Jump to content

firetaktsmotorer, kontra to-takt


Alternes..

Recommended Posts

Hva tror du Kasper22 er gjennomsnitsfart i løpet av en sommersesong på en båt med en slik motor? Jeg tipper 8/10 knop.

 

Du gir deg ikke nei :headbang:

 

Godt mulig at 8-10 knop er snittfarten din, men du kan ikke sammenligne forbruket i 10 knop av den grunn.

Testen jeg linket ,som simulerer et års forbruk i varierende hastigheter ,viser jo at på tomgang er det stor forskjell mens i marsjfart og fullfart er det mye mindre forskjell (og det er der bensinen slurper unna).

Link to post
Share on other sites

En av de store fordelene med E-tec kontra ordinær totakt er jo at i dorgefart bruker den utrolig lite olje.

Faktisk kan den gå 5 timer helt uten olje dersom man skulle gå tom for olje midt ute på svarte havet :clap:

 

Den har nemlig stempler av et materiale som NASA har vært med å utvikle...

Mulig NASA har vært med å utvikle materiale i stemplene på E-Tec, but so what? Har aldri hørt at noen har spesielle problemer med stempler i sine motorer. Og om E-Tec bruker utrolig lite olje på dorgefart så er oljeforbuk en ikke-eksisterende problemstilling for 4-takt.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Godt mulig at 8-10 knop er snittfarten din, men du kan ikke sammenligne forbruket i 10 knop av den grunn.

 

Nei, det er ikke forbruket i 10 knops fart som opptar meg, men at så mange snakker om forbruk, eller rettere sagt forskjell i forbruk, på høye turtall, noe som for de aller flestes del ikke er i henhold til faktisk bruk. Tidsmessig vil jeg tro at langt den største del av tiden går man i meget lav hastighet/turtall og derfor er det noe som opptar meg mere mht forbruk, støy og comfort. 10 knop er forøvrig en fart man sjelden går i vil jeg tro siden det som regel vil bety størst mulig forbruk med lavest mulig fart når man snakker om planende båter, derfor påpekte jeg dette som en gjennomsnittsfart, ikke en fart man normalt vil gå i!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulig NASA har vært med å utvikle materiale i stemplene på E-Tec, but so what? Har aldri hørt at noen har spesielle problemer med stempler i sine motorer. Og om E-Tec bruker utrolig lite olje på dorgefart så er oljeforbuk en ikke-eksisterende problemstilling for 4-takt

Men du må nok allikevel skifte olje og filter på 4-taktern, det er en ikke-eksisterende problemstilling for E-tec :wink:

 

Når det gjelder stempler så er det jo en kjennsgjerning at 2-takterne har oftere stempelhavarier enn sine 4-takts brødre. Det ligger jo i sakens natur, m.h.t konstruksjonen av sylinderen med spyleporter samt smøresystemet.

At Evinrude derfor legger mye i å utvikle nye bedre stempler er da en fantastisk ting, det kan ingen komme bort fra.

Og E-tec motorene kan dermed kjøres i 5 timer i nær dorgefart helt uten smøring (nødmodus). Prøv det med en 4-takter...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke forbruket i 10 knops fart som opptar meg, men at så mange snakker om forbruk, eller rettere sagt forskjell i forbruk, på høye turtall, noe som for de aller flestes del ikke er i henhold til faktisk bruk. Tidsmessig vil jeg tro at langt den største del av tiden går man i meget lav hastighet/turtall og derfor er det noe som opptar meg mere mht forbruk, støy og comfort. 10 knop er forøvrig en fart man sjelden går i vil jeg tro siden det som regel vil bety størst mulig forbruk med lavest mulig fart når man snakker om planende båter, derfor påpekte jeg dette som en gjennomsnittsfart, ikke en fart man normalt vil gå i!

Jo, jeg kan vere enig i at snitthastigheten nok er ganske lav, særlig med 4-takt som er mye triveligere å putre rundt med (tenker da på støynivå/eksos)

Men, det er somregel ikke rett utenfor båtplassen det er så spennende å putre rundt, og en typisk båttur her omkring omfatter og endel kryss og tværs og inn og ut av fjorder,da i høyere hastigheter for å komme seg dit man skal "putre". (Er jo derfor vi ikke har snekke alle mann)

 

Jeg mener i motsetning til deg at en stor del av bensinen man fyller i sesongen forbrukes i høyere hastigheter ved ett gjennomsnittligt bruksmønster for en planende båt, og at forbruket rundt marsjhastighet har mye å si for totalen .

Og, jeg tviler fortsatt på at halvering av forbruk ved skifte til 4-takt er reelt for de fleste.

 

 

Etter at jeg først "luftet min tvil" var dette alt du hadde å komme med :

 

Du er selvfølgelig i din fulle rett til å tvile på det, men det betyr ikke at du har rett siden du tar feil!

 

Etter at du ba om det linket jeg en test som langt på vei bekreftet min tvil, så nå kan du kansje vise meg noen av alle de testene du snakket om som viser at jeg tar feil ?

Link to post
Share on other sites

 

Om man bruker annen olje, må motoren ha 3%. Det er hvertfall prosentforbruket en 50hk på havna her ligger på, programmert for Statoil 2T-olje.

Høres da veldig høyt ut..!

 

Min gode gamle 60 yamaha ligger ganske nøyaktig på 2% på marsj/full fart, forbruket på lav fart er såpass lavt at det har jeg ikke fått målt. men har lest at autolube systemet til yamaha blander ned mot 150:1 på tomgang. 

 

 

 

Og om E-Tec bruker utrolig lite olje på dorgefart så er oljeforbuk en ikke-eksisterende problemstilling for 4-takt.

 

Med mindre man har en motor som "lager olje" - dvs får vann eller bensin i olja.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her inne var det jo mye morro. Samenligningen mellom gammel 2 takt og 4 takt er vel relativt uinteresant da den ene teknologien er forbudt. Var den ikke det har den jo sine fordeler, der hovedpoenget er mye lavere pris. (ulempene kjenner vel alle)

 

Forskjellene mellom en moderne 2 takt og 4 takt er veldig små. I hovedsak så støyer 2 takteren litt mere på sakte hastighet en 4 takt. (men det er faktisk my mindre støyforskjell mellom e-tec og 4 takt, en mellom optimax og 4-takt). Støyforskjellon over 5 knps hastighet er marginal, og i enkelte motorer og turtall støyer moderne to takter mindre en 4 takterer. Enda viktigere: en e-tec motor har på høyere turtall en opplevd støy som er mye lavere en mange 4 taktere da støyen er på et lavere oktav nivå. Altså mye mindre iriterende en mange andre motorer. Den motoren med lavest støy på høyt turtall er en 4 takts mercury verado. Vel og merke kunn rekke 6.

 

Bensinforbruket er uinteresant. Det er større forskjeller mellom de enkelte motorene en mellom teknologi (eneste er tomgang, men her er forskjellene ikke interesante om man snakker økonomi). Angående tester. Så er det jo større forskjell mellom identiske motorer en mellom teknologe (les. Tohatsu og Mercury, for noen år siden: Suzuki og Johnson, og Yamaha og Mercury). Vedlikeholds kostnadene er høyere på 4 takt, men ikke mere en at en vanlig bruker vil gå ca. i null her i forhold til økt kost ved oljeforbruk på 2 takeren.

 

Akselerasjon så er prinsippet klart at 2 takter vil være kjappere gitt at alle andre ting er likt. Noe som fører til at i de fleste tilfeller i dag er 2 takterne vesentlig kjappere i akselerasjon. Untak finnes. Verado motorene som er kompressor matet er like kjappe, men det fører jo til høyere bensinforbruk.

 

Holbarhet: Både moderne 2 taktere og 4 taktere vil ha en kortere holbarhet en gamle 2 taktere. Men jeg tror begge vil bli kasert på grund av elektronikkproblemer og de ekstreme kostnadene som ligger i å bytte dette. (Til de som har sakt at motorfabrikantene produserer motorer for at de skal leve vesentlig mye lenger en 15 år. Hvorfor slutter da Japanerne (i hvertfall honda og Tohatsu) å produsere deler til motorer som har vært ute av produskjon i 10 år?).

 

Og når det gjelder hva forbrukerne velger av motortype. Vel de fleste forbrukere velger ikke motor (jeg vil vel si ca. 80% minst). De velger båt. Så tar de den motoren de blir tilbudt og fortalt er det beste valget av selgeren. Så skal du ha en Yanmarin, vel så "velger" du en Yamaha 4t og forteller dine venner om at det er en flott motor.

 

Oppsumering: Begge prisnippene er i dag bra. Det er små forskjeller. Og grunnene til at de enkelte produsenten velger det ene fremfor det andre er ikke forde det ene prinsippet er overlegent det andre (utenom på helt små motorer der det pr. i dag ikke lar seg gjøre å lage 2t, tilfredstillende), men pga. kostnader, tiljengelighet av teknologi (4 taktere hvor basisteknologien står ferdig i biler og bare er å hente ut), og markedsmuligheter (Evinrude som ser mulighetene ved å være anderledes).

 

Personlig hadde jeg vel i dag kjøpt en Evinrude e-tec om jeg kunne velge uavhengig av pris og oppfølling fra importør (Ikke på alle størrelser). Skulle jeg betalt for motoren hadde jeg kunn kjøpt den billigste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...