk/index.php

 

Masse interessant stoff.

 

KAT :lol:

Link to post
Share on other sites

Lars, du må huske feil, men så var du bare 17 år for 42 år siden.

 

" Tidens Krav -   23. september 2003"

"I dag er det 60 år siden «Sanct Svithun» ble skutt i senk ved Stad.  "

Neida, hverken jeg eller TK husker feil. Men det er som du antyder snakk om to forskjellige båter. Mener å huske at det hadde vært anda en hurtigrute med det navnet før den som gikk ned under krigen. Den jeg jobbet på var en av flere "Italiabåter", bygget i Italia tidlig 50-tallet. Se bildet under. Den gikk dessverre ned under tragiske omstendigheter høsten etter, eller høsten deretter på Vestfjorden. Mange menneskeliv gigg da tapt. Årsaken var problemer med komunikasjonen på broen. Ved små kursendringer ble det bare gitt de to siste siffrene i kursen. Så skulle kursen endres fra f.eks 340 til 345 grader, ble det bare sagt 45. Av en eller annen grunn oppfattet rormannen dette som at kursen virkelig skulle endres fra 340 til 45 grader! Dermed gikk de på, og båten gikk ned.

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, det stemmer.

 

To båter med samme navn og begge forliste under tragiske omstendigheter. Etter det siste forliset sluttet DSD å bruke navnet "Sanct Svithun"  -  den neste hurtigruten sin kalte de "Kong Olav". (Det siste forliset førte forøvrig til at man reviderte forskriftene for kommunikasjon i styrehuset; heretter skulle alle kurser, absolutt alltid, uttalles med alle tre siffer!)

 

Det samme kommer nok til å skje med navnet "Sleipner"; nå har to hurtigbåter med det navnet forlist, den siste med store tap av menneskeliv. I tillegg sank betongunderstellet til "Sleipner"-plattformen brått og uventet.

 

Alle med litt peiling på mytologien vet at "Sleipner" var en hest, og alle med peiling på skip og sjøfart vet at det betyr ulykke å snakke om hester ombord i båt  -  så da ser man hvordan det går når man forsøker å utfordre "naturkreftene"!.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...