Jump to content

Småbåt, størrelse? (definisjon)


Rikosjett

Recommended Posts

Hva definerer en småbåt?

Har en rettighet om båtlending på annen manns grunn.

Denne stammer fra min bestefars tid og han hadde en 15foter liggende der.

 

Ny eier av bruket mener at små båt er max 13 for og at det har en profesor utalt seg om.

 

Etter min mening kan en småbåt defineres som større helt opptil 16-17fot?

Båter under 13for vil jeg heller kalle en jolle og var lite egnet til fiske som attått næring som min bestefar hadde??

 

Hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

Småbåt er båt under 50 fot i yrkesmessig bruk.

Fritidsbåt er båt uten yrkesmessig bruk og kan gjerne være over 50 fot.

Jolle er åpen båt til bruk i lukket farvann, men er usikker på max størrelse, om noen.

En åpen 15foter er iallfall ikke en småbåt, men en liten båt er det jo.

Link to post
Share on other sites

Det står heller ingen ting i den tinglyste rettigheten om at lendingen omfatter småbåt dette er tatt ut av intet.

Men av tidligere har slekta brukt plassen til båter på ca 14-16 fot pluss en færing som var endel lengre.

 

Har sett at det var vanlig med lendingsplasser i gamle dager, da det ikke var vanlig med flytebrygger.

 

 

Har blitt litt krangell om denne rettigheten da ny grunneier er opptatt av å bygge ut brygga si til utleie men er hindret av denne rettigheten.

Han mener også max 13 fot og at båten skal fjernes umidelbart etter opptrekk.

 

Jeg på min side er avhengig av å ha båt for å komme over til min større båt som ligger på flytebrygge på den andre siden av sundet.

Der er det så bratt at det ikke er adkomst.

 

Heldigvis har jeg en tinglyst rettighet.

 

Men får vel et brev av en advokat snart da ny eier er godt bemidlet.

Link to post
Share on other sites

Småbåt er båt under 50 fot i yrkesmessig bruk.

Fritidsbåt er båt uten yrkesmessig bruk og kan gjerne være over 50 fot.

Jolle er åpen båt til bruk i lukket farvann, men er usikker på max størrelse, om noen.

En åpen 15foter er iallfall ikke en småbåt, men en liten båt er det jo.

Er dette fasiten eller er det din egen mening? Du hørtes meget bastant og sikker ut.

Om jeg skulle leid ut en plass til en småbåt ville jeg ikke regnet med at det kom en 50-foter der


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Nå sier vel Småbåtregisteret klart hva en småbåt er; Med fritids- og småbåt menes enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann og som har en største lengde på inntil 15 meter.

 

Men i allmenn talebruk tenker vi vel litt anderledes. Når jeg skal besøke en "Småbåt havn" så ser jeg vel stort sett for mer båter opp mot max 25-30 fot. Men det er kanskje minn inngrensede oppfattning som gjør at jeg tenker slikt.

 

Men i alle fall - er det klart at det i dette tilfelle tråden omhandler, så er det snakk om en småbåt.

 

En annen sak som er like klar er at den nye eieren av bruket er en kranglefant, og siden han har penger nok og har planer om å bygge ut området - så kommer han til å gjøre det hett rundt ørene på trådstarteren

Link to post
Share on other sites

Det må jo være en fin ordning, du får tinglyst rett til f.eks en 2,5 eller 3m plass på hans bryggeanlegg mot å frastå rett til eget feste så lenge brygga ligger der. Dersom anlegget på ett senere tidspunkt fjernes, må du sikre retten til å legge ut nytt feste igjen.

Han får brygga si, du får fin plass på brygge :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Til fru Jacobsen og Wasco:

Dette er komplisert av det faktum at ting griper inn i hverandre, men trådstarter kan nok sies å ha retten på sin side: Når uttrykket småbåt er brukt ved tinglysning kan han anvende enhver definisjon som finnes på dette i lovmessig henseende.

Jeg vil tro at han kan ha en båt inntil 15 meter, yrkesmessig eller fritids-, liggende.

Her må det minnelige ordninger til, og han har bukten og begge endene.

Blir fint det, å få en ny plass i nytt anlegg, så slipper han å ta seg over til andre siden.

Alternativt kan han vel kjøpes ut ved tvang til en skjønnsmessig satt pris.

Laaaange juridiske betenkninger kan fly litt frem og tilbake her før siste ord er sagt.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I slike tilfelle er det rettslege utgangspunktet som alltid avtalen.

Siter kva som er tinglyst så er det lettare å svara.

 

Dersom den skriftlege avtalen er uklår så er skal den tolkast slik at den er mest mogeleg i samsvar med kva som blei meint på tidspunkt for avtaleinngåing. Dersom dei som inngjekk avtalen er falt ifrå så må den tolkast utifrå ordlyden og partane si etterfølgande forståing av avtalen.

 

Dersom dette er, slik eg trur, ein gamal avtale så ser eg ikkje for meg at det var meininga at båten skulle fjernast umiddelbart. Ein bar ikkje båtar lengre enn naudsynt før i tida heller.

 

Dersom t.d. avtalen er frå ca. 1900 og nyttar ordlyden "småbåt" så meinar eg at det er opplagt at du ikkje kan koma der med einkvar båt du kan føra utan D5L. Einkvan som ser for seg at du kan koma der med ein katamaran på 14,99 m som er 8,5 m brei?

 

Det er uråd å svara presist på spørsmålet utan å sjå den tinglyste avtalen.

 

Medan du ventar på brev frå grunneigar sin advokat så kan det vera hensiktsmessig å undersøkja om du har forsikringar som gjev deg rettshjelp.

 

Ta gjerne kontakt offlist dersom du vil

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I slike tilfelle er det rettslege utgangspunktet som alltid avtalen.

Siter kva som er tinglyst så er det lettare å svara.

 

Dersom den skriftlege avtalen er uklår så er skal den tolkast slik at den er mest mogeleg i samsvar med kva som blei meint på tidspunkt for avtaleinngåing. Dersom dei som inngjekk avtalen er falt ifrå så må den tolkast utifrå ordlyden og partane si etterfølgande forståing av avtalen.

 

Dersom dette er, slik eg trur, ein gamal avtale så ser eg ikkje for meg at det var meininga at båten skulle fjernast umiddelbart. Ein bar ikkje båtar lengre enn naudsynt før i tida heller.

 

Dersom t.d. avtalen er frå ca. 1900 og nyttar ordlyden "småbåt" så meinar eg at det er opplagt at du ikkje kan koma der med einkvar båt du kan føra utan D5L. Einkvan som ser for seg at du kan koma der med ein katamaran på 14,99 m som er 8,5 m brei?

 

Det er uråd å svara presist på spørsmålet utan å sjå den tinglyste avtalen.

 

Medan du ventar på brev frå grunneigar sin advokat så kan det vera hensiktsmessig å undersøkja om du har forsikringar som gjev deg rettshjelp.

 

Ta gjerne kontakt offlist dersom du vil

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, mange gode tips her noe jeg setter pris på :-)

Ringte eier av hovedbruket å tilbudte meg å slette den tinglyste rettigheten om den var til hinder for utbyggingen han ønsker.

Til gjengjeld ville jeg har tinglyst båtplass på flytebryggen han har lagt ut, some er mere for en liten marina å regne.

Dette til min Skjærdgårdsjeep på 17fot.

Det aviste han umidelbart og påpekte at han hadde rådført seg med en proffesor som var ekspert på slike ting, hadde utalt seg om at småbåt var max 13fot.

Jeg sa da høflig at jeg kom til å legge en båt der slik min bestefar hadde gjort, slik at jeg kunne ro over til der hvor min 17 foter ligger.

Det gikk ikke an fikk jeg beskjed om da en båt måtte fjernes umidellbart etter opptak.

Gidda ikke krangle så jeg avsluttet smatalen høflig.

 

Etter en telefon til statens kartverk fikk jeg meg en overaskelse, da de kunne opplyse om at jeg hadde rett til lending av båt og i tilegg en rettighet om plass på hovedbrukets brygge.

Bryggeanlegget er meget oppgradert pr dags dato og fremstår stort og med god kapasitet.

Tinglysningen hadde funnet sted i 1968.

Kjøpte tomten av min onkel som hadde arvet den etter sin far som døde i 1986.

 

For meg er dette av stor verdi da det er svært vanskelig og dyrt for å leie båtplass i området.

Samt at dette området disse rettighetene er tinglyst grenser inn til tomta jeg kjøpte.

Vi ønsker å flytte dit etter at jeg har fullført skipperskolen.

Sånn jeg ser det må jeg på en høflig å bestemt måte forklare til grunneier at jeg ønsker å benytte meg av disse tinglyste rettighetene om han ikke har noe alternativ å komme med.

 

Synspunkter???

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest rettigheten skal jeg nå prøve å sitere denne ordrett.

 

Det er tinglyst rettighet og Båt/bryggeplass.

 

Skrevet i foretningen med skråstrek.

 

Etter mitt behov er dette plass til min båt på 17fot.

 

Det står faktisk ingen ting om opptrekk/lenning

 

Hvordan skal jeg tolke dette??

Link to post
Share on other sites

Dette er ingen enkel sak, vi hadde noe lignende i 1997 da vi anla brygge på boligfeltet... Da var en som hadde rett til båtplass der vi skulle anlegge bryggen, husker ikke idag om dette var tinglyst eller gammel hevd... Enden på visa var at vi måtte flytte hovedbrygga ca. 10/15 meter til neste "nes" for å unngå dette... Vi tilbød karen vederlagsfri båtplass på den nye bryggen, men krabaten takket nei...

 

Det var ikke noe stort problem for oss, men vi måtte bygge en gangbru.... ble en dugnadsdag ekstra, men ikke værre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da tenker jeg at din rett er uomtvistelig, her har du rett til å fortøye din båt, det store spørsmålet er vel om du skal sette opp en egen brygge eller bruke grunneiers brygge? Ingen vits i å holde seg til en 17 fots begrensning.

 

Hadde nesten samme ordlyd på en eiendom, rettighet til båt/bryggefeste , rettighet til strand/bading. for min del betydde dette en egen brygge som jeg kunne fortøye hva jeg ville på...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...