Jump to content

frostvæskegjennomskylling av ferskvannskjølt motor


atletico1

Recommended Posts

Er det nødvendig å kjøre gjennom med frostvæskeblanding før vinteropplag når man har ferskvannskjølt motor? Er det for å renske ut saltvann fra sjøvannsdelen?  

Båtens havn er ferskvann/brakkvann og regner med at elvevannet har rensket ut saltvannet fra motoren. Har også en tappekran på kjølekappen slik at jeg tapper ut vannrester her. Eksosslangen vil sikkert ha noe ferskvann liggende langsmed bunnen, gjør dette noe? Kan event. slenge i en dash med frostvæske i sjøvannsfilteret like før jeg stenger av motoren. Skrur av Speed-seal dekslet på sjøvannspumpeimpelller huset slik at event. ferskvann renner ut her. Regner da med at vann i slangen fra impellerhus til motor dreneres!?, men kanskje ikke?  

 

Lurer litt da båten skal i opplag i høst for første gang. Båten har visstnok alltid lagt ute hele året.  

Planen er å  rigge ned masten og få skiftet 10 stk. strekkfisker, skrape av alt bunnstoff, sjekke for pestbyller og legge på epoxy primer til våren, skifte aksel tetning, sette inn Marelon kuleventiler og gjennomføringer på septiktankene.  Gode tilbud hos Skaane Marine på Marelon da de skal slutte med agenturet -var visst for dyrt til at det solgt noe særlig. (Rod-rigg i Bromma er distributør for Forespars Mareleon i Sverige).

Skal også levere inn Gassovnen til en Caravan reparatør da den ene brennerdysen har en gasslekkasje i overgangen fra det tynne tilførselrøret mot dysen. Oppdaget plutselig gasslukt  i sommer etter å ha tent på denne dysa. Det brant liflig, mens jeg plutselig luktet gass. Hadde jeg bare satt på kaffekjelen å gått ut  vet jeg ikke hva som hadde skjedd. Gassalarmen langsmed dørken slå ikke ut da, men denne slår først ut på en viss %nivå under LEL (Lower Explosion Limit).  Godt nesa mi var et mere følsomt instrument.

 

Flyttet denne fra Lotus sin Impellertråd.

Link to post
Share on other sites

Du har 2 valg. Enten kjører du frostvæskeblanding gjennom den ytre kjølesløyfen til din ferskvannskjølte motor, eller så drenerer du den ytre kjølesløyfen med de dreneringsplugger som er tiltenkt formålet. Velger du det siste, er det viktig å drenere via alle pluggene og samtidig å skru opp der drenering ikke er mulig.

 

Har man en motor der man benytter frostvæskeblanding i ytre kjølesløyfe, der ytre sløyfe også har et antall sinkanoder montert, er min erfaring at glykolen gjør anodene porøse og ubrukelige til sin tiltenkte oppgave neste år. Så vidt meg bekjent finnes det ikke en eneste indre kjølesløyfe som kombinerer både sinkanoder og frostvæske. Kanskje er årsaken at frostvæske gir korrosjonshemming nok. Kanskje er årsaken at kombinasjonen frostvæske og sinkanoder ikke er spesielt god.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Heisan,etter jeg har fått båten på land kjører jeg motoren varm enten ved å ha drevet i ei balje eller kobler meg rett på sugeslangen før sjøvannsfilteret(ettersom drevet skal av eller ikke)etterfyller balja med vann fra hageslangen,når motoren har gått ei stund lar jeg vannstanden gå nedover i balja(etterfyller ikke),når det er lite igjen heller jeg frostvæske oppi,og lar motoren gå til jeg ser frostvæske komme ut eksosen,stopper motoren..og anser den da som vinterkonservert..altså lar jeg hele sjøvannsdelen også ha en frostvæskeblanding,innbiller meg liksom da at det blir mindre tæring..

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måten å kjøre gjennom ferskvann på, er å legge hageslangen rett i sjøvannsfilteret. Kjører motoren slik en halv times tid. Dersom motoren ikke er altfor stor, så klarer hageslangen å levere nok vann. I alle fall ikke noe problem med min TAMD 30. Deretter heller jeg utblandet frostvæske i sjøvannsfilteret og lar motoren suge dette inn.

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måten å kjøre gjennom ferskvann på, er å legge hageslangen rett i sjøvannsfilteret. Kjører motoren slik en halv times tid. Dersom motoren ikke er altfor stor, så klarer hageslangen å levere nok vann. I alle fall ikke noe problem med min TAMD 30. Deretter heller jeg utblandet frostvæske i sjøvannsfilteret og lar motoren suge dette inn.

Lukker du da sjøvannsinntaket eller står det åpent? Hva skjer da med impelleren - den vil vel da gå tørr eller renner det noe væske ned?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Interressant inspill fra Lotus. Er det flere som deler hans erfaring?Jeg har alltid skiftet motorzink på høsten, men det er kanskje dumt?

 

Har man en motor der man benytter frostvæskeblanding i ytre kjølesløyfe, der ytre sløyfe også har et antall sinkanoder montert, er min erfaring at glykolen gjør anodene porøse og ubrukelige til sin tiltenkte oppgave neste år. Så vidt meg bekjent finnes det ikke en eneste indre kjølesløyfe som kombinerer både sinkanoder og frostvæske. Kanskje er årsaken at frostvæske gir korrosjonshemming nok. Kanskje er årsaken at kombinasjonen frostvæske og sinkanoder ikke er spesielt god.

Link to post
Share on other sites

Stenger ventilen og tar av lokket til filteret og tar vannet den veien. Husk å åpne ventilen igjen etter du har kjørt igjennom med frostvæske.

Hvorfor skal ventilen åpnes igjen?

(Skjønner forsåvidt at den må åpnes før båten settes på sjøen igjen

 

Jeg har alltid skiftet motorzink på høsten, men det er kanskje dumt?

Er det noen som vet hvor/hvor mange zinker det er på en TAMD31?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvor/hvor mange zinker det er på en TAMD31?

 

Geir

Hej Geir !

 

Har du tur, og har en sent tillverkad motor så kansje du inte har en enda zinkanod i motorn!

Jag har en MD31A  (alltså din motor, fast utan turbo o laddluftkjöling!)

jag har inga zinkanoder alls i min motor!  den er tillverkad '90 !

 

skriv av motornumret og ring VP så slår dom i datorn og kan tala om för deg !

har du tidigare varianter så tror jag det er 3 st anoder, men er ikke helt sikker!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal ventilen åpnes igjen?

(Skjønner forsåvidt at den må åpnes før båten settes på sjøen igjen

Hvis det er en kuleventil kan det sperres vann inne i kula når ventilen lukkes og det kan fryse i stykker. Står ventilen åpen vil vannet renne ut.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda har tidligere skrevet noen fantastisk gode innlegg om frostvæske og (sink)anoder. I bunn og grunn kan man entre inn i overspenningskurver der Ikorr galoperer avgårde. Typisk vellykket reaksjon vil jeg tro vil være hvis anode® ser ut som svamp om våren. Moralen må være: Plukk ut anoder fra sjøvannskretsen, plugg hullene, kjør gjennom med frostvæskeblanding 50%, la stå vinteren over. Om våren, kjør revers prosedyre.

 

Volvo har kuttet ut anoder, mye edle metaller gjør at anodene blir grøt og tetter kjølerene (zink-ioner).

 

Ventiler for septik: Vetus har dem.

Link to post
Share on other sites

Lukker du da sjøvannsinntaket eller står det åpent? Hva skjer da med impelleren - den vil vel da gå tørr eller renner det noe væske ned?

Jeg gjør som Thor og lukker sjøvannsinntaket, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med hva som kan skje med impelleren. Den får jo væske hele tiden, først vann fra hageslangen, og deretter frostvæske. Når frostvæska er sugd inn så stanser jeg motoren.
Link to post
Share on other sites

Er det nødvendig å varmkjøre motor (inntil halvtimen) ??

på en ferskvannskjølt motor.

Har alltid bare startet motoren og latt den suge inn

15 - 20 liter ferdigblandet frostveskeog via sjøvannsslangen

og så stoppet den.

Det har jo gått bra, men bør det ikke gjøres sånn??

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg lar bare motoren kjøre sjøvannsystemet tomt. Så kobler jeg fra inntaksslangen og slangen ut til eksosen. Nedi en bøtte med 50% frostvæske med begge slangene. Deretter starter jeg motoren og lar den gå til jeg ser at det sirkulerer. Ut av bøtten, og tilbake til bøtten. Da kan jeg ved behov starte motoren i løpet av vinteren bare jeg ikke lar den gå så lenge at eksossystemet blir varmt. PS. Yanmar-motoren min (4JHE) har ikke anoder i hverken ferskvann eller sjøvannsystemet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det nødvendig å varmkjøre motor (inntil halvtimen) ??

på en ferskvannskjølt motor.

Nødvendig og nødvendig.......tja.  Jeg har i alle fall kjørt motoren med ferskvann for å få spylt gjennom saltvannsdelen av systemet. Har liksom en god magefølelse da :cheers:    Mye av det en gjør, enten det gjelder båt eller andre ting, gjør en vel av gammel god (?) vane.
Link to post
Share on other sites

Jeg gjør som Thor og lukker sjøvannsinntaket, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med hva som kan skje med impelleren. Den får jo væske hele tiden, først vann fra hageslangen, og deretter frostvæske. Når frostvæska er sugd inn så stanser jeg motoren.

Jeg tenkte vel feil her -husket ikke helt hvordan slangene var koblet i forhold til sjøvannsfilteret. Det er vel selvsagt slik at sjøvannsfiltret står før impellerhuset (og ikke etter som jeg først tenkte at det gjorde).
Link to post
Share on other sites

Er det nødvendig å varmkjøre motor (inntil halvtimen) ??

på en ferskvannskjølt motor.

Har alltid bare startet motoren og latt den suge inn

15 - 20 liter ferdigblandet frostveskeog via sjøvannsslangen

og så stoppet den.

Det har jo gått bra, men bør det ikke gjøres sånn??

 

Joda,går sikkert bra det og. Grunnen er at du vil ha ut salte som kan ligge i systemet.Spesiellt i eksosbendet kan det ligge saltrester.

Link to post
Share on other sites

......Det er vel selvsagt slik at sjøvannsfiltret står før impellerhuset (og ikke etter som jeg først tenkte at det gjorde).

:confused:  

Da jeg fikk montert sjøvannsfilter, så ble slangen fra sjøvannsinntaket til impellerhuset kuttet på midten, og ført innom sjøvannsfilteret som ble festet på skottet i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...