Garbo Startet 6.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2010 Emnetittelen sier vel sitt. Men har en kogg som er veldig gammel å den begynner å råtne på bakken. fins det noe som man kan gjøre for å fjerne det eller hvertfall få det til å se litt bedre ut en når det er helt svart sånn som nå uten å måtte bygge ny? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Hei Dersom treverket er misfarga så kan du freista med Ferro Beth. Eg har ikkje prøvd det sjølv, men mange seier at det hjelper eindel på misfarging. Dersom treverket er rote. Dvs. svekka og byrjar å gå i oppløysing, så er det berre ein ting å gjera og det er å skifta det. Ask Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Visst vi snakker om å lysne sort treverk så er også hydrogenperoksyd ett ok stoff. Eg har også brukt en skvett ammoniakk oppi hydrogenperoksyden med ok resultat. Er det skikkelig råte så trur eg ønsket ditt blir vanskelig å oppfylle. Er vel kanskje ikke så smart å spørre om peroksyd om dagen kanskje, før man veit ordet av det står det en gjeng karer med mørke solbriller på trappa di Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Hei.. Det avgjørende her er om det er snakk om råte eller blåmann/blåbukk. Er det skikkelig råtten - slik at treverket er blitt mykt og gir etter - da er det ikke lenger håp om reddning. Men er det blåmann, da finnes det mange muligheter. Det aller enkleste er klorin. Går ikke det så prøv med Ferro Beth. Det finnes også et produkt som jeg aldri har prøvd som heter noe slikt som Treblekner, eller noe lignende. Men det aller beste, og mest raddikale, er uten tvil hydrogenperoksyd. jeg vil IKKE annbefale deg å blande HP og amoniak. Men det jeg har gjort på hele båten min, er å først pensle på HP, og etterpå gå over med amoniakk. Dette setter i gang en kjemisk reaksjon og du vil se at det begynner å bobble og syde. Her må du utstyre deg med skikkelige hansker, pustemaske og visir - for dette er krafige saker. Disse produktene er dyre, og må ofte bestiller gjennom et apotek. Du kan regne med å bli utspurt om hva du skal bruke det til. Men her hvor jeg bor er det et stort båtmiljø, og mange av oss trebåtgutta bruker disse produktene, så det har gått greit å få kjøpe det. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
volfro Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Apoteket hjemme hadde bare 6% peroksyd tilgjengelig, men nå er det en del brønnbåter som bruker dette for avlusing av laks. Så har du noen kontakter i det miljøet så er det nok mulig å få tak i 35% ? Eg bleika en del teak innvendig etter nedsliping (pga. solbleika innredning og problem med fargeforskjell) og det var da eg testa en del forskjellige blandinger. Til dette bruk var det eg enda opp med peroksyd med en ørliten skvett ammoniakk i. Det ble for tøfft for treverket med ammoniakk etter peroksyden. Men har ikke prøvt dette på andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Kan også høre med frisører, de bruker det til bleking av hår... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.