Jump to content

Hva tar du ut av båten på vinteren?


jorhei

Recommended Posts

Hva tar du ut av båten om vinteren og hva lar du ligge til neste sesong?

 

1. Vaskemidler

2. Rødsprit

3. Whitesprit

4. Lakk, impregnering osv.

5. Farm og sikaflex

6. Tallerkner, kopper og krus

 

Lurer på hva jeg skal ta ut? Har allerede begynt å rydde ut noen ting av båten slik at det ikke blir så altfor mye når den har kommer på land, men noen ting er jeg usikker på om jeg kanskje bare kan la ligge i båten. Hva gjør dere?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

tar ut minst mulig. Rødsprit, jolle olje, tallerker, kopper og kar er eksempler på ting som får bli.

Kartene tar jeg ikke ut, heller ikke puter. Disse settes normalt på høykant. Seil blir med hjem, samt hermetikk ( fryser hermetikk, sprekker boksen ), samt brus, øl og juice. Posemat klarer seg fint. Verktøy tar jeg hjem av andre grunner. Ser intet påeng i å kjøre 4 lass hjem å stable dette på loftet, når det overvintrer like bra ombord..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hermetikk fra båten bruker jeg som sikringskost når Ørnhild er fraværende i redet når det skriker i tarmen Suzuki. Praktisk når hun er på hobbykvelder. Men pyrre pyton når de er her :nonod: :nonod: :nonod: Godt med garasje da :yesnod:

Sikringskost i heimen har et navn; Thor, nemlig GRANDIOSA. Etterhvert mange varianter, og på tokt hos broderfolket i Øst oppdaget jeg at de har enda fler varianter, tom. en steinovnsbakt type. Bra man har lagringsboks som er kald til sånt.

 

Selv om den vanlige, originale er grei nok. Midda til en sulten stakkar for 27,90. Dessuten er det nesten umulig å ødelegge en Grandis. Eneste viset er for mye varme. Og med stol forran ovnsdøra, går det også å unngå ( unntatt de dagene mors fravær, kombineres med ankomst av ny ladning båtlitteratur i den grønne boksen. Da smaker GRANDIS`en ofte aske...)

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Bruker båten hele året , men om vinteren tar jeg hjem alt som er av stoff .Som puter , gardiner , klær osv. Bare det gardiner koster så er det vært jobben og ta dem med hjem . Pluss at dem trenger sikkert ei vask også .

 

 Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vi tar ut alt som er løst. Både for å kunne lufte ordentlig ut i alle rom, hyller o.l., men også for å hindre en eventuell ubuden gjest å finne noe av interresse. Samtidig er det en effektiv måte å få tatt en total opprydding i skuta på, før hun igjen går i vannet. Dvs. alt tar jeg ikke ut, det står igjen 1 lommelykt, 5 tørrballer og en rull tørkepapir. Men ellers lagres alt hjemme i huset om vinteren.  

Men det er da ikke vinter enda?

 

:smiley:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Tar ut minst mulig slik at båten skal være best mulig rustet til en tur på sjøen om vinteren. Tar ut mat som ikke holder seg og sommerrelaterte ting som badeutstyr osv. Selvsagt går også litt sengeklær og slikt på land.

 

Puter taes også av og til ut men det skyldes stort sett at de kommer i veien for mekkeaktiviteter som skaper spon.

 

Min erfaring er at litt varme gjør det tørrt og godt ombord og at dette skåner en for jordslag i puter og andre uønskede bieffekter av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Bruker båten hele året, men sengetøy, løse puter, utemøbler og matvarer fraktes hjem i oktober. Også gummibåten får overvintre hjemme. Tapper ut ferskvannet, og har en "dæsj" frostvæske i alle avløp + toalettet. Kjapt å gjenta dette etter en tur utpå.

 

I perioden desember-februar er det ofte lenge mellom hver tur. Da tar vi også redningsvestene og dørkmattene med hjem mellom hver tur. Dette er en fin periode for vask av gardiner da vi er ikke nevneverdig plaget av sol nordpå i denne tiden... Ellers er gardinene trukket for hele tiden for å unngå bleking. På kaldeste vinteren blir også kartplotteren med hjem mellom hver tur. Annen elektronikk får stå.

 

Ny olje og alltid full tank med diesel. Alle skuffer, skap og dørkluker på gløtt for god lufting. Så er det bare å håpe på at vi får flere kjøreturer til havna for å dra på tur med båten, enn for å måkke snø!

Link to post
Share on other sites

Jeg tar ut det meste - hvertfall tekstiler, elektronikk+ ting som kan bli stjålet.

 

Men batteriene da? Hva er best å gjøre med de? Normalt har jeg tatt de med hjem i kjelleren, men noen mener de har mer godt av å bli stående i båten. Noen meninger?

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Men batteriene da? Hva er best å gjøre med de? Normalt har jeg tatt de med hjem i kjelleren, men noen mener de har mer godt av å bli stående i båten. Noen meninger?

Det er kun en regel for dette, batteriene skal oppbevares kalt og fulladet. Paul fra Ladac anbefaler at du tar dem med hjem, fullader og plasserer dem i fryseren! Og jeg fleiper ikke.

 

Fryseren er vel lite populært sted, så la de stå fulladet i båten, godt rengjort på toppen for å hindre krypstrøm og selvutlading med alle kabler frakoblet. En eller to ganger gir du de en omgang med laderen i løpet av vinteren. At det er beinkalt er bare en fordel, da reduseres selvutladningen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Antagelig så har jeg naturlige anlegg for batteri massakrering,ikke nok med jeg bruker vann rett fra springen.


Den kommentaren hopper jeg over  :cryin:  
Her kobles ikke ledningene av en gang heller :cryin: Holder det ikke å slå av bryterene da Lars?
I teorien, ja! Men det er mye fuktighet (med salt i fukten) i en båt. Så kanskje lurer det seg litt strøm gjennom noen brytere, videre over noen koblingspunkter, og vips, så går det aldri så lite strøm som tapper batteriet. Og vinteren er lang, altfor lang! Det blir fort amperetimer av det. En bekjent av meg dro på vinterferie til en hytte med bil. Da uken var over, var batteriet tomt! Innelyset i bilen hadde stått på. 4watt i en uke betyr 50 - 60 Ah!
Selv kobler jeg ikke av noe, men jeg har et 60w solcellepanel tilkoblet hele tiden. Og med lys presenning lader det akkurat nok til at jeg slipper å lade ekstra midtvinters.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selv kobler jeg ikke av noe, men jeg har et 60w solcellepanel tilkoblet hele tiden. Og med lys presenning lader det akkurat nok til at jeg slipper å lade ekstra midtvinters.

 

Lars H.

Hei Lars, og takk for hyggelig prat fredagseftan på Kommersøy.

 

Er det helt uproblematisk å ha solcellepanelet tilkoplet hele tiden?

(Mener at Stavanger-seil advarte mot det en gang tidligere, (kan ikke finne igjen det innlegget akkurat nå))

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei Lars, og takk for hyggelig prat fredagseftan på Kommersøy.


Takk selv, ordentlig trivelig å treffe andre "medlemmer"
Er det helt uproblematisk å ha solcellepanelet tilkoplet hele tiden?
Ja, det skulle være uproblematisk under visse forutsetninger som at du ikke har et digert panel og knøtt små batterier. Men med normale størrelser og en regulator imellom panel og batteri, går det utmerket. Da blir det kun en svak vedlikeholdslading. Det er tross alt ikke mye lys som slipper igjennom presenningen. Og så er det jo mange timer om vinteren med mørke så batteriet får hvile.
(Mener at Stavanger-seil advarte mot det en gang tidligere, (kan ikke finne igjen det innlegget akkurat nå))
Det kan ikke jeg huske.
Geir

Hilsen Lars H.

Det er meldt høytrykk til helgen, og Trude har fri så kanskje det blir Kommersøy da også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...